Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #26 Skrevet 17. juni 2014 Jeg syns man må bestemme selv tid og når man vil ha barn. Jeg personlig ville aldri fått barn så sent, både pga angst for at jeg ikke hadde fått et friskt barn og fordi jeg ikke vil nærme meg pensjonist når ungen begynner på ungdomskolen... Leste her om dagen i svangerskapsboken min at når man er bikket 44 år år så kan så mye som 9 av 10 egg være genetisk ødelagt, det hadde jeg blitt lit skremt av hvis jeg var deg :/ Uansett, lykke til med hva enn du velger, det er ditt/deres valg Anonymous poster hash: 505b8...590
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #27 Skrevet 17. juni 2014 Har to 'kull' med barn i alderen 20 mnd til 20 år og burde virkelig være ferdig med babysyken, men det er jeg altså ikke Ser på min snart toåring og syns tiden går så fort. Føler meg ikke ferdig med småbarn og tenker seriøst på å prøve på en siste før det blir for sent. På pluss siden har vi et stabilt og godt forhold, god økonomi, friske barn og god helse selv. Minus er selvsagt alderen vår, at jeg har svangerskap fra helvete og blir ubrukelig nærmest fra unnfangelse til fødsel. Vi har i tillegg til den naturlige faren for fosteravvik pga alderen min en litt forhøyet risiko for å få et sykt barn pga gener. Dette må selvsagt også tas med i beregningen - klarer vi å ta oss godt nok av et ev sykt barn. Om jeg virkelig ønsker dette tror jeg mannen støtter meg, han er minst like barnekjær som meg. Er det en helt vill tanke som jeg bør legge bort og slå meg til ro med de jeg har eller er de litt fornuft i ønsket om en liten finaletass? Anonymous poster hash: c3bbe...e80 Jeg hadde nok gått for en baby til! Nå med en gang! Blir gull for toåringen din med søsken i nær alder! Masse lykke til!! (Hilsen ei som er så vill som ønsker seg nr fire!) Anonymous poster hash: 6cb6c...fe7
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #28 Skrevet 17. juni 2014 http://www.forskning.no/artikler/2012/september/333121 Anonymous poster hash: 35873...8fa
Gjest Julia1984 Skrevet 17. juni 2014 #29 Skrevet 17. juni 2014 Dere som er negative, vedder på at dere er veldig unge. Jeg er født av "gamle" foreldre. Jeg har hatt den beste oppveksten. Foreldre som har vært 100% engasjert og tilstede. Pappa som var fotballtreneren vår i flere år, mamma aktiv med de andre søsknene mines fritidsaktiviteter og de var begge alltid med på cuper, turneringer mm. Huset vårt sto alltid åpent for våre venner. Både jeg og mine søsken hadde bursdagsselskaper med hele klasser HJEMME hvor de arrangerte leker og aktiviteter. De var der alltid for oss, prioriterte bort mye for å være sammen med oss. Kan ikke huske vi hadde barnevakter. Mine venner har veldig nært forhold til mine foreldre i dag. I dag er de over 70 år begge to. Pensjonister med all verdens tid. Lever for oss og sine 8 barnebarn i alderen. 1 til 23 år. Henter og bringer, barnevakt når vi ønsker og tar med barnebarna til dyreparken, kino og teater. Ser på venner som har unge besteforeldre (fra slutten av 40 åra og oppover), opptatt med egne liv, jobb, sosialt - knapt tid til å se familien sin. Så ja, fryktelig flaut å ha gamle foreldre.....not! De er mine, flotte tilstedeværende og MINE!! Ja, de opplever kanskje ikke alle barnabarnas konfirmmasjon og andre jubileum. Men de er her NÅ og gir oss masse kvalitetstid, visdom og kjærlighet!!
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #30 Skrevet 17. juni 2014 http://www.forskning.no/artikler/2012/september/333121 Anonymous poster hash: 35873...8fa Godt myter blir avlivet Det som står her stemmer med alle jeg kjenner som er barn av "eldre" foreldre. Det er generelt friske og har lite helseproblemer alle sammen. Anonymous poster hash: 1a11d...82a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #31 Skrevet 17. juni 2014 Jeg opplever at godt voksne som får baby oftere, av naturlige årsaker, er mye mer bevisst sitt valg og er derfor godt forberedt til småbarnsliv. Når det er sagt. Min beste venninne fikk henne da de var 44 og 45 tror jeg det var. Aldri streifet tanken med at det må være flaut. Hvorfor det? De var ungdommelige, morsomme og alltid tilstede. Mens mine foreldre dro på kjæresteturer, vi hadde barnevakt av og til i helger, kvelder - så husker jeg hvor misunnelig jeg var fordi hennes foreldre alltid var tilstede. Jeg tror at de som er mest negative er de som er pur unge her inne. Skjønner jo at når man er 22 år at 42-43,høres ut som de er fossiler. Myye bedre med gode foreldre i oppveksten enn at det er alder på foreldrene kvaliteten skal måles etter!! Ps. Mamma døde da hun var 31 år og pappa har dårlig helse i en alder av 51 år nå. Så alder har jammen ikke alltid alt å si Anonymous poster hash: 8b76d...5d2
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #32 Skrevet 17. juni 2014 Dere som er negative, vedder på at dere er veldig unge. Jeg er født av "gamle" foreldre. Jeg har hatt den beste oppveksten. Foreldre som har vært 100% engasjert og tilstede. Pappa som var fotballtreneren vår i flere år, mamma aktiv med de andre søsknene mines fritidsaktiviteter og de var begge alltid med på cuper, turneringer mm. Huset vårt sto alltid åpent for våre venner. Både jeg og mine søsken hadde bursdagsselskaper med hele klasser HJEMME hvor de arrangerte leker og aktiviteter. De var der alltid for oss, prioriterte bort mye for å være sammen med oss. Kan ikke huske vi hadde barnevakter. Mine venner har veldig nært forhold til mine foreldre i dag. I dag er de over 70 år begge to. Pensjonister med all verdens tid. Lever for oss og sine 8 barnebarn i alderen. 1 til 23 år. Henter og bringer, barnevakt når vi ønsker og tar med barnebarna til dyreparken, kino og teater. Ser på venner som har unge besteforeldre (fra slutten av 40 åra og oppover), opptatt med egne liv, jobb, sosialt - knapt tid til å se familien sin. Så ja, fryktelig flaut å ha gamle foreldre.....not! De er mine, flotte tilstedeværende og MINE!! Ja, de opplever kanskje ikke alle barnabarnas konfirmmasjon og andre jubileum. Men de er her NÅ og gir oss masse kvalitetstid, visdom og kjærlighet!! Jeg er en av de negative. Jeg er ikke spesielt ung, 33 år. Du er fryktelig generaliserende. Foreldrene dine høres flotte ut, men de er ikke definisjonen på modne foreldre. Sikkert ikke flaut å ha eldre foreldre, i hvertfall ikke mer flaut en annet. Vi vet i dag at det er større sannsynlig å at sin egen og barnes helse skranter jo eldre mor er. Når man allerede har vært så heldig å fått 3 friske barn, og man på forhånd vet at man blir utilgjengelig som forelder under svangerskap, ja.. da bør man absolutt tenke seg GODT om. 43 år, da er man ingen ungdom lenger.. Anonymous poster hash: 7f2d5...886
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #33 Skrevet 17. juni 2014 Jeg som er ung synes du er for gammel, vi vil ha foreldrene våre lengst mulig! Dere kan jo få slag eller dø før ungen er konfirmant, det er ikke riktig synes jeg. Anonymous poster hash: ddfda...270 Ung alder kommer laaangt ned på lista over egenskaper jeg ville ønsket at mine foreldre skulle ha. Det er ca hundre andre egenskaper jeg setter først, og jeg tviler på om du har så veldig mange av dem. Anonymous poster hash: c7aa4...5ab
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #34 Skrevet 17. juni 2014 , og tenk så flaut for ungen å ha så gamle foreldre. Ja, tenk så flaut! Flaut over for hvem da, deg? Anonymous poster hash: c7aa4...5ab
Flate pupper Skrevet 17. juni 2014 #35 Skrevet 17. juni 2014 Hei! Håper følelsene roer seg snart - det vil gjøre det lettere for deg. For du burde nemlig IKKE få flere barn. Aller mest av hensyn til barnet, som får besteforeldre til foreldre. Dere dør tidlig i h*ns liv, dere er ikke like spreke som yngre mennesker som kan følge med overalt, som du sier er det stor risiko for å få et sykt barn, og tenk så flaut for ungen å ha så gamle foreldre. Anonymous poster hash: ae4c2...90c Hjelpes...
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #36 Skrevet 17. juni 2014 Mtp alderen så tenker jeg ikke at det blir flaut for barna at vi er såpass voksne. Foreldre blir annsett som hauggamle uansett om de er 40 eller 60 når barnet er i rette alder. Og senere bryr de seg katta. Når det gjelder faren for å dø fra barna er den jo litt større jo eldre man er, selvsagt, men jeg har hatt venninner som døde fra barna sine i tretti års alderen og jeg har venninner med gamle foreldre som selv i en alder av over 40 har begge foreldrene i live - så det er heller ikke et argument mot. Hovedgrunnen til at jeg tviler er faktisk svangerskapet i seg selv. Det er utrolig tungt både fysisk og psykisk å være så syk og i tillegg blir det mye reising for å ta forskjellige tester mtp genfeilen og duotest osv. Men så er det jo spørsmålet om man skal la 9 tunge mnd være et hindre for en livslang glede Ikke lett Hi Anonymous poster hash: c3bbe...e80
Gjest Julia1984 Skrevet 17. juni 2014 #37 Skrevet 17. juni 2014 Dere som er negative, vedder på at dere er veldig unge. Jeg er født av "gamle" foreldre. Jeg har hatt den beste oppveksten. Foreldre som har vært 100% engasjert og tilstede. Pappa som var fotballtreneren vår i flere år, mamma aktiv med de andre søsknene mines fritidsaktiviteter og de var begge alltid med på cuper, turneringer mm. Huset vårt sto alltid åpent for våre venner. Både jeg og mine søsken hadde bursdagsselskaper med hele klasser HJEMME hvor de arrangerte leker og aktiviteter. De var der alltid for oss, prioriterte bort mye for å være sammen med oss. Kan ikke huske vi hadde barnevakter. Mine venner har veldig nært forhold til mine foreldre i dag. I dag er de over 70 år begge to. Pensjonister med all verdens tid. Lever for oss og sine 8 barnebarn i alderen. 1 til 23 år. Henter og bringer, barnevakt når vi ønsker og tar med barnebarna til dyreparken, kino og teater. Ser på venner som har unge besteforeldre (fra slutten av 40 åra og oppover), opptatt med egne liv, jobb, sosialt - knapt tid til å se familien sin. Så ja, fryktelig flaut å ha gamle foreldre.....not! De er mine, flotte tilstedeværende og MINE!! Ja, de opplever kanskje ikke alle barnabarnas konfirmmasjon og andre jubileum. Men de er her NÅ og gir oss masse kvalitetstid, visdom og kjærlighet!! Jeg er en av de negative. Jeg er ikke spesielt ung, 33 år. Du er fryktelig generaliserende. Foreldrene dine høres flotte ut, men de er ikke definisjonen på modne foreldre. Sikkert ikke flaut å ha eldre foreldre, i hvertfall ikke mer flaut en annet. Vi vet i dag at det er større sannsynlig å at sin egen og barnes helse skranter jo eldre mor er. Når man allerede har vært så heldig å fått 3 friske barn, og man på forhånd vet at man blir utilgjengelig som forelder under svangerskap, ja.. da bør man absolutt tenke seg GODT om. 43 år, da er man ingen ungdom lenger.. Anonymous poster hash: 7f2d5...886 Mamma var 43 og pappa var 45 da de fikk meg. Var ikke de da modne foreldre? Hvor i innlegget mitt var jeg generaliserende? Jeg bare fortalte kort om MIN oppvekst.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #38 Skrevet 17. juni 2014 Jeg personlig ville ikke fått barn i den alderen. Med tanke på at det tar slik på å gå gravid for deg også, vet du ikke hva utfallet blir. Det er lettere å overkomme et tungt sv skap når man er yngre. Dessuten hvis barna dine er så spredt i alder, kan det jo hende du snart blir bestemor og kan låne den mye Gode besteforeldre er uvurderlige! Anonymous poster hash: c61ca...730
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #39 Skrevet 17. juni 2014 Jeg er en av de negative. Jeg er ikke spesielt ung, 33 år. Du er fryktelig generaliserende. Foreldrene dine høres flotte ut, men de er ikke definisjonen på modne foreldre. Sikkert ikke flaut å ha eldre foreldre, i hvertfall ikke mer flaut en annet. Vi vet i dag at det er større sannsynlig å at sin egen og barnes helse skranter jo eldre mor er. Når man allerede har vært så heldig å fått 3 friske barn, og man på forhånd vet at man blir utilgjengelig som forelder under svangerskap, ja.. da bør man absolutt tenke seg GODT om. 43 år, da er man ingen ungdom lenger.. Anonymous poster hash: 7f2d5...886 Les linken som en annen la ut over her Anonymous poster hash: 1a11d...82a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #40 Skrevet 17. juni 2014 Hei HI Jeg råder deg veldig til å gå inn på jordmorsiri.no. Der finner du et forum for gravide 40+ Mye lettere å få nyanserte, fornuftige svar. Ikke glem at her inne er hovedtyngden av brukere i 20 åra, noen under 20 og mange i begynnelsen av 30-åra. Mange av disse har foreldre på din alder og litt eldre, derfor vil de se på oss over 40 år som høngamle og tilhørende foreldregenerasjonen. Lykke til med det du velger! Anonymous poster hash: 8b76d...5d2
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #41 Skrevet 17. juni 2014 Jeg personlig ville ikke fått barn i den alderen. Med tanke på at det tar slik på å gå gravid for deg også, vet du ikke hva utfallet blir. Det er lettere å overkomme et tungt sv skap når man er yngre. Dessuten hvis barna dine er så spredt i alder, kan det jo hende du snart blir bestemor og kan låne den mye Gode besteforeldre er uvurderlige! Anonymous poster hash: c61ca...730 Det er mindre enn to år siden siste graviditet og utrolig nok blir jeg sprek som en fole i det samme baby er ute jeg tåler rett og slett ikke å være gravid, men det er ikke farlig og det er som sagt over når baby og morkake er ute av kroppen. Bestemor blir jeg nok ikke på mange år pga at de eldste er midt i et langt utdannelsesløp (selv om man selvsagt aldri kan vite noe sikkert) og uansett er det stor forskjell på å være mamma og bestemor Hi Anonymous poster hash: c3bbe...e80
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #42 Skrevet 17. juni 2014 Jeg er en av de negative. Jeg er ikke spesielt ung, 33 år. Du er fryktelig generaliserende. Foreldrene dine høres flotte ut, men de er ikke definisjonen på modne foreldre. Sikkert ikke flaut å ha eldre foreldre, i hvertfall ikke mer flaut en annet. Vi vet i dag at det er større sannsynlig å at sin egen og barnes helse skranter jo eldre mor er. Når man allerede har vært så heldig å fått 3 friske barn, og man på forhånd vet at man blir utilgjengelig som forelder under svangerskap, ja.. da bør man absolutt tenke seg GODT om. 43 år, da er man ingen ungdom lenger.. Anonymous poster hash: 7f2d5...886 Les linken som en annen la ut over her Anonymous poster hash: 1a11d...82a Uff.. er det mulig.. Anonymous poster hash: 7f2d5...886
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #43 Skrevet 17. juni 2014 Gjør det som kjennes rett for deg og din familie HI. Min farmor var 40 da pappa ble født, som nr 6 i en søskenflokk, og hun var 44 da onkelen min, nr 7 i rekke, ble født. Hun levde til hun ble 90, og fikk oppleve 20 barnebarn og en skokk med oldebarn. Alderen hennes var ingen hindring. Anonymous poster hash: c9d15...250
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #44 Skrevet 17. juni 2014 Uff.. er det mulig.. Anonymous poster hash: 7f2d5...886 Hvorfor er det "uff" at forskning viser at barn født av "eldre" foreldre ikke sliter med helsa når de blir voksne? Anonymous poster hash: 1a11d...82a
hol(L)y COW Skrevet 17. juni 2014 #45 Skrevet 17. juni 2014 Ikke store forskjellen på 39 og 44, så om det går - kjør på! Herregud, skulle tro det var snakk om Bibel-Sara på 90 her. Om man får barn som 44-åring er ungen 20 når du er 64. Det er da ingen alder! Min mamma var 19 når hun fikk meg, og nesten 40 når hun fikk min yngste søster. Det er ingen tvil om at min søster har blitt tettere fulgt opp enn jeg var. Da jeg var liten hadde mamma og pappa dårlig økonomi - ingen utdannelse - bygde hus - jobbet MYE. Da de var 40 var de blitt veldig etablerte, hadde utdannelse og veldig god råd. Og de hadde mer tid, fordi de var kommet så langt i karrieren at de hadde mer kontroll over sin egen arbeidstid. Min søster har blitt fulgt opp på fotballkamper og på treninger. De har kjørt og hentet og heiet og vært med overalt. Jeg sier ikke at min oppvekst var vanskelig, for den var fin altså. Men at man kommer til å slite med å følge opp barna når man er i 40-åra? Kan forstå argumentet om pappaen er langt opp i 50-åra, men ellers? Nei.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #46 Skrevet 17. juni 2014 Uff.. er det mulig.. Anonymous poster hash: 7f2d5...886 Hvorfor er det "uff" at forskning viser at barn født av "eldre" foreldre ikke sliter med helsa når de blir voksne? Anonymous poster hash: 1a11d...82a Det er i hvert fall tydelig at alder ikke tilsier modenhet og evne til logisk analytisk tenkning. Det er linket til et presentasjon av et isolert LITE funn. Det gir ikke en sannhet om emnet. Derimot finnes det både statistikk, forskning og basic humanbiologi som forteller oss at desto eldre mødrene er, desto mer fare er forbundet med svangerskapet, helsen til mor og ikke minst fosterets arveanlegg. Anonymous poster hash: 7f2d5...886
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #47 Skrevet 17. juni 2014 Hei. Det jeg sier nå virker kanskje egoistisk, men når din eldste er såpass gammel ville jeg kanskje brukt energien på barnebarna som kommer, selvom det kanskje er 10 år til, er det slitsomt å stille opp som bestemor og mamma til en 10åring. Jeg har ingen støtte, ingen avlastning og særs egosentriske foreldre og svigerforeldrene. Og jeg har sagt til meg selv at jeg aldri skal bli sånn. Jeg vil være en bestemor som orker å ha barna på overnatting og med på hytta. Dette er kanskje helt feil for deg, men det er bare mine tanker da. Anonymous poster hash: acfc3...d94
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #48 Skrevet 17. juni 2014 Jeg som er ung synes du er for gammel, vi vil ha foreldrene våre lengst mulig! Dere kan jo få slag eller dø før ungen er konfirmant, det er ikke riktig synes jeg. Anonymous poster hash: ddfda...270 Før ungen er komfirmant?Forventer levealder for kvinner er 83 år. Å klare seg uten mamma når man er 43 er noe de aller fleste burde klare. Snakk om overdramatisering Folk som får barn i 40-årene er som regel i full jobb og står på når barna blir konfirmanter, så tror du kan ta det med knusende ro med disse slagene du er så redd for Anonymous poster hash: fe9b4...c2e
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #49 Skrevet 17. juni 2014 Hei. Det jeg sier nå virker kanskje egoistisk, men når din eldste er såpass gammel ville jeg kanskje brukt energien på barnebarna som kommer, selvom det kanskje er 10 år til, er det slitsomt å stille opp som bestemor og mamma til en 10åring. Jeg har ingen støtte, ingen avlastning og særs egosentriske foreldre og svigerforeldrene. Og jeg har sagt til meg selv at jeg aldri skal bli sånn. Jeg vil være en bestemor som orker å ha barna på overnatting og med på hytta. Dette er kanskje helt feil for deg, men det er bare mine tanker da. Anonymous poster hash: acfc3...d94 Det er synd dere ikke har støtte, men det du beskriver er veldig individuelt! Da jeg ble født hadde min bestemor to barn under åtte år. Hun var likevel enormt tilstede i mitt liv, stilte opp, jeg var enormt mye hos henne. Hun var alltid der for meg! Det er synd at dine foreldre og svigerforeldre prioriterer som de gjør, men det betyr ikke at alle gjør det. Anonymous poster hash: 1a11d...82a
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2014 #50 Skrevet 17. juni 2014 Heller en moden flott mamma med utdannelse og økonomi i orden, enn en blåst ung mor uten sørlig sunn fornuft og vett ( jmfr mange av svarene over). Jobber i akuttmedisin og det er ikke alltid alder har noe å si for sykdom. Anonymous poster hash: d0ad1...cde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå