Gå til innhold

43 år og skikkelig babysyk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to 'kull' med barn i alderen 20 mnd til 20 år og burde virkelig være ferdig med babysyken, men det er jeg altså ikke :)

Ser på min snart toåring og syns tiden går så fort. Føler meg ikke ferdig med småbarn og tenker seriøst på å prøve på en siste før det blir for sent.

På pluss siden har vi et stabilt og godt forhold, god økonomi, friske barn og god helse selv.

Minus er selvsagt alderen vår, at jeg har svangerskap fra helvete og blir ubrukelig nærmest fra unnfangelse til fødsel. Vi har i tillegg til den naturlige faren for fosteravvik pga alderen min en litt forhøyet risiko for å få et sykt barn pga gener. Dette må selvsagt også tas med i beregningen - klarer vi å ta oss godt nok av et ev sykt barn.

Om jeg virkelig ønsker dette tror jeg mannen støtter meg, han er minst like barnekjær som meg.

Er det en helt vill tanke som jeg bør legge bort og slå meg til ro med de jeg har eller er de litt fornuft i ønsket om en liten finaletass?

Anonymous poster hash: c3bbe...e80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dere er ikke ville. Min søster er 42 år og nylig gravid. Hennes fødselslege og gynekolog bare beroliget henne masse da hun ble gravid.

Kvinner har fått barn i 40 åra i flere generasjoner. Du blir fulgt godt opp av lege/sykehus.

Kjør på!

Anonymous poster hash: 8b76d...5d2

Gjest Julia1984
Skrevet

Lykke til. Heldige alle barn som blir født som er ønsket, uavhengig av alder.

Skrevet

Kjør på.. De fleste i min barselgruppe er på din alder ;) og alle har gått friske og fine babyer :)

Skrevet

Fikk mitt fjerde barn i fjor. Var da 45. Gikk fint, kanskje et litt tøffere svangerskap. Tanken om at barnet kanskje hadde avvik la litt demper på gleden, helt ubegrunnet. Hvis du har lyst på flere synes jeg du bør prøve på det. Lykke til!

Skrevet

Jeg som er ung synes du er for gammel, vi vil ha foreldrene våre lengst mulig! Dere kan jo få slag eller dø før ungen er konfirmant, det er ikke riktig synes jeg.

Anonymous poster hash: ddfda...270

Skrevet

Ingen "garanti"for at du blir like dårlig i neste svangerskap, så ikke bruk det som et argument.

Med tanke på alder og gener vil dere jo få tilbud om ekstra testing og oppfølging om dere ønsker det.

Akkurat nå sitter jeg og nyter lyden av sovelydene til min 3 mnd gamle baby, fullstendig frisk og fin og en jeg er uendelig takknemlig for. Var 40 år da han kom, hadde et flott svangerskap og ingen komplikasjoner

Gjør hva du ønsker med hjertet ditt, ikke hva "fornuften" sier deg

Anonymous poster hash: 62944...fed
Skrevet

Jeg som er ung synes du er for gammel, vi vil ha foreldrene våre lengst mulig! Dere kan jo få slag eller dø før ungen er konfirmant, det er ikke riktig synes jeg.

Er du så ung og dum at du tror alder er det eneste som påvirker helse og død?

Mitt barn mistet faren da faren var 35 år gammel. En venninne (forøvrig godt trent og sunn) døde av slag da hun var 27 og etterlot seg to barnehagebarn. Tanten min døde av kreft da hun var 31 og etterlot seg tre barn i barneskolealder.

I dagens samfunn er 43 ingen alder og levealderen er stadig økende.

Anonymous poster hash: 35873...8fa

Skrevet

Jeg mener du ikke bør få flere nå grunnet din alder. Men så er jeg veldig kjent med statistikk og hva den forteller oss i forhold til eldre foreldre..

Anonymous poster hash: ebc57...bce
Skrevet

Alle kan dø uannsett alder.

At du er ung sier sitt, men min mor var 25 da hun døde. Jeg kun ett år.

Så virkeligheten er noe annet.

Anonymous poster hash: 58e65...00a

Skrevet

Tja, hvis det går naturlig så er det bare å kjøre på synes jeg. Hadde derimot prøvd å dempe forventningene litt sånn at jeg ikke hadde blitt kjempeskuffa hvis det ikke går (hvis det er mulig da...:-)

Har hørt at statistisk risiko for feks Downs er en av hundre i forhold til en av mange tusen i yngre alder (vet ikke helt om det stemmer, så sjekk) - men det er jo fortsatt bare 1% av barna. Fortsatt ikke veldig stor risiko mao. 

Anonymous poster hash: dd652...8f6
Skrevet

Hvis du har fingeren i jorda sier jeg sett igang! Det er hardy og skummelt i den alderen, men for en lykke!

Klem fra en som var der du er.

Anonymous poster hash: 9017e...bc1

Skrevet

Takk for svar.

Fint at såpass mange er positive. Skjønner egentlig at de unge syns man er hauggammel når man har bikket 40, men som flere sier at det er mer enn alder som avgjør om man får leve til å se barna vokse opp.

Vi har jo en på 20 mnd så overgangen blir jo ikke så stor og jeg vet hvordan vi takler nattevåk og en aktiv baby.

Vedr svangerskapene så er jeg dessverre bare realist. Etter fire svangerskap med hypermesis frem til fødsel må man regne med at det blir likt denne gangen også. Da fungerer jeg knapt som mamma og det er en av hovedgrunnen til at jeg nøler. Men så er det spørsmålet om det er riktig å la det være 'bare' pga at jeg nærmest mister 8-9 mnd av livet siden alt fokus er på å ikke kaste opp...

Igjen, takk for gode svar. Vi får tenke bittelitt til før den endelige avgjørelsen :)

Hi

Anonymous poster hash: c3bbe...e80

Skrevet

Synes absolutt du skal prøve på en til. Blir veldig kjekt for minste å ha søsken nært i alder også. Lykke til, Hi!!!

Skrevet

Jeg som er ung synes du er for gammel, vi vil ha foreldrene våre lengst mulig! Dere kan jo få slag eller dø før ungen er konfirmant, det er ikke riktig synes jeg. Anonymous poster hash: ddfda...270

Det kan jo ramme også yngre foreldre. Garantier i livet får man aldri, og jeg synes ikke man skal leve etter hva hvis og hva om.

Anonymous poster hash: b2893...a6d

Skrevet

Er imponert over at du vurderer det etter hypermesis i alle svangerskap! Min bestemor hadde det samme og sa at dersom hun hadde hatt tilgang til prevensjon var hun redd min eldste tante hadde blitt enebarn, ville vært kjipt for resten av oss ;) Min mor hadde det samme, og jeg er enebarn, selv slapp jeg heldigvis unna.

Siden du har en på 20 mnd ville jeg gått for det, fint med et søsken litt nærmere i alder (eller har du flere relativt unge barn, typ småskolen, i så tilfelle ville jeg nok kanskje revurdert). Hvor mye kan du ha "forfalt" på tre år hvis du i utgangspunktet er frisk? Bør prøves ASAP selvfølgelig, man venter ikke når man er 43. Personlig ville jeg benyttet meg av alle tester, og dessverre ikke beholdt om det var noe galt, men det er noe bare dere selv kan vurdere.

Anonymous poster hash: d19a1...c3e
Skrevet

Hvis dere orker en til så bare kjør på.

Fikk mitt siste barn som 40, snart 41 åring,.

Ingen problemer med det.

Hadde mannen vært mer positiv og litt yngre, så hadde jeg selv gått for en til :fnise:

Skrevet

Jeg synes du bør tenke deg veldig godt om. Du har god helse nå, men du er middelaldrende husk på det.Det er mer sannsynlig at din helse blir dårligere, kontra en 30 åring f eks. Min personlige mening er at du er for gammel for et svangerskap. Jeg ville heller fokusert på å kose deg med de barna jeg har og tenke at jeg har vært svært heldig som har fått mange friske og flotte barn!

Når det er sagt, så er det absolutt ingen andre en deg og mannen din som kan finne ut av hva som er riktig for DERE. Lykke til med avgjørelsen.

Anonymous poster hash: 7f2d5...886
Skrevet

Hei!

Håper følelsene roer seg snart - det vil gjøre det lettere for deg. For du burde nemlig IKKE få flere barn. Aller mest av hensyn til barnet, som får besteforeldre til foreldre.

Dere dør tidlig i h*ns liv, dere er ikke like spreke som yngre mennesker som kan følge med overalt, som du sier er det stor risiko for å få et sykt barn, og tenk så flaut for ungen å ha så gamle foreldre.

Anonymous poster hash: ae4c2...90c

Skrevet

Hei!

Håper følelsene roer seg snart - det vil gjøre det lettere for deg. For du burde nemlig IKKE få flere barn. Aller mest av hensyn til barnet, som får besteforeldre til foreldre.

Dere dør tidlig i h*ns liv, dere er ikke like spreke som yngre mennesker som kan følge med overalt, som du sier er det stor risiko for å få et sykt barn, og tenk så flaut for ungen å ha så gamle foreldre.

Oi. Du virket reflektert. Og så er du kjempeflink til å generalisere. Gått kurs eller?

Anonymous poster hash: cb567...e77

Skrevet

Hei!

Mora mi var 40 da jeg ble født, og jeg har yngre søsken. Mener du at våre liv ikke er verdt å leve??

Anonymous poster hash: c1de0...6e7

Skrevet

Det er bare rett og slett grusomt å være rugeklar :( Men hvis dere er redd for at det skal gå ille kan dere da vurdere adopsjon eller være fosterhjem? Men tanker har sikkert streifet dere :)

Anonymous poster hash: ce081...9fc
Skrevet

Go for it sier jeg ;) Fint for den på 20 mnd å få tettere søsken enn de som er blitt store! :)

Skrevet

Min bestemor fikk tre barn fra 42 til nesten 47, mener at tanten før det ble født da bestemor var 39 eller 40.

Hva som er "riktig" å gjøre vil variere fra person til person og fra familie til familie.

Er du/dere klare for en til og du mener helsen din tåler enda et svangerskap med så mye kvalme, så gå for det :)

Lykke til :)

Anonymous poster hash: 1a11d...82a
Skrevet

Hei!

Det er faktisk direkte trist å lese et innlegg med så elendig argumentasjon og håpløse generaliseringer.

Anonymous poster hash: 35873...8fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...