Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #51 Skrevet 12. juni 2014 Hva er vitsen med pappa-permisjon om den ikke skal brukes til å ta seg av barnet? Om det er så mange fedre som velger å ødelegger for andre kan vel hele pappa-permisjonen droppes og barnet sendes i barnehage fra 10 mnd. Anonymous poster hash: 7f570...c63
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #52 Skrevet 12. juni 2014 Jeg tenker de får gjøre som de vil, så lenge både mor og far er enige. Hvis mor synst det er greit at han reiser på hytta ok. De er nok enige om renovering osv . Hva folk velger å gjøre i perm tiden. Er opp til dem. Jeg syns faktisk ikke at det bør være opp til hver enkel familie. Det blir feil at staten først skal betale far full lønn for å være hjemme og i tillegg sponse barnehageplass. Skjønner ikke at det er lov. Det burde vel være samme regler som kontantstøtte, at man kun kan få ene tingen, enten permisjonspenger eller barnehage. Anonymous poster hash: 8a028...f18 Da gjelder det samme sykemeldte?De har heller ikke liv til å reise bort? Blir for dumt å legge seg borti private hjem og deres avgjørelser. Far er lovpålagt desse ukene, tar han de ikke så forsvinner ukene. Hva mor og far velger å gjøre er deres sak. Faktum er: far får LØNN fra staten (aka våre skattepenger) for å ta seg av barnet sitt! IKKE for å sitte på ræven å klø seg på balla. Dersom han ikke utfører jobben han er betalt for (sender i bhg, svigermor o.l), så bør han betale tilbake pengene han har fått eller gi dem til de som faktisk tar hånd om barnet. "Privatsak" my ass! Det er altså helt greit for din arbeidsgiver om du blir hjemme om dagene og ser såpeopera i stedet for å dra på jobb?? Arbeidsgiveren din vil ikke ha noe i mot det? I think not....dersom du har en slik arbeidsgiver så vil jeg gjerne sende en søknad dit sporenstreks! Høres nemlig deilig ut. Når det gjelder barnehageplass: den er sterkt subsidiert! En heldags barnehageplass koster 201 000 kr i året. Selv betaler vi i underkant av 30 000 kr i året. Dvs at dersom far både får permisjonspenger og bhg plass så får far dobbelt opp av støtte fra staten og vel så det, og da får far gleden av å "prioritere seg selv" aka klø seg i rævva. Å sammenligne det med sykemeldte er bare så latterlig at den gidder jeg ikke argumentere mot engang. At far av og til tar tid til seg selv . Ser ikke jeg problem med. Hva de gjør i sin permisjonstid , synest jeg er opp til hver enkelt familie. Så lenge både mor og far er enige. For meg er ikke det noe irritasjonsmoment . Man må ikke ha barnehageplass for å få tid til seg selv. Frisør, venninnebesøk osv kan gjøres unna på ettermiddagen når den andre forelderen er hjemme med barna. Jeg synes det er urimelig at våre skattepenger skal dekke kos og tull Jeg synest mye annet er urimelig.Men så lenge staten ikke har satt noen regler for hva en har lov til å gjøre i permisjonstiden så er det slik det er. Jeg velger heller å irritere meg over hanglidere og sykkelsatanister som sykkler midt i veien.. Jeg sliter litt med å få tak på hva du egentlig mener her. Er det slik at du er FOR at foreldre (les: fedre) skal få lov til å bruke foreldrepermisjonen på nøyaktig hva de vil mens barna er i barnehagen eller at noen andre passer dem? I så fall savner jeg noen argumenter (annet enn "dette irriterer meg ikke") fra deg på hvorfor foreldre skal få penger av staten til å dra på fisketur/pusse opp huset/sitte på ræva/whatever. Eller er det det at saken bare ikke engasjerer deg, slik hanglidere og sykkelsatanister gjør? I så fall savner jeg en forklaring på hvorfor i alle dager du gidder å diskutere saken i det hele tatt. Personlig har jeg null formening om Oslo bør søke om å få holde OL eller ikke. Ergo kaster jeg meg ikke inn i debatter som omhandler hvorvidt Oslo bør søke om å få holde OL eller ikke. Anonymous poster hash: 94d32...31e jeg synes foreldre bør få gjøre det de ønsker i sin permisjonstid. Så lenge begge foreldre er ok med det.Allt med måte såklart. Reiser ikke vekk 5 uker i strekk. Men kan fint unne hverandre litt. Om en går for å fiske eller male. Samma det. Om det er svigermor eller tante som passer noen timer tar det ingen skade hos barnet. Om det er på kveld eller dag. Jeg anbefaler deg å heretter sette deg inn i sakene du ønsker å diskutere før du faktisk diskuterer dem. Du har virkelig ikke forstått essensen i den saken her. Anonymous poster hash: 94d32...31e
<3 mine søte små<3 Skrevet 12. juni 2014 #53 Skrevet 12. juni 2014 Som regel er permisjonen over innen barnet er 1 år. Da går de fleste foreldre tilbake til jobb. Jeg syns det er helt merkelig at det er lov å ha permisjon samtidig som man har permisjon.. (Utenom 2-3uker man kunne brukt til lang og god tilvenning.) Noe av grunnen til permisjon er vel at barnet skal slippe bhg tidlig, og at pappaen skal få ha omsorgen og være hjemme med barnet sitt! Ikke stikke på jakt og sende ungen i bhg.. Jeg vet at et par arbeidgivere her er på utkikk etter fedre som misbruker ordningen, men det vel kke så mye de kan gjøre.. Anonymous poster hash: 958bc...089
Gjest Antarctica Skrevet 12. juni 2014 #54 Skrevet 12. juni 2014 Hva er vitsen med pappa-permisjon om den ikke skal brukes til å ta seg av barnet? Om det er så mange fedre som velger å ødelegger for andre kan vel hele pappa-permisjonen droppes og barnet sendes i barnehage fra 10 mnd. Anonymous poster hash: 7f570...c63 SÅ enig. Og husker en motsatt, rasende tråd her på forumet fra et år eller to tilbake "Audun Lysbakken ødelegger familien!" (fordi den tidligere statsråden da hadde fått innført en pappakvote som den aktuelle familien ikke gadd å bruke, i alle fall ikke hvis det var pappa som måtte ta den!) Må lure på hva folk tenker med. Hvorfor er det sånt et offer for en mann å være sammen med sitt eget barn...?
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #55 Skrevet 12. juni 2014 Det syns jeg er helt idiotisk!! Hva i all verden er vitsen med at skattebetalere skal betale for at pappa gjør alt mulig annet enn å passe ungen sin? Reportasje på radio om at pappaer leverer i barnehagen for at de selv skal f.eks pusse opp, dra på hyttetur o.l. Kjenner jeg blir kraftig provosert! Anonymous poster hash: 51eab...0a2 Dersom far har rett til permisjonspenger fra nav, så har han jo faktisk betalt skatt fra lønnen sin i minimum 10mnd...! D.v.s. at det er "hans egne" skattepenger han får og jeg vil påstå at han har rett til å bruke disse skattepengene akkurat som han vil! Hadde ikke vært enig med min samboer hvis han hadde villet gjort det sånn, men så er nå hvert et forhold og familiesituasjon ganske ulike! Anonymous poster hash: 017ba...1c9
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #56 Skrevet 12. juni 2014 Det syns jeg er helt idiotisk!! Hva i all verden er vitsen med at skattebetalere skal betale for at pappa gjør alt mulig annet enn å passe ungen sin? Reportasje på radio om at pappaer leverer i barnehagen for at de selv skal f.eks pusse opp, dra på hyttetur o.l. Kjenner jeg blir kraftig provosert! Anonymous poster hash: 51eab...0a2 Dersom far har rett til permisjonspenger fra nav, så har han jo faktisk betalt skatt fra lønnen sin i minimum 10mnd...! D.v.s. at det er "hans egne" skattepenger han får og jeg vil påstå at han har rett til å bruke disse skattepengene akkurat som han vil! Hadde ikke vært enig med min samboer hvis han hadde villet gjort det sånn, men så er nå hvert et forhold og familiesituasjon ganske ulike! Anonymous poster hash: 017ba...1c9 Hmm...la meg se, så menn som aldri får barn skal få trekke fra hva på sin skatt? Alle betaler jo skatt, men jeg synes ikke det er rett at skattepengene skal gå til ferie for far. Anonymous poster hash: 7f570...c63
Gjest Antarctica Skrevet 12. juni 2014 #57 Skrevet 12. juni 2014 Det syns jeg er helt idiotisk!! Hva i all verden er vitsen med at skattebetalere skal betale for at pappa gjør alt mulig annet enn å passe ungen sin? Reportasje på radio om at pappaer leverer i barnehagen for at de selv skal f.eks pusse opp, dra på hyttetur o.l. Kjenner jeg blir kraftig provosert! Anonymous poster hash: 51eab...0a2 Dersom far har rett til permisjonspenger fra nav, så har han jo faktisk betalt skatt fra lønnen sin i minimum 10mnd...! D.v.s. at det er "hans egne" skattepenger han får og jeg vil påstå at han har rett til å bruke disse skattepengene akkurat som han vil! Hadde ikke vært enig med min samboer hvis han hadde villet gjort det sånn, men så er nå hvert et forhold og familiesituasjon ganske ulike! Anonymous poster hash: 017ba...1c9 Rekker de pengene til både lønna hans og til å subsidiere barnehageplassen, mon tro?
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #58 Skrevet 12. juni 2014 Det syns jeg er helt idiotisk!! Hva i all verden er vitsen med at skattebetalere skal betale for at pappa gjør alt mulig annet enn å passe ungen sin? Reportasje på radio om at pappaer leverer i barnehagen for at de selv skal f.eks pusse opp, dra på hyttetur o.l. Kjenner jeg blir kraftig provosert! Anonymous poster hash: 51eab...0a2 Dersom far har rett til permisjonspenger fra nav, så har han jo faktisk betalt skatt fra lønnen sin i minimum 10mnd...! D.v.s. at det er "hans egne" skattepenger han får og jeg vil påstå at han har rett til å bruke disse skattepengene akkurat som han vil! Hadde ikke vært enig med min samboer hvis han hadde villet gjort det sånn, men så er nå hvert et forhold og familiesituasjon ganske ulike! Anonymous poster hash: 017ba...1c9 Det er jo virkelig ikke sånn det funker. Det er jo ikke sånn at en viss prosent av skatten en person betaler inn blir øremerket permisjonspenger! Like lite som at barnløse får ekstra igjen på skatten fordi de ikke har benyttet seg av jordmortjeneste, sykehus og barnetrygd, eller at en person som aldri har vært syk får igjen tusenvis av kroner fordi han/hun aldri har mottatt sykepenger! Det er ingenting som heter "ens egne" skattepenger. Man betaler skatt etter evne inn til fellesskapet, så får man tilbake fra fellesskapet (representert av våre politikere) etter behov. Summa summarum får de aller, aller fleste av oss mer ut fra fellesskapet enn vi bidrar med, så dette systemet er vi alle tjent med. Du har helt rett i at forhold og familiesituasjoner er ulike. Det synes likevel å være gjengs oppfatning at ingen forhold eller familiesituasjoner skal få fri med lønn for å dra på fisketur eller pusse opp huset bare fordi man har fått en unge. Anonymous poster hash: 94d32...31e
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #59 Skrevet 12. juni 2014 Det syns jeg er helt idiotisk!! Hva i all verden er vitsen med at skattebetalere skal betale for at pappa gjør alt mulig annet enn å passe ungen sin? Reportasje på radio om at pappaer leverer i barnehagen for at de selv skal f.eks pusse opp, dra på hyttetur o.l. Kjenner jeg blir kraftig provosert! Anonymous poster hash: 51eab...0a2 Dersom far har rett til permisjonspenger fra nav, så har han jo faktisk betalt skatt fra lønnen sin i minimum 10mnd...! D.v.s. at det er "hans egne" skattepenger han får og jeg vil påstå at han har rett til å bruke disse skattepengene akkurat som han vil! Hadde ikke vært enig med min samboer hvis han hadde villet gjort det sånn, men så er nå hvert et forhold og familiesituasjon ganske ulike! Anonymous poster hash: 017ba...1c9 Det er jo virkelig ikke sånn det funker.Det er jo ikke sånn at en viss prosent av skatten en person betaler inn blir øremerket permisjonspenger! Like lite som at barnløse får ekstra igjen på skatten fordi de ikke har benyttet seg av jordmortjeneste, sykehus og barnetrygd, eller at en person som aldri har vært syk får igjen tusenvis av kroner fordi han/hun aldri har mottatt sykepenger! Det er ingenting som heter "ens egne" skattepenger. Man betaler skatt etter evne inn til fellesskapet, så får man tilbake fra fellesskapet (representert av våre politikere) etter behov. Summa summarum får de aller, aller fleste av oss mer ut fra fellesskapet enn vi bidrar med, så dette systemet er vi alle tjent med. Du har helt rett i at forhold og familiesituasjoner er ulike. Det synes likevel å være gjengs oppfatning at ingen forhold eller familiesituasjoner skal få fri med lønn for å dra på fisketur eller pusse opp huset bare fordi man har fått en unge. Anonymous poster hash: 94d32...31e Skal en person som har vært f.eks. kreftsyk med lang behandlingstid betale ekstra skatt også da, fordi han/hun har fått støttet behandling til millioner av staten? Poenget mitt er at er man skattebetaler og dermed også har rett til ytelser som bl.a. permisjon, så er det ikke slik at du og jeg betaler for denne permisjonen, men det er noe man har "jobbet seg fortjent til"! Hvis staten skal begynne å regulere hva man kan og ikke kan gjøre under permisjon, i større grad enn de gjør i dag, så ender man jo opp med å bli "fengslet i eget hjem". Klag heller på de som får dagpenger og bostøtte fordi de ikke finner en jobb som "passer for meg"!!! DET er snyting på skatten det! Anonymous poster hash: 017ba...1c9
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #60 Skrevet 12. juni 2014 Det syns jeg er helt idiotisk!! Hva i all verden er vitsen med at skattebetalere skal betale for at pappa gjør alt mulig annet enn å passe ungen sin? Reportasje på radio om at pappaer leverer i barnehagen for at de selv skal f.eks pusse opp, dra på hyttetur o.l. Kjenner jeg blir kraftig provosert! Anonymous poster hash: 51eab...0a2 Dersom far har rett til permisjonspenger fra nav, så har han jo faktisk betalt skatt fra lønnen sin i minimum 10mnd...! D.v.s. at det er "hans egne" skattepenger han får og jeg vil påstå at han har rett til å bruke disse skattepengene akkurat som han vil! Hadde ikke vært enig med min samboer hvis han hadde villet gjort det sånn, men så er nå hvert et forhold og familiesituasjon ganske ulike! Anonymous poster hash: 017ba...1c9 Det er jo virkelig ikke sånn det funker.Det er jo ikke sånn at en viss prosent av skatten en person betaler inn blir øremerket permisjonspenger! Like lite som at barnløse får ekstra igjen på skatten fordi de ikke har benyttet seg av jordmortjeneste, sykehus og barnetrygd, eller at en person som aldri har vært syk får igjen tusenvis av kroner fordi han/hun aldri har mottatt sykepenger! Det er ingenting som heter "ens egne" skattepenger. Man betaler skatt etter evne inn til fellesskapet, så får man tilbake fra fellesskapet (representert av våre politikere) etter behov. Summa summarum får de aller, aller fleste av oss mer ut fra fellesskapet enn vi bidrar med, så dette systemet er vi alle tjent med. Du har helt rett i at forhold og familiesituasjoner er ulike. Det synes likevel å være gjengs oppfatning at ingen forhold eller familiesituasjoner skal få fri med lønn for å dra på fisketur eller pusse opp huset bare fordi man har fått en unge. Anonymous poster hash: 94d32...31e Skal en person som har vært f.eks. kreftsyk med lang behandlingstid betale ekstra skatt også da, fordi han/hun har fått støttet behandling til millioner av staten? Poenget mitt er at er man skattebetaler og dermed også har rett til ytelser som bl.a. permisjon, så er det ikke slik at du og jeg betaler for denne permisjonen, men det er noe man har "jobbet seg fortjent til"! Hvis staten skal begynne å regulere hva man kan og ikke kan gjøre under permisjon, i større grad enn de gjør i dag, så ender man jo opp med å bli "fengslet i eget hjem". Klag heller på de som får dagpenger og bostøtte fordi de ikke finner en jobb som "passer for meg"!!! DET er snyting på skatten det! Anonymous poster hash: 017ba...1c9 Hensikten med pappapermen er at far skal bruke den på sitt eget barn. Gjør ikke far dette, så faller hensikten med pappapermen bort, altså bør han miste stønaden. Det blir jo det samme som å motta sykepenger når man ikke er syk, eller arbeidsledighetstrygd når man ikke er arbeidsledig! Man har som du sier rett til ytelser når man betaler skatt, men disse ytelsene kommer selvsagt ikke uten betingelser. Til nå ser det ut til at hva foreldrene har lov til å gjøre i permisjonen ikke har vært godt nok regulert, men (spesielt med ny høyreregjering) trolig blir dette endret på. Det burde være en forutsetning at foreldrene bruker tiden på barnet under permisjonen, og ikke sender barnet i barnehage for å kunne pusse opp huset eller dra på jakt. Man blir jo virkelig ikke "fengslet i eget hjem", det var en voldsom overdramatisering! Far, og mor for den saks skyld, kan dra på jordomseiling, gjete sauer i New Zealand eller åpne en vingård i Toscana hvis de vil det, men de kan ikke forvente å få betalt for det! Anonymous poster hash: 94d32...31e
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #61 Skrevet 12. juni 2014 Det syns jeg er helt idiotisk!! Hva i all verden er vitsen med at skattebetalere skal betale for at pappa gjør alt mulig annet enn å passe ungen sin? Reportasje på radio om at pappaer leverer i barnehagen for at de selv skal f.eks pusse opp, dra på hyttetur o.l. Kjenner jeg blir kraftig provosert! Anonymous poster hash: 51eab...0a2 Dersom far har rett til permisjonspenger fra nav, så har han jo faktisk betalt skatt fra lønnen sin i minimum 10mnd...! D.v.s. at det er "hans egne" skattepenger han får og jeg vil påstå at han har rett til å bruke disse skattepengene akkurat som han vil! Hadde ikke vært enig med min samboer hvis han hadde villet gjort det sånn, men så er nå hvert et forhold og familiesituasjon ganske ulike! Anonymous poster hash: 017ba...1c9 Det er jo virkelig ikke sånn det funker.Det er jo ikke sånn at en viss prosent av skatten en person betaler inn blir øremerket permisjonspenger! Like lite som at barnløse får ekstra igjen på skatten fordi de ikke har benyttet seg av jordmortjeneste, sykehus og barnetrygd, eller at en person som aldri har vært syk får igjen tusenvis av kroner fordi han/hun aldri har mottatt sykepenger! Det er ingenting som heter "ens egne" skattepenger. Man betaler skatt etter evne inn til fellesskapet, så får man tilbake fra fellesskapet (representert av våre politikere) etter behov. Summa summarum får de aller, aller fleste av oss mer ut fra fellesskapet enn vi bidrar med, så dette systemet er vi alle tjent med. Du har helt rett i at forhold og familiesituasjoner er ulike. Det synes likevel å være gjengs oppfatning at ingen forhold eller familiesituasjoner skal få fri med lønn for å dra på fisketur eller pusse opp huset bare fordi man har fått en unge. Anonymous poster hash: 94d32...31e Skal en person som har vært f.eks. kreftsyk med lang behandlingstid betale ekstra skatt også da, fordi han/hun har fått støttet behandling til millioner av staten? Poenget mitt er at er man skattebetaler og dermed også har rett til ytelser som bl.a. permisjon, så er det ikke slik at du og jeg betaler for denne permisjonen, men det er noe man har "jobbet seg fortjent til"! Hvis staten skal begynne å regulere hva man kan og ikke kan gjøre under permisjon, i større grad enn de gjør i dag, så ender man jo opp med å bli "fengslet i eget hjem". Klag heller på de som får dagpenger og bostøtte fordi de ikke finner en jobb som "passer for meg"!!! DET er snyting på skatten det! Anonymous poster hash: 017ba...1c9 Man kan gjøre hva man vil - innen rimelighetens grenser - men å motta BÅDE foreldrepermisjonspenger og subsidiert bhg plass blir feil uansett. Anonymous poster hash: 8a028...f18
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #62 Skrevet 12. juni 2014 Slik regelverket er nå kan fedrekvoten tas ut inntil barnet er 3 år - denne regelen er satt for å gi flest mulig fedre mulighet til å faktisk ta ut permisjon! Om far venter til barnet er f.eks 2 år og da tar ut fedrekvote er det fullt mulig for han å gjøre det - også selv om barnet er i barnehagen! Kravet er at far "har omsorg for barnet" - dvs at han ikke bruker fedrekvoten til å reise på kompistur 3 uker til syden for DET er ikke lov.. De fleste to åringer har fått plass i barnehage og man kan jo ikke si opp barnehageplassen for at far skal ha 14 uker fedrekvote? Man er jo slettes ikke garantert plass igjen om 14 uker? Samtidig er det jo urimelig å kreve at folk skal betale for en barnehageplass de ikke får lov å bruke mens de er i permisjon? Ser dere ikke konsekvensen av det dere foreslår? Det vil kreve enorme ressurser å håndheve et system der det føres "kontroll" med om barnet er i barnehagen og hvor mye... Det vil koste mye mer enn det smaker og hvor er besparelsen da? I tillegg vil det gjøre uttak av fedrekvoten vanskeligere for far da han ikke bare kan bestemme at "neste uke tar jeg en uke permisjon" og søker om det fordi det må også avklares med barnehage i tillegg til nav.. Man vil miste fleksibilitet og det vil bli veldig tungvint og ekstremt vanskelig å håndheve... Nei,nei, nei.. Man kan ikke lage enkle løsninger på kompliserte problemer - det blir likt som de som er for å behovsprøve barnetrygden - det HØRES så enkelt ut men man har ingen forståelse for hvor mye jobb det faktisk blir å behandle søknader for å vurdere om man oppfyller vilkårene.. Vinninga går opp i spinninga rett og slett... Anonymous poster hash: 65b2a...7da
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #63 Skrevet 12. juni 2014 En bhgplass koster faktisk ca 10 000kr så jeg vil si de misbruker staten når de har permisjonpenger og forbruker 7500kr i tilleg. Anonymous poster hash: 5021d...9fb
Gjest Antarctica Skrevet 12. juni 2014 #64 Skrevet 12. juni 2014 Det står i andre tråder ja, det vet jeg . Vert her inne ei stund. Men kan du heller sende en oppriktig link? For her inne er det fryktelig mye synsing og sansing ute å går. På lik linje som med om det er skadelig med Bhg fra 1 år.. Osv Nei, fordi mitt innlegg ikke var oppriktig ment. Det var en parodi. Beklager.
Anonym bruker Skrevet 12. juni 2014 #65 Skrevet 12. juni 2014 Jeg tenker de får gjøre som de vil, så lenge både mor og far er enige. Hvis mor synst det er greit at han reiser på hytta ok. De er nok enige om renovering osv . Hva folk velger å gjøre i perm tiden. Er opp til dem. Jeg syns faktisk ikke at det bør være opp til hver enkel familie. Det blir feil at staten først skal betale far full lønn for å være hjemme og i tillegg sponse barnehageplass. Skjønner ikke at det er lov. Det burde vel være samme regler som kontantstøtte, at man kun kan få ene tingen, enten permisjonspenger eller barnehage. Anonymous poster hash: 8a028...f18 Da gjelder det samme sykemeldte?De har heller ikke liv til å reise bort? Blir for dumt å legge seg borti private hjem og deres avgjørelser. Far er lovpålagt desse ukene, tar han de ikke så forsvinner ukene. Hva mor og far velger å gjøre er deres sak. Faktum er: far får LØNN fra staten (aka våre skattepenger) for å ta seg av barnet sitt! IKKE for å sitte på ræven å klø seg på balla. Dersom han ikke utfører jobben han er betalt for (sender i bhg, svigermor o.l), så bør han betale tilbake pengene han har fått eller gi dem til de som faktisk tar hånd om barnet. "Privatsak" my ass! Det er altså helt greit for din arbeidsgiver om du blir hjemme om dagene og ser såpeopera i stedet for å dra på jobb?? Arbeidsgiveren din vil ikke ha noe i mot det? I think not....dersom du har en slik arbeidsgiver så vil jeg gjerne sende en søknad dit sporenstreks! Høres nemlig deilig ut. Når det gjelder barnehageplass: den er sterkt subsidiert! En heldags barnehageplass koster 201 000 kr i året. Selv betaler vi i underkant av 30 000 kr i året. Dvs at dersom far både får permisjonspenger og bhg plass så får far dobbelt opp av støtte fra staten og vel så det, og da får far gleden av å "prioritere seg selv" aka klø seg i rævva. Å sammenligne det med sykemeldte er bare så latterlig at den gidder jeg ikke argumentere mot engang. At far av og til tar tid til seg selv . Ser ikke jeg problem med. Hva de gjør i sin permisjonstid , synest jeg er opp til hver enkelt familie. Så lenge både mor og far er enige. For meg er ikke det noe irritasjonsmoment . Man må ikke ha barnehageplass for å få tid til seg selv. Frisør, venninnebesøk osv kan gjøres unna på ettermiddagen når den andre forelderen er hjemme med barna. Jeg synes det er urimelig at våre skattepenger skal dekke kos og tull Jeg synest mye annet er urimelig.Men så lenge staten ikke har satt noen regler for hva en har lov til å gjøre i permisjonstiden så er det slik det er. Jeg velger heller å irritere meg over hanglidere og sykkelsatanister som sykkler midt i veien.. Jeg sliter litt med å få tak på hva du egentlig mener her. Er det slik at du er FOR at foreldre (les: fedre) skal få lov til å bruke foreldrepermisjonen på nøyaktig hva de vil mens barna er i barnehagen eller at noen andre passer dem? I så fall savner jeg noen argumenter (annet enn "dette irriterer meg ikke") fra deg på hvorfor foreldre skal få penger av staten til å dra på fisketur/pusse opp huset/sitte på ræva/whatever. Eller er det det at saken bare ikke engasjerer deg, slik hanglidere og sykkelsatanister gjør? I så fall savner jeg en forklaring på hvorfor i alle dager du gidder å diskutere saken i det hele tatt. Personlig har jeg null formening om Oslo bør søke om å få holde OL eller ikke. Ergo kaster jeg meg ikke inn i debatter som omhandler hvorvidt Oslo bør søke om å få holde OL eller ikke. Anonymous poster hash: 94d32...31e jeg synes foreldre bør få gjøre det de ønsker i sin permisjonstid. Så lenge begge foreldre er ok med det.Allt med måte såklart. Reiser ikke vekk 5 uker i strekk. Men kan fint unne hverandre litt. Om en går for å fiske eller male. Samma det. Om det er svigermor eller tante som passer noen timer tar det ingen skade hos barnet. Om det er på kveld eller dag. Her snakkes det om små barn som egentlig skulle vært hjemme sammen med pappaen sin og fått en fin relasjon til han,men som er hver eneste dag i barnehagen istedet,mens pappaen gjør som han vil hele dagen.Det skjønner du også om du orker å tenke litt.Det er ikke snakk om noen timer en dag,det er snakk om mange dager hver dag og det er IKKE greit. Anonymous poster hash: 90ca2...d4a
Hannasbananas Skrevet 12. juni 2014 #66 Skrevet 12. juni 2014 Jeg tenker de får gjøre som de vil, så lenge både mor og far er enige. Hvis mor synst det er greit at han reiser på hytta ok. De er nok enige om renovering osv . Hva folk velger å gjøre i perm tiden. Er opp til dem. Jeg syns faktisk ikke at det bør være opp til hver enkel familie. Det blir feil at staten først skal betale far full lønn for å være hjemme og i tillegg sponse barnehageplass. Skjønner ikke at det er lov. Det burde vel være samme regler som kontantstøtte, at man kun kan få ene tingen, enten permisjonspenger eller barnehage. Anonymous poster hash: 8a028...f18 Da gjelder det samme sykemeldte?De har heller ikke liv til å reise bort? Blir for dumt å legge seg borti private hjem og deres avgjørelser. Far er lovpålagt desse ukene, tar han de ikke så forsvinner ukene. Hva mor og far velger å gjøre er deres sak. Faktum er: far får LØNN fra staten (aka våre skattepenger) for å ta seg av barnet sitt! IKKE for å sitte på ræven å klø seg på balla. Dersom han ikke utfører jobben han er betalt for (sender i bhg, svigermor o.l), så bør han betale tilbake pengene han har fått eller gi dem til de som faktisk tar hånd om barnet. "Privatsak" my ass! Det er altså helt greit for din arbeidsgiver om du blir hjemme om dagene og ser såpeopera i stedet for å dra på jobb?? Arbeidsgiveren din vil ikke ha noe i mot det? I think not....dersom du har en slik arbeidsgiver så vil jeg gjerne sende en søknad dit sporenstreks! Høres nemlig deilig ut. Når det gjelder barnehageplass: den er sterkt subsidiert! En heldags barnehageplass koster 201 000 kr i året. Selv betaler vi i underkant av 30 000 kr i året. Dvs at dersom far både får permisjonspenger og bhg plass så får far dobbelt opp av støtte fra staten og vel så det, og da får far gleden av å "prioritere seg selv" aka klø seg i rævva. Å sammenligne det med sykemeldte er bare så latterlig at den gidder jeg ikke argumentere mot engang. Heia, heia!!!
<3 mine søte små<3 Skrevet 12. juni 2014 #67 Skrevet 12. juni 2014 Jeg tenker de får gjøre som de vil, så lenge både mor og far er enige. Hvis mor synst det er greit at han reiser på hytta ok. De er nok enige om renovering osv . Hva folk velger å gjøre i perm tiden. Er opp til dem. Jeg syns faktisk ikke at det bør være opp til hver enkel familie. Det blir feil at staten først skal betale far full lønn for å være hjemme og i tillegg sponse barnehageplass. Skjønner ikke at det er lov. Det burde vel være samme regler som kontantstøtte, at man kun kan få ene tingen, enten permisjonspenger eller barnehage. Anonymous poster hash: 8a028...f18 Da gjelder det samme sykemeldte?De har heller ikke liv til å reise bort? Blir for dumt å legge seg borti private hjem og deres avgjørelser. Far er lovpålagt desse ukene, tar han de ikke så forsvinner ukene. Hva mor og far velger å gjøre er deres sak. Faktum er: far får LØNN fra staten (aka våre skattepenger) for å ta seg av barnet sitt! IKKE for å sitte på ræven å klø seg på balla. Dersom han ikke utfører jobben han er betalt for (sender i bhg, svigermor o.l), så bør han betale tilbake pengene han har fått eller gi dem til de som faktisk tar hånd om barnet. "Privatsak" my ass! Det er altså helt greit for din arbeidsgiver om du blir hjemme om dagene og ser såpeopera i stedet for å dra på jobb?? Arbeidsgiveren din vil ikke ha noe i mot det? I think not....dersom du har en slik arbeidsgiver så vil jeg gjerne sende en søknad dit sporenstreks! Høres nemlig deilig ut. Når det gjelder barnehageplass: den er sterkt subsidiert! En heldags barnehageplass koster 201 000 kr i året. Selv betaler vi i underkant av 30 000 kr i året. Dvs at dersom far både får permisjonspenger og bhg plass så får far dobbelt opp av støtte fra staten og vel så det, og da får far gleden av å "prioritere seg selv" aka klø seg i rævva. Å sammenligne det med sykemeldte er bare så latterlig at den gidder jeg ikke argumentere mot engang. At far av og til tar tid til seg selv . Ser ikke jeg problem med. Hva de gjør i sin permisjonstid , synest jeg er opp til hver enkelt familie. Så lenge både mor og far er enige. For meg er ikke det noe irritasjonsmoment . Man må ikke ha barnehageplass for å få tid til seg selv. Frisør, venninnebesøk osv kan gjøres unna på ettermiddagen når den andre forelderen er hjemme med barna. Jeg synes det er urimelig at våre skattepenger skal dekke kos og tullJeg synest mye annet er urimelig.Men så lenge staten ikke har satt noen regler for hva en har lov til å gjøre i permisjonstiden så er det slik det er. Jeg velger heller å irritere meg over hanglidere og sykkelsatanister som sykkler midt i veien.. Jeg sliter litt med å få tak på hva du egentlig mener her. Er det slik at du er FOR at foreldre (les: fedre) skal få lov til å bruke foreldrepermisjonen på nøyaktig hva de vil mens barna er i barnehagen eller at noen andre passer dem? I så fall savner jeg noen argumenter (annet enn "dette irriterer meg ikke") fra deg på hvorfor foreldre skal få penger av staten til å dra på fisketur/pusse opp huset/sitte på ræva/whatever. Eller er det det at saken bare ikke engasjerer deg, slik hanglidere og sykkelsatanister gjør? I så fall savner jeg en forklaring på hvorfor i alle dager du gidder å diskutere saken i det hele tatt. Personlig har jeg null formening om Oslo bør søke om å få holde OL eller ikke. Ergo kaster jeg meg ikke inn i debatter som omhandler hvorvidt Oslo bør søke om å få holde OL eller ikke. Anonymous poster hash: 94d32...31e jeg synes foreldre bør få gjøre det de ønsker i sin permisjonstid. Så lenge begge foreldre er ok med det.Allt med måte såklart. Reiser ikke vekk 5 uker i strekk. Men kan fint unne hverandre litt. Om en går for å fiske eller male. Samma det. Om det er svigermor eller tante som passer noen timer tar det ingen skade hos barnet. Om det er på kveld eller dag. Her snakkes det om små barn som egentlig skulle vært hjemme sammen med pappaen sin og fått en fin relasjon til han,men som er hver eneste dag i barnehagen istedet,mens pappaen gjør som han vil hele dagen.Det skjønner du også om du orker å tenke litt.Det er ikke snakk om noen timer en dag,det er snakk om mange dager hver dag og det er IKKE greit. Anonymous poster hash: 90ca2...d4a Det er da mange som bruker Bhg til andre ting. Vet om mange mammaer som er hjemmeværende , der de leverer ungene ved Bhg start og er den siste til å hente. Er det greit? Det synest ikke jeg.Men så er det er opp til hver enkel å bestemme hvordan en vil disponere sin Bhg plass. Så lenge kommunen som jeg går ut ifra følger staten sine lover og regler. Tildeler Bhgplass til barn under 1 år, så vil det også si at barnet kan gå i Bhg. Barnet er allt fra 10 mnd til 1 år. På dette tidspunkt er barnet trygg på sin far. Barnet kjenner sin fars stemme og kan fint gjenkjenne sin far. Selv om far hadde levert ungen i Bhg . Så vil barnet allikevel bli trygg på far. Jeg å min eks gikk fra hverandre da jenta var 9 mnd. Hun ble allikevel trygg på sin far. Han hadde permisjon med henne selv om vi ikke bodde sammen. Hun fikk Bhg plass da hun var 10 mnd. Gikk kjempe fint. Hun har stor kost seg fra første stund. Hadde korte dager i begynnelsen. Men begynte fullt da pappaperm var over. Så nei, ser ikke problemet. Så lenge barnet takler dette. Så bør mor også klare det. Når det er snakk om skattepenger og snylting osv . Det er ingen klare regler på hva som ikke er lov i permisjonstiden. Står ingenplass ( så jeg har sett) at en ikke kan benytte seg av Bhg eller få avlastning av andre familiemedlemmer. Om det så er bare for å gå til tannlegen eller lege. Egentlig samma søren.
<3 mine søte små<3 Skrevet 12. juni 2014 #68 Skrevet 12. juni 2014 Det står i andre tråder ja, det vet jeg . Vert her inne ei stund. Men kan du heller sende en oppriktig link? For her inne er det fryktelig mye synsing og sansing ute å går. På lik linje som med om det er skadelig med Bhg fra 1 år.. Osv Nei, fordi mitt innlegg ikke var oppriktig ment. Det var en parodi. Beklager.😩 ta ta ta
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #69 Skrevet 13. juni 2014 Jeg tenker de får gjøre som de vil, så lenge både mor og far er enige. Hvis mor synst det er greit at han reiser på hytta ok. De er nok enige om renovering osv . Hva folk velger å gjøre i perm tiden. Er opp til dem. Jeg syns faktisk ikke at det bør være opp til hver enkel familie. Det blir feil at staten først skal betale far full lønn for å være hjemme og i tillegg sponse barnehageplass. Skjønner ikke at det er lov. Det burde vel være samme regler som kontantstøtte, at man kun kan få ene tingen, enten permisjonspenger eller barnehage. Anonymous poster hash: 8a028...f18 Da gjelder det samme sykemeldte?De har heller ikke liv til å reise bort? Blir for dumt å legge seg borti private hjem og deres avgjørelser. Far er lovpålagt desse ukene, tar han de ikke så forsvinner ukene. Hva mor og far velger å gjøre er deres sak. Faktum er: far får LØNN fra staten (aka våre skattepenger) for å ta seg av barnet sitt! IKKE for å sitte på ræven å klø seg på balla. Dersom han ikke utfører jobben han er betalt for (sender i bhg, svigermor o.l), så bør han betale tilbake pengene han har fått eller gi dem til de som faktisk tar hånd om barnet. "Privatsak" my ass! Det er altså helt greit for din arbeidsgiver om du blir hjemme om dagene og ser såpeopera i stedet for å dra på jobb?? Arbeidsgiveren din vil ikke ha noe i mot det? I think not....dersom du har en slik arbeidsgiver så vil jeg gjerne sende en søknad dit sporenstreks! Høres nemlig deilig ut. Når det gjelder barnehageplass: den er sterkt subsidiert! En heldags barnehageplass koster 201 000 kr i året. Selv betaler vi i underkant av 30 000 kr i året. Dvs at dersom far både får permisjonspenger og bhg plass så får far dobbelt opp av støtte fra staten og vel så det, og da får far gleden av å "prioritere seg selv" aka klø seg i rævva. Å sammenligne det med sykemeldte er bare så latterlig at den gidder jeg ikke argumentere mot engang. At far av og til tar tid til seg selv . Ser ikke jeg problem med. Hva de gjør i sin permisjonstid , synest jeg er opp til hver enkelt familie. Så lenge både mor og far er enige. For meg er ikke det noe irritasjonsmoment . Man må ikke ha barnehageplass for å få tid til seg selv. Frisør, venninnebesøk osv kan gjøres unna på ettermiddagen når den andre forelderen er hjemme med barna. Jeg synes det er urimelig at våre skattepenger skal dekke kos og tullJeg synest mye annet er urimelig.Men så lenge staten ikke har satt noen regler for hva en har lov til å gjøre i permisjonstiden så er det slik det er. Jeg velger heller å irritere meg over hanglidere og sykkelsatanister som sykkler midt i veien.. Jeg sliter litt med å få tak på hva du egentlig mener her. Er det slik at du er FOR at foreldre (les: fedre) skal få lov til å bruke foreldrepermisjonen på nøyaktig hva de vil mens barna er i barnehagen eller at noen andre passer dem? I så fall savner jeg noen argumenter (annet enn "dette irriterer meg ikke") fra deg på hvorfor foreldre skal få penger av staten til å dra på fisketur/pusse opp huset/sitte på ræva/whatever. Eller er det det at saken bare ikke engasjerer deg, slik hanglidere og sykkelsatanister gjør? I så fall savner jeg en forklaring på hvorfor i alle dager du gidder å diskutere saken i det hele tatt. Personlig har jeg null formening om Oslo bør søke om å få holde OL eller ikke. Ergo kaster jeg meg ikke inn i debatter som omhandler hvorvidt Oslo bør søke om å få holde OL eller ikke. Anonymous poster hash: 94d32...31e jeg synes foreldre bør få gjøre det de ønsker i sin permisjonstid. Så lenge begge foreldre er ok med det.Allt med måte såklart. Reiser ikke vekk 5 uker i strekk. Men kan fint unne hverandre litt. Om en går for å fiske eller male. Samma det. Om det er svigermor eller tante som passer noen timer tar det ingen skade hos barnet. Om det er på kveld eller dag. Her snakkes det om små barn som egentlig skulle vært hjemme sammen med pappaen sin og fått en fin relasjon til han,men som er hver eneste dag i barnehagen istedet,mens pappaen gjør som han vil hele dagen.Det skjønner du også om du orker å tenke litt.Det er ikke snakk om noen timer en dag,det er snakk om mange dager hver dag og det er IKKE greit. Anonymous poster hash: 90ca2...d4a Det er da mange som bruker Bhg til andre ting. Vet om mange mammaer som er hjemmeværende , der de leverer ungene ved Bhg start og er den siste til å hente. Er det greit? Det synest ikke jeg.Men så er det er opp til hver enkel å bestemme hvordan en vil disponere sin Bhg plass. Så lenge kommunen som jeg går ut ifra følger staten sine lover og regler. Tildeler Bhgplass til barn under 1 år, så vil det også si at barnet kan gå i Bhg. Barnet er allt fra 10 mnd til 1 år. På dette tidspunkt er barnet trygg på sin far. Barnet kjenner sin fars stemme og kan fint gjenkjenne sin far. Selv om far hadde levert ungen i Bhg . Så vil barnet allikevel bli trygg på far. Jeg å min eks gikk fra hverandre da jenta var 9 mnd. Hun ble allikevel trygg på sin far. Han hadde permisjon med henne selv om vi ikke bodde sammen. Hun fikk Bhg plass da hun var 10 mnd. Gikk kjempe fint. Hun har stor kost seg fra første stund. Hadde korte dager i begynnelsen. Men begynte fullt da pappaperm var over. Så nei, ser ikke problemet. Så lenge barnet takler dette. Så bør mor også klare det. Når det er snakk om skattepenger og snylting osv . Det er ingen klare regler på hva som ikke er lov i permisjonstiden. Står ingenplass ( så jeg har sett) at en ikke kan benytte seg av Bhg eller få avlastning av andre familiemedlemmer. Om det så er bare for å gå til tannlegen eller lege. Egentlig samma søren. Så du synes ikke det er greit at en hjemmeværende mor har barnet sitt i barnehagen, men du har ingen problemer med at en far, som får betalt lønn av staten NETTOPP for å være hjemme med barnet sitt, sender det i barnehagen? Jeg har enorme problemer med å forstå logikken din. Nei, det er ingen klare regler på hvordan man skal forvalte permisjonstiden sin, annet enn at HENSIKTEN med den er at man skal være sammen med barnet. Og det rekordår det vi diskuterer her; at det BURDE være regler for dette. Anonymous poster hash: 94d32...31e
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2014 #70 Skrevet 13. juni 2014 Min mann er lærer. Hadde perm en dag i uka et skoleår. Da gikk ungen i bhg mens min mann rettet, forberedte undervisning for uka og andre lærer ting. Så kunne han ha fri på kveldene og ungen fikk kortere dager i bhg og en far som ikke satt med hodet i rettebunka hver kveld. Genialt og mer tid til familien Anonymous poster hash: 60086...734
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå