Gå til innhold

Far bruker permisjonen sin til annet enn ungen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det syns jeg er helt idiotisk!! Hva i all verden er vitsen med at skattebetalere skal betale for at pappa gjør alt mulig annet enn å passe ungen sin? Reportasje på radio om at pappaer leverer i barnehagen for at de selv skal f.eks pusse opp, dra på hyttetur o.l. Kjenner jeg blir kraftig provosert!

Anonymous poster hash: 51eab...0a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker de får gjøre som de vil, så lenge både mor og far er enige.

Hvis mor synst det er greit at han reiser på hytta ok.

De er nok enige om renovering osv .

Hva folk velger å gjøre i perm tiden. Er opp til dem.

Skrevet

Er det?

Har ikke permisjonen til hensikt at foreldrene skal ta seg av barnet de har fått? Uten barnet hadde de jo ikke fått noen permisjon...

Anonymous poster hash: 94d32...31e

Skrevet

Folk må legge opp som de vil, ingen kan styre det. Har man barnet hos dagmamma, besteforeldre eller en annen løsning så er det for så vidt greit.

Det jeg reagere på er at man kan få barnehageplass når man tar ut 100% permisjon, altså ikke gradert. Da får man jo to goder av staten samtidig ettersom bhgplassen er subsidiert. Det som i tillegg er mulig for mange er at mor tar seg tre dager betalt perm for bhgstart mens far er i perm og barnet har bhgplass.

Anonymous poster hash: ed608...626

Skrevet

Jeg syns faktisk ikke at det bør være opp til hver enkel familie. Det blir feil at staten først skal betale far full lønn for å være hjemme og i tillegg sponse barnehageplass. Skjønner ikke at det er lov. Det burde vel være samme regler som kontantstøtte, at man kun kan få ene tingen, enten permisjonspenger eller barnehage.

Anonymous poster hash: 8a028...f18

Skrevet

Er det?

Har ikke permisjonen til hensikt at foreldrene skal ta seg av barnet de har fått? Uten barnet hadde de jo ikke fått noen permisjon...

Tror nok mor også kan finne på ting uten barna i sin permisjon.

Gå til frisør, jentekveld osv.

Gi å ta i et forhold, å avlaste å gi litt frihet skader ingen.

Skrevet

Jeg syns faktisk ikke at det bør være opp til hver enkel familie. Det blir feil at staten først skal betale far full lønn for å være hjemme og i tillegg sponse barnehageplass. Skjønner ikke at det er lov. Det burde vel være samme regler som kontantstøtte, at man kun kan få ene tingen, enten permisjonspenger eller barnehage.

Da gjelder det samme sykemeldte?

De har heller ikke liv til å reise bort?

Blir for dumt å legge seg borti private hjem og deres avgjørelser.

Far er lovpålagt desse ukene, tar han de ikke så forsvinner ukene.

Hva mor og far velger å gjøre er deres sak.

Skrevet

Er det?

Tror nok mor også kan finne på ting uten barna i sin permisjon.

Gå til frisør, jentekveld osv.

Gi å ta i et forhold, å avlaste å gi litt frihet skader ingen.

Men da er det litt rart at det er barnehagen som skal avlaste..?

Anonymous poster hash: d867a...430

Skrevet

Hvorfor det?

De betaler da for plassen og da har rett til å bruke den som de vil.

Skrevet

I forhold til tanken som vel var ment bak de ukene samt at det skulle være med på å fremme likestilling så burde det ikke være lov å sende barnet mer enn maks en dag i barnehage. Om ikke tipper jeg at noen arbeidsgivere vil se på dette som en mulighet for å viderutdanne sine mannlige ansatte uten å måtte betale lønn for det, har allerede sett det ved 2-3 anledninger.

Anonymous poster hash: 7f570...c63
Skrevet

Hva er vitsen med å betale for barnehage når en har permisjon da??

Skrevet

En får som regel ikke Bhg så tidlig. Fra 10 mnd av.

En må betale for plassen selv om en ikke bruker den.

Så om de bruker plassen av og til synest jeg er greit.

Vi hadde Bhg plass på de begge før de var 1 år. Så hadde vi en lang og trygg tilvenning.

Skrevet

Hvorfor det?

En sannhet med modifikasjoner. Staten betaler størstedelen av barnehageplassen. Hadde foreldre betalt for plassen uten subsidieringen ville det kostet mye mer enn 2500 i mnd.

Anonymous poster hash: c47e4...bb4

Skrevet

Her har alltid permisjonen brukt opp i god tid før det er noen barnehageplass å få...

Anonymous poster hash: 60086...734

Skrevet

Trasig hvordan enkelte prioriterer. Svigerbror ringer støtt svigermor og skal ha barnepass nå mens han er i pappaperm. Jeg hadde blitt sint hvis mannen min brukte pappapermen sin til å ha barnepass mens hans selv var på vift.

Anonymous poster hash: 073fd...9d9

Skrevet

Når man mottar goder fra fellesskapet, så må man også godta at fellesskapet har en mening om hvordan man forvalter disse godene. Det er faktisk ikke en "privat" ting. 

Fra nav.no: "Hensikten med fedrekvoten er å få fedre til å ta større del i omsorgen for barnet i de første leveårene."

Hvordan tar far "større del i omsorgen for barnet" når han sender barnet i barnehage/til svigermor/whatever, og heller prioriterer å mekke på hus eller bil?

Vi lever i et demokrati, og da er det flertallet som bestemmer hvordan ting skal være. Det holder ikke å si "ikke legg deg opp i private ting" når man mottar goder fra staten. 

La oss si fedre i Oslo samlet mottok 2 millioner i foreldrepermisjonspenger, samtidig som barna var i barnehagen. Jeg er rimelig sikker på at et flertall av befolkningen ville syntes dette var urimelig bruk av penger, og heller ville brukt disse 2 millionene på oppussing av skolebygg, mer fritidstilbud til barn og unge eller lignende, snarere enn å utbetale dem til fedre som fikser hus eller er på fisketur. Da bør det selvsagt gjøres om på regelverket.

Å si at man ikke skal legge seg opp i "private ting" når de så åpenbart ikke er private, er bare tullete. Hva mor og far velger å gjøre med fellesskapets penger bør IKKE være deres egne sak. 

Skrevet

Hva er vitsen med å betale for barnehage når en har permisjon da??

Vi må betale bhg medan pappaen har perm. Rett og slett fordi vi ikkje får plassen uten å betale. Kan ikkje gamble på at ein unge sluttar i bhg i november, når vi treng plassen.

Men vi kjem ikkje til å sende ho i bhg før permisjonen er over.

Gjest Antarctica
Skrevet

Så kan han da la være å ta dem, de "forsvinner" jo likevel hvis ungen er i barnehage...

Skrevet

Jeg syns det er helt merkelig at det er lov å ha permisjon samtidig som man har permisjon.. (Utenom 2-3uker man kunne brukt til lang og god tilvenning.) Noe av grunnen til permisjon er vel at barnet skal slippe bhg tidlig, og at pappaen skal få ha omsorgen og være hjemme med barnet sitt! Ikke stikke på jakt og sende ungen i bhg..

Jeg vet at et par arbeidgivere her er på utkikk etter fedre som misbruker ordningen, men det vel kke så mye de kan gjøre..

Anonymous poster hash: 958bc...089
Skrevet

*'som man sender barnet i bhg... Måtte rette litt der.. :P

Anonymous poster hash: 958bc...089
Skrevet

Hvorfor det?

Man får lønn fra staten for å ta seg av barnet sitt. Da blir det feil å samiske få støtte til barnehageplass sånn at man i realiteten får lønn for å gå hjemme og gjøre noe annet enn å jobbe eller passe barn.

Å dra inn sykemeldte, frisørbesøk og venninnekvelder blir latterlig og viser at du ikke skjønner problemstillingen.

Far får lønn for å passe barn, ikke for å pusse opp eller dra på fisketur i 14 uker.

Syns du ikke et barn på under et år trenger å være sammen med foreldrene sine?

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Hvorfor det?

Bruker du å dra på venninnekvelder, til frisør osv flere ganger i uka når du er i permisjon? Siden du mener det er helt greit å sende barnet i barnehagen mens far koser seg? Da vil jeg være så frekk og påstå at du ikke er voksen nok for morsrollen dessverre.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Forresten, for et jævlig dobbeltmoral - svært mange her mener at mor er egoistisk hvis hun sender ungen i barnehagen før han/hun er to år gammel og egoistisk hvis hun reiser bort uten barnet i forbindelse med jobb/for å sove ut. Mens hvis far har lyst til å drive dank og kose seg i permisjon, kan han bare sende det 10 måneder gamle barnet i barnehagen, ingen skade skjedd. Logikk?

Gjest Antarctica
Skrevet

Forresten, for et jævlig dobbeltmoral - svært mange her mener at mor er egoistisk hvis hun sender ungen i barnehagen før han/hun er to år gammel og egoistisk hvis hun reiser bort uten barnet i forbindelse med jobb/for å sove ut. Mens hvis far har lyst til å drive dank og kose seg i permisjon, kan han bare sende det 10 måneder gamle barnet i barnehagen, ingen skade skjedd. Logikk?

Nånå, du glemmer at far ikke er sååå viktig. Mor er uunnværlig...

Skrevet

Enig. Det blir ikkje stilt krav til fedre på samme måte som mødre.

Men slik eg les fleire her forheld dei seg til kva som er lov framfor å synse om kva som er rett. Det er slik at vi hat satt slappe reglar for fedrekvota for å sleppe furtinga frå menn som helst vil leve som om dei ikkje har ungar og damer som har fått ungar med menn dei ikkje vurderar som kompetente til å ta seg av barn (sluttar aldri å forundre meg, forresten). Difor er det ikkje aktivitetskrav for mor i desse vekene, og heller ikkje krav om at far faktisk tek ansvar for barnet sitt. Det er lov å late som ein er barnlaus desse vekene, sjølv om fleire av oss finn det både trist og forkastelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...