Gå til innhold

Gravid.... hjelp....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i Oslo. Kan man evnt ringe Rikshospitalet selv eller må det gå gjennom fastlege?

Hi

Anonymous poster hash: 19885...a8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og hvordan vet man om man har tid og overskudd?

Hi

Er det veldig trangt med tiden nå om dagen? Når ungene legger seg, føler dere dere utslitt, eller er dere fortsatt klar for å gjøre noe etter de legger seg?

Om dere fortsatt føler dere opplagte når dere våkner om morgenen, synes det er lett å balansere tiden med de to dere har, og fortsatt har mer ork enn bare "høyst nødvendig". Så er det plass til et barn til, er dere trøtte og slitene og ønsker døgnet hadde flere timer i seg, så er det kanskje ikke så smart med et barn til, så lenge det ikke bare er snakk om noen justeringer dere bør gjøre :)

Skrevet

Synes for det eventuelle barnets del, at dere ikke skal beholde, det å vokse opp med foreldre som allerede er 40+ når man blir født, er pokker meg hverken lett eller moro.Anonymous poster hash: fa273...d7e

dustAnonymous poster hash: b6ed7...dd5

Hvorfor? Fordi jeg vet hvor lett man blir mobbet fordi foreldrene dine nærmer seg 50 når man starter på barneskolen? Fordi man så alt for lett blir mobbet fordi foreldrene er gamle, fra man starter på barneskolen, til man er ferdig med ungdomsskolen? Fordi jeg vet hvor mye det tar på å være i 20 årene og måtte hjelpe en forelder så mye, fordi kropp og helse sviktet i slutten av 50 årene? Fordi jeg innen jeg var 30 måtte gravlegge min far, og kort tid etter min mor? Nei, jeg er ikke dust, jeg vet bare hvor forferdelig et barn kan ha det med eldre foreldre. Anonymous poster hash: fa273...d7e
Gud bedre for et resonnement. Du mener altså at det er bedre å ikke være født enn å ha foreldre som er eldre enn vanlig ? Min mann er førti og har akkurat blitt trebarnsfar. Sykdom og elendighet kommer i alle aldre. Det er ingen garanti for at unge foreldre holder seg friske lenger enn eldre.

Anonymous poster hash: 12175...431

Skrevet

Synes for det eventuelle barnets del, at dere ikke skal beholde, det å vokse opp med foreldre som allerede er 40+ når man blir født, er pokker meg hverken lett eller moro.

Anonymous poster hash: fa273...d7e

Idiot! Ikke svar en gravid på den måten! Hvor i verden bor du? Under en stein? Barn nr 3 er ikke så veldig uvanlig at det kommer når man er mellom 35-40 år nåfortiden. Eller barn 1 el 2 ....

Lykke til HI! Fikk barn når jeg var 39. Gikk så bra så. Var faktisk enklare enn for 10 år siden.😊

Anonymous poster hash: d7145...245

Skrevet

Synes for det eventuelle barnets del, at dere ikke skal beholde, det å vokse opp med foreldre som allerede er 40+ når man blir født, er pokker meg hverken lett eller moro.

Idiot! Ikke svar en gravid på den måten! Hvor i verden bor du? Under en stein? Barn nr 3 er ikke så veldig uvanlig at det kommer når man er mellom 35-40 år nåfortiden. Eller barn 1 el 2 ....

Lykke til HI! Fikk barn når jeg var 39. Gikk så bra så. Var faktisk enklare enn for 10 år siden.😊

I tillegg kan jeg si at min far var 39 når han fikk meg. Har ALDRI noensinne hørt noen si noe om det.... Og det var da 40 år siden, da det var mer sjeldent.

Skrevet

Prøver veie for og i mot.... finner mest i mot, men det forandrer seg kanskje :-/

Hi

Skrevet

dust

Anonymous poster hash: b6ed7...dd5

Hvorfor? Fordi jeg vet hvor lett man blir mobbet fordi foreldrene dine nærmer seg 50 når man starter på barneskolen? Fordi man så alt for lett blir mobbet fordi foreldrene er gamle, fra man starter på barneskolen, til man er ferdig med ungdomsskolen? Fordi jeg vet hvor mye det tar på å være i 20 årene og måtte hjelpe en forelder så mye, fordi kropp og helse sviktet i slutten av 50 årene? Fordi jeg innen jeg var 30 måtte gravlegge min far, og kort tid etter min mor?

Nei, jeg er ikke dust, jeg vet bare hvor forferdelig et barn kan ha det med eldre foreldre.

Kjipt for deg, men det er nok ikke så ille. Noen har det med å overdrive. Selv var jeg 20 da jeg fikk barn, og har barn på barneskolen nå. De aller fleste foreldrene er mellom 40 og 50.. Om noen skulle blitt mobbet for alderen på foreldrene sine, så vikle det blitt mitt barn som har en mor på 30.

Anonymous poster hash: e07cc...46b

Skrevet

Tenker på plass, økonomi, mindre tid til hver....

hi

Skrevet

Er faktisk i nesten samme situasjon selv nå. Men jeg har ikke tatt graviditetstest ennå... Tør ikke helt... Jeg fylte nettopp 40, har to barn, knapt med soverom i et uoppusset gammelt oppussingsprosjekt av et pengesluk vi kjøpte oss for noen år tilbake  nå. Minsten er bare to år, og har fortsatt ikke eget soverom, deler med mor og far. Jeg går ikke på prevensjon akkurat nå, er midt mellom to løsninger, og så kom mannen hjem fra reise og vi glemte oss. Jeg tok en angrepille som hadde gått ut på dato for flere år siden, men tror ikke den hadde noen virkning. Men det vet jeg altså ikke ennå.

Men altså, mine tanker er omtrent slik: Jeg synes det er tøft å være tobarnsmor. Og etter spebarnsperioden synes jeg det var fint å kunne konsentrere seg om jobben igjen. Jeg hadde en tøff andrefødsel, og jeg fikk skader i bekkenet som har gjort at jeg har vært delvis sykemeldt i lange perioder etterpå. Jeg tror ikke en ny graviditet og fødsel vil være særlig heldig. Jeg er også livredd for eventuell sykdom hos barnet, for det har jeg rett og slett ingen opplevelse av at jeg har overskudd til. Og jeg planla bare to barn, jeg vil ha all tid til dem. Men nå har jeg til og med begynt å tenke på navn... Arg.

Jeg har ingen svar å komme med, men jeg skjønner så innmari godt tankene dine. Jeg tror for øvrig at jeg heller mot at jeg er nødt til å ta abort, av helsemessige årsaker, selv om det vil kunne gjøre meg umåtelig trist. Det har ingenting med alderen min å gjøre. Jeg er ellers ved svært god helse.

Og bare sånn for å putte på en liten ekstra kuriositet, så ble jeg i dag spurt om jeg var storesøsteren til minstedatteren min. (Vedkommende var et lite skolebarn, men det er en faktor jeg ikke gidder å dvele ved.)Hehe.

Lykke til, uansett hva du velger å gjøre! :)

Anonymous poster hash: 28c0f...b04
Skrevet

Hei!! Jeg har (heldigvis) ikke vært i samme situasjon som deg, men vil bare si at her bor vi foreldre og 3 barn i en liten 3/4-roms-leilighet. To barn deler rom, går så bra så. :-) Jeg og mannen har ett bittelite soverom, som egentlig er en bod. Går veldig greit. :-)

Anonymous poster hash: 6f147...1c5
Skrevet

3-åringen vil være 3 år og 8 mnd. Eldste vil være 13 år og 7 mnd.

Jeg tror jeg kjenner at jeg ikke vil ha en til.... Men, så kjenner jeg samtidig at jeg ikke tror jeg hadde klart å ta abort....

Jeg er sikkert fæl nå, men skulle ønske det gikk galt....

Skrevet

Jeg tenker at begge alternativ er utenkelig nå :-/

Men det er jo bare materielle ting som er det negative... Angrer man etter å ha fått et barn?

Og når det gjelder sånn nakkefold sjekk osv. hvilke uker er det?

HiAnonymous poster hash: 19885...a8e

Jeg har aldri noensinne hørt om noen som har fått et barn og angret etterpå :)

Skrevet

Vi har to barn og ble ufrivillig gravide med tredjemann.

Ikke veldig gøy og mannen var fast bestem på abort. Jeg håpet at det skulle gå galt og ville vel ikke helt innse hva som hadde skjedd. Det jeg kjente på var følelsen av å ta abort. Ville jeg angre senere? Hadde vi egentlig noen grunner til å ta abort? Har noen angret på at de fikk barn?

Vi har valgt å beholde og terminen er i august. Søsknene er overlykkelige og gleder seg. Vi har ikke noe nettverk av familie rundt oss så barnevakt får vi ikke. Men, eldste er 7 og vil kunne hjelpe til. Yngste er 4 og veldig krevende. Men nå gleder vi oss. Jeg gleder meg til et rolig år hjemme hvor jeg får mer tid med barna istedenfor å stresse hver dag slik det er nå. Plass ville jeg ikke stresset med. Barn synes det er koselig å dele rom og når 13-åringen din flytter ut får de minste hvert sitt rom. Vi har startet helt på nytt og jeg er helt "finn-frelst" da vi trenger alt av babyutstyr.

Alder har vel ingenting å si. Jeg hadde foreldre som var 40 og 50 da de fikk meg. Begge er døde nå (av sykdom) og for å se positivt på det, så er jeg ferdig med å ta bare på andre enn barna mine (mannen har jo foreldre, men de er flere søsken- jeg er enebarn).

Alle vil etterhvert få foreldre som krever hjelp og mye tid, men vi har f.eks et nabo-ektepar i 80-årene som klarer seg utmerket alene.

Du må følge hjertet og magefølelsen din- det er bare dere som vet hva som er best for dere :)

Anonymous poster hash: 3b17b...705

Skrevet

Veldig koselig det siste innlegget her :-)

Vi bor jo nå i en 5 roms leilighet pga bolig vi har kjøpt er under oppføring og en 4 roms. Et soverom til hver. Vi har jo også fått lån ut i fra livssituasjonen nå. Tenk om de sier nei da om to år når leiligheten skal betales pgamer utgifter når det er enda en munn å mette??

Hi

Skrevet

Vi har heller ikke mye familie rundt oss. Vi har "bare" moren min, hun stiller opp nå alt hun kan og sier aldri nei. Men hun blir jo ikke yngre.

hi

Skrevet

Rent praktisk så kan de to små dele rom, og innen tredjemann begynner på skolen har nok eldstemann flyttet ut og dere har nok rom.

Tenk så mye hjelp det vil være i storebror/storesøster!

Har du lyst på denne babyen? Det meste løser seg.

Skrevet

Er redd for dette med banken som jeg skrev over...

hi

Skrevet

Er ikke lånet allerede innvilget?

Skrevet

Jo det er innvilget. Vi skal betale 10% av kjøpesummen neste uke, resten skal betales om to år når boligen er ferdig. Banken sitter jo på de pengene til da. Tenker kanskje de sier at nei nå fyller dere ikke de samme vilkårene sim da dere søkte!

Hi

Skrevet

Neida. Når banken regner på om folk skal få lån eller ikke, så opererer de med hypotetisk skyhøy rente, SIFO-satser på utgifter etc. De har mye å gå på.

Vi tok opp nytt lån da vi flyttet nå, og fant ut like etterpå at vi skulle ha en til. Har ikke sagt det til banken, og de har selvsagt ikke spurt :) Lånt er lånt, så dét synes jeg IKKE du skal tenke på.

Prøv å legg alt praktisk til side, det vil aldri bli det viktigste når det gjelder denne saken. Det viktige er: vil dere ha dette barnet? Sett bort fra alt annet? Hvis ja, er det alltid løsninger for resten.

Skrevet

Ber ikke banken om å se selvangivelse igjen før de utbetaler resten da om to år? + andre papirer. De vil jo se at det har kommet en person til da.... Jeg klarer liksom ikke å tenke annet nå enn problemer.... Himmel og hav for et grosomt dilemma og valg :-/

Hi

Skrevet

Hvis dere har fått lån, så kan de vel ikke si nei? Vi kjøpte huset vårt da vi kun hadde hun på 7. Vi planla å bli gravide igjen, men vet at barn blir sett på som en utgiftspost, så ville gjøre det før jeg ble gravid. Mnd etter vi hadde fått huset, lå lillesøster i magen. :)

Dere har jo også stor spredning i alder og en 3-åring koster ikke like mye som en tenåring. Mye av utstyret dere fremover bruker til 3-åringen vil jo sikkert kunne gå i arv, som sykkel, ski osv :)

Nei, man blir jo aldri yngre men tenker at alt går. Vi bruker vennene til barna og de bruker oss. Oftere og oftere etterhvert som barna blir eldre.

Jeg har alltid vært veldig klar på at hvis jeg fant ut at et foster var syk, ville jeg ta abort. Veldig overfladisk, jeg vet. Men, nå er jeg ikke det spor nervøs, og tenker at familien blir komplett. Rar følelse, men det går opp mer og mer hvor riktig dette er for oss. En følelse som har kommet over tid.

Igjen, hva dere føler kan jo bare dere vite :) lykke til!

Skrevet

dust

Hvorfor? Fordi jeg vet hvor lett man blir mobbet fordi foreldrene dine nærmer seg 50 når man starter på barneskolen? Fordi man så alt for lett blir mobbet fordi foreldrene er gamle, fra man starter på barneskolen, til man er ferdig med ungdomsskolen? Fordi jeg vet hvor mye det tar på å være i 20 årene og måtte hjelpe en forelder så mye, fordi kropp og helse sviktet i slutten av 50 årene? Fordi jeg innen jeg var 30 måtte gravlegge min far, og kort tid etter min mor?

Nei, jeg er ikke dust, jeg vet bare hvor forferdelig et barn kan ha det med eldre foreldre.

Så du skulle heller ønske dine foreldre abortere deg så du aldri var til? For det hadde ikke blitt deg hvis de hadde fått barn tidligere. Kanskje ikke alltid like praktisk med eldre foreldre men at barn av eldre foreldre heller ønsker å ikke eksistere tror jeg ikke særlig på.

Skrevet

Jeg vet ikke om banken kan si nei... Tenker de kan det siden situasjonen vil være annerledes enn da vi fikk det innvilget?

Syns det er leit å regne sånn at innen så og så mange år har nok 13-åringen flyttet hjemmefra :-(

Skrevet

dust

Jeg tenker at du er fryktelig glad for at foreldrene dine var rundt 40 da din mor ble gravid og ikke tenkte som deg - da hadde jo ikke du vært født :o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...