Gå til innhold

Gravid.... hjelp....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vær så snill og ikke dømme.... jeg lufter bare tanker....

Jeg er 40 år, det er mannen og. Vi har to barn på 13 og 3. Fant akkurat at jeg er gravid ca 4 uker på vei.

Vi har leilighet med 3 soverom, og vi ønsker ikke å flytte.

Det "passer ikke" med flere barn. Vi har ikke nok soverom. Osv.... Hjelp meg å tenke damer...

Anonymous poster hash: 19885...a8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes for det eventuelle barnets del, at dere ikke skal beholde, det å vokse opp med foreldre som allerede er 40+ når man blir født, er pokker meg hverken lett eller moro.

Anonymous poster hash: fa273...d7e
Skrevet

Dere har nok soverom. Ingen som har dødd av å dele med et søsken noen gang. La de to minste dele, og ikke la det bli en unskyldning for å ikke bære frem barnet. Vil dere få det til så får dere det til. 

Gå å snakk med noen - legen, eller en sånn støtteorganisasjon eller noe. De er ofte flinke til å se løsninger.

Gratulerer med nytt liv i magen :-)

Anonymous poster hash: b6ed7...dd5
Skrevet

Synes for det eventuelle barnets del, at dere ikke skal beholde, det å vokse opp med foreldre som allerede er 40+ når man blir født, er pokker meg hverken lett eller moro.

dust

Skrevet

dust

Hvorfor? Fordi jeg vet hvor lett man blir mobbet fordi foreldrene dine nærmer seg 50 når man starter på barneskolen? Fordi man så alt for lett blir mobbet fordi foreldrene er gamle, fra man starter på barneskolen, til man er ferdig med ungdomsskolen? Fordi jeg vet hvor mye det tar på å være i 20 årene og måtte hjelpe en forelder så mye, fordi kropp og helse sviktet i slutten av 50 årene? Fordi jeg innen jeg var 30 måtte gravlegge min far, og kort tid etter min mor?

Nei, jeg er ikke dust, jeg vet bare hvor forferdelig et barn kan ha det med eldre foreldre.

Skrevet

Har tenkt det og ja, at vi er for gamle....

hi

Skrevet

dust

Hvorfor? Fordi jeg vet hvor lett man blir mobbet fordi foreldrene dine nærmer seg 50 når man starter på barneskolen? Fordi man så alt for lett blir mobbet fordi foreldrene er gamle, fra man starter på barneskolen, til man er ferdig med ungdomsskolen? Fordi jeg vet hvor mye det tar på å være i 20 årene og måtte hjelpe en forelder så mye, fordi kropp og helse sviktet i slutten av 50 årene? Fordi jeg innen jeg var 30 måtte gravlegge min far, og kort tid etter min mor?

Nei, jeg er ikke dust, jeg vet bare hvor forferdelig et barn kan ha det med eldre foreldre.

dust - fordi du generaliserer slik at dine egne erfaringer plutselig skal gjelde alle andre, fordi du ikke har fulgt med i utviklingen og ser at det er svært vanlig at folk i dag venter til de er langt oppi 30-åra med å få sitt første barn, fordi ikke alle 50-åringer er like gamle i hodet eller i kroppen som det du beskriver, fordi ingen evt hvor lenge de lever (og det er tross alt ikke snakk om å bli mor i en alder av 60...), fordi det er helt normalt å få barn når man er 40

Skrevet

Jeg har blitt gravid på p-piller.

Hi

Skrevet

Hei Hi!!

Jeg er 38 og ble ifjor gravid på spiral... Har også to barn på 10 og 12 år, samt et lite hus med tre soverom... Etter mye frem og tilbake har jeg valgt å beholde barnet som kan komme når som helst nå.

Syns det var en veldig vanskelig avgjørelse å ta, men jeg lot til slutt magefølelsen bestemme. Håper dere finner ut hva som er best for dere begge. Lykke til!!! Og en god klem!!

Anonymous poster hash: 49fce...916

Skrevet

Hmm.. jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i dette.. Moren min var 43 år da jeg kom til verden.

Skrevet

dust

Synes det er forferdelig når dumme mennesker får barn jeg. Det er drit flaut for barna. ;-)

Anonymous poster hash: f1e21...255

Skrevet

dust

Beklager, mener ikke å være frekk, men i hvilken verden lever du i som mener 40 åringer praktisk talt er fossiler?

Jeg kjenner MANGE damer i 40 åra som er spreke og ser unge ut :)

Jeg har en tenåring, fikk henne da jeg var 20. Jeg er den yngste mora i klassen og ser ut som jeg er 23 år. MEN mange av mødrene i 40 åra ser ut som 30 åringer, så jeg får inntrykk av at vi holder oss godt alle sammen :)

Mine foreldre var "bare" 33 og 35 år da de fikk min søster og meg. Og vi fikk en lillesøster da de var 41 år. Men ingen av oss hørte da et ord om at vi hadde gamle foreldre? De var jo ikke akkurat gråhåra og skrukkete i en alder av 50 :P Dessuten er det mer og mer vanlig at vi får barn sent i livet, så barn i dag er vant til at mange har eldre foreldre. Lillesøster er 29 år og det er da virkelig ikke uvanlig å ha foreldre som nå begynner å bikke 70..

I dag har faktisk foreldrene mine blitt 70 år, og de er spreke som faen ;) INGEN trodde mora mi var så gammel da de leste min bursdagshilsen på fb i forrige uke. De hadde tippet max 60 ;)

Sprekere dame enn min mor skal du lete lenge etter.. Eller, bortsett fra min farmor. Hun er 97 år and still going strong. Og mormor døde da hun var 88 år, og hadde vært sprek fram til hun ble akutt syk.

At du var så uheldig å miste dine foreldre i så ung alder er kjempetrist. Men det er jo ikke akkurat "normalen" at vi dør i 50-60 årene lenger. Gjør man det får man høre at man "døde ung"..

Hi;

Du er verken for gammel eller har for liten plass (søsken kan dele rom), bilen kan byttes ut osv.. Tror det går mer på hva dere selv ønsker og har sett for dere ang framtiden osv. Jeg forstår godt at dere er i tvil, og håper dere kommer fram til en løsning som passer DERES familie!

Lykke til med valget :)

Anonymous poster hash: a2c00...9c0

Skrevet

Sett deg ned og noter punkter for og i mot. Men til sist så må du la hjertet og magefølelsen bestemme. Ønsker dere dette barnet, så handler det ikke om hvor mange rom dere har eller om deres alder. Det er kjærligheten dere har å gi og overskuddet deres til å ha et barn til som avgjør.

For 3 åringen sin del ville det vel vært supert med en søster eller bror. Og det er så mange nå som får barn i voksen alder, at det synes jeg ikke dere skal henge dere opp i. Dere har uansett et barn fra før som vil holde dere unge! ;-) Når det er sagt er jeg 3 barns mor selv, og det er fantastisk herlig og samtidig utrolig krevende. Aldri trodde jeg at jeg kunne bli så sliten som jeg har vært etter at minste kom.

Så derfor må dere ha lyst, kjærlighet og OVERSKUDD for å ta i mot et tredje barn. Har dere det, gir vel svaret seg selv?

Håper du finner den beste løsningen for dere. Klem.

Anonymous poster hash: 543f2...86d
Skrevet

13 åringen er jo stor gutt men likevel et barn.... og så 3 åringen da (blir 3 ijuni). Og 4-roms leilighet.... Og vi er "gamle"....Huff, vet ikke jeg... Kom som et sjokk :-/

Takk for lykkeønskninger :-)

Hi

Skrevet

Hei :)

SÅ gamle er dere jo ikke da!

Det som er viktigest er: har dere energi nivå til et barn til? Og nok tid og energi til å følge opp 3 barn?

Skrevet

13 åringen er jo stor gutt men likevel et barn.... og så 3 åringen da (blir 3 ijuni). Og 4-roms leilighet.... Og vi er "gamle"....Huff, vet ikke jeg... Kom som et sjokk :-/

Takk for lykkeønskninger :-)

Hi

Utviklingen går fort nå med han eldste dere har. Tenk, når den har i magen nå er et par år gammel er han allerede 16, og dere har en hjemmeboende barnevakt! Glimrende å tjene seg litt penger i den alderen på å passe småsøsken. Vi har det sånn hos oss - både store og små, og de store passer mer enn gjerne de små både lønnet og ulønnet ;-)

Velger dere å beholde barnet er jeg sikker på dere får det til - vi er svært tilpasningsdyktige som mennesker, og mestrer stort sett de oppgavene vi blir satt ovenfor (når man er sånn noenlunde normaltfungerende i utgangspunktet ;-) Lykke til!

Skrevet

Vet ikke hva jeg skal tenke....

hi

Skrevet (endret)

Tenk så gøy for 3 åringen å få et søsken som ikke er så langt fra i alder da! De kommer til å ha masse glede av hverandre både i hverdagen og på ferier osv. Skjønner at det er et sjokk, men ikke krisemaksimer (lettere sagt enn gjort...) De to kan dele rom, og når 16 åringen flytter ut om max 7 år får de hver sitt rom! Ingen grunn til å flytte :) Jeg er yngst i søsken flokken og vokste opp med "gamle" foreldre. I den tiden var det ikke vanlig og jeg var super flau av foreldrene mine, men jeg har egentlig funnet ut at barn er flaue av foreldrene sine uansett ;) Foreldrene mine er verdens beste besteforeldre til mine barn, og jeg tenker aldri på at de er gamle :D

Heldige deg, du skal bli mamma til et lite nurk igjen :D Gratulerer!

Endret av Fullrulle86
Skrevet

Tenk så gøy for 3 åringen å få et søsken som ikke er så langt fra i alder da! De kommer til å ha masse glede av hverandre både i hverdagen og på ferier osv. Skjønner at det er et sjokk, men ikke krisemaksimer (lettere sagt enn gjort...) De to kan dele rom, og når 16 åringen flytter ut om max 7 år får de hver sitt rom! Ingen grunn til å flytte :) Jeg er yngst i søsken flokken og vokste opp med "gamle" foreldre. I den tiden var det ikke vanlig og jeg var super flau av foreldrene mine, men jeg har egentlig funnet ut at barn er flaue av foreldrene sine uansett ;) Foreldrene mine er verdens beste besteforeldre til mine barn, og jeg tenker aldri på at de er gamle :D

Heldige deg, du skal bli mamma til et lite nurk igjen :D Gratulerer!

Jeg mente 13 åringen ;)

Skrevet

Jeg tenker at begge alternativ er utenkelig nå :-/

Men det er jo bare materielle ting som er det negative... Angrer man etter å ha fått et barn?

Og når det gjelder sånn nakkefold sjekk osv. hvilke uker er det?

Hi

Skrevet

Jeg ble veldig uplanlagt gravid en gang, ble veldig lei meg, men valgte å beholde. Var lei meg en stund før det gikk over, og ble seriøst glad for å lese en artikkel i et blad om en dame som følte det på samme måte - er jo bare plysj og babylykke overalt hvor en snur og vender seg når en er gravid... er jo faktisk ikke alle som synes det er så supert i starten. Har ALDRI angret på at jeg fikk barnet! Dette er mange år siden nå :-) er fremdeles sammen med pappaen til overraskelsen og har et godt liv med familien min (vi har flere barn).

Nå er jeg 35 og skal til tidlig ul når jeg er i uke 11-12 (om et par uker), mest for å se at det er liv, også se etter den nakkefolden da... greit å vite liksom :-) er jo spent og nervøs... men er jo heldigvis svært sjeldent det faktisk er noe galt selv om man er i 35-40 års alderen.

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg tenker at begge alternativ er utenkelig nå :-/

Men det er jo bare materielle ting som er det negative... Angrer man etter å ha fått et barn?

Og når det gjelder sånn nakkefold sjekk osv. hvilke uker er det?

Hi

Jeg tok Duo-test med blodprøve og info i uke 10 og deretter ul i uke 12. Fikk svar rett etter ul på risikoen for kromosomfeil på fosteret.

Anonymous poster hash: 49fce...916

Skrevet

Så første blodprøve må tas i uke 10?

Hi

Skrevet

Og hvordan vet man om man har tid og overskudd?

Hi

Skrevet

Så første blodprøve må tas i uke 10?

HiAnonymous poster hash: 19885...a8e

Blodprøve tas rundt uke 10 ja. Du må få fastlegen din til å henvise deg til duotest. Om du bor i Oslo- området, er det Rikshospitalet som utfører denne.

Jeg synes ikke du er for gammel til å få barn, men det er jo dere som må kjenne på om dere har ork og lyst på et barn til.

Lykke til med valget! Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...