Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #51 Skrevet 5. juni 2014 Er det mange av dere lærere som har store konsentrasjonsvansker? Jeg stusser litt på at mange av dere ikke er i stand til å rette prøver med lyder rundt dere. Jeg har barn med konsentrasjonsvansker, og en av utfordringene de har er nettopp det å klare å konsentrere seg når det er andre rundt de. Anonymous poster hash: 97f8e...cbe
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #52 Skrevet 5. juni 2014 Er det mange av dere lærere som har store konsentrasjonsvansker? Jeg stusser litt på at mange av dere ikke er i stand til å rette prøver med lyder rundt dere. Jeg har barn med konsentrasjonsvansker, og en av utfordringene de har er nettopp det å klare å konsentrere seg når det er andre rundt de. Anonymous poster hash: 97f8e...cbe Jeg har ikke konsentrasjonsvansker og kan fint rette en del prøver og stiler med en del støy rundt meg. Problemet med å sitte på arbeidsplassen er, for min del: 1. Avbrytelser fra kollegaer og lignende som bare skal spørre om noe (ikke så viktige ting alltid) 2. Vi er 25 stykk på et arbeidsrom på ca 40 kvadrat, det er trangt og klam luft der. 3. Etter å ha undervist mange timer i strekk, orker man gjerne ikke å gå rett på tungt rettearbeid. Det å undervise kan sammenliknes litt med skuespillere som står på en scene. Man gir 100% av seg selv hele tiden, og etterpå må man som regel puste ut litt og hente seg inn igjen. Da er det greit å ta igjen arbeidet litt senere i stede. Du kan jo selv gjerne forsøke å rette en 3-4 sider lang stil skrevet av en elev på VG3-nivå etter å ha hatt 7 undervisningstimer i strekk (noe jeg har en dag i uken). Det går bare ikke. I tillegg er arbeidsåret veldig ujevnt, spesielt for lærere på ungdomsskolen og VGS. Jeg har de siste 3-4 ukene jobbet ca 60-65 timer pr uke fordi det har vært enorme mengder meg rettearbeid. I dag har jeg fått lov å sitte hjemme fordi de elevene jeg skulle hatt har eksamen, og jeg selv har en stor bunke med eksamensoppgaver som jeg skal vurdere. Jeg har rettet siden klokken 7 i dag tidlig, og har nå en liten pause der jeg spiser frokost og kobler av litt. Totalt har jeg rettet ca 140 stiler de siste fire ukene. Det er tungt, men helt i orden så lenge arbeidstidsavtalen er slik den er nå. Neste uke er rettetrykket over, og jeg kan unne meg selv å ha litt kortere arbeidsdager noen av dagene for å hente meg litt inn igjen før siste innspurt med muntlig eksamen. På samme måte satt jeg med kjempelange arbeidsuker like før og etter jul (og jobbet selvsagt i julen også), men kunne til gjengjeld jobbe mindre i slutten av januar og starten av februar. Totalt leverer jeg nok langt flere timer enn jeg skal, men det er faktisk helt i orden så lenge jeg bare blir vist tillit nok til å kunne styre tiden min som jeg selv ønsker det. Det er viktig å huske at den nye avtalen vil ramme alle lærere og dermed også alle elever. En lærer på barneskolen og elevene der vil nok ikke merke den store forskjellen på selve arbeidstidsavtale-biten, mens lærere og elever på ungdomsskolene og VGS vil merke det i større grad. Spesielt vil nok vi lærere på VGS og våre elever bli rammet fordi vi aldri vil rekke å gi elevene den tilbakemeldingen de fortjener i tide med en mer bunden arbeidstid. Fleksibilitet er alfa omega i vårt yrke, og jeg er oppriktig forundret over at så mange faktisk ikke forstår dette. Anonymous poster hash: acba5...a8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå