Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #26 Skrevet 2. juni 2014 Jeg har ikke fulgt særlig med, men jeg tenker at lærerne kan jo gjøre som alle andre. Man har en fast arbeidstid man er på jobb, går man tidligere så avspasere man og fører opp timer på det. Sitter man en periode lengre med rettinget osv så fører man opp timer på det. Dermed vil man kunne sjonglører med de 6 (?) ubunde timene man har i uka. Mange lærere bruker ikke disse timene. De kan faget sitt og har samme undervisning nå som for 5 år siden. De møter "uforberedt" til elevsamtaler og de er aldri tilgjengelig. Det er nok disse som roper høyest nå. De mister jo fritid. Så har du mange av den typen lærere som barnet mitt har i 3.trinn. Hun er lærer, psykolog, konfliktløser osv. Hun ringer i 17 tida for å fortelle om en konflikt barnet har vært i. Hun retter alt med kommentarer, hun megler konflikter i friminuttene osv!Anonymous poster hash: df594...dc4 Du har visst bare dette sammenligningsgrunnlaget, har du ikke...?Jeg har samme fag som i 2008, ja, men jeg har nye elever. Har det slått deg? Fritiden du henviser til ( de 6 timene) er ikke halvparten av hva som trengs til å rette et prøvesett. Det bruker jeg ca 30 timer på (1 time pr prøve). Derfor kan de ikke ha prøve mer enn hver 6.uke - Og da har jeg ikke en gang begynt på forberedelsene. Detsom er litt vansklig å forstå er at det skal bli travlere for lærerene med det nye systemet. Det blir jo ikke færre timer og det går vel an å rette prøver og planlegge mens man er på skolen også? Jeg forstår heller ikke hvorfor det skal være store prøver oftere enn hver 6. uke. 3 større prøver i året i hvert fag burde da være riklig. Læringen må jo være viktigere enn testingen. Anonymous poster hash: 6d461...4ce Problemet er manglende disponeringer av tid. Man kan jo ikke forvente at lærerne skal jobbe gratis i travle perioder for å rette prøver? Anonymous poster hash: 11dea...8d9 Jeg forstår at de 5-10% som i dag ikke er på skolen så mye som 7,5 timer om dagen må omdisponere tiden sin litt og at det for noen vil være nødvendig med en bedre arbeidsplass på skolen, men jeg kan ikke forstå at endringen er så stor som en del lærere vil ha det til.Kansje er dette også en god mulighet til å se på prøvetyper og rettesystemer. Kansje kan det gjøres på måter som er vesentlig mer effektive enn i dag. Anonymous poster hash: 6d461...4ce At du ikke forstår det betyr ikke at det ikke er tilfelle. Anonymous poster hash: 11dea...8d9
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #27 Skrevet 2. juni 2014 Jeg har ikke fulgt særlig med, men jeg tenker at lærerne kan jo gjøre som alle andre. Man har en fast arbeidstid man er på jobb, går man tidligere så avspasere man og fører opp timer på det. Sitter man en periode lengre med rettinget osv så fører man opp timer på det. Dermed vil man kunne sjonglører med de 6 (?) ubunde timene man har i uka. Mange lærere bruker ikke disse timene. De kan faget sitt og har samme undervisning nå som for 5 år siden. De møter "uforberedt" til elevsamtaler og de er aldri tilgjengelig. Det er nok disse som roper høyest nå. De mister jo fritid. Så har du mange av den typen lærere som barnet mitt har i 3.trinn. Hun er lærer, psykolog, konfliktløser osv. Hun ringer i 17 tida for å fortelle om en konflikt barnet har vært i. Hun retter alt med kommentarer, hun megler konflikter i friminuttene osv!Anonymous poster hash: df594...dc4 Du har visst bare dette sammenligningsgrunnlaget, har du ikke...?Jeg har samme fag som i 2008, ja, men jeg har nye elever. Har det slått deg? Fritiden du henviser til ( de 6 timene) er ikke halvparten av hva som trengs til å rette et prøvesett. Det bruker jeg ca 30 timer på (1 time pr prøve). Derfor kan de ikke ha prøve mer enn hver 6.uke - Og da har jeg ikke en gang begynt på forberedelsene. Detsom er litt vansklig å forstå er at det skal bli travlere for lærerene med det nye systemet. Det blir jo ikke færre timer og det går vel an å rette prøver og planlegge mens man er på skolen også? Jeg forstår heller ikke hvorfor det skal være store prøver oftere enn hver 6. uke. 3 større prøver i året i hvert fag burde da være riklig. Læringen må jo være viktigere enn testingen. Anonymous poster hash: 6d461...4ce Problemet er manglende disponeringer av tid. Man kan jo ikke forvente at lærerne skal jobbe gratis i travle perioder for å rette prøver? Anonymous poster hash: 11dea...8d9 Jeg forstår at de 5-10% som i dag ikke er på skolen så mye som 7,5 timer om dagen må omdisponere tiden sin litt og at det for noen vil være nødvendig med en bedre arbeidsplass på skolen, men jeg kan ikke forstå at endringen er så stor som en del lærere vil ha det til.Kansje er dette også en god mulighet til å se på prøvetyper og rettesystemer. Kansje kan det gjøres på måter som er vesentlig mer effektive enn i dag. Anonymous poster hash: 6d461...4ce At du ikke forstår det betyr ikke at det ikke er tilfelle. Anonymous poster hash: 11dea...8d9 Nei da, men derfor hadde det vært interessant om noen hadde forklart det litt mer grundig enn bare ved å fortelle at det ikke går. Det kan godt hende det finnes andre undersøkelser angående lærerenes disponering av arbeidstiden sin som jeg ikke har lest for eksempel. Anonymous poster hash: 6d461...4ce
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #28 Skrevet 2. juni 2014 Jeg synes ikke det virker som om endringen blir så stor hvis lærerene snakker sant. I en undersøkelse nylig svarte nesten 90% at de allerede var på skolen 7,5 time hver dag. Det er jo da bare de siste 10 % som vil oppleve noen endring. Hva er det da de bråker om?Anonymous poster hash: 6d461...4ce Fleksibel arbeidstid er innført på de aller fleste arbeidssteder, ikke der de har turnus, selvfølgelig. Lærernes arbeidstid er ganske lite fleksibel fra før, så når man vil gjøre kontorarbeidet sitt burde virkelig være mulig å få styre. Poenget er at det stadig tas grep for å umyndiggjøre lærerne. Man kan tydeligvis ikke stole på at de gjør jobben sin hvis de ikke passes på av rektor til enhver tid. I tillegg kommer stadig flere skjemaer som skal underskriver på i hytt og vær og arkiveres, dokumentasjon på at vi gjør jobben vår. Vi har samarbeidsmøter som er fastlagt nå, nødvendigvis. Resten av tiden hadde det vært fint om vi kunne styre selv når vi vil jobbe. Så fler enn de 10 prosentene reagerer, nettopp fordi man ikke sett pris på å bli detaljstyrt så til de grader. Og sett på med mistillit. Hilsen lektor i ungdomsskolen Anonymous poster hash: 91a21...0b2
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #29 Skrevet 2. juni 2014 Jeg synes ikke det virker som om endringen blir så stor hvis lærerene snakker sant. I en undersøkelse nylig svarte nesten 90% at de allerede var på skolen 7,5 time hver dag. Det er jo da bare de siste 10 % som vil oppleve noen endring. Hva er det da de bråker om?Anonymous poster hash: 6d461...4ce Fleksibel arbeidstid er innført på de aller fleste arbeidssteder, ikke der de har turnus, selvfølgelig. Lærernes arbeidstid er ganske lite fleksibel fra før, så når man vil gjøre kontorarbeidet sitt burde virkelig være mulig å få styre. Poenget er at det stadig tas grep for å umyndiggjøre lærerne. Man kan tydeligvis ikke stole på at de gjør jobben sin hvis de ikke passes på av rektor til enhver tid. I tillegg kommer stadig flere skjemaer som skal underskriver på i hytt og vær og arkiveres, dokumentasjon på at vi gjør jobben vår. Vi har samarbeidsmøter som er fastlagt nå, nødvendigvis. Resten av tiden hadde det vært fint om vi kunne styre selv når vi vil jobbe. Så fler enn de 10 prosentene reagerer, nettopp fordi man ikke sett pris på å bli detaljstyrt så til de grader. Og sett på med mistillit. Hilsen lektor i ungdomsskolen Anonymous poster hash: 91a21...0b2 Hvis lærerene oppfatter dette som en mistillitserklæring fårstår jeg at de ikke liker det og protesterer. Slik jeg har oppfattet det er det ikke det som er meningen fra KS. Jeg har oppfattet det som et tiltak for at lærerene kan jobbe mer effektivt, ikke fordi de mener lærerene ikke gjør jobben sin nå, men for å gjøre det enklere å samarbeide med kolegaer ol. Jeg er sikker på at lærere flest, som andre folk, gjør en god jobb. Det betyr ikke at de nødvendig vis jobber på den beste måten. Når jeg gjør tiltak i min bedrifft for å effektiviserre er ikke det fordi jeg mener de ansatte ikke jobber bra. Det er fordi det kan være andre måter å gjøre oppgavene på som kan utnytte arbeidskraften og kreativiteten bedre (helt annen bransje). Slik oppfatter jeg det fra KS sin side også. Anonymous poster hash: 6d461...4ce
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2014 #30 Skrevet 2. juni 2014 Må jo være stor forskjell på norsk lærere på vgs og gymlærer på barneskole når det kommer til mengder som skal rettes. Jeg ser litt begge sider, kan ikke tenke meg de skolene som ikke har egnet arbeidsplass for å sitte å rette /forberede kommer til å få pålegg om det, dette kan vel søkes fritak for av verneombud. Og jeg ser utfordringer når det ikke er mulig å få tak i lærere i skoletiden. Undres også ofte over at det kun er en lærer ute på skolen i området her i friminuttene. Ikke rart ungene mobbes uten at noen får det med seg. På barneskoletrinnet synes jeg det er behov for mer tilstedeværende lærere. Noen er der alltid, du ser de ute i friminuttet, før og etter skole, får alltid tak i de på dagtid. Andre sett du knapt nok komme innom skolen til timene de skal ha. Kanskje et pålegg om å faktisk være på skolen kan avlaste de som er der hele tiden. Anonymous poster hash: a7cb8...f42
Gjest Antarctica Skrevet 4. juni 2014 #31 Skrevet 4. juni 2014 Jeg har ikke fulgt særlig med, men jeg tenker at lærerne kan jo gjøre som alle andre. Man har en fast arbeidstid man er på jobb, går man tidligere så avspasere man og fører opp timer på det. Sitter man en periode lengre med rettinget osv så fører man opp timer på det. Dermed vil man kunne sjonglører med de 6 (?) ubunde timene man har i uka. Mange lærere bruker ikke disse timene. De kan faget sitt og har samme undervisning nå som for 5 år siden. De møter "uforberedt" til elevsamtaler og de er aldri tilgjengelig. Det er nok disse som roper høyest nå. De mister jo fritid. Så har du mange av den typen lærere som barnet mitt har i 3.trinn. Hun er lærer, psykolog, konfliktløser osv. Hun ringer i 17 tida for å fortelle om en konflikt barnet har vært i. Hun retter alt med kommentarer, hun megler konflikter i friminuttene osv!Anonymous poster hash: df594...dc4 Du har visst bare dette sammenligningsgrunnlaget, har du ikke...? Jeg har samme fag som i 2008, ja, men jeg har nye elever. Har det slått deg? Fritiden du henviser til ( de 6 timene) er ikke halvparten av hva som trengs til å rette et prøvesett. Det bruker jeg ca 30 timer på (1 time pr prøve). Derfor kan de ikke ha prøve mer enn hver 6.uke - Og da har jeg ikke en gang begynt på forberedelsene. Detsom er litt vansklig å forstå er at det skal bli travlere for lærerene med det nye systemet. Det blir jo ikke færre timer og det går vel an å rette prøver og planlegge mens man er på skolen også? Jeg forstår heller ikke hvorfor det skal være store prøver oftere enn hver 6. uke. 3 større prøver i året i hvert fag burde da være riklig. Læringen må jo være viktigere enn testingen. Anonymous poster hash: 6d461...4ce Det er absurd å ha tre større prøver i året. Du forteller jo med dette bare at du ikke skjønner hva prøver skal være til, og hvor mye tid man faktisk legger ned i korrekt vurderingspraksis. La meg si det slik: 3 prøver i året vil s at det er ca 3 måneder siden forrige prøve, det vil si at de emnene man blir prøvd i også inkluderer ting man jobba med like etter forrige prøve. Å teste folk i noe de hadde ferskt for 3 måneder siden er liten vits. Resultatene blir ikke rettferdige mht vurdering (sluttkarakter) og heller ikke verdifulle for meg i den forstand at jeg kan vite hvor jeg bør legge lista for undervisningen videre. At noen innbiller seg at man jobber mindre enn 7,5 timer pr dag i full stilling og at det liksom finnes noe dødtid å disponere, betyr bare at de ikke vet hva som foregår i praksis i skolen.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #32 Skrevet 4. juni 2014 Jeg har ikke fulgt særlig med, men jeg tenker at lærerne kan jo gjøre som alle andre. Man har en fast arbeidstid man er på jobb, går man tidligere så avspasere man og fører opp timer på det. Sitter man en periode lengre med rettinget osv så fører man opp timer på det. Dermed vil man kunne sjonglører med de 6 (?) ubunde timene man har i uka. Mange lærere bruker ikke disse timene. De kan faget sitt og har samme undervisning nå som for 5 år siden. De møter "uforberedt" til elevsamtaler og de er aldri tilgjengelig. Det er nok disse som roper høyest nå. De mister jo fritid. Så har du mange av den typen lærere som barnet mitt har i 3.trinn. Hun er lærer, psykolog, konfliktløser osv. Hun ringer i 17 tida for å fortelle om en konflikt barnet har vært i. Hun retter alt med kommentarer, hun megler konflikter i friminuttene osv!Anonymous poster hash: df594...dc4 Du har visst bare dette sammenligningsgrunnlaget, har du ikke...? Jeg har samme fag som i 2008, ja, men jeg har nye elever. Har det slått deg? Fritiden du henviser til ( de 6 timene) er ikke halvparten av hva som trengs til å rette et prøvesett. Det bruker jeg ca 30 timer på (1 time pr prøve). Derfor kan de ikke ha prøve mer enn hver 6.uke - Og da har jeg ikke en gang begynt på forberedelsene. Detsom er litt vansklig å forstå er at det skal bli travlere for lærerene med det nye systemet. Det blir jo ikke færre timer og det går vel an å rette prøver og planlegge mens man er på skolen også? Jeg forstår heller ikke hvorfor det skal være store prøver oftere enn hver 6. uke. 3 større prøver i året i hvert fag burde da være riklig. Læringen må jo være viktigere enn testingen. Anonymous poster hash: 6d461...4ce Det er absurd å ha tre større prøver i året. Du forteller jo med dette bare at du ikke skjønner hva prøver skal være til, og hvor mye tid man faktisk legger ned i korrekt vurderingspraksis. La meg si det slik: 3 prøver i året vil s at det er ca 3 måneder siden forrige prøve, det vil si at de emnene man blir prøvd i også inkluderer ting man jobba med like etter forrige prøve. Å teste folk i noe de hadde ferskt for 3 måneder siden er liten vits. Resultatene blir ikke rettferdige mht vurdering (sluttkarakter) og heller ikke verdifulle for meg i den forstand at jeg kan vite hvor jeg bør legge lista for undervisningen videre. At noen innbiller seg at man jobber mindre enn 7,5 timer pr dag i full stilling og at det liksom finnes noe dødtid å disponere, betyr bare at de ikke vet hva som foregår i praksis i skolen. Hehe, jeg hang meg opp i dette med 3 prøver året... Hvert trinn opererer forskjellig, hvert fag har ulike læreplaner og kompetansemål, og ulike krav til vurderingsgrunnlagene. Som norsklærer i vgs har jeg 6 klasser, til sammen 120 elever, og i norskfaget skal de måles med to vurderinger per ferdighet, altså ha seks vurderingsgrunnlag i terminen ved hjelp av små og store innleveringer, altså 720 innleveringer av ulik størrelse i halvåret. Man kan altså ikke velge selv hvor mange prøver man skal ha med elevene sine ut over året, dette er allerede bestemt i lærerplanen. Og jeg får lønn ut fra en estimert tid jeg burde klare å gjøre dette på, ikke ut fra den faktiske mengden av tid som går med til det. Men den nye arbeidstidsavtalen er et hån mot lærere fordi den ikke nyanserer hver enkelt lærers hverdag utfra trinn og fag, og det vil skape uholdbare arbeidssituasjoner for svært mange. Eksemplene er for mange til nevne her. Men når det er sagt, så ligger det i avtalen muligheter for lokale og individuelle tilpasninger. Om det ikke var det, så vil det sendt svært mange ut i sykemeldinger, nye jobber og tidligere pensjon. Anonymous poster hash: fa4ab...b53
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #33 Skrevet 4. juni 2014 Jeg har ikke fulgt særlig med, men jeg tenker at lærerne kan jo gjøre som alle andre. Man har en fast arbeidstid man er på jobb, går man tidligere så avspasere man og fører opp timer på det. Sitter man en periode lengre med rettinget osv så fører man opp timer på det. Dermed vil man kunne sjonglører med de 6 (?) ubunde timene man har i uka. Mange lærere bruker ikke disse timene. De kan faget sitt og har samme undervisning nå som for 5 år siden. De møter "uforberedt" til elevsamtaler og de er aldri tilgjengelig. Det er nok disse som roper høyest nå. De mister jo fritid. Så har du mange av den typen lærere som barnet mitt har i 3.trinn. Hun er lærer, psykolog, konfliktløser osv. Hun ringer i 17 tida for å fortelle om en konflikt barnet har vært i. Hun retter alt med kommentarer, hun megler konflikter i friminuttene osv!Anonymous poster hash: df594...dc4 Du har visst bare dette sammenligningsgrunnlaget, har du ikke...?Jeg har samme fag som i 2008, ja, men jeg har nye elever. Har det slått deg? Fritiden du henviser til ( de 6 timene) er ikke halvparten av hva som trengs til å rette et prøvesett. Det bruker jeg ca 30 timer på (1 time pr prøve). Derfor kan de ikke ha prøve mer enn hver 6.uke - Og da har jeg ikke en gang begynt på forberedelsene. Detsom er litt vansklig å forstå er at det skal bli travlere for lærerene med det nye systemet. Det blir jo ikke færre timer og det går vel an å rette prøver og planlegge mens man er på skolen også? Jeg forstår heller ikke hvorfor det skal være store prøver oftere enn hver 6. uke. 3 større prøver i året i hvert fag burde da være riklig. Læringen må jo være viktigere enn testingen. Anonymous poster hash: 6d461...4ce Problemet er manglende disponeringer av tid. Man kan jo ikke forvente at lærerne skal jobbe gratis i travle perioder for å rette prøver? Anonymous poster hash: 11dea...8d9 Jeg forstår at de 5-10% som i dag ikke er på skolen så mye som 7,5 timer om dagen må omdisponere tiden sin litt og at det for noen vil være nødvendig med en bedre arbeidsplass på skolen, men jeg kan ikke forstå at endringen er så stor som en del lærere vil ha det til.Kansje er dette også en god mulighet til å se på prøvetyper og rettesystemer. Kansje kan det gjøres på måter som er vesentlig mer effektive enn i dag. Anonymous poster hash: 6d461...4ce At du ikke forstår det betyr ikke at det ikke er tilfelle. Anonymous poster hash: 11dea...8d9 Nei da, men derfor hadde det vært interessant om noen hadde forklart det litt mer grundig enn bare ved å fortelle at det ikke går. Det kan godt hende det finnes andre undersøkelser angående lærerenes disponering av arbeidstiden sin som jeg ikke har lest for eksempel. Anonymous poster hash: 6d461...4ce Hvis du trenger en grundigere forklaring enn at elevene vil bli skadelidende ved at de ikke får oppgaver og prøver rettet innen rimelig tid, er jeg litt usikker på hva som skal til for at du forstår? Anonymous poster hash: 11dea...8d9
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #34 Skrevet 4. juni 2014 Dere som klager på at dere ikke går tak i læreren etter kl 14, og i tillegg ikke ser problemet med å bruke den bunde tiden til retting av prøver og innleveringene. Kan noen av dere se krasjen her? I tillegg til foreldre som ringer, så har vi elever som har spørsmål, kolleger som treng hjelp, ledelsen som treng assistanse og en million andre oppgaver som ikke tar noe tid, det tar bare et lite øyeblikk. Hvor mye mer effektiv kunne ikke jeg ha vært hvis jeg kunne sitte hjemme og gjøre denne jobben der? Anonymous poster hash: e8923...4ad
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #35 Skrevet 4. juni 2014 Jeg har ikke fulgt særlig med, men jeg tenker at lærerne kan jo gjøre som alle andre. Man har en fast arbeidstid man er på jobb, går man tidligere så avspasere man og fører opp timer på det. Sitter man en periode lengre med rettinget osv så fører man opp timer på det. Dermed vil man kunne sjonglører med de 6 (?) ubunde timene man har i uka. Mange lærere bruker ikke disse timene. De kan faget sitt og har samme undervisning nå som for 5 år siden. De møter "uforberedt" til elevsamtaler og de er aldri tilgjengelig. Det er nok disse som roper høyest nå. De mister jo fritid. Så har du mange av den typen lærere som barnet mitt har i 3.trinn. Hun er lærer, psykolog, konfliktløser osv. Hun ringer i 17 tida for å fortelle om en konflikt barnet har vært i. Hun retter alt med kommentarer, hun megler konflikter i friminuttene osv!Anonymous poster hash: df594...dc4 Du har visst bare dette sammenligningsgrunnlaget, har du ikke...? Jeg har samme fag som i 2008, ja, men jeg har nye elever. Har det slått deg? Fritiden du henviser til ( de 6 timene) er ikke halvparten av hva som trengs til å rette et prøvesett. Det bruker jeg ca 30 timer på (1 time pr prøve). Derfor kan de ikke ha prøve mer enn hver 6.uke - Og da har jeg ikke en gang begynt på forberedelsene. OK, her er en ting jeg ikke skjønner: dere skal jo ikke jobbe FLERE timer enn før, bare at dere skal oppholde dere på skolen flere timer enn før, ikke sant? Dersom arbeidsforholdene tilsier det osv. Det går jo an å rette prøver selv om man er på jobb, eller hva? Anonymous poster hash: 3dabf...a06
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #36 Skrevet 4. juni 2014 Jeg synes ikke det virker som om endringen blir så stor hvis lærerene snakker sant. I en undersøkelse nylig svarte nesten 90% at de allerede var på skolen 7,5 time hver dag. Det er jo da bare de siste 10 % som vil oppleve noen endring. Hva er det da de bråker om?Anonymous poster hash: 6d461...4ce Fleksibel arbeidstid er innført på de aller fleste arbeidssteder, ikke der de har turnus, selvfølgelig. Lærernes arbeidstid er ganske lite fleksibel fra før, så når man vil gjøre kontorarbeidet sitt burde virkelig være mulig å få styre. Poenget er at det stadig tas grep for å umyndiggjøre lærerne. Man kan tydeligvis ikke stole på at de gjør jobben sin hvis de ikke passes på av rektor til enhver tid. I tillegg kommer stadig flere skjemaer som skal underskriver på i hytt og vær og arkiveres, dokumentasjon på at vi gjør jobben vår. Vi har samarbeidsmøter som er fastlagt nå, nødvendigvis. Resten av tiden hadde det vært fint om vi kunne styre selv når vi vil jobbe. Så fler enn de 10 prosentene reagerer, nettopp fordi man ikke sett pris på å bli detaljstyrt så til de grader. Og sett på med mistillit. Hilsen lektor i ungdomsskolenAnonymous poster hash: 91a21...0b2 Min sjef forlanger også at jeg er på jobb 37,5 timer per uke. Jeg følger ikke at jeg blir umyndiggjort likevel. Anonymous poster hash: 3dabf...a06
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #37 Skrevet 4. juni 2014 Må jo være stor forskjell på norsk lærere på vgs og gymlærer på barneskole når det kommer til mengder som skal rettes. Jeg ser litt begge sider, kan ikke tenke meg de skolene som ikke har egnet arbeidsplass for å sitte å rette /forberede kommer til å få pålegg om det, dette kan vel søkes fritak for av verneombud. Og jeg ser utfordringer når det ikke er mulig å få tak i lærere i skoletiden. Undres også ofte over at det kun er en lærer ute på skolen i området her i friminuttene. Ikke rart ungene mobbes uten at noen får det med seg. På barneskoletrinnet synes jeg det er behov for mer tilstedeværende lærere. Noen er der alltid, du ser de ute i friminuttet, før og etter skole, får alltid tak i de på dagtid. Andre sett du knapt nok komme innom skolen til timene de skal ha. Kanskje et pålegg om å faktisk være på skolen kan avlaste de som er der hele tiden. Anonymous poster hash: a7cb8...f42 Yes! Anonymous poster hash: 3dabf...a06
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #38 Skrevet 4. juni 2014 Dere som klager på at dere ikke går tak i læreren etter kl 14, og i tillegg ikke ser problemet med å bruke den bunde tiden til retting av prøver og innleveringene. Kan noen av dere se krasjen her? I tillegg til foreldre som ringer, så har vi elever som har spørsmål, kolleger som treng hjelp, ledelsen som treng assistanse og en million andre oppgaver som ikke tar noe tid, det tar bare et lite øyeblikk. Hvor mye mer effektiv kunne ikke jeg ha vært hvis jeg kunne sitte hjemme og gjøre denne jobben der?Anonymous poster hash: e8923...4ad Jeg har ikke ringt mange ganger opp gjennom årene, men svaret har vært det samme hver gang (i 13-14-15-tiden): læreren har gått hjem. Anonymous poster hash: 3dabf...a06
Mamma til to gulljenter Skrevet 4. juni 2014 #39 Skrevet 4. juni 2014 Meningsløs diskusjon å begi seg inn på i utgangspunktet, men.... For det første er det merkelig at "alle" vet hvordan lærerne jobber og hvordan de burde jobbe. Selv om man har vært elev selv og har barn i skolealder betyr ikke det nødvendigvis at man kan forstå seg på alt det som læreryrket innebærer - kanskje derfor man må utdanne seg til å bli lærer? Jeg har både vært innlagt på sykehus selv og har hatt barn innlagt - jeg er ikke dermed spesialist i hvordan en leges eller sykepleiers jobb er, eller hvordan de bedre kunne utført jobbene sine. Jeg må jo ha tillit til at de med utdannelsen og som står i yrket daglig, vet bedre enn meg. Og det samme med alle andre yrkesgrupper - utenforstående kan da umulig vite bedre! Når det gjelder denne bundne tiden. Man kan fint planlegge og rette innenfor disse 7,5 timene dersom man hadde kunnet sittet uforstyrret. Men det får man jo ikke. For meg er det helt nødvendig med fullstendig ro rundt meg når jeg skal rette og gi konstruktiv tilbakemelding på prøver og spesielt stiler. Vanskelig å få tak i læreren? Undrer meg litt... Dersom jeg drar tidlig fra jobb, er jeg alltid tilgjengelig på mobil. Synes også det er rart at PPT synes det er vanskelig å samarbeide med skolen - hos oss foregår dette samarbeidet på møter der fastsatte tider blir avtalt god tid i forveien, for å få det til å passe for PPT. Disse møtene foregår både i skoletiden, men like gjerne etter klokken to.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #40 Skrevet 4. juni 2014 Tror ikke ppt syntes det er vanskelig å samarbeide med skolen generelt. Ledelsen er alltid tilstede. De har jo relativt ordinære arbeidsavtaler. Problemet er å få til møter med lærere etter kl 1430, på fredager etter kl 1300. Anonymous poster hash: 6f52b...103
Mamma til to gulljenter Skrevet 4. juni 2014 #41 Skrevet 4. juni 2014 Mulig det er ulikt fra skole til skole, for hos oss er det ofte møtevirksomhet kl tre hvor også lærerne er med.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #42 Skrevet 4. juni 2014 Dere som klager på at dere ikke går tak i læreren etter kl 14, og i tillegg ikke ser problemet med å bruke den bunde tiden til retting av prøver og innleveringene. Kan noen av dere se krasjen her? I tillegg til foreldre som ringer, så har vi elever som har spørsmål, kolleger som treng hjelp, ledelsen som treng assistanse og en million andre oppgaver som ikke tar noe tid, det tar bare et lite øyeblikk. Hvor mye mer effektiv kunne ikke jeg ha vært hvis jeg kunne sitte hjemme og gjøre denne jobben der?Anonymous poster hash: e8923...4ad Jeg har ikke ringt mange ganger opp gjennom årene, men svaret har vært det samme hver gang (i 13-14-15-tiden): læreren har gått hjem. Anonymous poster hash: 3dabf...a06 Ser ikke helt relevansen i når du har ringt. Men, hvor mye tid tror du det er igjen i løpet av av arbeidsdagen til retting og forberedelse når lærerene må være tilgjengelig på telefon for alle foreldrene frem til kl 1530. I tillegg til forstyrrelser fra elever, kolleger og ledelsen. For all del, jeg kan skru av telefonen og lukke kontordøren. Men, da er vi tilbake til ordningen vi har i dag. Bare at med den nye ordningen kan sjefen min forsikre seg om at vi ikke gjør noe privat frem til kl 1530 og at flere blir å jobbe gratis for å være forberedt... Anonymous poster hash: e8923...4ad
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #43 Skrevet 4. juni 2014 Dere som klager på at dere ikke går tak i læreren etter kl 14, og i tillegg ikke ser problemet med å bruke den bunde tiden til retting av prøver og innleveringene. Kan noen av dere se krasjen her? I tillegg til foreldre som ringer, så har vi elever som har spørsmål, kolleger som treng hjelp, ledelsen som treng assistanse og en million andre oppgaver som ikke tar noe tid, det tar bare et lite øyeblikk. Hvor mye mer effektiv kunne ikke jeg ha vært hvis jeg kunne sitte hjemme og gjøre denne jobben der?Anonymous poster hash: e8923...4ad Jeg har ikke ringt mange ganger opp gjennom årene, men svaret har vært det samme hver gang (i 13-14-15-tiden): læreren har gått hjem.Anonymous poster hash: 3dabf...a06 Ser ikke helt relevansen i når du har ringt. Men, hvor mye tid tror du det er igjen i løpet av av arbeidsdagen til retting og forberedelse når lærerene må være tilgjengelig på telefon for alle foreldrene frem til kl 1530. I tillegg til forstyrrelser fra elever, kolleger og ledelsen. For all del, jeg kan skru av telefonen og lukke kontordøren. Men, da er vi tilbake til ordningen vi har i dag. Bare at med den nye ordningen kan sjefen min forsikre seg om at vi ikke gjør noe privat frem til kl 1530 og at flere blir å jobbe gratis for å være forberedt...Anonymous poster hash: e8923...4ad Retting, planlegging ol er selvfølgelig en del av lærerens oppgaver, men kontakt med foreldre, samarbeid med andre lærere og ledelse, prat med elevene og alt dette som du tydeligvis ser på bare som heft er også en viktig del av lærerens oppgaver. Disse oppgavene blir det vansklig å å få gjort på en god måte uten å fysisk befinne seg på skolen. Anonymous poster hash: 6d461...4ce
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #44 Skrevet 4. juni 2014 Nå er det viktig å påpeke at læreren kjemper for flere ting: 1) Fastlagt arbeidstid 7, 5 t (gjennomsnittlig hver dag. Noen lengre dager hvis sjefen bestemmer det, f.eks. 7.30- 16.00 og andre korte) Argumenter mot er bl.a. arbeidsforhold. Selv synes jeg det er tungt å være kreativ etter elevene mine drar hjem 14.30. Derfor jobber jeg bare en halvtime og så jobber jeg igjen fra 19.30- 21.30 hver kveld. Liker dette fordi jeg ikke takler å rette f.eks. norskstiler med andre som snakker rundt meg. 2) Utvide arbeidsåret med 4 dager. Denne tiden skal da tas fra resten av arbeidsåret. Dette er byråkratisering av skolen og Dvs. mindre tid til å forberede og rette ellers i løpet av året. 3) vi får ikke overtidsbetaling hvis vi tar vikartimer. Ks begrunner dette med at "vi er jo på jobb likevel." 4) seniorer får ikke et par færre timer undervisning som før. Demå undervise like mye som en lærer i 20- årene. Anonymous poster hash: 541a0...3cb
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #45 Skrevet 4. juni 2014 Nå er det viktig å påpeke at læreren kjemper for flere ting: 1) Fastlagt arbeidstid 7, 5 t (gjennomsnittlig hver dag. Noen lengre dager hvis sjefen bestemmer det, f.eks. 7.30- 16.00 og andre korte) Argumenter mot er bl.a. arbeidsforhold. Selv synes jeg det er tungt å være kreativ etter elevene mine drar hjem 14.30. Derfor jobber jeg bare en halvtime og så jobber jeg igjen fra 19.30- 21.30 hver kveld. Liker dette fordi jeg ikke takler å rette f.eks. norskstiler med andre som snakker rundt meg. 2) Utvide arbeidsåret med 4 dager. Denne tiden skal da tas fra resten av arbeidsåret. Dette er byråkratisering av skolen og Dvs. mindre tid til å forberede og rette ellers i løpet av året. 3) vi får ikke overtidsbetaling hvis vi tar vikartimer. Ks begrunner dette med at "vi er jo på jobb likevel." 4) seniorer får ikke et par færre timer undervisning som før. Demå undervise like mye som en lærer i 20- årene. Anonymous poster hash: 541a0...3cb 3) vi får ikke overtidsbetaling hvis vi tar vikartimer. Ks begrunner dette med at "vi er jo på jobb likevel." Er dere ikke det da? Anonymous poster hash: 30e23...001
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #46 Skrevet 4. juni 2014 Nå er det viktig å påpeke at læreren kjemper for flere ting: 1) Fastlagt arbeidstid 7, 5 t (gjennomsnittlig hver dag. Noen lengre dager hvis sjefen bestemmer det, f.eks. 7.30- 16.00 og andre korte) Argumenter mot er bl.a. arbeidsforhold. Selv synes jeg det er tungt å være kreativ etter elevene mine drar hjem 14.30. Derfor jobber jeg bare en halvtime og så jobber jeg igjen fra 19.30- 21.30 hver kveld. Liker dette fordi jeg ikke takler å rette f.eks. norskstiler med andre som snakker rundt meg. 2) Utvide arbeidsåret med 4 dager. Denne tiden skal da tas fra resten av arbeidsåret. Dette er byråkratisering av skolen og Dvs. mindre tid til å forberede og rette ellers i løpet av året. 3) vi får ikke overtidsbetaling hvis vi tar vikartimer. Ks begrunner dette med at "vi er jo på jobb likevel." 4) seniorer får ikke et par færre timer undervisning som før. Demå undervise like mye som en lærer i 20- årene. Anonymous poster hash: 541a0...3cb 3) vi får ikke overtidsbetaling hvis vi tar vikartimer. Ks begrunner dette med at "vi er jo på jobb likevel." Er dere ikke det da? Anonymous poster hash: 30e23...001 Jau, men det er altså slik i læraryrket, at om vi tek vikartimar utover dei timane vi underviser til vanleg, blir arbeidsbyrda vår, som vi har til vanleg (med å planlegge neste undevisningsøkt, eller vurdere eit undervisningsopplegg, eller andre ting vi må gjere dagleg - berre skubba fram i tid, slik vi får endå meir å gjere etterpå. (til dømes om kvelden , heime) Anonymous poster hash: f9913...9e2
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2014 #47 Skrevet 4. juni 2014 Nå er det viktig å påpeke at læreren kjemper for flere ting: 1) Fastlagt arbeidstid 7, 5 t (gjennomsnittlig hver dag. Noen lengre dager hvis sjefen bestemmer det, f.eks. 7.30- 16.00 og andre korte) Argumenter mot er bl.a. arbeidsforhold. Selv synes jeg det er tungt å være kreativ etter elevene mine drar hjem 14.30. Derfor jobber jeg bare en halvtime og så jobber jeg igjen fra 19.30- 21.30 hver kveld. Liker dette fordi jeg ikke takler å rette f.eks. norskstiler med andre som snakker rundt meg. 2) Utvide arbeidsåret med 4 dager. Denne tiden skal da tas fra resten av arbeidsåret. Dette er byråkratisering av skolen og Dvs. mindre tid til å forberede og rette ellers i løpet av året. 3) vi får ikke overtidsbetaling hvis vi tar vikartimer. Ks begrunner dette med at "vi er jo på jobb likevel." 4) seniorer får ikke et par færre timer undervisning som før. Demå undervise like mye som en lærer i 20- årene. Anonymous poster hash: 541a0...3cb 3) vi får ikke overtidsbetaling hvis vi tar vikartimer. Ks begrunner dette med at "vi er jo på jobb likevel." Er dere ikke det da? Anonymous poster hash: 30e23...001 Jau, men det er altså slik i læraryrket, at om vi tek vikartimar utover dei timane vi underviser til vanleg, blir arbeidsbyrda vår, som vi har til vanleg (med å planlegge neste undevisningsøkt, eller vurdere eit undervisningsopplegg, eller andre ting vi må gjere dagleg - berre skubba fram i tid, slik vi får endå meir å gjere etterpå. (til dømes om kvelden , heime) Anonymous poster hash: f9913...9e2 Da skjønner jeg, det er jo ikke noe greit Anonymous poster hash: 30e23...001
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #48 Skrevet 5. juni 2014 Nå er det viktig å påpeke at læreren kjemper for flere ting:1) Fastlagt arbeidstid 7, 5 t (gjennomsnittlig hver dag. Noen lengre dager hvis sjefen bestemmer det, f.eks. 7.30- 16.00 og andre korte)Argumenter mot er bl.a. arbeidsforhold. Selv synes jeg det er tungt å være kreativ etter elevene mine drar hjem 14.30. Derfor jobber jeg bare en halvtime og så jobber jeg igjen fra 19.30- 21.30 hver kveld. Liker dette fordi jeg ikke takler å rette f.eks. norskstiler med andre som snakker rundt meg.2) Utvide arbeidsåret med 4 dager. Denne tiden skal da tas fra resten av arbeidsåret. Dette er byråkratisering av skolen og Dvs. mindre tid til å forberede og rette ellers i løpet av året.3) vi får ikke overtidsbetaling hvis vi tar vikartimer. Ks begrunner dette med at "vi er jo på jobb likevel."4) seniorer får ikke et par færre timer undervisning som før. Demå undervise like mye som en lærer i 20- årene.Anonymous poster hash: 541a0...3cb 3) vi får ikke overtidsbetaling hvis vi tar vikartimer. Ks begrunner dette med at "vi er jo på jobb likevel."Er dere ikke det da?Anonymous poster hash: 30e23...001 Jau, men det er altså slik i læraryrket, at om vi tek vikartimar utover dei timane vi underviser til vanleg, blir arbeidsbyrda vår, som vi har til vanleg (med å planlegge neste undevisningsøkt, eller vurdere eit undervisningsopplegg, eller andre ting vi må gjere dagleg - berre skubba fram i tid, slik vi får endå meir å gjere etterpå. (til dømes om kvelden , heime) Anonymous poster hash: f9913...9e2 Jer tror ikke praksis er den samme alle steder på det området. Søsteren min får ekstra avspasering om hun tar vikartimer. Anonymous poster hash: 6d461...4ce
MBSS Skrevet 5. juni 2014 #49 Skrevet 5. juni 2014 (endret) Men hva tas avspaseringen fra da? Avspaserer hun fra sine oppsatte/faste undervisningstimer? Jeg kan ikke bare avspasere mine timer, da vil det i praksis si at elevene ikke får lærer i de timene... Om jeg avspaserer vikartimer vil det, som noen sier over her, kun bety at jeg må ta igjen forbredelses tiden min hjemme.. Dvs ikke avspasering likevel.. Endret 5. juni 2014 av MBSS
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2014 #50 Skrevet 5. juni 2014 Men hva tas avspaseringen fra da? Avspaserer hun fra sine oppsatte/faste undervisningstimer? Jeg kan ikke bare avspasere mine timer, da vil det i praksis si at elevene ikke får lærer i de timene... Om jeg avspaserer vikartimer vil det, som noen sier over her, kun bety at jeg må ta igjen forbredelses tiden min hjemme.. Dvs ikke avspasering likevel.. Ja,hun avspaserer fra oppsatte timer. I en del timer er de satt opp med to lærere. Da gjennomføres timene med en lærer. Andre gangersettes det inn vikar en dag og hun tar fri. Anonymous poster hash: 6d461...4ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå