Gå til innhold

Lærerstriden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom det har vært mange innlegg om dette alt, så beklager jeg at det kommer enda et, men jeg har ikke vært her inne på flere uker nå.

Jeg lurer rett og slett litt på den gjengse nordmann, og da kanskje spesielt mamma som har/snart skal få barn i skolen tenker rundt striden mellom lærere og KS? Har dere satt dere inn i hva den går ut på? Støtter dere KS? Støtter dere lærere? Tenker dere over betydningen dette har for skolen til barna deres?

Jeg spør rett og slett fordi jeg nesten bare snakker med kollegaer om dette, og der er jo alle enige (bombe!), men jeg vet egentlig lite om hva folket ellers tenker.

Anonymous poster hash: acba5...a8c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Støtter lærerne og tror at forslaget fra KS vil gå utover ikke bare lærerne, men også elevene

Anonymous poster hash: 889ca...6d6

Skrevet

Støtter lærerne og tror at forslaget fra KS vil gå utover ikke bare lærerne, men også elevene

Anonymous poster hash: 889ca...6d6

For meg som lærer på VGS er det helt åpenbart at den nye avtalen vil gå utover elevene, men da kanskje helst elever på ungdomsskolen og VGS. Likevel sitter jeg igjen med et inntrykk av at den generelle holdningen til mange folk er en gnikke seg i hendene og godte seg over at lærere endelig skal bli "satt på plass", sutrete og kravstore som vi jo tross alt er ;) Da er det selvsagt godt at se at noen (kanskje de fleste nå?) tenker slik som du gjør :)

HI

Skrevet

Full støtte til lærerne! Når det er sagt syns jeg ikke avtalen er så ille. Den lå an til å bli dårligere enn det den ble.

Skrevet

Støtter KS fullt og helt. Jobber i PPT og opplever meget store forskjeller i forhold til hvor mye innsats lærere bruker på sin klasse på barnetrinnet. Er representant på 5 skoler, sjelden lærere tilgjengelig på skolene etter kl 1400. Og ja, de har gode arbeidsværelser de kunne arbeidet med for og etterarbeide. Opplever at dettergår ut over kvaliteten på pedagogisk utviklingsarbeid og samarbeid med andre aktører.

Anonymous poster hash: 6f52b...103

Skrevet

Støtter KS fullt og helt. Jobber i PPT og opplever meget store forskjeller i forhold til hvor mye innsats lærere bruker på sin klasse på barnetrinnet. Er representant på 5 skoler, sjelden lærere tilgjengelig på skolene etter kl 1400. Og ja, de har gode arbeidsværelser de kunne arbeidet med for og etterarbeide. Opplever at dettergår ut over kvaliteten på pedagogisk utviklingsarbeid og samarbeid med andre aktører.

Jeg har allerede bundet arbeidstid til 15.30 hver dag (og er fornøyd med det), og får aldri tak i PPT...

Anonymous poster hash: fa666...a4a

Skrevet

Støtter KS fullt og helt. Jobber i PPT og opplever meget store forskjeller i forhold til hvor mye innsats lærere bruker på sin klasse på barnetrinnet. Er representant på 5 skoler, sjelden lærere tilgjengelig på skolene etter kl 1400. Og ja, de har gode arbeidsværelser de kunne arbeidet med for og etterarbeide. Opplever at dettergår ut over kvaliteten på pedagogisk utviklingsarbeid og samarbeid med andre aktører. Anonymous poster hash: 6f52b...103

Jeg har allerede bundet arbeidstid til 15.30 hver dag (og er fornøyd med det), og får aldri tak i PPT... Anonymous poster hash: fa666...a4a

Dersom du ringer til PPT og du ikke får tak i de på kontoret, så betyr det at de er ute på skoler og barnehager og gjør en viktig del av jobben sin.

Skrevet

Jeg er også på jobb til 15.30-16.00 hver dag, og sliter også med å få tak i ppt. Sist jeg ringte klokka 14.30, var det ingen der, ifølge hun som tok telefonen...! Dessuten skal de jeg forholder meg til i ppt ha mer "ferie" enn meg i år, så fei for egen dør!

Anonymous poster hash: 1e03f...921

Skrevet

Jeg støtter lærerne, fullt og helt!

KS raserer læreryrket.

Skrevet

Jeg synes ikke det virker som om endringen blir så stor hvis lærerene snakker sant. I en undersøkelse nylig svarte nesten 90% at de allerede var på skolen 7,5 time hver dag. Det er jo da bare de siste 10 % som vil oppleve noen endring. Hva er det da de bråker om?

Anonymous poster hash: 6d461...4ce

Skrevet

Støtter KS fullt og helt. Jobber i PPT og opplever meget store forskjeller i forhold til hvor mye innsats lærere bruker på sin klasse på barnetrinnet. Er representant på 5 skoler, sjelden lærere tilgjengelig på skolene etter kl 1400. Og ja, de har gode arbeidsværelser de kunne arbeidet med for og etterarbeide. Opplever at dettergår ut over kvaliteten på pedagogisk utviklingsarbeid og samarbeid med andre aktører. Anonymous poster hash: 6f52b...103

Jeg har allerede bundet arbeidstid til 15.30 hver dag (og er fornøyd med det), og får aldri tak i PPT... Anonymous poster hash: fa666...a4a

Dersom du ringer til PPT og du ikke får tak i de på kontoret, så betyr det at de er ute på skoler og barnehager og gjør en viktig del av jobben sin.

Jeg forstår jo det. Vår kvinne i PPT er langtidssykemeldt, ingen er satt inn for henne, vi får ikke hjelp.

Anonymous poster hash: fa666...a4a

Skrevet

Full støtte til lærerne! Skjønner ikke at det går an å holde på slik KS gjør.

Jeg har kommet inn på PPU til høsten, men har bestemt meg for å ikke gjøre det likevel.

Skrevet

Mye av grunnen til at lærere "bråker sånn", er at avtalen er sterkt preget av mistillit fra KS sin side. De vil ha kontroll og de vil spare penger, og dette gjør de gjerne selv om det vil gå på bekostning av elevene. I tillegg er fleksibilitet viktig i yrket, og spesielt for lærere på høyere trinn som har et veldig ujevnt arbeidsår. Jeg har f.eks. bare hatt 3 uker på meg til å rette over 110 stiler fordi jeg ønsker at elevene skulle få god tilbakemelding før eksamen. Det har ført til noen uker med over 60 timer med jobbing i uken, noe som ikke plager meg fordi jeg kan jobbe når energien er det, og hvor det er stille og fredelig. Dersom den nye arbeidstiden blir innført, vil dette bli umulig å gjennomføre. Det er viktig å huske at lærergruppen er stor og fordelt på mange trinn. For noen vil bunden tid på drn måten KS foreslår være direkte ødeleggene.

Hovedproblemet er likevel mistillit. I andre yrker kjemper man for mer tillit og fleksibilitet, mens lærere skal altså takke ja til det motsatte. Forstå det den som kan.

Skrevet

Mye av grunnen til at lærere "bråker sånn", er at avtalen er sterkt preget av mistillit fra KS sin side. De vil ha kontroll og de vil spare penger, og dette gjør de gjerne selv om det vil gå på bekostning av elevene. I tillegg er fleksibilitet viktig i yrket, og spesielt for lærere på høyere trinn som har et veldig ujevnt arbeidsår. Jeg har f.eks. bare hatt 3 uker på meg til å rette over 110 stiler fordi jeg ønsker at elevene skulle få god tilbakemelding før eksamen. Det har ført til noen uker med over 60 timer med jobbing i uken, noe som ikke plager meg fordi jeg kan jobbe når energien er det, og hvor det er stille og fredelig. Dersom den nye arbeidstiden blir innført, vil dette bli umulig å gjennomføre. Det er viktig å huske at lærergruppen er stor og fordelt på mange trinn. For noen vil bunden tid på drn måten KS foreslår være direkte ødeleggene.

Hovedproblemet er likevel mistillit. I andre yrker kjemper man for mer tillit og fleksibilitet, mens lærere skal altså takke ja til det motsatte. Forstå det den som kan.Anonymous poster hash: acba5...a8c

Et litt vesentlig spørsmål er jo om KS har grunn til å mistillit. Det kan ikke jeg avgjøre.

En annen ting er at mennesker generelt stritter mot alle endringer (med untak av økt lønn til seg selv). Det kan jo være slik i dette tilfellet også at mange lærere lettere ser de mulige problemene med ordningen enn mulighetene og fordelene med avtalen.

Skrevet

Det KS legger opp til, vil i svært stor grad gå utover elevene. Særlig elever i ungdoms- og videregående skole. Og enda mer spesifikt, de tunge rettefagene. Det vil ta lang tid før elevene vil få igjen skriftlige arbeider, fordi vi ikke vil rekke å rette innenfor normalarbeidstid pluss 5 1/2 time ubunden tid pr uke. Jo lengre tid før elevene får igjen arbeidene sine, jo dårligere læringsutbytte.

Jeg vil nok stort sett rekke å forberede meg til timene, innenfor normalarbeidstiden, men det er rettingar som blir salderingspost.

Pr i dag har jeg brukt den ubundne tiden min i bolker, lite når rettetrykket er lite, og masse i f.eks. heldagsprøveperioder. Det kommer jeg ikke til å gjøre heretter, jeg gidder ikke å jobbe gratis. Her skal det telles timer!

Og hvem kommer til å lide under dette? Elevene.

Anonymous poster hash: 7b6f7...b46

Gjest Antarctica
Skrevet

Dersom du ringer til PPT og du ikke får tak i de på kontoret, så betyr det at de er ute på skoler og barnehager og gjør en viktig del av jobben sin. Anonymous poster hash: 6f52b...103

Dersom du ringer skolen og ikke får tak i en lærer, betyr det at han/hun sitter i elevsamtaler, foreldresamtaler, teammøter, har undervisning, svetter over rettebunkene eller gjør andre viktige deler av jobben sin som ikke kan gjøres med deg på tråden.

Merkelig hvordan DU har en grunn til ikke å være tilgjengelig, mens alle andre er noen slappfisker og unnasluntrere når de er utilgjengelige?

Men debatten er egentlig fruktesløs. Skolen har allerede hatt lærerflukt i nesten 20 år, og lærerskolene krafser etter studenter uten å få plassene sine fylt opp. Yrket er i krise, og dette vil bare forverre situasjonen, fordi eldre lærere vil pensjonere seg straks de kan, yngre vil slutte når de får bedre tilbud, og tilvekst vil ikke komme.

Skrevet

Jeg synes ikke det virker som om endringen blir så stor hvis lærerene snakker sant. I en undersøkelse nylig svarte nesten 90% at de allerede var på skolen 7,5 time hver dag. Det er jo da bare de siste 10 % som vil oppleve noen endring. Hva er det da de bråker om?

1100 lærere svarte på den undersøkelsen. Synes du det er representativt?

Her må man være klar over at for en lærer på barneskolen vil ikke dette være en stor endring. For en lærer på ungdomsskole eller VGS vil dette få stor betydning for hvordan man jobber. Etterarbeidet vil lide, og eleven vil få mindre vurdering for læring.

Anonymous poster hash: 11ed3...9cf

Skrevet

Jeg synes ikke det virker som om endringen blir så stor hvis lærerene snakker sant. I en undersøkelse nylig svarte nesten 90% at de allerede var på skolen 7,5 time hver dag. Det er jo da bare de siste 10 % som vil oppleve noen endring. Hva er det da de bråker om?Anonymous poster hash: 6d461...4ce

1100 lærere svarte på den undersøkelsen. Synes du det er representativt?

Her må man være klar over at for en lærer på barneskolen vil ikke dette være en stor endring. For en lærer på ungdomsskole eller VGS vil dette få stor betydning for hvordan man jobber. Etterarbeidet vil lide, og eleven vil få mindre vurdering for læring. Anonymous poster hash: 11ed3...9cf

Nå har ikke jeg lest selve undersøkelsen, bare omtaler av den, men jeg regner med at det ikke bare var barneskolelærere som ble spurt og 1100 personer er ikke noen liten gruppe. Så lenge utvalget er valgt ut på en fornuftig måte burde det være ganske representativt. Lærerne vil jo også fortsatt ha 6(?) timer i uka som de kan sjonglere med. Det er jo ikke så lite.

Skrevet

Jeg har ikke fulgt særlig med, men jeg tenker at lærerne kan jo gjøre som alle andre.

Man har en fast arbeidstid man er på jobb, går man tidligere så avspasere man og fører opp timer på det. Sitter man en periode lengre med rettinget osv så fører man opp timer på det. Dermed vil man kunne sjonglører med de 6 (?) ubunde timene man har i uka.

Mange lærere bruker ikke disse timene. De kan faget sitt og har samme undervisning nå som for 5 år siden. De møter "uforberedt" til elevsamtaler og de er aldri tilgjengelig. Det er nok disse som roper høyest nå. De mister jo fritid.

Så har du mange av den typen lærere som barnet mitt har i 3.trinn. Hun er lærer, psykolog, konfliktløser osv. Hun ringer i 17 tida for å fortelle om en konflikt barnet har vært i. Hun retter alt med kommentarer, hun megler konflikter i friminuttene osv!

Anonymous poster hash: df594...dc4

Skrevet

Jeg har ikke fulgt særlig med, men jeg tenker at lærerne kan jo gjøre som alle andre.

Man har en fast arbeidstid man er på jobb, går man tidligere så avspasere man og fører opp timer på det. Sitter man en periode lengre med rettinget osv så fører man opp timer på det. Dermed vil man kunne sjonglører med de 6 (?) ubunde timene man har i uka.

Mange lærere bruker ikke disse timene. De kan faget sitt og har samme undervisning nå som for 5 år siden. De møter "uforberedt" til elevsamtaler og de er aldri tilgjengelig. Det er nok disse som roper høyest nå. De mister jo fritid.

Så har du mange av den typen lærere som barnet mitt har i 3.trinn. Hun er lærer, psykolog, konfliktløser osv. Hun ringer i 17 tida for å fortelle om en konflikt barnet har vært i. Hun retter alt med kommentarer, hun megler konflikter i friminuttene osv!

Anonymous poster hash: df594...dc4

Ca 5 t/u har vi igjen i ubunden tid pr uke. Det holder ikke!

Anonymous poster hash: 7b6f7...b46

Gjest Antarctica
Skrevet

Så har du mange av den typen lærere som barnet mitt har i 3.trinn. Hun er lærer, psykolog, konfliktløser osv. Hun ringer i 17 tida for å fortelle om en konflikt barnet har vært i. Hun retter alt med kommentarer, hun megler konflikter i friminuttene osv!Anonymous poster hash: df594...dc4

Du har visst bare dette sammenligningsgrunnlaget, har du ikke...?

Jeg har samme fag som i 2008, ja, men jeg har nye elever. Har det slått deg?

Fritiden du henviser til ( de 6 timene) er ikke halvparten av hva som trengs til å rette et prøvesett. Det bruker jeg ca 30 timer på (1 time pr prøve). Derfor kan de ikke ha prøve mer enn hver 6.uke - Og da har jeg ikke en gang begynt på forberedelsene.

Skrevet

Så har du mange av den typen lærere som barnet mitt har i 3.trinn. Hun er lærer, psykolog, konfliktløser osv. Hun ringer i 17 tida for å fortelle om en konflikt barnet har vært i. Hun retter alt med kommentarer, hun megler konflikter i friminuttene osv!Anonymous poster hash: df594...dc4

Fritiden du henviser til ( de 6 timene) er ikke halvparten av hva som trengs til å rette et prøvesett. Det bruker jeg ca 30 timer på (1 time pr prøve). Derfor kan de ikke ha prøve mer enn hver 6.uke - Og da har jeg ikke en gang begynt på forberedelsene.

Detsom er litt vansklig å forstå er at det skal bli travlere for lærerene med det nye systemet. Det blir jo ikke færre timer og det går vel an å rette prøver og planlegge mens man er på skolen også?

Jeg forstår heller ikke hvorfor det skal være store prøver oftere enn hver 6. uke. 3 større prøver i året i hvert fag burde da være riklig. Læringen må jo være viktigere enn testingen.

Skrevet

Helt ærlig så skjønner jeg ikke lærerne sine protester.

Jeg vet ikke om noen yrkesgrupper ellers som protesterer på 7.5 timers arbeidsdag på jobb.

Anonymous poster hash: 97f8e...cbe

Skrevet

Detsom er litt vansklig å forstå er at det skal bli travlere for lærerene med det nye systemet. Det blir jo ikke færre timer og det går vel an å rette prøver og planlegge mens man er på skolen også?

Jeg forstår heller ikke hvorfor det skal være store prøver oftere enn hver 6. uke. 3 større prøver i året i hvert fag burde da være riklig. Læringen må jo være viktigere enn testingen.

Problemet er manglende disponeringer av tid. Man kan jo ikke forvente at lærerne skal jobbe gratis i travle perioder for å rette prøver?

Anonymous poster hash: 11dea...8d9

Skrevet

Problemet er manglende disponeringer av tid. Man kan jo ikke forvente at lærerne skal jobbe gratis i travle perioder for å rette prøver?

Anonymous poster hash: 11dea...8d9

Jeg forstår at de 5-10% som i dag ikke er på skolen så mye som 7,5 timer om dagen må omdisponere tiden sin litt og at det for noen vil være nødvendig med en bedre arbeidsplass på skolen, men jeg kan ikke forstå at endringen er så stor som en del lærere vil ha det til.

Kansje er dette også en god mulighet til å se på prøvetyper og rettesystemer. Kansje kan det gjøres på måter som er vesentlig mer effektive enn i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...