Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #26 Skrevet 27. mai 2014 Bare tull at apotekansatte skal informere om bruk av medisiner! Dette får man jo alltid info om fra lege og sykepleier. Vil tro det holder lenge! Anonymous poster hash: 66319...5c2 Jobben min er faktisk å sørge for riktig legemiddelbruk. Det er en lovfestet plikt jeg har. Hilsen farmasøyt Anonymous poster hash: b3e6e...89b
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #27 Skrevet 27. mai 2014 Opplever ofte at de på apoteket forklarer bedre bruk av medsinier og andre alternativer bedre enn selve legen. Så jeg hører på de hvis har råd å komme med Anonymous poster hash: 66e1a...84a
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #28 Skrevet 27. mai 2014 Noen apotekansatte er ansatt fordi de er NEPESKRELL, sånn er det bare Holdt på å ramle overende da jeg sku betale for Canesten og en hemorroidekrem, og nepeskrellet presterte å spørre HØYT så alle kunne høre om jeg visste hvordan det skulle brukes, og høylydt sa navnet på produktene. Utrolig pinlig. Jeg så i øyekroken at en annen ansatt reagerte, så jeg håper hun var ny og fikk tilsnakk. Selv klarte jeg bare å si rolig at jeg ba ikke om råd og jeg ville bare betale. I ettertid har jeg tenkt at jeg burde BRØLT det. Fjottbærte. Anonymous poster hash: 18a65...9f2 De er faktisk forpliktet til å spørre om du vet hvordan produktet skal brukes før de selger det til deg. Så her har apotekikeren bare gjort jobben sin. Anonymous poster hash: 63ff8...1e5 Det var jo ikke akkurat det hun spurte om. Anonymous poster hash: a2d47...1f1
Honningmelon Skrevet 27. mai 2014 #29 Skrevet 27. mai 2014 Jeg vet det er mange leger som er oppgitt over at apotekansatte nesten overprøver legens resept og får kunden til å bli usikker. Det var en type medisin min jente skulle ha, som legen ba meg om og ikke høre på det om de på apoteket sa den ikke skulle gis til barn. Han hadde fått flere henvendelser fra bekymrede foreldre. Mulig de på apoteket kan mye om medisiner, men det er legen jeg til syvende og sist hører på.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #30 Skrevet 27. mai 2014 Har ikke farmasøyten 5 års utdanning og en vanlig allmennpraktiserende lege 6 år? Når man tenker på alt en lege skal kunne er det kanskje ikke så rart at en farmasøyt er litt mer oppdatert på nyeste forskning på medisinbruk? Anonymous poster hash: 77181...211
Trultemor85 Skrevet 27. mai 2014 #31 Skrevet 27. mai 2014 Husker jeg var å kjøpte folsyre da jeg var 4 uker på vei, og hun sa spydig høyt: det skal du helst begynne på Før du blir gravid, husk det neste gang.. Da ble jeg paff, og sint.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #32 Skrevet 27. mai 2014 Husker jeg var å kjøpte folsyre da jeg var 4 uker på vei, og hun sa spydig høyt: det skal du helst begynne på Før du blir gravid, husk det neste gang.. Da ble jeg paff, og sint. Vet du hva, da hadde jeg sannsynligvis svart: "Nei, er det sant, da får jeg forte meg å bestille time til abort, da! Tuusen takk for at du sa i fra!!" - i en ganske ufin tone. Megge. Anonymous poster hash: 94ad8...7f1
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #33 Skrevet 27. mai 2014 Ikke lenge til vi kan handle reseptbelagt medisin på nettapotek, da er alle disse problemene borte Anonymous poster hash: 06601...1eb
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #34 Skrevet 27. mai 2014 http://www.dagensmedisin.no/nyheter/apner-for-kjop-av-reseptbelagt-medisin-pa-nett/ Anonymous poster hash: 06601...1eb
Dama på bygda Skrevet 27. mai 2014 #35 Skrevet 27. mai 2014 Etter flere kraftige epilepsianfall som resulterte ambulanse og innleggelse, ble hun da utredet på to ulike sykehus. Både MR av hodet, EEG både under søvn og våken. Når flere spesialister, som har laaaang utdannelse, vurderer det til at mitt barn har epilepsi i en alder av 10 mnd så velger jeg å ikke overprøve det. Så når vi nettop har hatt oppfølgingstime med beskjed om å fortsette med medisin i 1,5 år til og samme sier til neste oppfølgingstime. DA har ikke noen ansatt på apoteket noe med hva jeg henter ut av medisin når jeg har resept. De kan nok mye for all del, men legene på er sykehus som driver med utredning kan nok mer. En barnelege og nevrolog kan nok mer om hva som funker best. Men i mange tilfeller er det klart bra å bli opplyst, for eksempel dette med blanding av ulike medisiner og slikt.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #36 Skrevet 27. mai 2014 Må også bemerke at det er stor forskjell på apotektekninger- og farmasøytutdanning....3årig vgs vs. 5årig høyskole. Anonymous poster hash: 65837...a1f Man må vel faktisk ta universitetsutdanning for å bli farmasøyt, det holdt ikke med høgskole. Anonymous poster hash: f45f2...71d
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #37 Skrevet 27. mai 2014 Hva med å heller spørre hvilken medisin hun ville anbefalt? For så å ta kontakt med fastlegen igjen. Det ville jeg også gjort. En farmasøyt kan mye mer om legemidler og virkinger enn det leger kan. Anonymous poster hash: 65837...a1f Har ikke farmasøyten 5 års utdanning og en vanlig allmennpraktiserende lege 6 år? Når man tenker på alt en lege skal kunne er det kanskje ikke så rart at en farmasøyt er litt mer oppdatert på nyeste forskning på medisinbruk? Anonymous poster hash: 77181...211 Det står ingen sted i HI at det var en farmasøyt. Det kan likegodt ha vært en besserwisser av en apotektekniker. Anonymous poster hash: ce7a3...9c7
Håper<3 Skrevet 27. mai 2014 #38 Skrevet 27. mai 2014 Må også bemerke at det er stor forskjell på apotektekninger- og farmasøytutdanning....3årig vgs vs. 5årig høyskole. Anonymous poster hash: 65837...a1f Man må vel faktisk ta universitetsutdanning for å bli farmasøyt, det holdt ikke med høgskole. Anonymous poster hash: f45f2...71d Det stemmer ikke. De har utdanningen både på høgskole og universitet.
Chl85 Skrevet 27. mai 2014 #39 Skrevet 27. mai 2014 Greit at de er pliktig til å informere om riktig bruk av medisin o.l.... Men de MÅ ikke skrike ut ;" VET DU HVORDAN DU BRUKER DENNE HEMOROIDEKREMEN??!" De kan jo i en dempet tone spørre om de vet hvordan produktet skal brukes? Har irritert meg mang en gang at de uten forvarsel bare skriker ut hvordan jeg skal tisse på en graviditetstest, eller hvilke bruksområder canesten har. Mistenker dem for å gjøre det med vilje for å gjøre kunden ille til mote.
kiki1980 Skrevet 27. mai 2014 #40 Skrevet 27. mai 2014 Etter flere kraftige epilepsianfall som resulterte ambulanse og innleggelse, ble hun da utredet på to ulike sykehus. Både MR av hodet, EEG både under søvn og våken. Når flere spesialister, som har laaaang utdannelse, vurderer det til at mitt barn har epilepsi i en alder av 10 mnd så velger jeg å ikke overprøve det. Så når vi nettop har hatt oppfølgingstime med beskjed om å fortsette med medisin i 1,5 år til og samme sier til neste oppfølgingstime. DA har ikke noen ansatt på apoteket noe med hva jeg henter ut av medisin når jeg har resept. De kan nok mye for all del, men legene på er sykehus som driver med utredning kan nok mer. En barnelege og nevrolog kan nok mer om hva som funker best. Men i mange tilfeller er det klart bra å bli opplyst, for eksempel dette med blanding av ulike medisiner og slikt. Ja,men der ser du at hun har fanget opp at det er ikke medisin til et så lite barn og at det er trolig sant at det er studier som viser at den har ikke så god effekt. Og det har hun sikkert rett i. Spørsmålet er hva er alternativ egentlig. Ja, de har 5årig universitetsutdanning.
Honningmelon Skrevet 27. mai 2014 #41 Skrevet 27. mai 2014 Har ikke farmasøyten 5 års utdanning og en vanlig allmennpraktiserende lege 6 år? Når man tenker på alt en lege skal kunne er det kanskje ikke så rart at en farmasøyt er litt mer oppdatert på nyeste forskning på medisinbruk? Anonymous poster hash: 77181...211 En farmasøyt har tre år på høyskole. Har de master så er det fem år.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #42 Skrevet 27. mai 2014 Må også bemerke at det er stor forskjell på apotektekninger- og farmasøytutdanning....3årig vgs vs. 5årig høyskole. Anonymous poster hash: 65837...a1f Man må vel faktisk ta universitetsutdanning for å bli farmasøyt, det holdt ikke med høgskole. Anonymous poster hash: f45f2...71d Det stemmer ikke. De har utdanningen både på høgskole og universitet. Stemmer det. Mange bedrevitere her. 3 år på høgskole (reseptarfarmasøyt), eller 5 år på universitet (cand.pharm) Begge kalles farmasøyt. Anonymous poster hash: e3b28...d0f
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #43 Skrevet 27. mai 2014 Har ikke farmasøyten 5 års utdanning og en vanlig allmennpraktiserende lege 6 år? Når man tenker på alt en lege skal kunne er det kanskje ikke så rart at en farmasøyt er litt mer oppdatert på nyeste forskning på medisinbruk? Anonymous poster hash: 77181...211 En farmasøyt har tre år på høyskole. Har de master så er det fem år. Og tittelen er den samme. Hilsen farmasøyt. Anonymous poster hash: b3e6e...89b
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #44 Skrevet 27. mai 2014 Man er enten provisorfarmasøyt: og har da enten graden cand. Pharm som vil si hovedfag i farmasi, 5,5år på universitetet som var den gamle ordningen før master kom, eller man er master i farmasi, 5 år på universitet. Hvis man skal være apoteker/driftskonsesjonær, dvs leder for apoteket, må man være cand. Pharm eller master og ha minst 2 års relevant arbeidserfaring etter avsluttet utdanning. Mn kan være reseptarfarmasøyt: da har man 3 år på høgskole, før het det reseptarstudiet, nå er det bachelor i farmasi. Man kan ikke være apoteker hvis man har bachelor i farmasi, men man kan være bestyrer på apoteket - dvs man kan vikariere for apoteker om denne er ute i permisjon. Mn kan være bestyrer inntil 1 år, før man må søke om evt forlengelse fra statens legemiddelverk. Både provisorfarmasøyt og reseptarfarmasøyt kalles for farmasøyter, men som farmasøyt har man altså enten universitetsutdanning eller høgskole. Som farmasøyt har du ekspedisjonsrett, dvs at du kan ekspedere legemidler selvstendig uten kontroll av andre. Andre som jobber på apoteket er apotekteknikere, disse har videregående utdanning (autoriserte teknikere) og har naturlig nok mindre kunnskap enn farmasøyter. Man kan fint be om å snakke med en farmasøyt om man ekspederes av en tekniker. En tekniker har ikke selvstendig ekspedisjonsrett og må ha kontroll av en farmasøyt. Av og til kommer farmasøyten fram til resepturen og tar kontroll der (og snakker gjerne med kunden), eller farmasøyten kan ta kontroll fra en annen pc i apoteket uten at du som kunde oppfatter at dette har skjedd. Når det gjelder diskresjon ved utlevering av legemidler, eller samtaler i selvvalgt, skal man selvsagt vise dette - i aller høyeste grad. I mitt apotek har vi heldigvis veldig skjermede resepturer slik at andre kunder ikke får med seg hva som blir sagt, eller kan se hvem det er som står der. Dette får vi mye skryt av fra kunder. Om noen kunder ikke respekterer kølappsystemet og stiller seg rett bak den som blir ekspedert ber vi alltid denne om å trekke seg tilbake og vente til vi trykker kunden fram. Vi har også informasjonsrom som vi bruker mye til kundesamtaler, både for reseptur og selvvalgskunder. Er det noen som har noen intime spm e.l i selvvalgt foreslår vi at vi kan ta samtalen på inforommet. Dette er samme rom som vi benytter til føflekkscanning, kolesterolmåling etc. Når det gjelder det du opplevde HI, synes jeg det var en merkelig kommentar fra personen du traff på. En av våre viktigste oppgaver er å fremme riktig legemiddelbruk, men det er uhyre viktig at dette gjøres på riktig måte uten å verken gjøre kunden redd eller usikker på om/hvordan mdisinen skal taes. Når det gjelder legemidler fra sykehus/spesialisthelsetjenesten vet vi at forskrivning og dosering kan være noe uvanlig uten at dette er feil. Da kam man evt sjekke det opp med forskrivende lege, også etter at du som kunde har forlatt apoteket. Om det da skulle vise seg å være feil vil legen eller apoteket kontakte kunden. Men i de fleste tilfeller sjekkes dette ut når kunden er i apoteket og blir således opplyst om dette. Når dette er sagt oppdages det mye feilforskirving av leger, på apoteket.. Opplevde selv at fastlegen skrev over dobbelt så høy dosering til min egen 1-åring, på antibiotika. Vanlig dosering var 20/mg per kg kroppsvekt per døgn, ved spesielt vanskelige infeksjoner 40 mg/kg kroppsvekt, og han skrev ut 50mg/kg kroppsvekt. Nå er det nå også en gang slik at vi alle er forskjellige mennesker, og dertil jobber det forskjellige mennesker også på apotek. De fleste jeg har møtt på har i alle fall vært faglig dyktige og kunnskapsrike...og noen få grinebitere som ikke burde jobbet med mennesker.. Forresten, hvilken medisin var det din datter fikk utskrevet, HI? Mvh apoteker Anonymous poster hash: b693d...7cb
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #45 Skrevet 27. mai 2014 Jo de er pliktig til å ROPE til kundene så de blir friske Selv har jeg brukt div medisiner og aldri blitt fortalt hvordan de skal brukes. Bare "hei, det koster .... kr, hadet". El har hendt et par ganger at de har sagt "følg det som står på pakken" (altså det de skriver ut og klistrer på) som om at jeg ikke skjønner det. Anonymous poster hash: 20aee...6f5
fisken2015 Skrevet 27. mai 2014 #46 Skrevet 27. mai 2014 Man er enten provisorfarmasøyt: og har da enten graden cand. Pharm som vil si hovedfag i farmasi, 5,5år på universitetet som var den gamle ordningen før master kom, eller man er master i farmasi, 5 år på universitet. Hvis man skal være apoteker/driftskonsesjonær, dvs leder for apoteket, må man være cand. Pharm eller master og ha minst 2 års relevant arbeidserfaring etter avsluttet utdanning. Mn kan være reseptarfarmasøyt: da har man 3 år på høgskole, før het det reseptarstudiet, nå er det bachelor i farmasi. Man kan ikke være apoteker hvis man har bachelor i farmasi, men man kan være bestyrer på apoteket - dvs man kan vikariere for apoteker om denne er ute i permisjon. Mn kan være bestyrer inntil 1 år, før man må søke om evt forlengelse fra statens legemiddelverk. Både provisorfarmasøyt og reseptarfarmasøyt kalles for farmasøyter, men som farmasøyt har man altså enten universitetsutdanning eller høgskole. Som farmasøyt har du ekspedisjonsrett, dvs at du kan ekspedere legemidler selvstendig uten kontroll av andre. Andre som jobber på apoteket er apotekteknikere, disse har videregående utdanning (autoriserte teknikere) og har naturlig nok mindre kunnskap enn farmasøyter. Man kan fint be om å snakke med en farmasøyt om man ekspederes av en tekniker. En tekniker har ikke selvstendig ekspedisjonsrett og må ha kontroll av en farmasøyt. Av og til kommer farmasøyten fram til resepturen og tar kontroll der (og snakker gjerne med kunden), eller farmasøyten kan ta kontroll fra en annen pc i apoteket uten at du som kunde oppfatter at dette har skjedd. Når det gjelder diskresjon ved utlevering av legemidler, eller samtaler i selvvalgt, skal man selvsagt vise dette - i aller høyeste grad. I mitt apotek har vi heldigvis veldig skjermede resepturer slik at andre kunder ikke får med seg hva som blir sagt, eller kan se hvem det er som står der. Dette får vi mye skryt av fra kunder. Om noen kunder ikke respekterer kølappsystemet og stiller seg rett bak den som blir ekspedert ber vi alltid denne om å trekke seg tilbake og vente til vi trykker kunden fram. Vi har også informasjonsrom som vi bruker mye til kundesamtaler, både for reseptur og selvvalgskunder. Er det noen som har noen intime spm e.l i selvvalgt foreslår vi at vi kan ta samtalen på inforommet. Dette er samme rom som vi benytter til føflekkscanning, kolesterolmåling etc. Når det gjelder det du opplevde HI, synes jeg det var en merkelig kommentar fra personen du traff på. En av våre viktigste oppgaver er å fremme riktig legemiddelbruk, men det er uhyre viktig at dette gjøres på riktig måte uten å verken gjøre kunden redd eller usikker på om/hvordan mdisinen skal taes. Når det gjelder legemidler fra sykehus/spesialisthelsetjenesten vet vi at forskrivning og dosering kan være noe uvanlig uten at dette er feil. Da kam man evt sjekke det opp med forskrivende lege, også etter at du som kunde har forlatt apoteket. Om det da skulle vise seg å være feil vil legen eller apoteket kontakte kunden. Men i de fleste tilfeller sjekkes dette ut når kunden er i apoteket og blir således opplyst om dette. Når dette er sagt oppdages det mye feilforskirving av leger, på apoteket.. Opplevde selv at fastlegen skrev over dobbelt så høy dosering til min egen 1-åring, på antibiotika. Vanlig dosering var 20/mg per kg kroppsvekt per døgn, ved spesielt vanskelige infeksjoner 40 mg/kg kroppsvekt, og han skrev ut 50mg/kg kroppsvekt. Nå er det nå også en gang slik at vi alle er forskjellige mennesker, og dertil jobber det forskjellige mennesker også på apotek. De fleste jeg har møtt på har i alle fall vært faglig dyktige og kunnskapsrike...og noen få grinebitere som ikke burde jobbet med mennesker.. Forresten, hvilken medisin var det din datter fikk utskrevet, HI? Mvh apoteker Anonymous poster hash: b693d...7cb Dette var fantastisk bra skrevet! :-)
Gjest MammaTilKidsa Skrevet 27. mai 2014 #47 Skrevet 27. mai 2014 Klart det er viktig med gode farmasøyter som kan reagere om det skulle være noe riv ruskende gale med reseptene. Men nå er det faktisk slik at veldig mange medikamenter kan, men ikke nødvendigvis gjør det, reagere med hverandre og føre til uønskede bivirkninger eller mindre effekt. Dette er avveininger som vi leger gjør hele tiden. Om pasientens medisinske tilstand er slik at den trenger behandling med to forskjellige medikamenter som kan reagere med hverandre så veier dette opp for den risikoen. Disse vurderingene gjør vi stadig. Vi skriver ikke bare ut den ene etter det andre medikamentet uten å ha en tanke om hvordan de virker sammen. Farmasøyter kan generelt mer om legemidler, men de fleste legespesialister kan veldig, veldig mye om medikamentene de foreskriver til pasientene. I tillegg har de den medisinske kunnskapen som farmasøytene mangler. Dermed ser legene den helheten som farmasøytene mangler. Det skjer ofte at pasienter slutter med medisiner fordi de har fått kommentarer fra apotekansatte om at de kan ha uheldige bivirkninger om de brukes med andre medisiner, og dette uten at den apotekansatte har gitt legen beskjed. Det kan da ikke være så vanskelig å ringe til den aktuelle legen og informere om uheldige interaksjoner framfor å skremme pasienten til å la være å ta livsviktig medisin? HI, den kommentaren du fikk var meget uprofesjonell. Den apotekansatte skulle ha ringt foreskrivende lege om hun var så bekymret, men dette turde hun nok sikkert ikke. Det er tydeligvis lettest å la pasienten ta støyten. Spesialister i barnemedisin er så dyktige og vet som oftest meget godt hva de driver med.
Dama på bygda Skrevet 27. mai 2014 #48 Skrevet 27. mai 2014 HI her. Medisinen hun fikk er Orfiril long 150 mg. Doseringer nå er 1/2 kapsel morgen (75 mg) og 1 kapsel kveld (150 mg). Dette har fungert bra, hadde bivirkninger første 14 dager, men kun det. Medisin er skrevet ut av de på barnevdeling på Haukeland, mens vi har fått ny (identisk) resept fra fastlege når den første gikk ut.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #49 Skrevet 27. mai 2014 Jobbet i apotek for mange år siden og jeg hadde et par ekollega som var på grensen til dum og helt uten sosiale antenner. Hun ene sto og ropte ut info til kundene om de mest intime ting..Man trenger ikke være veldig smart for å fullføre apotekteknikerlinjen, vgs.😳 Anonymous poster hash: 8245a...2c4
Gemini77 Skrevet 27. mai 2014 #50 Skrevet 27. mai 2014 Etter flere kraftige epilepsianfall som resulterte ambulanse og innleggelse, ble hun da utredet på to ulike sykehus. Både MR av hodet, EEG både under søvn og våken. Når flere spesialister, som har laaaang utdannelse, vurderer det til at mitt barn har epilepsi i en alder av 10 mnd så velger jeg å ikke overprøve det. Så når vi nettop har hatt oppfølgingstime med beskjed om å fortsette med medisin i 1,5 år til og samme sier til neste oppfølgingstime. DA har ikke noen ansatt på apoteket noe med hva jeg henter ut av medisin når jeg har resept. De kan nok mye for all del, men legene på er sykehus som driver med utredning kan nok mer. En barnelege og nevrolog kan nok mer om hva som funker best. Men i mange tilfeller er det klart bra å bli opplyst, for eksempel dette med blanding av ulike medisiner og slikt. Ja,men der ser du at hun har fanget opp at det er ikke medisin til et så lite barn og at det er trolig sant at det er studier som viser at den har ikke så god effekt. Og det har hun sikkert rett i. Spørsmålet er hva er alternativ egentlig. Ja, de har 5årig universitetsutdanning. Hadde denne apotekteknikeren vært veldig oppdatert så hadde hun visst at man ikke kan gjøre kliniske studier på barn under 16 år. Derfor vil ingen medisiner som er relativt ny på markedet være testet på små barn og det vil da stå i paknigsvedlegget at det er for voksne og barn over 16 år. Det betyr ikke at medisinene brukes kun av denne gruppen. Mindre barn må ofte ha medisiner også og derfor må legen gjøre en overveielse om risiko vs effekt. Og det er nettopp dette som da gir data til å fremtidig kunne anbefale medisinene til også mindre barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå