Gå til innhold

Barn med mange navn


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Barnet mitt begynner i 1 klasse til høsten, og jeg har vært på foreldremøte hvor navnene på alle elevene på trinnet ble lest opp.

Mitt barn var faktisk den eneste i en klasse på 22 elever som kun hadde ett fornavn og ett etternavn.

 

De som ikke hadde to fornavn, hadde ihvertfall to etternavn. Helst både to fornavn OG to etternavn.

 

Er vi virkelig i så kraftig mindretall, vi som mener at det enkle er det beste ?

 

 

Hva når Vilde Victoria Hansen Fosse gifter seg med Marius Kristoffer Olsen Nesse ? Og enda verre, hva blir deres barn igjen hetende ?

 

 

En ting er de som har sjeldne etternavn og ønsker å videreføre begges, men det er mye Olsen og Hansen ute og går altså.

 

 

Hva synes dere ?

Noen her som har kun ett fornavn og ett etternavn på barna ?

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

Jeg er enig med deg. Våre barn har ett fornavn, mitt etternavn og mannen sitt etternavn. Vi gjorde det sånn fordi mitt navn er veldig norsk og mannens australsk og vi ville ha litt av begge kulturer. Men helt ærlig er det bare tull med mitt navn. Vi bor i Australia nå og her bruker de heldigvis bare fornavn og etternavn, men har lagt merke til at i Norge er det mye mer vanlig med hele reglen. Om vi flytter til Norge igjen en gang vil jeg absolutt prøve å unngå at mitt navn blir brukt mer enn absolutt nødvendig. Syns rett og slett det blir litt over load med alle disse navnene.

 

Anonymous poster hash: a8201...e7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her har ungene et fornavn men bruker begges etternavn, hadde vi vært gift, eller i det minste forlovet før vi fikk de, hadde de kun hatt fornavn og fars etternavn, men jeg ønsker jo å hete de samme som ungene mine, og siden jeg ikke bærer hans etternavn, ble det med to etternavn.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Jeg og pappaen er heller ikke gift, men jeg føler ikke at jeg er mindre i slekt med mine barn selv om jeg ikke har samme etternavn. De vil alltid være mine uansett. Vi ville heller gjøre navna enkle og sterke.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

Har jeg påstått at jeg gjør det? Jeg ønsker å bære samme etternavn som barna, det er ikke det amme som å si man føler seg i mindre slekt om man ikke har det. Brødhode.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

Men hva er poenget da ?

Du trenger ikke bli usaklig. Jeg bare undrer på hvorfor folk velger haugevis med navn på ungene sine.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

Poenget: JEG ØNSKER SAMME ETTERNAVN SOM UNGENE MINE... Fått det med nå eller?

 

Så lenge vi ikke er forlovet eller gift, så har jeg ingen grunn til å se det sikkert at jeg ville bært samme etternavn som de med tiden, nå gjør jeg det uansett.. At DU ikke hadde sett det slik som meg, endrer ikke at jeg ser det slik...

 

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

Kniiiis. Problemer med å ta deg seriøst.

Hvorfor sååå sint? 😂

 

Anonymous poster hash: 598bf...c34

Skrevet

Mine barn har to fornavn og to etternavn. Det er for at de skal ha særpreg, og kunne knytte seg til navnet.

 

Jeg synes det er helt merkelig med folk som gir ungene kun ett kort fornavn, ihvertfall hvis de også bare har ett vanlig etternavn. Hvis det er et vanlig navn blir det så generisk, tenker jeg, de kunne likegjerne hett Fornavn Etternavn...

 

Mistet kontakten med ei gammel studievenninne for noen år siden, men bestemte meg for å ta opp kontakten igjen etter hvert. Hun hadde da tydeligvis flyttet, og det var helt umulig å søke henne opp da hun heter noe a la Bente Hansen. Hundrevis av treff i gulesider, så jeg får bare vente og håpe at hun tar kontakt en dag... Jeg har heldigvis flere uvanlige navn, så jeg er ikke vanskelig å finne :-)

 

Anonymous poster hash: daf2e...6ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...