Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #26 Skrevet 26. mai 2014 Alle søskenbarna til mine barn har to fornavn og to etternavn, men ingen av dem bruker begge fornavnene. Dette syns jeg blir litt feil for jeg skjønner da ikke poenget med å ha to navn når de ikke brukes med unntak av oppkalling. Mine to har ett fornavn, men to etternavn. Dette er fordi jeg har en veldig sterk tilknytning til pikenavnet mitt og har derfor beholdt det som mellomnavn da jeg giftet meg, og jeg ville at barna skulle ha samme etternavnet som meg. Anonymous poster hash: 9e78c...296
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #27 Skrevet 26. mai 2014 Mine barn har hvert sitt to-stavelses fornavn, og vi har et to-stavelses etternavn. Altså noe i retning av Arne og Berit Haugen. Det holder i massevis. Jeg syns ikke mange og/eller lange navn er fint, men hver sin smak. Anonymous poster hash: 42326...306
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #28 Skrevet 26. mai 2014 Vi har bare to navn på barna. Var viktigere for meg at de bare skulle ha ett etternavn enn at de skulle ha mitt, så de har samme etternavn som mannen. Jeg har mitt pikenavn fortsatt, vurderte å endre til mannens når vi giftet oss men oppdaget at jeg har for mye identitet i navnet mitt. Har ikke noe behov for å hete det samme som barna. Anonymous poster hash: 30f2c...25b
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #29 Skrevet 26. mai 2014 Er det bare vi som har gitt barna mors etternavn? Anonymous poster hash: 8e8fb...c4c
BareMas Skrevet 26. mai 2014 #30 Skrevet 26. mai 2014 Jenta mi har ett fornavn og ett etternavn.. Neste barn vil få ett fornavn, men to etternavn. Det har jeg bestemt at hun skal ha slik at et av navnene er det samme som mitt og storesøsters, men det blir vel fars etternavn som blir etternavnet.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #31 Skrevet 26. mai 2014 Mine har kun ett etternavn , mitt som mannen også tok da vi giftet oss men en av dem har ett fornavn og den andre har to fornavn. Anonymous poster hash: b66d0...832
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #32 Skrevet 26. mai 2014 Vi har bare to navn på barna. Var viktigere for meg at de bare skulle ha ett etternavn enn at de skulle ha mitt, så de har samme etternavn som mannen. Jeg har mitt pikenavn fortsatt, vurderte å endre til mannens når vi giftet oss men oppdaget at jeg har for mye identitet i navnet mitt. Har ikke noe behov for å hete det samme som barna. Anonymous poster hash: 30f2c...25b Dette var som å lese om meg selv. Anonymous poster hash: fa958...c4a
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #33 Skrevet 26. mai 2014 Her har hele familien ett fornavn og ett etternavn. Ikke det samme selvsagt Det er noen flere i klassen til barna som også har det sånn. Det enkle er ofte det beste Anonymous poster hash: e13b7...f4d
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #34 Skrevet 26. mai 2014 Jeg har selv 3 fornavn og ett etternavn. Har alltid vært så stolt over navnene mine, siden ingen andre her til lands heter det samme synes uansett mamma var fryktelig flink som klarte å sette sammen 3 navn, for det er ikke lett. Dattra mi har to fornavn, og pappaens etternavn, dette fordi mitt etternavn har "dårlig rykte" på seg her vi bor. Ikke at noen i slekta har gjort noe galt, men jeg har alltid følt veldig "trynefaktor" ang.navnet når jeg har nevnt det. De fleste har vært uføretrygda og ikke fått ut noe spesielt av livet..Vi bor på et lite stede der alle kjenner alle, og jeg har alltid følt noe negativt rundt etternavnet mitt. "Åja, du er fra den slekta du..." Og jeg ønsker virkelig ikke at mine barn skal kjenne på det samme. Jeg hadde ei plan om å heve hodet høyt og gjøre et godt rykte av navnet vårt, siden jeg er den av alle i familien/slekta som faktisk har kommet meg opp og frem her i livet. Jeg ville vise alle at man kan om man vil!! Men jeg har bare ikke noe gode minner om navnet, så for min del kan det bare gå i glemmeboka. Anonymous poster hash: b9cc4...1cb
♥Nemi♥ Skrevet 26. mai 2014 #35 Skrevet 26. mai 2014 Vår datter har et fornavn, mitt etternavn som mellomnavn og farens etternavn. Dette fordi jeg er så sterkt knyttet til mitt etternavn og mi slekt. Hadde jeg født henne i dag, hadde hun kanskje bare hatt farens etternavn og to fornavn. Jeg synes det ble for mye med to fornavn, et mellomnavn og et etternavn.
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #36 Skrevet 26. mai 2014 Jeg har selv to fornavn og for meg er det det rette og fineste, ergo fikk min datter også to fornavn og begge brukes hele tiden. Hun har også to etternavn med bindestrek imellom og bruker derfor begge to der også. Anonymous poster hash: ef6ec...615
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2014 #37 Skrevet 26. mai 2014 vi har planer om å gi barnet et fornavn og begges etternavn. Når vi evnt gifter oss en gang så kommer uansett ikke jeg til å skifte navn... Men, vi kommer til å legge til hvert etternavnet til hverandre, slik heter vi alle det samme uten å fjerne sitt eget navn. synes igrunn det er litt rart at ikke flere gjør dette. (har aldri hørt om det før hvertfall). Vi har også gjort det slik :-) Anonymous poster hash: 34b54...78c
Leselyset Skrevet 27. mai 2014 #38 Skrevet 27. mai 2014 Her har ungene et fornavn, og vi har alle sammen 2 etternavn, mitt og hans, han tok mitt etternavn som "mellomnavn" når vi giftet oss
Nettisen:) Skrevet 27. mai 2014 #39 Skrevet 27. mai 2014 vi har planer om å gi barnet et fornavn og begges etternavn. Når vi evnt gifter oss en gang så kommer uansett ikke jeg til å skifte navn... Men, vi kommer til å legge til hvert etternavnet til hverandre, slik heter vi alle det samme uten å fjerne sitt eget navn. synes igrunn det er litt rart at ikke flere gjør dette. (har aldri hørt om det før hvertfall). Sånn gjorde vi det og:) Alle heter det samme og ingen må ofre navnet sitt helt. Tror det blir mer vanlig. Er jo litt rart å gi slipp på navnet man kanskje har hatt i 30 år, ihvertfall synes jeg at det ble feil.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #40 Skrevet 27. mai 2014 Samme inntrykk har jeg. Men her jeg bor så er vi i en aldersgruppe hvor flertallet har et fornavn og et etternavn. I klassen til eldste har de noen få med dobbelt-navn først, men da navn hvor det faller seg naturlig og bruke begge. Bjørn Gunnar er f.eks mer naturlig og si i sin helhet, enn Gunnar Bjørn.... Anne Marie er lett og si hele navnet, i motsetning til Klara Leonore..... ol Foreldregruppa er veldig jevn i aldersspredning.... I klassen til yngste derimot, er vi blant de eldste foreldre. Og barna i "vår aldergruppe" har et navn og et etternavn, mens de yngre har begge foreldre sine etternavn, og gjerne 2 eller tre fornavn,- som IKKE er naturlig og si sammen.... Fra "gammelt av" var det en del Ole J., Harald E., Gunhild E., osv og SÅ kom et etternavn. Hvor bokstavene med punktum stod for et mellomnavn som var "slektsnavn"...Ofte navnet som ble "hoppet over". Altså, det var vanlig at bestefar het Johan, far het Ole og sønn het Johan....Osv....Da var ofte bestefars navn Johan O (hvor O. Stod for ole, olaf eller Olav,- et navn sprunget ut av Ole), Fars navn var Ole J: (hvor J stod for Johan, jon el) og sønn het Johan O. ( igjen for Ole, Olav ol..) Har noen eksempler på at personer plutselig viser seg og ha navn man ikke visste om pga dette. Navn som kun står i sin helhet i offentlige register. Så man kan ikke is at det er noe "Nytt" og fancy og gi barn flere navn , til tross for at bare et brukes heller Er vel rett og slett trender... Anonymous poster hash: da551...433
I scream for icecream! Skrevet 27. mai 2014 #41 Skrevet 27. mai 2014 Dette er vel en smakssak, tenker jeg. Mine barn har tre navn hver, et fornavn og to etternavn. Personlig synes jeg det er det fineste, og har best flyt. Jeg synes det blir kjedelig og litt rart med bare to. Det er min mening, og jeg tenker at folk velger selv hva de synes er finest. Både mannen min og jeg har fire navn hver, og det synes jeg av og til er litt i meste laget, men det er ikke verre enn å korte det ned når man skal introdusere seg selv. Det er ikke slik at barna våre har fått 4 etternavn av den grunn, vi valgte bare ut to som lød bra sammen. Det er ikke verre en det.
PrinsesseHengepupp Skrevet 27. mai 2014 #42 Skrevet 27. mai 2014 Min 11åring fikk selv bestemme hva han skulle hete for ett år siden i forbindelse med at vi voksne giftet oss. Da la han på et navn etter far og tok vårt etternavn. Så han gikk fra 3 korte navn til to korte, ett middels og et langt. Helt frivillig. Men hos oss får barn doble fornavn, tradisjonelt er det utenkelig å avspise de med bare ett. Ønsker man da et mellomnavn eller et dobbelt etternavn ender man jo på 4. Ser ikke problemet, jeg valgte selv hva jeg skulle hete når jeg ble voksen/giftet meg, og endte faktisk ikke opp med 6 navn selv om jeg hadde 4 fra før.
Frk B. Skrevet 27. mai 2014 #43 Skrevet 27. mai 2014 Jeg vil at barna skal ha mitt som etternavn, helst uten pappaen sitt navn da det er typ Hansen, men han vil ha det så da vil jeg at mitt skal være sist. Jeg har ikke et vanlig navn å vil gjrene vidreføre dette. Men får se hva det blir. Hvis/når vi gifter oss så kommer jeg uansett ikke til å ta hans etternav til slutt, men eventuelt som mellomnavn. Han har også en datter som har hans etternavn til slutt. Dette er han veldig glad for veit jeg.
jentemamma Skrevet 27. mai 2014 #44 Skrevet 27. mai 2014 Har tre barn og alle tre har slike navn du sikkert kunne ha stusset over. Men jeg bryr meg ikke nevnverdig om hva andre mener om mine barns navn. Navnevalg er som regel godt begrunnet, men alle velger ikke ut fra samme kriterier som deg.
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #45 Skrevet 27. mai 2014 Barnet mitt begynner i 1 klasse til høsten, og jeg har vært på foreldremøte hvor navnene på alle elevene på trinnet ble lest opp. Mitt barn var faktisk den eneste i en klasse på 22 elever som kun hadde ett fornavn og ett etternavn. De som ikke hadde to fornavn, hadde ihvertfall to etternavn. Helst både to fornavn OG to etternavn. Er vi virkelig i så kraftig mindretall, vi som mener at det enkle er det beste ? Hva når Vilde Victoria Hansen Fosse gifter seg med Marius Kristoffer Olsen Nesse ? Og enda verre, hva blir deres barn igjen hetende ? En ting er de som har sjeldne etternavn og ønsker å videreføre begges, men det er mye Olsen og Hansen ute og går altså. Hva synes dere ? Noen her som har kun ett fornavn og ett etternavn på barna ? Anonymous poster hash: 47a13...f8f Jenta vår har et langt fornavn og to etternavn. Hadde blitt overkill med et for og et mellomnavn.. Men to etternavn synes jeg var på sin plass da jeg har en til datter fra tidligere forhold, sånn at de fikk samme etternavn. Synes etternavn har med "tilhørighet" til familie å gjøre, så det var naturlig at hun fikk begges etternavn. Anonymous poster hash: f1277...52b
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #46 Skrevet 27. mai 2014 Jeg/vi har valgt de navna vi har valgt fordi vi liker dem, og fordi vi ønsket å kalle opp. Etternavna er fordi ingen andre enn "slekta" heter det her i landet, begge etternavn er sjeldne og spesielle navn. Hva ungene vil kalle seg når de gifter seg, og hvor mange og hvilke navn de vil gi sine barn, får de velge helt selv. Det går nok bra det også, skal du se. nina? Anonymous poster hash: 48cfd...b45
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #47 Skrevet 27. mai 2014 De to eldste har faren sitt etternavn. Ene har ett fornavn, andre har ett dobbeltnavn minste har ett fornavn, men dobbelt etternavn. Mannen min tok mitt etternavn før sitt, og jeg tok hans etter mitt. De to eldste er snart voksne, og synes selv at de kunne tenke seg mitt etternavn før farens også. For å føre slektsnavnet videre. Det synes jeg jo er koselig, så de kan endre selv om de vil har to fedre til ungene mine, og de har litt " kjedelige" etternavn som mange har ( som feks hansen, pettersen, olsen, larsen o.l) jeg har også ett vanlig etternavn, men alikevel litt mer uvanlig Hvis jeg bare hadde tatt navnet til mammen min, så hadde jeg hatt veldig mange navnesøstre!! Lignende anna hansen. Derfor ville jeg beholde pikenavnet i tillegg Anonymous poster hash: 6d2d1...040
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #48 Skrevet 27. mai 2014 Vi har 4 navn på alle barna, to fornavn og to etternavn, bindestrek mellom fornvanene og bindestrek mellom etternavnene. Vi brukker begge fornavna på dem. Grunnen er at vi liker barna, og i begge familiene har det vært tradisjon med to fornavn. Grunnen til at de har to etternavn er at vi begge har sjeldne etternavn som kun er et fåtall i Norge har. Vi ønsker derfor å bære dem videre, ser virkelig ikke problemet. Jeg vil også ha samme etternavnet som barna, og det ønsker faren også. Om barna senere ønsker å fjerne noe er det helt opp til dem, jeg blir ikke sur om dem vil fjerne noe, det er dem som skal leve med det i fremtiden. Men vi er fornøyd med valgene vi har tatt, så får det være opp til barna om dem vil fortsette å bære navnene eller fjerne noe. Barna har ikke lange navn ala Emmeline-Cassandra Christophersen-Karoliussen. Er mer i dur av liv-Sofie Bø-sol. Veldig få bokstavet, og da ser jeg ikke problemet når det skrivet med bindestrek Ingen av disse navnene hører til oss, bare så det er sagt, var bare eksempler. Anonymous poster hash: 7b633...e42
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #49 Skrevet 27. mai 2014 Vi har valgt to fornavn og et etternavn. Ala Lars Andreas Hansen. Begge fornavn brukes og barna responderer ikke kun på Lars. Gamle navn som er oppkalling! Barna går på skole med ca50 elever på hvert trinn. Her er det to andre Lars, Sondre I, Sondre G, Sondre h, Tobias a, Tobias c osv. Synes det er kjekkere at han heter feks Lars Andreas enn Lars h. Anonymous poster hash: d0371...7e6
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2014 #50 Skrevet 27. mai 2014 Mitt barn har 2 fornavn og 2 etternavn. Dette fordi faren hadde et sterkt ønske om et sjeldent navn, og jeg ønsket et navn fra min slekt. Bare navnet far ønsket brukes i det daglige. Ang. etternavnene med bindestrek, ble det slik da jeg har et sjeldent etternavn fra en liten slekt og det ønsket jeg å beholde. Anonymous poster hash: 17b21...cd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå