Gå til innhold

Barn med mange navn


Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt begynner i 1 klasse til høsten, og jeg har vært på foreldremøte hvor navnene på alle elevene på trinnet ble lest opp.

Mitt barn var faktisk den eneste i en klasse på 22 elever som kun hadde ett fornavn og ett etternavn.

 

De som ikke hadde to fornavn, hadde ihvertfall to etternavn. Helst både to fornavn OG to etternavn.

 

Er vi virkelig i så kraftig mindretall, vi som mener at det enkle er det beste ?

 

 

Hva når Vilde Victoria Hansen Fosse gifter seg med Marius Kristoffer Olsen Nesse ? Og enda verre, hva blir deres barn igjen hetende ?

 

 

En ting er de som har sjeldne etternavn og ønsker å videreføre begges, men det er mye Olsen og Hansen ute og går altså. 

 

 

Hva synes dere ?

Noen her som har kun ett fornavn og ett etternavn på barna ?



Anonymous poster hash: 47a13...f8f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har ungene et fornavn men bruker begges etternavn, hadde vi vært gift, eller i det minste forlovet før vi fikk de, hadde de kun hatt fornavn og fars etternavn, men jeg ønsker jo å hete de samme som ungene mine, og siden jeg ikke bærer hans etternavn, ble det med to etternavn.



Anonymous poster hash: 9c216...55f
Skrevet

har bare ett ett fornavn og etternavn på mitt barn. For å gjøre det enkelt. Fornavnet er så fint at det trenger ikke ett navn til. Jeg heter ida Kristine og ett etternamn. Mamma syntes ida Kristine var så fint

 

Anonymous poster hash: ebcdc...984

Skrevet

 

Her har ungene et fornavn men bruker begges etternavn, hadde vi vært gift, eller i det minste forlovet før vi fikk de, hadde de kun hatt fornavn og fars etternavn, men jeg ønsker jo å hete de samme som ungene mine, og siden jeg ikke bærer hans etternavn, ble det med to etternavn.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Jeg og pappaen er heller ikke gift, men jeg føler ikke at jeg er mindre i slekt med mine barn selv om jeg ikke har samme etternavn. De vil alltid være mine uansett. Vi ville heller gjøre navna enkle og sterke.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

Skrevet

Vår jente har kun ett fornavn og ett etternavn. Det kommer nr 2 også til å ha. Jeg synes det er greit nok med dobbeltnavn dersom begge navnene blir brukt, men navn til pynt ser jeg ikke helt vitsen med. Hver sin smak.

Skrevet

Både jeg og mannen har mange navn hver så vi ga barna enkle fornavn, og bare ett hver. Mannen er svensk så har tre fornavn. helt vanlig der, men ingen av oss ønsker at barna skal ha en haug med navn som ikke brukes.

 

Anonymous poster hash: b766b...eb9

Skrevet

Ungene våre har bare et etternavn, faren sitt (som jeg også har etter at vi gifta oss), men alle har to fornavn... Men de bruker bare det ene, så jeg vil nok kalle det et fornavn, et mellomnavn og et etternavn.

 

Anonymous poster hash: 9b979...f7d

Skrevet

Ett fornavn og ett etternavn på begge barna. Ser ikke noe poeng med en masse navn som ikke brukes.

Skrevet

 

 

Her har ungene et fornavn men bruker begges etternavn, hadde vi vært gift, eller i det minste forlovet før vi fikk de, hadde de kun hatt fornavn og fars etternavn, men jeg ønsker jo å hete de samme som ungene mine, og siden jeg ikke bærer hans etternavn, ble det med to etternavn.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Jeg og pappaen er heller ikke gift, men jeg føler ikke at jeg er mindre i slekt med mine barn selv om jeg ikke har samme etternavn. De vil alltid være mine uansett. Vi ville heller gjøre navna enkle og sterke.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

 

Har jeg påstått at jeg gjør det? Jeg ønsker å bære samme etternavn som barna, det er ikke det amme som å si man føler seg i mindre slekt om man ikke har det. Brødhode.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

Skrevet

Her har barna ett fornavn og ett etternavn, mitt og mannens sammensatt med bindestrek. For eksempel Ola Bang-Hanssen.

 

Anonymous poster hash: 2f327...61e

Skrevet

 

 

 

Her har ungene et fornavn men bruker begges etternavn, hadde vi vært gift, eller i det minste forlovet før vi fikk de, hadde de kun hatt fornavn og fars etternavn, men jeg ønsker jo å hete de samme som ungene mine, og siden jeg ikke bærer hans etternavn, ble det med to etternavn.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Jeg og pappaen er heller ikke gift, men jeg føler ikke at jeg er mindre i slekt med mine barn selv om jeg ikke har samme etternavn. De vil alltid være mine uansett. Vi ville heller gjøre navna enkle og sterke.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

 

Har jeg påstått at jeg gjør det? Jeg ønsker å bære samme etternavn som barna, det er ikke det amme som å si man føler seg i mindre slekt om man ikke har det. Brødhode.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Men hva er poenget da ?

Du trenger ikke bli usaklig. Jeg bare undrer på hvorfor folk velger haugevis med navn på ungene sine.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

Skrevet

vi har planer om å gi barnet et fornavn og begges etternavn. Når vi evnt gifter oss en gang så kommer uansett ikke jeg til å skifte navn... Men, vi kommer til å legge til hvert etternavnet til hverandre, slik heter vi alle det samme uten å fjerne sitt eget navn.

 

synes igrunn det er litt rart at ikke flere gjør dette. (har aldri hørt om det før hvertfall).

Skrevet

 

 

 

 

Her har ungene et fornavn men bruker begges etternavn, hadde vi vært gift, eller i det minste forlovet før vi fikk de, hadde de kun hatt fornavn og fars etternavn, men jeg ønsker jo å hete de samme som ungene mine, og siden jeg ikke bærer hans etternavn, ble det med to etternavn.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Jeg og pappaen er heller ikke gift, men jeg føler ikke at jeg er mindre i slekt med mine barn selv om jeg ikke har samme etternavn. De vil alltid være mine uansett. Vi ville heller gjøre navna enkle og sterke.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

 

Har jeg påstått at jeg gjør det? Jeg ønsker å bære samme etternavn som barna, det er ikke det amme som å si man føler seg i mindre slekt om man ikke har det. Brødhode.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Men hva er poenget da ?

Du trenger ikke bli usaklig. Jeg bare undrer på hvorfor folk velger haugevis med navn på ungene sine.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

 

Poenget: JEG ØNSKER SAMME ETTERNAVN SOM UNGENE MINE... Fått det med nå eller?

 

Så lenge vi ikke er forlovet eller gift, så har jeg ingen grunn til å se det sikkert at jeg ville bært samme etternavn som de med tiden, nå gjør jeg det uansett.. At DU ikke hadde sett det slik som meg, endrer ikke at jeg ser det slik...

 

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

Skrevet

Ett fornavn og ett etternavn på barna våre. Vi er ikke gift, så jeg har ikke samme etternavn som barna foreløpig. Tenker da aldri noe over det.

 

Vi har valgt såpass stødige navn så de står best alene, men hadde uansett vært uaktuelt med flere navn.

 

Anonymous poster hash: 9be06...d3b

Skrevet

 

 

 

 

 

Her har ungene et fornavn men bruker begges etternavn, hadde vi vært gift, eller i det minste forlovet før vi fikk de, hadde de kun hatt fornavn og fars etternavn, men jeg ønsker jo å hete de samme som ungene mine, og siden jeg ikke bærer hans etternavn, ble det med to etternavn.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Jeg og pappaen er heller ikke gift, men jeg føler ikke at jeg er mindre i slekt med mine barn selv om jeg ikke har samme etternavn. De vil alltid være mine uansett. Vi ville heller gjøre navna enkle og sterke.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

 

Har jeg påstått at jeg gjør det? Jeg ønsker å bære samme etternavn som barna, det er ikke det amme som å si man føler seg i mindre slekt om man ikke har det. Brødhode.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Men hva er poenget da ?

Du trenger ikke bli usaklig. Jeg bare undrer på hvorfor folk velger haugevis med navn på ungene sine.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

 

Poenget: JEG ØNSKER SAMME ETTERNAVN SOM UNGENE MINE... Fått det med nå eller?

 

Så lenge vi ikke er forlovet eller gift, så har jeg ingen grunn til å se det sikkert at jeg ville bært samme etternavn som de med tiden, nå gjør jeg det uansett.. At DU ikke hadde sett det slik som meg, endrer ikke at jeg ser det slik...

 

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Joda. Men du gjør det ikke enkelt for ungene dine. Hva når de får barn - hvor mange etternnavn skal den ungen få ?

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

Skrevet

Her har sønnen et fornavn og et etternavn. Var aldri snakk om noe annet, både jeg og mannen har så lange og tunge navn at det vil vi ikke gi barnet. Har alltid ønsket meg et kort og pent navn i stede for min tunge dobbeltnavn.

 

Jeg bytta etternavn til mannens med en gang, ville aldri i verden beholde mitt forferdelige etternavn. Da var det enkelt å velge etternavn til barnet.

 

Anonymous poster hash: f8b86...724

Skrevet

Sønnen min har et fornavn, mitt etternavn som mellomnavn og pappans navn som etternavn. Dette av den gode grunn at jeg vil hete det samme som min sønn og kommer til å beholde mitt etternavn når/hvis vi gifter oss. Når babyen i magen kommer, kommer hun til å få to fornavn, i tillegg til til begge etternavnene. Begge fornavnene kommer til å bli brukt i det daglige.

 

Det med når hun gifter seg ser ikke jeg noe problem i. Da kan hun bare ta bort mitt navn og ta ektemannen sitt.

 

Husker jeg snakket med mamma om navn da vi ventet sønnen og hun fortalte da at hun angret på at jeg ikke fikk hennes etternavn da jeg ble født. Hun spurte meg og om jeg skulle beholde mitt navn om jeg giftet meg. Side jeg svarte ja på det, anbefalte hun at jeg gav sønnen min mitt etternavn også:-)

Skrevet

 

 

 

 

 

 

Her har ungene et fornavn men bruker begges etternavn, hadde vi vært gift, eller i det minste forlovet før vi fikk de, hadde de kun hatt fornavn og fars etternavn, men jeg ønsker jo å hete de samme som ungene mine, og siden jeg ikke bærer hans etternavn, ble det med to etternavn.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Jeg og pappaen er heller ikke gift, men jeg føler ikke at jeg er mindre i slekt med mine barn selv om jeg ikke har samme etternavn. De vil alltid være mine uansett. Vi ville heller gjøre navna enkle og sterke.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

 

Har jeg påstått at jeg gjør det? Jeg ønsker å bære samme etternavn som barna, det er ikke det amme som å si man føler seg i mindre slekt om man ikke har det. Brødhode.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Men hva er poenget da ?

Du trenger ikke bli usaklig. Jeg bare undrer på hvorfor folk velger haugevis med navn på ungene sine.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

 

Poenget: JEG ØNSKER SAMME ETTERNAVN SOM UNGENE MINE... Fått det med nå eller?

 

Så lenge vi ikke er forlovet eller gift, så har jeg ingen grunn til å se det sikkert at jeg ville bært samme etternavn som de med tiden, nå gjør jeg det uansett.. At DU ikke hadde sett det slik som meg, endrer ikke at jeg ser det slik...

 

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Joda. Men du gjør det ikke enkelt for ungene dine. Hva når de får barn - hvor mange etternnavn skal den ungen få ?

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

 

Tror du at ungene viderefører sine etternavn, og deres igjen sine osv? De velger jo hvilket av sine etternavn de bruker videre, om de bruker noen av de.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

Skrevet

 

 

 

 

 

Her har ungene et fornavn men bruker begges etternavn, hadde vi vært gift, eller i det minste forlovet før vi fikk de, hadde de kun hatt fornavn og fars etternavn, men jeg ønsker jo å hete de samme som ungene mine, og siden jeg ikke bærer hans etternavn, ble det med to etternavn.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Jeg og pappaen er heller ikke gift, men jeg føler ikke at jeg er mindre i slekt med mine barn selv om jeg ikke har samme etternavn. De vil alltid være mine uansett. Vi ville heller gjøre navna enkle og sterke.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

 

Har jeg påstått at jeg gjør det? Jeg ønsker å bære samme etternavn som barna, det er ikke det amme som å si man føler seg i mindre slekt om man ikke har det. Brødhode.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Men hva er poenget da ?

Du trenger ikke bli usaklig. Jeg bare undrer på hvorfor folk velger haugevis med navn på ungene sine.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

 

Poenget: JEG ØNSKER SAMME ETTERNAVN SOM UNGENE MINE... Fått det med nå eller?

 

Så lenge vi ikke er forlovet eller gift, så har jeg ingen grunn til å se det sikkert at jeg ville bært samme etternavn som de med tiden, nå gjør jeg det uansett.. At DU ikke hadde sett det slik som meg, endrer ikke at jeg ser det slik...

 

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Kan ikke se her at HI påstår det ene eller andre. Hun argumenterer jo bare for hvorfor hun har valgt å gi ungen ett etternavn. Det er jo faktisk du sier at du har valgt å gi ungene dine to etternavn fordi dere ikke var forlovet eller gift, da må du jo tåle å høre at andre har forskjellige meninger enn deg uten å bli usaklig og frekk... 

 

Anonymous poster hash: ccfb2...a36

Skrevet

Jeg/vi har valgt de navna vi har valgt fordi vi liker dem, og fordi vi ønsket å kalle opp. Etternavna er fordi ingen andre enn "slekta" heter det her i landet, begge etternavn er sjeldne og spesielle navn.

 

Hva ungene vil kalle seg når de gifter seg, og hvor mange og hvilke navn de vil gi sine barn, får de velge helt selv. Det går nok bra det også, skal du se.

Skrevet

Mine barn har et fornavn og to etternavn av den enkle grunnen at jeg anser mitt etternavn like viktig som min manns, og han det samme om sitt. De har riktignok farens etternavn som etternavn og mitt som mellomnavn da hans er et sjeldent navn (70 stk). Jeg har samme mellomnavn og etternavn som barna, faren har bare sitt eget etternavn. Jeg hadde såklart følt tilhørighet til barna om vi ikke hadde samme navn, men det er noe med det å se tilhørigheten på alle papirer :)

Skrevet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her har ungene et fornavn men bruker begges etternavn, hadde vi vært gift, eller i det minste forlovet før vi fikk de, hadde de kun hatt fornavn og fars etternavn, men jeg ønsker jo å hete de samme som ungene mine, og siden jeg ikke bærer hans etternavn, ble det med to etternavn.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Jeg og pappaen er heller ikke gift, men jeg føler ikke at jeg er mindre i slekt med mine barn selv om jeg ikke har samme etternavn. De vil alltid være mine uansett. Vi ville heller gjøre navna enkle og sterke.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

Har jeg påstått at jeg gjør det? Jeg ønsker å bære samme etternavn som barna, det er ikke det amme som å si man føler seg i mindre slekt om man ikke har det. Brødhode.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

Men hva er poenget da ?

Du trenger ikke bli usaklig. Jeg bare undrer på hvorfor folk velger haugevis med navn på ungene sine.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

Poenget: JEG ØNSKER SAMME ETTERNAVN SOM UNGENE MINE... Fått det med nå eller?

 

Så lenge vi ikke er forlovet eller gift, så har jeg ingen grunn til å se det sikkert at jeg ville bært samme etternavn som de med tiden, nå gjør jeg det uansett.. At DU ikke hadde sett det slik som meg, endrer ikke at jeg ser det slik...

 

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

Joda. Men du gjør det ikke enkelt for ungene dine. Hva når de får barn - hvor mange etternnavn skal den ungen få ?

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

Er det virkelig et problem? Jeg har vokst opp med to fornavn og et mellomnamn og ett etternavn. Og vet du, det var ikke vanskelig å fikse ved giftermål! Et enkelt skjema som ligger på nett. Jeg kuttet ut det ene. Skjønner virkelig ikke problemet.

 

Anonymous poster hash: 8e8fb...c4c

Skrevet

Folk får velge hva de liker selv, personlig synes jeg det er stilig med mange navn.



Anonymous poster hash: 80735...310
Skrevet

 

 

 

 

 

 

Her har ungene et fornavn men bruker begges etternavn, hadde vi vært gift, eller i det minste forlovet før vi fikk de, hadde de kun hatt fornavn og fars etternavn, men jeg ønsker jo å hete de samme som ungene mine, og siden jeg ikke bærer hans etternavn, ble det med to etternavn.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Jeg og pappaen er heller ikke gift, men jeg føler ikke at jeg er mindre i slekt med mine barn selv om jeg ikke har samme etternavn. De vil alltid være mine uansett. Vi ville heller gjøre navna enkle og sterke.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

 

Har jeg påstått at jeg gjør det? Jeg ønsker å bære samme etternavn som barna, det er ikke det amme som å si man føler seg i mindre slekt om man ikke har det. Brødhode.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Men hva er poenget da ?

Du trenger ikke bli usaklig. Jeg bare undrer på hvorfor folk velger haugevis med navn på ungene sine.

 

 

HI

 

Anonymous poster hash: 47a13...f8f

 

Poenget: JEG ØNSKER SAMME ETTERNAVN SOM UNGENE MINE... Fått det med nå eller?

 

Så lenge vi ikke er forlovet eller gift, så har jeg ingen grunn til å se det sikkert at jeg ville bært samme etternavn som de med tiden, nå gjør jeg det uansett.. At DU ikke hadde sett det slik som meg, endrer ikke at jeg ser det slik...

 

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

 

Kan ikke se her at HI påstår det ene eller andre. Hun argumenterer jo bare for hvorfor hun har valgt å gi ungen ett etternavn. Det er jo faktisk du sier at du har valgt å gi ungene dine to etternavn fordi dere ikke var forlovet eller gift, da må du jo tåle å høre at andre har forskjellige meninger enn deg uten å bli usaklig og frekk... 

 

Anonymous poster hash: ccfb2...a36

 

Og hun får tåle å høre hvorfor vi valgte to etternavn, uten å dra på bane at man ikke føler seg mindre i familie med de fordi om man ikke har samme etternavn.

 

Anonymous poster hash: 9c216...55f

Skrevet

Eldste har kun eitt fornamn og eitt etternamn. Yngste har mannens mellomnamn i tillegg, då han fant det vemodig at ingen av oldebarna til bestefaren skulle bere namnet (mannen er einaste barnebarn med namnet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...