Gå til innhold

Fikk en sårendes kommentar ang adopsjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er på en måte egoistisk å få barn. Det er jo først og fremst for å dekke et behov man selv føler på. Å ta seg av noen andre sitt biologiske barn fordi de ikke kan selv er ikke å ta fra noen barnet, barna som blir adoptert til Norge er ikke kjøpt og betalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om dere kan få egne barn så kan jeg skjønne kommentaren. Er dere ufrivillig barnløse så var kommentaren helt på trynet.

Anonymous poster hash: c7ece...d10

??? om de kan få barn selv men velger å adoptere fordi det er så mange barn der ute som trenger et hjem, en trygg familie, så er jo det utrolig storhjertet av dem!!!! Jeg mener at uansett om man er frivillig eller ufrivillig barnløs og velger å adoptere, så er det en fantastisk ting å gjøre!

Anonymous poster hash: 15b59...c82

Nei, det er ikke så mange barn som blir frigitt til adopsjon og køene er lange. Jeg mener det er egoistisk å tille seg i den køen når man kan få barn selv.

Skrevet

Jeg og mannen min har tenkt å adoptere en jente eller en gutt fra utlandet. Dette fortalte jeg til en kollega på jobben. Da sa hun at det var utrolig egoistisk tenkt av oss, hun påsto at vi tok et barns om ikke var vårt. Så sa hun og at hun var utrolig glad for at hun hadde født sine barn selv og at det burde jeg og gjøre.

Nå føler jeg at jeg ikke har lyst å apoptere likevel, for den kommentaren gjorde meg dårlig langt inn i hjerteroten. Jeg har snakket med mannen min om dette og han ble rasende på henne.

Bør jeg adoptere eller bør jeg la være? Jeg klarer bare ikke å glemme de krasse orda hennes.

Anonymous poster hash: 250ee...796

jeg synes du burde adoptere om du ønsker det selv...

Du tar jo ikk ett barn, men dere gir jo ett barn ett trygt og godt hjem...

Ett barn som ikke er ønsket av div årsaker hos den som fødte h*n....

Jeg synes personlig at det er fint at noen vil adoptere de hjemløse barna, det er så fint gjort at noen ønsker de også :)

Drit i den kollegaen din, hu veit tydeligvis ikke hva hun snakker om...

Gjest Beatrix Potter
Skrevet

Ehm.. det å adoptere er jo det STIKK MOTSATTE av egoisme. Her tar dere til dere et barn som allerede er blitt født og troligvis ikke ville ha fått et bra liv med biologiske foreldre- siden de valgte å adoptere det bort.
Drit nå søren i hva kollegaen din sa, hun kan ikke vær mye snartenkt med å buse ut med en slik kommentar.
Drit nå faen langt i hva hun sier. Dette er noe dere to som et par, SELV BESTEMMER.
Kjenner jeg blir rimelig forbanna på hu derre der, oh myyyy

Skrevet

Om dere kan få egne barn så kan jeg skjønne kommentaren. Er dere ufrivillig barnløse så var kommentaren helt på trynet.

??? om de kan få barn selv men velger å adoptere fordi det er så mange barn der ute som trenger et hjem, en trygg familie, så er jo det utrolig storhjertet av dem!!!! Jeg mener at uansett om man er frivillig eller ufrivillig barnløs og velger å adoptere, så er det en fantastisk ting å gjøre!

Nei, det er ikke så mange barn som blir frigitt til adopsjon og køene er lange. Jeg mener det er egoistisk å tille seg i den køen når man kan få barn selv.

Det er mange barn som trenger å bli adoptert, veit ikke hvor du har den ideen fra at det ikke er det? Adopsjon er en langtekkelig prosess pga at man må bli godkjent som foreldre først, og så er det masse papirarbeid som må ordnes og sikkert alt for få som jobber for at det skal gå raskt.

Skrevet

Det er mange barn som trenger å bli adoptert, veit ikke hvor du har den ideen fra at det ikke er det? Adopsjon er en langtekkelig prosess pga at man må bli godkjent som foreldre først, og så er det masse papirarbeid som må ordnes og sikkert alt for få som jobber for at det skal gå raskt.

At det er mange barn som trenger det og at det er mange barn som blir frigitt er ikke to sider av samme sak.

Det er en grunn til at køene er lange: Fordi få barn blir frigitt og reglene er strammet inn i "giverlandene".

http://www.klikk.no/foreldre/barn/article893253.ece

http://www.familieprat.no/start/1.2553000

(det var 2 eksempler i linkene - finnes mye informasjon om dette. det er ikke slik at det er køer med barn som folk kan adoptere)

Skrevet

Enig med denne. Det vil ALDRI bli slutt på barn som trenger å bli adoptert bort. Selv er jeg ufrivillig barnløs og tanken slo meg ikke engang at "ÅÅÅÅh nei! Nå vil HI ta et muligens adopsjonsbarn fra meg! Ååh nei! Jeg er jo lengre fremme i køen enn det hu er!" 

Adopter i vei, HI. Hør ikke på de som "tror" de tenker på andre- som er ufrivilig barnløse. Hadde de virkelig tenkt skikkelig, hadde de ikke hindret deg i å adoptere. Adopsjonsbarn er ikke noe som går ut på dato og som forsvinner, de øker, i dermed den grad.

Anonymous poster hash: 917cb...5d0

Skrevet

Altså... Jeg undrer meg over når noen påstår at det er egoistisk å adoptere - hva er det da å få egne barn..? Er det en uselvisk handling å få egne barn...? Gjør man det for å gi liv til en sjel som svever der ute...? Man får vel barn fordi man ønsker seg barn FOR SIN EGEN DEL? Fordi det er nedfelt i vår biologi og instinkter?

De som er minst egoistiske vil jeg faktisk si er dem som ønsker å gi omsorg og kjærlighet i et livslangt perspektiv til et barn de ikke har biologiske bånd til.

Spørsmålet er vel heller hva for slags elendig mentaliseringsevne (sensitivitet og evne til å sette seg inn i andres ståsted/tenkemåte/følelser/opplevelse av situasjoner etc.) kollegaen din har. Håper hun ikke jobber med mennesker...

Til slutt: slå et slag for ditt eget selvbilde og din egen vurderingsevne. Ikke la andre tråkke på deg, du er verdifull!!

Lykke til!!

Skrevet

Blir provosert av mennesker som kan si noe sånt! Et adoptert barn er reddet fra et liv som ikke er så bra, i tillegg er det garantert at det er ønsket! Ingen adoptivbarn som kan si det var tilfeldig at mamma og pappa fikk meg. Jeg blir også provosert av at hun la så stor vekt på at folk må føde sine egne barn, det er nemmelig ikke slik at alle kan få egne barn. Det betyr ikke at de ikke kan være verdens beste foreldre. Heller ikke at de ikke er ment til å være foreldre siden de ikke kan få barn selv!

Gå gjennom med planen din du! Ikke la en sånn komentar hindre deg! :)

Anonymous poster hash: 3c71d...3a6
Skrevet

Dersom det er slik at de kan få eigne barn, men har lyst å adoptere fordi de vil hjelpe nokon, så er eg faktisk einig med kollegaen din.  Då har det sett dykk litt lite inn i adopsjon.  Det er svært lange køer for å få adoptere, fordi det er fleire som ynskjer å adoptere enn det er barn som vert frigjorde for adopsjon.  Fleire og fleire land ynskjer å ta vare på sine eigne foreldrelause barn, og i andre land er det for dårlege rutiner i landet til å sikre ein trygg adopsjon, der ein er sikker på at det ikkje er menneskehandel involvert.  

Å stille seg i adopsjonskø og ta opp plass for barnlause som må vente i åresvis er egoistisk, meiner eg.

Men om det er slik at de ikkje kan få fleire eigne barn, så skal du gløym det ho sa.

Skrevet

adopter! denne dama er dumm.. de barna som blir adoptert bort trenger det! spess de som er til utelands adopsjon. da har de prøvd alle mulige ting før det blir et alternativ. adopsjon er en kjempe bra ordning som jeg har stor tro på hvertfall. både jeg & min man er utenlands adoptert & ønsker å gjøre det samme selv når tiden er moden for det. ikke bry deg om en dum dame som ikke vet hva hun snakker om..

Anonymous poster hash: 85285...6b1
Skrevet

Siden alle her har hatt samme mening, vil jeg gjerne komme med noen tanker det er greit å reflektert over...

Det er litt imperialistisk over tanken over at noen enkelte utvalgte må reddes fra sitt "fæle land" og få være så "heldige" å vokse opp i Norge, langt unna opprinnelsesland og slektninger, og folk som ligner på dem selv. Man gjør ikke verden bedre ved å adoptere, det er Lotto for den ene som blir adoptert mens de andre blir sittende igjen. Det er ganske kvalmende å tenke på at man plukker ut en man synes er søt, mens de som ikke er søte blir sittende igjen, eller har kanskje ikke havnet på et bra barnehjem.

Det har i ettertid vist seg at mange mødre/familier har følt seg tvunget til å adoptere bort barna, pga. en vanskelig situasjon, og har sørget over dette hele resten av livet. Det er ganske brutalt. Er det ikke bedre for et barn å bo i et falleferdig hus med en mor og far og søsken rundt seg, og gjerne (typisk i landene vi adopterer fra) med et mye bedre klima enn i Norge? Er det ikke litt arrogant å tro at et liv i Norge med norsk kultur og væremåte og utdannelse er det beste for alle? Heller kan man jobbe for å bedre levestandarden i de landene. Å hjelpe dem å bygge ut skoler osv. og dermed hjelpe mange flere barn. Slutte med sosial dumping og kreve at de som skrur sammen telefonene våre osv. i uland får ok betingelser og godt betalt slik at de har tid og råd til å ta vare på barna sine.

I tillegg har mange adopterte i ungdomsalder eller voksen alder et vanskelig forhold til adoptivfamilien og føler en sorg og et tomrom i hjertet sitt.

Kilde: jeg er adoptert, og har satt meg svært godt inn i problemstillingen.

Anonymous poster hash: 3c56b...1d2

Skrevet

Kjære hi!

Jeg er selv adoptert fra Asia, og håper mine tanker kan få deg til å overse hva denne dama sa...

Mitt liv startet i slummen, i et av verdens fattigste land. Jeg var baby og bodde på et statlig barnehjem, et barnehjem som kun var en oppbevaringsplass. Minimalt med mat og null stimuli. Et norsk par som drev med adopsjon fra dette landet samarbeidet med et par fra landet som var en mellomstasjon før barna ble sendt til Norge. Hos dette paret fikk barna mat, medisiner og vaksiner.

Det norske paret fant meg på barnehjemmet, og mannen utga seg for å være lege og krevde å få meg med seg. Dama fra "mellomhjemmet" måtte helt opp i parlamentstoppen for å overbevise dem om at det beste for meg ville være å få komme til et land der jeg kunne få meg utdannelse. Og til slutt fikk de klarsignal..

Mine norske foreldre prøvde i 10 år å bli gravid, men tilslutt adopterte de ei jente. De ønsket at hun skulle få et søsken, og det ble meg :)

Mitt liv i Norge har vært fantastisk. Med foreldre/familie som har elsket meg ubetinget og jeg har selv familie nå. De har aldri hatt god råd, men vi har aldri manglet en ting. Jeg har slitt litt med separasjonsangst, men det syns jeg er en liten pris og betale for å kunne leve det livet jeg gjør i dag! Jeg var så syk da jeg ble funnet på barnehjemmet, og hadde jeg ikke kommet til et annet land ville jeg ikke ha blitt 5 år. Jeg har aldri følt følelsen av å bli forlatt (slik mange adopterte gjør), jeg har kun følt en dyp takknemlighet og ydmykhet. For hvorfor skal jeg føle meg uelsket og forlatt, jeg ble jo håndplukket av verdens vakreste foreldre ;)

Og min måte å vise hvor mye jeg setter pris på min skjebne har gjort at jeg i dag jobber med veldedighet rettet mot mitt hjemland. Jeg har vært med på å samle inn penger til skolebygging samt sent tonnevis av klær, sko og leker til dette landet.

For meg er adopsjon det minst egoistiske man kan gjøre for et barn. Å kunne tilby glede, kjærlighet, mat, sikkerhet, trygghet, stabilitet og utdanning til et barn, hva kan vel være bedre enn det? Dere vil redde et barn fra et liv i fattigdom og nød. HVORFOR skal dette være en negativ handling? For hva er alternativene dette barnet har?

Jeg priser meg lykkelig for at mine foreldre valgte å adoptere. For jeg skylder dem mitt liv! :)

Anonymous poster hash: 5071a...ea0

Så vakkert skrevet, du rørte meg dypt nå :)

Du skriver hvor heldig du har vært som fikk verdens vakreste foreldre, men tenkt så heldige dine foreldre er, som fikk et så vidunderlig barn!!

Skrevet

Hæ??? Guri så mange uvitende mennesker det finnes det ute.

Det finnes mange barn rundt om i verden som ikke har foreldre. Som et forlatt. Kommer fra et voldelig hjem.

Å adoptere er IKKE egoistisk. Snarere tvert imot!

Nei, bare adopter dere! Synes det er flott at et lite barn der ute som trenger en mamma og pappa endelig får seg en mamma og pappa! <3

Skrevet

Kollegaen er - selvsagt - en nepe.

MEN:

-Det er overhodet ikke mangel på adoptivforeldre til de barna som er frigitt for adopsjon til Norge.

-Det er fullstendig feil grunnlag for adopsjon å gjøre det for å hjelpe. Adopterer du er det fordi du vil ha barn, ikke fordi du vil gjøre en god gjerning.

-Dersom du skal adoptere, bør du jobbe med deg selv i forhold til hvor sart du er overfor negativ respons. Du vil ha vanskeligheter med å stå i de situasjonene som kan komme som forelder til et barn med bagasje dersom du går så i bakken av en relativt uskyldig/tåpelig kommentar.

Anonymous poster hash: 85666...23a
Skrevet

Jeg vil også gjerne fortelle min versjon.

Jeg er selv adoptert fra Asia. Jeg har i dag verdens beste foreldre, som har gitt meg all den kjærlighet et barn kan ønske seg. Jeg har hatt en helt fantastisk oppvekst, som jeg aldri ville hatt om jeg ikke var blitt adoptert.

Jeg har aldri følt et savn etter mine biologiske foreldre.

Jeg er ekstremt takknemlig for at mine foreldre adopterte meg, og gav meg et så herlig liv. Jeg kunne ikke hatt det bedre!

Anonymous poster hash: 7352e...7c3

Skrevet

Jeg og mannen min har tenkt å adoptere en jente eller en gutt fra utlandet. Dette fortalte jeg til en kollega på jobben. Da sa hun at det var utrolig egoistisk tenkt av oss, hun påsto at vi tok et barns om ikke var vårt. Så sa hun og at hun var utrolig glad for at hun hadde født sine barn selv og at det burde jeg og gjøre.

Nå føler jeg at jeg ikke har lyst å apoptere likevel, for den kommentaren gjorde meg dårlig langt inn i hjerteroten. Jeg har snakket med mannen min om dette og han ble rasende på henne.

Bør jeg adoptere eller bør jeg la være? Jeg klarer bare ikke å glemme de krasse orda hennes.

Anonymous poster hash: 250ee...796

Kjære vene! For en utrolig horribel kommentar. Dette kvinnemenneske er ikke riktig vel bevart! Ta for all del ingen avgjørelser på bakgrunn av en så idiotisk kommentar! 

Lykke til med adopsjonen ! :)

Skrevet

Beklager å si det, men tåler du ikke såpass må du kanskje tenke deg om. For kommentarer kommer du garantert til å få. Snakker av erfaring, fordi jeg selv er adoptert.

Skrevet

De adoptivbarna jeg kjenner, var takknemlige over å få komme til Norge.

Du tar ikke et barn fra noen, men redder det:)

Kollegaen din er korttenkt og dum.

Adoptivbarna lever i dårlige kår, og trenger all den kjærlighet en fostermor/far kan gi.

Det er synd på barn som ikke har noen foreldre, så jeg håper dere kan gi et heldig barn en human framtid.

Anonymous poster hash: f4591...695

Ikke foster mor og far, men mamma og pappa. På lik linje med egenfødte barn.

Foster mor/ far - unge til låns på ubestemt tid.

Anonymous poster hash: 64715...01e

Skrevet

Vil heller kalle det en hjernedød kommentar!

Burde vært enklere å få adoptere. Mange barn som trenger et godt hjem.

Men bra at din kollega viderefører sine gode gener ;)

Anonymous poster hash: a48a7...24d
Skrevet

#37 kom med gode poeng.

Adopsjoner er ikke alltid stuerene, desverre. Noen har måttet selge barna sine pga nød, og i mange land er barna faktisk STJÅLET og solgt til barnehjem, ett av de mest kjente tilfellene er muligens etter katastrofen på Haiti. Det er ett velkjent fenomen i utlandet, men det virker ikke som så mange i Norge vet dette?

Det er en lang prosess, men slik jeg har forstått det, absolutt verdt det. Men, noe flere adopterte har fortalt meg..sørg for å ta inn deres hjemland i livet deres i Norge. Adopterer dere fra Afrikanske land, sett dere inn i hårstell/hudstell, for det èr annerledes. Finn ut så mye som mulig om hjemlandet deres, musikk, mat, kultur og tradisjoner. For tilhørigheten, selvtilliten her i Norge, vil ha god, god hjelp fra det.

Og, forbered deg på langt verre kommentarer enn som så.

Skrevet

Adopter og gi faen i kommentaren. Den var veldig lite gjennomtenkt og det hørtes ut som du egentlig bare traff et sårt punkt hos henne.

Anonymous poster hash: 835f1...0e9 [/quot

Enig i at det var en tåpelig kommentar. Men på hvilken måte tror du dette var et sårt punkt hos henne? Har selv født mine egne barn, og kan virkelig ikke si at det er sårt for meg at jeg ikke har adoptert.

Anonymous poster hash: ed25d...c29

Skrevet (endret)

regner med at denne kollegaen ikke er en av dine favoritter fra før...noen bare lever for å såre andre og har noen ufattelige syn på ting som får meg til å lure på dem!

om hun fortsetter å nedverdige deg på grunn av dette, så må du love meg å enten si til henne at du er uenig med hennes tanker med hodet hevet og ikke la henne få inn et ord til...eller si ifra til ledelsen om det blir for drøyt.

mennesker som tror de er bedre enn folk flest, trengs å sittes på plass et hakk.

Endret av 38_Bergen
Gjest Antarctica
Skrevet

Din kollega er et totalt fjols. Mener hun at folk som er sterile også skal sette i gang og føde selv...?

Skrevet

Adopter og gi faen i kommentaren. Den var veldig lite gjennomtenkt og det hørtes ut som du egentlig bare traff et sårt punkt hos henne.

Anonymous poster hash: 835f1...0e9 [/quot

Enig i at det var en tåpelig kommentar. Men på hvilken måte tror du dette var et sårt punkt hos henne? Har selv født mine egne barn, og kan virkelig ikke si at det er sårt for meg at jeg ikke har adoptert.

Anonymous poster hash: ed25d...c29

Jeg tror man må se litt bredere på det. Mulig kollegaen fører et rikt og materialistisk liv, og stadig setter egne behov foran. Når hun da møter et menneske som ønsker å adoptere for å redde et barn treffer man gjerne en lm tå hos denne damen, og som man vet så er angrep det aller beste forsvar.

Anonymous poster hash: e0200...d13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...