2. April Skrevet 20. mai 2014 #51 Skrevet 20. mai 2014 Bondeopprøret er ikke bare en ren lønnskamp - det er en kamp for verdier, det er en kamp for fremtiden vår. Det er en kamp for miljøet og ikke minst er det en kamp for vår fremtidige helse. Storbruk har kun en hensikt - økonomisk lønnsomhet. Det er ikke dyrevelferd som står i hovedfokus, det er ikke miljø - og det er i hvert fall ikke din og min helse eller våre barns helse. Ser man på prisene bonden fikk for en liter melk eller en kilo kjøtt og sammenligner dette med hva utsalgsprisen i butikk var for 30 år siden, og så ser på dette i forhold til hvordan forskjellen er i dag, så ser man at bonden sitter igjen med en minimal vekst pr enhet levert, mens utsalgsprisen ofte er mangedoblet. Det er ikke bøndene som får denne inntekten i økte priser. Alle bindeleddene er et enormt sluk som alle krever fortjeneste. Ser man på dyrevelferd/-helse så vil flere dyr som regel alltid også kreve stor bruk av antibiotika. Forskning har vist at om man har 10 eller færre kyllinger pr kvadratmeter gulvareal så har man som regel ikke bruk for antibiotika i oppdretten av kyllingene. I Norge er det pr i dag tillatt med 19 kyllinger pr kvm. EU sier 18 pr kvm... men åpner for 23 kyllinger pr kvm om spesielle vilkår er oppfylt. Det vil si - man tillater dobbelt så mange kyllinger pr kvadratmeter enn hva som er forsvarlig. Ergo må de også bruke store mengder antibiotika i foret til kyllingene, noe som gjør at kyllingene utvikler resistente bakterier. Ikke bare er dette uforsvarlig for kyllingenes velferd og helse - men også uforsvarlig for vår helse! Hver tredje kyllingfilet man finner i butikken har tarmbakterier med som er resistente mot bakterier. I Danmark brukes så store mengder antibiotika i griseoppdrett at det er registrert flere dødsfall blant mennesker pga resistente bakterier som stammer fra disse antibiotikaforede grisene. I nesten alt som er av "vanlig" oppdrett av dyr i dag brukes antibiotika i altfor stor grad. Ikke fordi dyrene er syke i utgangspunktet - men fordi de lever under vilkår som blir skadelige for dyrene og som dermed gjør at de lettere blir syke samt at de lever for tett slik at de smitter hverandre. Dermed bruker man masse antibiotika på helt friske dyr - og driter i at dette ikke bare ødelegger dyrenes immunforsvar og skaper resistente bakterier, men også at det blir farlig for vår helse og våre barns helse. Leger skriker allerede høyt om at vi i den snarlige fremtid vil stå overfor den situasjonen at antibiotika ikke vil virke på en hel rekke infeksjoner som i dag regnes å være lett kurerbare. I fremtiden kan samme "ufarlige" sykdommer plutselig bli dødelige. Tenk deg at du brekker benet, må operere.... og dør fordi antibiotikaen ikke tar infeksjonen i såret. Tenk deg at du trenger keisersnitt.... og dør pga infeksjon i operasjonssnittet. Tenk at barnet ditt blir sykt med en resistent bakterie man ikke har behandling for... Dette er ikke science fiction - det er en fremtid vi allerede har begynt på. Og det idiotiske er at det kan unngås, men vi velger kortsiktig økonomi i steden for. Legg forholdene til rette for at man kan ha småbruk som kan være bærekraftige. La oss betale det det faktisk koster for å produsere mat - og la oss kreve at mellomleddene ikke stikker av med så mye av fortjenesten at bøndene tvinges til å velge miljøfiendtlige og helseskadelige alternativer. Vi trenger alle småbrukene i Norge for at kyststrøkene ikke skal gro igjen. Beste forsvar mot flått er å la beitedyr få beite ned buskas. Det vil øke fremkomsten langs kyststrøk og andre steder, naturen blir mer tilgjengelig. Dette er bare en bitte liten del av landbruket.... samme eksmpler kunne vært gitt om miljøgifter osv. osv. Jeg ønsker meg en fremtid hvor miljøet ikke forgiftes unødvendig av miljøgifter. Jeg ønsker at landbruket tar hensyn til mangfold. Jeg ønsker at maten vi kjøper i butikken skal være trygg å spise fordi dyrene og grønnsakene drettes/avles forsvarlig og uten unødvendig antibiotikabruk. I mine øyne er bondeopprøret ikke bare et lønnsopprør - det er et veivalg for fremtiden. Anonymous poster hash: 4d17b...e88 Så utrolig bra skrevet, kunne ikke vært mer enig. Det er et verdivalg og et levende landbruk handler om så uendelig mye mer enn mat!
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2014 #52 Skrevet 20. mai 2014 Bondeopprøret er ikke bare en ren lønnskamp - det er en kamp for verdier, det er en kamp for fremtiden vår. Det er en kamp for miljøet og ikke minst er det en kamp for vår fremtidige helse. Storbruk har kun en hensikt - økonomisk lønnsomhet. Det er ikke dyrevelferd som står i hovedfokus, det er ikke miljø - og det er i hvert fall ikke din og min helse eller våre barns helse. Ser man på prisene bonden fikk for en liter melk eller en kilo kjøtt og sammenligner dette med hva utsalgsprisen i butikk var for 30 år siden, og så ser på dette i forhold til hvordan forskjellen er i dag, så ser man at bonden sitter igjen med en minimal vekst pr enhet levert, mens utsalgsprisen ofte er mangedoblet. Det er ikke bøndene som får denne inntekten i økte priser. Alle bindeleddene er et enormt sluk som alle krever fortjeneste. Ser man på dyrevelferd/-helse så vil flere dyr som regel alltid også kreve stor bruk av antibiotika. Forskning har vist at om man har 10 eller færre kyllinger pr kvadratmeter gulvareal så har man som regel ikke bruk for antibiotika i oppdretten av kyllingene. I Norge er det pr i dag tillatt med 19 kyllinger pr kvm. EU sier 18 pr kvm... men åpner for 23 kyllinger pr kvm om spesielle vilkår er oppfylt. Det vil si - man tillater dobbelt så mange kyllinger pr kvadratmeter enn hva som er forsvarlig. Ergo må de også bruke store mengder antibiotika i foret til kyllingene, noe som gjør at kyllingene utvikler resistente bakterier. Ikke bare er dette uforsvarlig for kyllingenes velferd og helse - men også uforsvarlig for vår helse! Hver tredje kyllingfilet man finner i butikken har tarmbakterier med som er resistente mot bakterier. I Danmark brukes så store mengder antibiotika i griseoppdrett at det er registrert flere dødsfall blant mennesker pga resistente bakterier som stammer fra disse antibiotikaforede grisene. I nesten alt som er av "vanlig" oppdrett av dyr i dag brukes antibiotika i altfor stor grad. Ikke fordi dyrene er syke i utgangspunktet - men fordi de lever under vilkår som blir skadelige for dyrene og som dermed gjør at de lettere blir syke samt at de lever for tett slik at de smitter hverandre. Dermed bruker man masse antibiotika på helt friske dyr - og driter i at dette ikke bare ødelegger dyrenes immunforsvar og skaper resistente bakterier, men også at det blir farlig for vår helse og våre barns helse. Leger skriker allerede høyt om at vi i den snarlige fremtid vil stå overfor den situasjonen at antibiotika ikke vil virke på en hel rekke infeksjoner som i dag regnes å være lett kurerbare. I fremtiden kan samme "ufarlige" sykdommer plutselig bli dødelige. Tenk deg at du brekker benet, må operere.... og dør fordi antibiotikaen ikke tar infeksjonen i såret. Tenk deg at du trenger keisersnitt.... og dør pga infeksjon i operasjonssnittet. Tenk at barnet ditt blir sykt med en resistent bakterie man ikke har behandling for... Dette er ikke science fiction - det er en fremtid vi allerede har begynt på. Og det idiotiske er at det kan unngås, men vi velger kortsiktig økonomi i steden for. Legg forholdene til rette for at man kan ha småbruk som kan være bærekraftige. La oss betale det det faktisk koster for å produsere mat - og la oss kreve at mellomleddene ikke stikker av med så mye av fortjenesten at bøndene tvinges til å velge miljøfiendtlige og helseskadelige alternativer. Vi trenger alle småbrukene i Norge for at kyststrøkene ikke skal gro igjen. Beste forsvar mot flått er å la beitedyr få beite ned buskas. Det vil øke fremkomsten langs kyststrøk og andre steder, naturen blir mer tilgjengelig. Dette er bare en bitte liten del av landbruket.... samme eksmpler kunne vært gitt om miljøgifter osv. osv. Jeg ønsker meg en fremtid hvor miljøet ikke forgiftes unødvendig av miljøgifter. Jeg ønsker at landbruket tar hensyn til mangfold. Jeg ønsker at maten vi kjøper i butikken skal være trygg å spise fordi dyrene og grønnsakene drettes/avles forsvarlig og uten unødvendig antibiotikabruk. I mine øyne er bondeopprøret ikke bare et lønnsopprør - det er et veivalg for fremtiden. Anonymous poster hash: 4d17b...e88 Så utrolig bra skrevet, kunne ikke vært mer enig. Det er et verdivalg og et levende landbruk handler om så uendelig mye mer enn mat! Enig! Det handler om: - Dyrevelferd - Miljø - Alvorlig fare for liv og helse - Bevaring av kulturlandskap (og turisme) - Sikre matvaretilgjengeligheten - Uetisk å importere så mye, gjerne fra land hvor folket sulter selv. Men FrP tenker kun kortsiktig profitt, koste hva det koste vil :'( Anonymous poster hash: dbae2...8e7
Anonym bruker Skrevet 21. mai 2014 #53 Skrevet 21. mai 2014 Okei - vi er - eller rettere sagt var bønder. Vi har solgt redskapen og leier ut jorda og bruke gården som feriested. Vi er nemlig endelig ferdige med boplikten. Dette er ingen kjempegård, men stor nok (150 mål jord og tilsvarende skog). Regnskapene viste sånn omtrent -10.000 hver eneste år. Klart det var inntekter, men man må ha redskap og selv om man steller svært pent med det som er, så må man jo av og til fornye. Avskrivningene og utgiftene gjorde at resultatet ble som det ble Det går ikke å fornye redskapene noen gang med et slikt regnestykke med mindre man har en svært god lønn utenom. Skogen driver vi på hobbybasis. Og det er deilig å slippe å være "på vakt" og ikke kunne planlegge 5-6 mnd i året i tilfelle det blir onn. Vi får nå en fast inntekt av utleien, vi har tjent litt penger på redskapssalg OG huset står tomt det meste av tiden...... (og er det det vi ønsker - tomme hus) Vi er heldige som har gode naboer som ønsker å leie jorda, men matkvaliteten kan fort bli forringet. Vi sørget nemlig for å treske osv på det aller gunstigste tidspunktet og fikk matkvalitet. En bonde med maaaange jorder klarer ikke alltid det. Anonymous poster hash: c8897...3e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå