Gå til innhold

Bli med og redd humlene!


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Jeg planter IKKE humle vennlige planter i hagen! Livredd humler og bier så det er helt fint at de dør ut. :) Oppfordrer folk til å la være å plante. Engasjer dere heller i å bevare ulven her i Norge. <3Anonymous poster hash: 6d5ad...278

Du er garantert byjente/Oslojente. Sjeldent du finner bygdefolk som ønsker å bevare ulven og drepe humler.

 

Anonymous poster hash: 03aeb...c80

Hehe. Er nok ikke det gitt. Bor på bygda langt uti skogen. En av de stedene der det er mest ulv. :)

 

Anonymous poster hash: 6d5ad...278

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg reddet en humle senest i dag. En som hadde surret seg inn bak dusjkabinettet mitt. Nå følte jeg meg plutselig flink. :D

Skrevet

 

 

 

Jeg planter IKKE humle vennlige planter i hagen! Livredd humler og bier så det er helt fint at de dør ut. :) Oppfordrer folk til å la være å plante. Engasjer dere heller i å bevare ulven her i Norge. <3

 

Anonymous poster hash: 6d5ad...278

Hva tror du skjer når humlene, veps og bier dør ut smarting?

 

Anonymous poster hash: 3c54e...e0f

Ja enkelte planter vil dø ut, men vi klarer oss helt fint uten de også. Vil ikke ha humler, vepser og bier. Å ja jeg er veldig smart, har nok gått flere år på skolen enn deg. ;)

 

Anonymous poster hash: 6d5ad...278

Total mengde matplanter som forsvinner med biene er urovekkende. Forsvinner enda flere insektsarter forsvinner enda flere planter. I Asia finnes det allerede mennesker som er ansatt som " bier". Det finnes ikke støvbærende insekter igjen og det må gjøres mekanisk.

 

Om du er så lærd burde du vite at om man tar bort det laveste leddet i næringskjeden vil resten av kjeden rammes. Jo høyere opp man tar bort et ledd jo mindre/ færre arter vil rammes. Ulven som er høyest på næringskjeden vil ikke ha en innvirkning på produksjon slik biene har.

 

Anonymous poster hash: 3bfbe...b87

Skrevet

Jeg har opprettet en åpen gruppe på facebook, hvor jeg har tatt opp problemet.

 

Gruppen heter: "Redd humlene/biene våre!"

 

Alle er velkommen som medlemmer:)

Vi skal spre et engasjement rundt dette.

 

Anonymous poster hash: 2f576...378

Skrevet

Trenger ikke plante mer enn vi har, hagen er fylt med epletrær og blomster som humlene elsker, på en solrik dag kan vi oppleve å ha opp mot 20 humler på besøk samtidig, er ikke så skremmende som det høres ut til, har stor hage ;)



Anonymous poster hash: 80a57...5ef
Skrevet

Trenger ikke plante mer enn vi har, hagen er fylt med epletrær og blomster som humlene elsker, på en solrik dag kan vi oppleve å ha opp mot 20 humler på besøk samtidig, er ikke så skremmende som det høres ut til, har stor hage ;)Anonymous poster hash: 80a57...5ef

Er nok ikke alle som er like heldige:)

 

Vi har nylig bygget ferdig et hus, og Hagen hvor har ikke en eneste plantevekst!

Så vi må starte fra grunnen av..

 

I nabolaget er det ikke så mye planter i mine øyne, så tror at dette vil komme som en god ide på mange.

Selv lot jeg meg engasjere ekstra når jeg fikk kjennskap til problematikken.

 

Hilsen gruppeleder

 

Anonymous poster hash: 2f576...378

Skrevet

Be dei om og slutte og sprøye ut den giften.

 

Anonymous poster hash: 6a70f...08d

Skrevet

 

Det som virkelig tar livet av humler og bier er ikke at folk har lite blomster i hagen, men alt hjelper jo på da. Det er sprøytemidlene og genmodifiserte planter som virkelig tar livet av dem. Velg økologisk!

 

Anonymous poster hash: 16e60...f52

 

 

Genmodifiserte planter dreper humlene..?

Skrevet

Jeg har opprettet en åpen gruppe på facebook, hvor jeg har tatt opp problemet.

 

Gruppen heter: "Redd humlene/biene våre!"

 

Alle er velkommen som medlemmer:)

Vi skal spre et engasjement rundt dette.

 

Anonymous poster hash: 2f576...378

Nå har jeg nettopp bedt om å bli medlem av den gruppa på fecebook :)

Skrevet

 

Jeg har opprettet en åpen gruppe på facebook, hvor jeg har tatt opp problemet.

Gruppen heter: "Redd humlene/biene våre!"

Alle er velkommen som medlemmer:)

Vi skal spre et engasjement rundt dette.Anonymous poster hash: 2f576...378

 

Nå har jeg nettopp bedt om å bli medlem av den gruppa på fecebook :)

Flott! :)

 

Er vi mange nok, vil vi kunne sette sammen diskusjoner åpent.

Og er vi heldige, vi media plukke opp engasjementet vårt.

 

Gruppeleder

 

Anonymous poster hash: 2f576...378

Gjest Snuppebolla
Skrevet

Jeg er med. Har nytt hus og null planter. Skal spørre etter humlevennlige planter når vi setter i gang beplantingen. Takk for påminnelsen.

Skrevet

Bursdagsgave til min aktive og naturinteresserte nevø blir i år humlekasse! I tillegg får han noen pakker frø med humlevennlige blomster han kan så med sin mor. Det faller nok i smak!

 

Anonymous poster hash: eeedd...652

Skrevet

Jeg planter IKKE humle vennlige planter i hagen! Livredd humler og bier så det er helt fint at de dør ut. :) Oppfordrer folk til å la være å plante. Engasjer dere heller i å bevare ulven her i Norge. <3

 

Anonymous poster hash: 6d5ad...278

Samma her,vil ikke ende med hjerteinfarkt pga redsel. Da jeg kjøpte et gammelt hus med hagen full av humlevennlige busker, så skjærte jeg alt ned til roten.

 

Anonymous poster hash: 3f25e...c8e

Skrevet

 

Jeg planter IKKE humle vennlige planter i hagen! Livredd humler og bier så det er helt fint at de dør ut. :) Oppfordrer folk til å la være å plante. Engasjer dere heller i å bevare ulven her i Norge. <3

 

Anonymous poster hash: 6d5ad...278

Samma her,vil ikke ende med hjerteinfarkt pga redsel. Da jeg kjøpte et gammelt hus med hagen full av humlevennlige busker, så skjærte jeg alt ned til roten.

 

Anonymous poster hash: 3f25e...c8e

 

 

Så trist at det finnes så mange dumme mennesker her i verden...

 

Anonymous poster hash: 86539...3e2

Skrevet

 

 

Jeg planter IKKE humle vennlige planter i hagen! Livredd humler og bier så det er helt fint at de dør ut. :) Oppfordrer folk til å la være å plante. Engasjer dere heller i å bevare ulven her i Norge. <3

 

Anonymous poster hash: 6d5ad...278

Samma her,vil ikke ende med hjerteinfarkt pga redsel. Da jeg kjøpte et gammelt hus med hagen full av humlevennlige busker, så skjærte jeg alt ned til roten.

 

Anonymous poster hash: 3f25e...c8e

 

 

Så trist at det finnes så mange dumme mennesker her i verden...

 

Anonymous poster hash: 86539...3e2

 

Regner med at du snakker for deg selv ;)

 

Anonymous poster hash: 3f25e...c8e

Skrevet

Bursdagsgave til min aktive og naturinteresserte nevø blir i år humlekasse! I tillegg får han noen pakker frø med humlevennlige blomster han kan så med sin mor. Det faller nok i smak!Anonymous poster hash: eeedd...652

Ja, humlekasser er kjempesmarte:) :)

Dette vil vi selv vurdere!

 

Gruppeleder

 

Anonymous poster hash: 2f576...378

Skrevet

Aha, så det er peonene humlene liker så godt i hagen vår... :) Vi har masse humler hos oss hver sommer, da her jeg en unnskyldning til ikke å rydde i blomsterbedet i frykt for å drive dem vekk, hehe. :)

 

Til dere som er redde for humler: Humlene er ikke aggresive i det hele tatt, vi har masse humler i hagen og de bryr seg bare om blomstene, ikke om oss. Jeg var redd for veps og andre insekter når jeg var liten, men humlene er virkelig helt ufarlige.

Skrevet

Jeg planter IKKE humle vennlige planter i hagen! Livredd humler og bier så det er helt fint at de dør ut. :) Oppfordrer folk til å la være å plante. Engasjer dere heller i å bevare ulven her i Norge. <3

 

Anonymous poster hash: 6d5ad...278

Ja, da så. Hvis du er redd for de, skal jeg selvfølgelig ikke bry meg om å bevare disse insektene. Å ta hensyn til enkelte folks fobier er selvsagt mye viktigere enn å bevare livsbærende arter. Man burde egentlig føre en liste over hva folk er redd for og så prøve å kvitte oss med det! *prøver å forestille meg hvordan verden ville se ut da*

 

Anonymous poster hash: e4dd6...7e9

Skrevet

 

Trenger ikke plante mer enn vi har, hagen er fylt med epletrær og blomster som humlene elsker, på en solrik dag kan vi oppleve å ha opp mot 20 humler på besøk samtidig, er ikke så skremmende som det høres ut til, har stor hage ;)Anonymous poster hash: 80a57...5ef

Er nok ikke alle som er like heldige:)

 

Vi har nylig bygget ferdig et hus, og Hagen hvor har ikke en eneste plantevekst!

Så vi må starte fra grunnen av..

 

I nabolaget er det ikke så mye planter i mine øyne, så tror at dette vil komme som en god ide på mange.

Selv lot jeg meg engasjere ekstra når jeg fikk kjennskap til problematikken.

 

Hilsen gruppeleder

 

Anonymous poster hash: 2f576...378

 

 

Var kun noen spinkle epletrær nå min bestemor startet opp her, med tiden har både hun, min mor og jeg fulgt opp hagen og plantet mer og omplantet :) Har et areal hvor det kun er kant bedd, hvor det er god plass or ungene å boltre seg på, mens resten av hagen er med masse bedd, epletrær, bærbusker, stier og en og annen benk/sittegruppe.. Elsker hagen vår <3 Mange rundt oss mener nok vi har for mye, naboene har et par bedd, eller planter i urner bare, men vi stortrives med det slik det er :)

Håpe flere nå anlegger store, fine hager, eller små praktiske men pene hager, synes det ser s trist ut med en stor grønn flekk med busker rundt og noen få bedd/urner som de kaller hage.. Forstår at min stil ikke er foretrukket av alle, men man kan vel sette noen bedd likevel, det finnes en del blomster som klarer seg godt uten stell, som humlene elsker, og med rett grunnarbeid kommer det ikke stort av ugress heller :)

 

Anonymous poster hash: 80a57...5ef

Skrevet

 

 

Det som virkelig tar livet av humler og bier er ikke at folk har lite blomster i hagen, men alt hjelper jo på da. Det er sprøytemidlene og genmodifiserte planter som virkelig tar livet av dem. Velg økologisk!

 

Anonymous poster hash: 16e60...f52

 

 

Genmodifiserte planter dreper humlene..?

 

Ja, i USA har dem fikset på genene til ulike planter slik at dem skal slippe å bruke sprøytemidler. Resultatet er planter som SELV lager lignende gifter som vi bruker for å sprøyte dem. Dette er helt forferdelig fra nederst i rangstigen som humler o.l og opp til menneskene. Derfor er det så ufattelig viktig å velge økologisk. 

 

Men den dagen vi kjøper hus igjen skal jeg plante humle-vennlige planter. I den forrige hagen vi eide hadde vi nesten blomster over hele tomta. Vi hadde 2 humlebol - veldig koselig! :) Humlene er de insektene jeg liker best. De gjør en stor jobb i næringskjeden, er snille etter min mening ettersom de bare surrer rundt med det søte utseende sitt og gjør ikke en flue fortred så lenge man ikke dasker etter dem. :)

 

Anonymous poster hash: 16e60...f52

Skrevet

Meld dere på facebookgruppen "Redd humlene/biene våre!"

 

Masse flotte inspirasjonsbilder, som både Hagen og humlene nyter godt av :D

 

Anonymous poster hash: 2f576...378

Skrevet

Noen som vet hvilke typer blomster som er humlevennlige? :)



Anonymous poster hash: 72c9c...03a
Skrevet

 

Noen som vet hvilke typer blomster som er humlevennlige? :)

 

Anonymous poster hash: 72c9c...03a

 

 

se post #2?

Skrevet

Kirsebær/ morelletrær er veldig populære. Husk også å plante tidlige blomster/ trær. Selje er den som blomstrer tidligst og som de fleste flyvere liker:)

 

Anonymous poster hash: 3bfbe...b87

Skrevet

 

Jeg planter IKKE humle vennlige planter i hagen! Livredd humler og bier så det er helt fint at de dør ut. :) Oppfordrer folk til å la være å plante. Engasjer dere heller i å bevare ulven her i Norge. <3

 

Anonymous poster hash: 6d5ad...278 [/quote

 

Her er det jaggu mange brødhuer. Håper du mener dette ironisk. Du vet at vi er avhengig av disse insektene for å overleve?Du vil derimot beholde østeuropeisk ulv som ikke tilhører norsk fauna?

 

Anonymous poster hash: 717f9...9e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...