Gå til innhold

Synes det er utrolig feil..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor det skal bli behovsprøvd? Dummeste jeg har hørt. Et barn er et barn, samme goder til alle! Skal jeg bli straffet for at jeg har tatt en lang utdannelse som gir godt betalt? Det mener jeg er feil. Det skal lønne seg å ta utdannelse og jobbe, da kan man ikke ta fra de som har jobbet seg opp selv ytelser alle andre får! Feil. I mine øyne! Jeg har jobbet hardt og lenge for min utdannelse nettopp for å ha bedre råd enn de som "kun" har utbetalt 20 000 i mnd. Det setter jeg ikke pris på å bli straffet for....

Anonymous poster hash: d27ef...4a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnetrygden bør fjernes. Så kan man gi støtte til barnefamilier med svak økonomi på andre måter (f.eks over skatteseddelen + økte barnetillegg på uføre- og sosialstønad).

Men det er politisk selvmord å foreslå det, siden alle får barnetrygden og så mange er blinde for annet enn "iiiik, de vil TA PENGER FRA MEG!" Dermed holder politikerne kjeft og faser den ut ved ikke å indeksregulere i stedet.

Anonymous poster hash: 76e51...52d

Dette må være det minst innholdsrike innlegget i hele tråden her.

Anonymous poster hash: 0a607...f11

Skrevet

Min mann (Siv.ing med doktorgrad) og jeg (lege i spesialisering) får tilsammen utbetalt ca 70.000 i mnd. For dette har begge studert henholdsvis i 10 og 7 år. Vi har tilsammen studielån pålydende 650.000 og bor i et lite rekkehus som vi nettopp har kjøpt. For boliglån og studielån betaler vi 30000 i mnd (vi hadde liten egenkapital til hus pga lang studietid) på. I tillegg kommer alle utgifter som man har med to barn samt yrkesforsikringer og andre forsikringer. Det vi klarer å spare per mnd er 3000. 2000 av disse er barnetrygden.

Så det er ingen automatikk i at de som tjener mer bør få mindre. Og dere som er sykepleiere og synes dere tjener så dårlig. Gjør dere egentlig det sammenliknet med annet helsepersonell? Hva utgjør grunnlønn + tillegg for en nyutdannet sykepleier på sykehus?

Anonymous poster hash: 1345f...9a5

Skrevet

Barnetrygden bør fjernes. Så kan man gi støtte til barnefamilier med svak økonomi på andre måter (f.eks over skatteseddelen + økte barnetillegg på uføre- og sosialstønad).

Men det er politisk selvmord å foreslå det, siden alle får barnetrygden og så mange er blinde for annet enn "iiiik, de vil TA PENGER FRA MEG!" Dermed holder politikerne kjeft og faser den ut ved ikke å indeksregulere i stedet.

Anonymous poster hash: 76e51...52d

Dette må være det minst innholdsrike innlegget i hele tråden her.

Anonymous poster hash: 0a607...f11

Hvorfor det? Fordi hun mener noe annet enn deg?

Jeg er enig i at barnetrygden burde være behovsprøvd, men skjønner at det ikke kommer til å skje da det fører til mer administrasjon.

Jeg er for øvrig en av de som nok ikke ville få barnetrygd om den ble behovsprøvd. Bare for å presisere det.

Anonymous poster hash: 024c8...7e5

Skrevet

Så andre skal straffes fordi du valgte å ta en utdannelse som gir mindre inntekt? Fordi du ikke klarte å holde sammen med mannen din og ble alenemor?

Skrevet

Vi med tre barn har større utgifter en de med ett barn, har du tenkt på det?

Ja, men barna kan arve fra hverandre osv, så de blir jo billigere etterhvert, men får like mye trygd for dem. Barn nr. 2 og 3 er billigere på mange måter enn nr. 1.

Anonymous poster hash: 8c8ba...305

Himmel og hav du er naiv :P Det ER dyrere med tre barn enn kun ett. Uavhenging av barnetrygd eller ei. De er jo ikke bare små for alltid. Bare vent til de blir større og skal være med på mere......

Skrevet

Min mann (Siv.ing med doktorgrad) og jeg (lege i spesialisering) får tilsammen utbetalt ca 70.000 i mnd. For dette har begge studert henholdsvis i 10 og 7 år. Vi har tilsammen studielån pålydende 650.000 og bor i et lite rekkehus som vi nettopp har kjøpt. For boliglån og studielån betaler vi 30000 i mnd (vi hadde liten egenkapital til hus pga lang studietid) på. I tillegg kommer alle utgifter som man har med to barn samt yrkesforsikringer og andre forsikringer. Det vi klarer å spare per mnd er 3000. 2000 av disse er barnetrygden.

Så det er ingen automatikk i at de som tjener mer bør få mindre. Og dere som er sykepleiere og synes dere tjener så dårlig. Gjør dere egentlig det sammenliknet med annet helsepersonell? Hva utgjør grunnlønn + tillegg for en nyutdannet sykepleier på sykehus?

Anonymous poster hash: 1345f...9a5

40 000 kr igjen etter huslån og studielån er betalt? Dere har knallgod råd! Synes du DET er trangt, burde du se på forbruket deres.

Skrevet

Så andre skal straffes fordi du valgte å ta en utdannelse som gir mindre inntekt? Fordi du ikke klarte å holde sammen med mannen din og ble alenemor?

Ingen skal straffes. Heller ikke dem som gjør gulvarbeidet som velferdsstaten er avhengig av. De burde komoenseres for å velge et yrke som er sånødvendig, men så dårlig betalt.

Skrevet

Vi budsjetterte med 2000 kroner til vår sønns bursdag, ca halvparten til barneselskapet (pizzaboller, dinosaurkake (hjemmelaget), servietter, godteri etc.

Til familieselskapet serverte vi betasuppe til 20 personer og hadde litt flere kaker, siden det var flere mennesker. Med alt i alt tror jeg totalsummen kom opp mot 2000 kr, er dette urimelig? Kunne sikkert blitt litt mindre med remapølser (hadde vi i fjor) og firstprice-pølsebrød, men akkurat i år "slo vi litt mer på stortromma".

Skjønner ikke hvorfor du angriper nr 39, misunnelse kanskje? Selv har vi over 1 million i inntekt men også over 600 000 kr i studielån og nesten 3 millioner i boliglån. Vi har også snart 3 barn og jeg ser jo at det blir dyrere mtp klær etc. Her kjøper jeg Reima på halvpris hver januar og håper den varer i arv for tre barn (har til nå vart for to barn i allefall) og vi setter stort sett opp ukens middager utfra hva vi har i fryseren og ukens tilbud. Sjelden jeg hører om folk med dårlig råd (av de jeg kjenner) som ukeshandler med planlagt liste, nei de ser jeg gjerne strene mot butikken daglig (er på vei til bhg), lanserer på fb at de spiser pizza ute hver søndag etc. Det gjør ikke vi!

Barnetrygden gir tydeligvis grunn for misunnelse, men kom ikke å si at den burde vært behovsprøvd, vi trenger den.

Anonymous poster hash: 5a11f...227
Skrevet

Ingen skal straffes. Heller ikke dem som gjør gulvarbeidet som velferdsstaten er avhengig av. De burde komoenseres for å velge et yrke som er sånødvendig, men så dårlig betalt.

Kompenseres. Så nødvendig

Skrevet

Jeg er alenemor og uenig med HI. Hva skal kriteriene være? Kun inntekt? Kun at man har klart å skaffe seg egen bolig? Er dere forresten klar over at dersom du i dag ikke får utvidet barnetrygd så er du ikke lenger enslig forsørger og får ikke lenger det skattefradraget?

Anonymous poster hash: 425c2...ea6
Skrevet

#41 Vi budsjetterte med 2000 kroner til vår sønns bursdag, ca halvparten til barneselskapet (pizzaboller, dinosaurkake (hjemmelaget), servietter, godteri etc. Til familieselskapet serverte vi betasuppe til 20 personer og hadde litt flere kaker, siden det var flere mennesker. Med alt i alt tror jeg totalsummen kom opp mot 2000 kr, er dette urimelig? Kunne sikkert blitt litt mindre med remapølser (hadde vi i fjor) og firstprice-pølsebrød, men akkurat i år "slo vi litt mer på stortromma". Skjønner ikke hvorfor du angriper nr 39, misunnelse kanskje? Selv har vi over 1 million i inntekt men også over 600 000 kr i studielån og nesten 3 millioner i boliglån. Vi har også snart 3 barn og jeg ser jo at det blir dyrere mtp klær etc. Her kjøper jeg Reima på halvpris hver januar og håper den varer i arv for tre barn (har til nå vart for to barn i allefall) og vi setter stort sett opp ukens middager utfra hva vi har i fryseren og ukens tilbud. Sjelden jeg hører om folk med dårlig råd (av de jeg kjenner) som ukeshandler med planlagt liste, nei de ser jeg gjerne strene mot butikken daglig (er på vei til bhg), lanserer på fb at de spiser pizza ute hver søndag etc. Det gjør ikke vi! Barnetrygden gir tydeligvis grunn for misunnelse, men kom ikke å si at den burde vært behovsprøvd, vi trenger den. Anonymous poster hash: 5a11f...227

Det er ingen grunn til ikke å bruke noen tusen på en barnebursdag om det ikke er noe problem for budsjettet, men å regne det opp som en av de nødvendige kostnadene som gjør det så dyrt å ha 3 barn er unødvendig.

Jeg tror nok at jeg ligger nokså midt på treet inntektsmessig i denne gjengen her, uavhengig av det så feirer vi nok ikke barnebursdager med 38 gjester. Men det høres hyggelig ut og ære være dere for det. Men om dere har det trangt økonomisk så tipper jeg det kunne være et sted å spare litt!

Anonymous poster hash: 2f50a...284

Skrevet

#62, jeg sa ikke at vi hadde dårlig råd. jeg sa bare at det var feil å angripe noen fordi om de brukte et par tusen på en barnebursdag. Jeg tror derimot at mange med dårlig råd kan ta til seg en del spareråd fremfor å syte over at barnetrygden er for alle.

Vi sparer inn det vi kan på mat og klær ved å handle på tilbud og kan derfor spare mer av lønnen vår til andre ting, buffer, ferier etc. Barnetrygden går med i "det store sluket", vi sparer den ikke til barna våre.

Anonymous poster hash: 5a11f...227
Skrevet

#41 Vi budsjetterte med 2000 kroner til vår sønns bursdag, ca halvparten til barneselskapet (pizzaboller, dinosaurkake (hjemmelaget), servietter, godteri etc. Til familieselskapet serverte vi betasuppe til 20 personer og hadde litt flere kaker, siden det var flere mennesker. Med alt i alt tror jeg totalsummen kom opp mot 2000 kr, er dette urimelig? Kunne sikkert blitt litt mindre med remapølser (hadde vi i fjor) og firstprice-pølsebrød, men akkurat i år "slo vi litt mer på stortromma". Skjønner ikke hvorfor du angriper nr 39, misunnelse kanskje? Selv har vi over 1 million i inntekt men også over 600 000 kr i studielån og nesten 3 millioner i boliglån. Vi har også snart 3 barn og jeg ser jo at det blir dyrere mtp klær etc. Her kjøper jeg Reima på halvpris hver januar og håper den varer i arv for tre barn (har til nå vart for to barn i allefall) og vi setter stort sett opp ukens middager utfra hva vi har i fryseren og ukens tilbud. Sjelden jeg hører om folk med dårlig råd (av de jeg kjenner) som ukeshandler med planlagt liste, nei de ser jeg gjerne strene mot butikken daglig (er på vei til bhg), lanserer på fb at de spiser pizza ute hver søndag etc. Det gjør ikke vi! Barnetrygden gir tydeligvis grunn for misunnelse, men kom ikke å si at den burde vært behovsprøvd, vi trenger den. Anonymous poster hash: 5a11f...227

Det er ingen grunn til ikke å bruke noen tusen på en barnebursdag om det ikke er noe problem for budsjettet, men å regne det opp som en av de nødvendige kostnadene som gjør det så dyrt å ha 3 barn er unødvendig.

Jeg tror nok at jeg ligger nokså midt på treet inntektsmessig i denne gjengen her, uavhengig av det så feirer vi nok ikke barnebursdager med 38 gjester. Men det høres hyggelig ut og ære være dere for det. Men om dere har det trangt økonomisk så tipper jeg det kunne være et sted å spare litt!

Anonymous poster hash: 2f50a...284

Jeg regnet det ikke med som en nødvendig kostnad. Men barn forventer som regel barneselskap, og de voksne i familien "forventer" å bli invitert til bursdagsfeiring av tantebarn/barnebarn. Det er en kostnad som da kommer tre ganger i året når man har tre barn. Vi flotter oss ikke voldsomt på disse sammenkomstene, men lappene flyr fort når man har stor familie. 

Anonymous poster hash: 0b6c3...dc4

Skrevet

Hva med å få deg en bedre betalt jobb? De som tjener så mye bedre en deg har kanskje masse studielån- har du tenkt på det? Fordi du ikke har studert eller jobber i en dårlig betalt jobb skal ikke det gå utover de som gjør karriere vel? Jaja.

Anonymous poster hash: 8ecc4...d4a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...