Gå til innhold

Synes det er utrolig feil..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så vi med 3 barn og mye huslån( ingen arv eller kommende arv), har grei inntekt men mye studielån for å få bra betalte jobber skal ikke få barnetrygd?

Men alenemødre har både skattelette aleneforsørger, bidrag, dekket deler barnepass og dobbelt barnetrygd skal få mer av staten??? Skaff deg en bedre betalt jobb!!!

Anonymous poster hash: a5609...dee

Du skal ikkje ha huslån, men bu i telt ;)

Forøvrig, kva får du ut av å slenge på den siste kommentaren? Trur du dei som har lite aktivt velger bort god lønn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi med tre barn har større utgifter en de med ett barn, har du tenkt på det?

Ja, men barna kan arve fra hverandre osv, så de blir jo billigere etterhvert, men får like mye trygd for dem. Barn nr. 2 og 3 er billigere på mange måter enn nr. 1. Anonymous poster hash: 8c8ba...305

Det er jo udiskutabelt at det er dyrere å ha tre barn enn ett - det kan man vel ikke krangle på? Kanskje ikke tre ganger dyrere, men det er ikke mye man får rabatt på med tre barn altså.

Anonymous poster hash: 7dd17...80c

Gjest thricane
Skrevet

Vel, det er de som tjener de summene du snakker om her som dekker andres (som deres) barnetrygd, ikke motsatt. Vi har allerede fordelt mye via skattesystemet, at barnetrygd følger antall barn og ikke inntekt synes jeg er helt riktig.

Skrevet

At jeg som får utbetalt ca. 20 000 kr i måneden, med ett barn, skal være med å betale for barnetrygden for de med 70-80 000 kr inn i måneden og 3 barn. Kanskje de har arvet noen millioner også, hvem vet?

Barnetrygd bør bli behovsprøvd. Og da tenker jeg på dem med god inntekt og har kommet seg inn på boligmarkedet. Anonymous poster hash: 8c8ba...305

De som bidrar mest til samfunnet dvs tjener mye og skatter mer burde få igjen mer. De som ikke bidrar stort burde heller ikke få så mye fra staten. Hvorfor skal de snylte på oss som gidder å bidra å gjøre en innsats?

Anonymous poster hash: a1baa...8cb

Skrevet

Ja, men barna kan arve fra hverandre osv, så de blir jo billigere etterhvert, men får like mye trygd for dem. Barn nr. 2 og 3 er billigere på mange måter enn nr. 1.

Anonymous poster hash: 8c8ba...305

Hvordan får du til det regnestykket? Klær og bhg er en liten del. Og når ungene er i en viss alder ( 4+ her i huset) slites klær ut og vi må ha nye uansett. SFO har ikke rabatter, bilen må kunne romme 3 seter og dermed er det begrenset utvalg. Huset må kunne romme alle også. For ikke snakke om mat!

Anonymous poster hash: 25eac...8c2

Skrevet

Ja, men barna kan arve fra hverandre osv, så de blir jo billigere etterhvert, men får like mye trygd for dem. Barn nr. 2 og 3 er billigere på mange måter enn nr. 1. Anonymous poster hash: 8c8ba...305
Det er jo udiskutabelt at det er dyrere å ha tre barn enn ett - det kan man vel ikke krangle på? Kanskje ikke tre ganger dyrere, men det er ikke mye man får rabatt på med tre barn altså.

Anonymous poster hash: 7dd17...80c

Dyrere totalt, men ikke pr. barn.

Skrevet

God inntekt er oftest resultat av lang utdanning. Lang utdanning er resultat av langvarig og stor innsats for å skaffe seg det. Er man villig til å slite litt så kan de fleste skaffe seg inntekt man kan leve greit av, men det koster innsats!

Skal de som avslutta skolegang etter niende og sa seg fornøyde med kassajobb på REMA få tilskudd, bidrag, skatteletter osv i massevis, mens de som har lagt ned mange lange år i utdanning skal miste goder? Hvor mange gidder å utdanne seg for å drive landet vårt da? Og resultatet i levestandaren skal være den samme?

Nei, det skal lønne seg å utdanne seg!

Anonymous poster hash: 2f50a...284

Skrevet

Barnehagepris er tildels behovsprøvd. Når jeg var alene med datteren min tjente jeg 50 (!!!!) Kr pr år for å få redusert pris på barnehage.

det føltes urettferdig det.

nei, ytelser fra staten bør være likt for alle.

Skrevet

Barnetrygden bør fjernes. Så kan man gi støtte til barnefamilier med svak økonomi på andre måter (f.eks over skatteseddelen + økte barnetillegg på uføre- og sosialstønad).

Men det er politisk selvmord å foreslå det, siden alle får barnetrygden og så mange er blinde for annet enn "iiiik, de vil TA PENGER FRA MEG!" Dermed holder politikerne kjeft og faser den ut ved ikke å indeksregulere i stedet.

Anonymous poster hash: 76e51...52d
Skrevet

At jeg som får utbetalt ca. 20 000 kr i måneden, med ett barn, skal være med å betale for barnetrygden for de med 70-80 000 kr inn i måneden og 3 barn. Kanskje de har arvet noen millioner også, hvem vet?

Barnetrygd bør bli behovsprøvd. Og da tenker jeg på dem med god inntekt og har kommet seg inn på boligmarkedet. Anonymous poster hash: 8c8ba...305

De som bidrar mest til samfunnet dvs tjener mye og skatter mer burde få igjen mer. De som ikke bidrar stort burde heller ikke få så mye fra staten. Hvorfor skal de snylte på oss som gidder å bidra å gjøre en innsats?

Anonymous poster hash: a1baa...8cb

Skjønner hva slags menneske du er..

Som sagt, jobber fullt skiftarbeid innen helse. Gjør en kjempeinnsats og pleier til og med ufine mennesker som deg selv.

Gjest thricane
Skrevet

Du har ikke tenkt på at de som tjener så mye mer enn deg også skatter mye mer?

Med den nye regjeringen så skatter de som tjener minst mer i prosenter av lønna enn de som tjener mest. De som tjener aller mest har fått skatteletter og de som tjener aller minst har fått økt skatt.

Poenget ditt var?

Anonymous poster hash: 796de...0f0

Hvor i all verden har du det der fra?
Skrevet

Med den nye regjeringen så skatter de som tjener minst mer i prosenter av lønna enn de som tjener mest. De som tjener aller mest har fått skatteletter og de som tjener aller minst har fått økt skatt.

Poenget ditt var?

"Under 150.000 i inntekt: 100 kroner mer i skatt med Siv.

150.000 til 250.000: Ingen forskjell.

250.000 til 300.000 kroner: 100 kroner mindre i skatt med Siv.

300.000 til 350.000 kroner: Ingen forskjell"

"De 25.000 nordmennene som tjener over to millioner kroner i året, får i gjennomsnitt 39.000 kroner i skattelette. 14 900 kroner av dette er lettelse i formuesskatten"

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/statsbudsjettet-2014/to-millioner-nordmenn-faar-ikke-sivs-skattelette/a/10153231/

Skrevet

Vet du hva.. Nå ble jeg litt provosert. Vi tjener litt over gjennomsnittet. De siste årene har vi ikke sett noe til min manns lønnsøkninger, siden det blir spist opp av toppskatt, så han har faktisk mindre utbetalt nå enn han hadde for tre år siden!

Det er slett ikke billig å ha tre barn! Idag har jeg kjøpt det aller mest nødvendige av vårklær, til mine tre barnehagebarn. Eldstemann er et annet kjønn enn de to andre, derfor er ikke klærne i en farge de to minste er villige til å gå med. Mellomste er født på en annen tid på året enn yngste, derfor er det ingen av skoene som passer minste denne sesongen. Dermed måtte jeg ha 3 par støvler, 3 par joggesko, 3 par vårsko, og 3 par innesko til barnehagen, siden alle har vokst en størrelse. I tillegg måtte jeg ha 2 overtrekksbukser til de eldste til barnehagen. Selv om jeg kjøpte det billig, kom gildet på nesten 3000,-. Heldigvis passer fremdeles regntøy og vår/høst dressene. Og nei, disse går som regel heller ikke i arv, for jeg har aktive unger som sliter ut nesten alt av klær. Sist måned fikk mellomste en oppdatering av inneklær. for 2000,- i tillegg til bursdagsfeiringen av eldste på flere tusen, selv om vi prøver å gjøre det så billig så mulig. Neste måned må alle ha nye sko til 17.mai, og så venter sandaler og sommertøy...

Vi er avhengige av to biler på grunn av mannens jobb, og vi bor usentralt hvor det ikke går buss. De koster oss 5000,- i mnd. og da har vi ikke lån på dem. Og i disse bilene står tilsammen 6 barneseter. Uansett om vi kjøper brukt blir det mye penger utav det tilsammen. Vi har ingen vi kan arve hverken klær eller utstyr fra. Vi måtte kjøpe større bolig, fordi familien hadde vokst ut av den forrige. 

Barnehageregningen er hver mnd. på over 6000,-. Og det blir dyrere til høsten når eldste begynner på sfo og vi dermed kun får en søskenrabatt. For ikke å snakke om hva det koster å kjøpe mat til en familie på 5, og hvor store strømutgifter vi har med så mye oppvask og klesvask!

Vi klarer oss fint, men det er ikke mye til overs. Uten barnetrygden hadde faktisk blitt ganske trangt. Vi har ikke mye i huslån, eller bruker mye penger på ferie ol. Jeg blir irritert på at folk tror at de som tjener såpass at de må betale toppskatt har så romslig økonomi at det bare er å sløse. Det gjelder ikke oss. Jeg har ikke råd til designervesker og stadige weekendturer på spa med venninner!

Anonymous poster hash: 0b6c3...dc4
Gjest thricane
Skrevet

Poenget ditt var?

"Under 150.000 i inntekt: 100 kroner mer i skatt med Siv.

150.000 til 250.000: Ingen forskjell.

250.000 til 300.000 kroner: 100 kroner mindre i skatt med Siv.

300.000 til 350.000 kroner: Ingen forskjell"

"De 25.000 nordmennene som tjener over to millioner kroner i året, får i gjennomsnitt 39.000 kroner i skattelette. 14 900 kroner av dette er lettelse i formuesskatten"

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/statsbudsjettet-2014/to-millioner-nordmenn-faar-ikke-sivs-skattelette/a/10153231/

Du skriver at med den nye regjeringa skatter de som tjener minst mer i prosent enn de som tjener mest. Det er noe forbanna bullshit. Kommer du virkelig frem til den konklusjonen ut fra en generelt regnestykke fra VG som gir endring +/- 100 kr?
Skrevet

Nr 39

Du greide deg fint helt til den bursdagsfeiringa til flere tusen.....

Skrevet

Jeg jobber også innenfor helse, treårig utdannelse, men med planer om videreutdanning når jeg har jobbet enda litt mer, alenemor.Jeg synes det er kjedelig at jeg tjener 30 000 i mnd, men 10 000 trekkes. Samtidig er jeg så heldig at jeg bor i Norge og mottar barnetrygd og stønad til barnetilsyn. Sånn sett, la meg slippe stønader og gi meg 25 000 utbetalt i stedet.

Nei takk. Jeg bidrar gjerne. Hva om noe skulle skje? Hva om man er i en ulykke og blir ufør? Hva om man må bli hjemme med svært sykt barn og motta pleiepenger istedet for lønn? Bare noen eksempler. Dette kan forresten også skje dem som tjener 70 - 80 000 i mnd, ikke glem det.

Jeg jobber også hardt. Og jeg jobbet hardt da jeg studerte. Jeg vil som sagt fortsette å studere. Selv om jeg var alene med barn da jeg tok utdannelsen, har jeg også studeilån som må betales, staten betalte ikke for alt. Jeg tenker samtidig at jeg fikk overgansstønad ved siden av lån (hadde ikke klart meg uten en av delene), og nå er det min tur til å gi noe tilbake.

Og, jeg kom meg inn på boligmarkedet for et halvt år siden. Jeg har ingenting oppspart, men kjøpte meg leilighet fordi jeg jobber hardt og gikk inn i en god, men tidkrevende dialog med banken. Det er ikke bare "de rike" og de som arver penger som har muligheten til dette.

Og hvis du mener det er dyrere med et barn enn flere siden alle søsken skal arve alt av hverandre, så kan du spare penger ved å følge med på finn. no og lignende sider under "gis bort".

Og at du jobber hard i yrket, da kan man bytte yrke. Jeg kunne også tenke meg mer lønn, og synes vi har dårlig betalt i forhold til andre yrkesgrupper. Samtidig som jeg trives i jobben, og ville ikke valgt noe annet. Skulle jeg valgt yrke etter lønn, hadde det i hverfall ikke blitt innenfor helse.

Anonymous poster hash: 94e6d...81e
Skrevet

Barnetrygden er egentlig ikke en trygd, men et skattelette. Den gange den den ble innført, ble den satt i mors navn fordi det var far som tjente penger. Da hadde mor noen kroner hun kunne bruke dersom far valgte å drikke opp hele lønninga.

Behovsprøving ville være voldsomt dyrt å administrere og koste mer enn man ville spart inn. Det ville også være svært vanskelig å finne noen rettferdige kriterier å behovsprøve etter.

Skulle vi, som sparer mesteparten av barnetrygden miste den, mens Hansen ved siden av som tjener mer enn os, men bruker mye penger på øl, biff og røyk, å beholde den fordi de ikke sparer? Selv om vi kan spare fordi vi velger å leve enkelt, mens Hansen velger å bruke alt de har hver måned?

Du nevner bolig. Noen velger å leve i leid leilighet fordi de foretrekker det, og bruker heller penger på andre ting. For eksempel ferieturer. Da jeg var barn, hadde naboene en svært enkel bolig, men de dro på flotte ferier hver eneste sommer. Mine foreldre prioriterte bolig. Vi hadde nokså nytt hus, og pene møbler. Jeg var misunnelig på nabobarnas ferieopplevelser. De var misunnelige på mitt hjem. Etter din teori ville mine foreldre mistet barnetrygden, mens naboene ville beholdt dem. Begge familier hadde omtrent samme lønnsnivå.

Det finnes mange, mange problemer med behovsprøving. Tar du kun utgangspunkt i inntekt vil det fortsatt bli urettferdig. Levekostnadene er ikke like. Tenk deg et hus langt ute på landet. Tenk deg samme hus og tomt, plassert på Oslos beste vestkant. Hvilket hus tror du er dyrest å bo i?

Jeg skjønner at det er kjipt å ha såpass dårlig råd. Men tror du seriøst at du ville fått skattelette av at barnetrygden ble behovsprøvd? Ville det gitt deg bedre råd?

Skrevet

Mannen min betalte over en million i skatt i fjor. Tipper vi dekte opp de skarve 1900 vi får i mnd for våre to barn.

Anonymous poster hash: 24ccc...a6a

Skrevet

Nr 39

Du greide deg fint helt til den bursdagsfeiringa til flere tusen.....

Feiring nr. 1: barnebursdag ca 1000-1500,- i mat, drikke, kake, pynt, gave/ godteposer til 14 barn. Synes ikke det er så mye..

Feiring nr 2: Familieselskap ca. 1500-2000,- det samme minus godteposer til 24 personer (besteforeldre, oldeforeldre/ tanter/ onkler og fetter/kusiner).

Gave fra oss foreldre 1000,-

Er dette en overdådig feiring?

Anonymous poster hash: 0b6c3...dc4

Skrevet

Jeg vil tro de som tjener 70 -80 000,- betaler sin del de også gjennom skatten.

Vi må se litt større på det hele. Ikke bare jeg vil ikke...

"Kanskje de føler at de ikke gidder å betale for din permisjon, du får spare selv" da tipper jeg klagingen over 1000 kr får en annen lyd.

Man må gi og ta. Åpne øynene!

Anonymous poster hash: 03e22...8fe

Skrevet

Men alenemødre står da fritt til å ta en utdanning som gir mer enn 20000 utbetalt om de skulle ønske det?

Anonymous poster hash: f941f...8c6

Skrevet

Men alenemødre står da fritt til å ta en utdanning som gir mer enn 20000 utbetalt om de skulle ønske det?

Ja, for det finnes ubegrenset av toppbetalte jobber, og ingen behøves i helsevesenet, sant?

Skrevet

Ja, for det finnes ubegrenset av toppbetalte jobber, og ingen behøves i helsevesenet, sant?

At det trengs folk i helsevesenet betyr da ikke at alenemødre må ta dem? De står jo fritt i likhet med alle andre å velge å utdanne seg til eks sivilingeniør eller økonom i stedet for sykepleier?

Eller er det slik at alle alenemødre må være innen helsevesenet? I så tilfelle lærte jeg noe nytt i dag ;)

Skrevet

At det trengs folk i helsevesenet betyr da ikke at alenemødre må ta dem? De står jo fritt i likhet med alle andre å velge å utdanne seg til eks sivilingeniør eller økonom i stedet for sykepleier?

Eller er det slik at alle alenemødre må være innen helsevesenet? I så tilfelle lærte jeg noe nytt i dag ;)

Hvis dette er rettet mot det jeg skrev, så var det ikke det jeg mente. Jeg valgte yrket mitt pga interesse for feltet, ikke pengene. Hadde jeg valgt pga pengene hadde jeg blitt sivilingeniør ;) Synes likevel vi tjener lite i forhold til jobben vi gjør. Dette er en helt annen diskusjon, så går ikke inn på den. Poenget mitt var egentlig at selv om det kan virke som at jeg og HI er i lik økonomisk situasjon, så er jeg helt uenig med HI.

Anonymous poster hash: 94e6d...81e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...