Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #26 Skrevet 4. april 2014 Jehovas vitner mener det er rett å slå barna som en del av oppdragelsen,så ville ikke hatt noen som er det som barnevakt. Anonymous poster hash: abe20...089 Sludder Hva faen vet du om det?? Har selv vokst opp med foreldre som er Jehovas vitner så jeg vet hva jeg snakk om! Så ikke kom å fortell meg at jeg ikke vet hva jeg snakker om!! Anonymous poster hash: abe20...089 Du er vel ikke alene om å ha vokst opp med foreldre som er JV, så syns ikke du skal uttale deg på vegne av ALLE.. Synd om dine foreldre ikke klarte seg uten å slå, men hverken mine eller noen jeg kjenner har noen gang slått barna sine. Anonymous poster hash: 794e7...0e0 Foreldre som slår gjør det neppe fordi de er Jehovas Vitner. Bra Sug Lut. Noen må frem med skremsel propaganda uansett! Anonymous poster hash: 395ac...843
BikkjeBisk Skrevet 4. april 2014 #27 Skrevet 4. april 2014 Jehovas vitner mener det er rett å slå barna som en del av oppdragelsen,så ville ikke hatt noen som er det som barnevakt. Anonymous poster hash: abe20...089 Sludder Hva faen vet du om det?? Har selv vokst opp med foreldre som er Jehovas vitner så jeg vet hva jeg snakk om! Så ikke kom å fortell meg at jeg ikke vet hva jeg snakker om!! Anonymous poster hash: abe20...089 Har en svigerfar som er JV av tro, men han er gift med en ikke jv og praktiserer det ikke i det daglige. Mannen min ble ALDRI slått. Dette er sikkert meget så forskjellig fra familie til familie. Finnes da familier som slår barna sine som ikke er av JV og da kan man ikke si at alle ateister f.eks er barnemishandlere.... Men alle jøder er barnemishandlere pga omskjæring? Ingen som snakker om mishandling, man snakker om hvordan forholde seg til mennesker med en annen tro om deg selv! Hakk i platen? Anonymous poster hash: 395ac...843 Hæ? Jeg svarte på at det var en som mente at alle JV slo barna sine. Men ja, omskjæring er barnemishandel.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #28 Skrevet 4. april 2014 Jehovas vitner mener det er rett å slå barna som en del av oppdragelsen,så ville ikke hatt noen som er det som barnevakt. Anonymous poster hash: abe20...089 Sludder Hva faen vet du om det?? Har selv vokst opp med foreldre som er Jehovas vitner så jeg vet hva jeg snakk om! Så ikke kom å fortell meg at jeg ikke vet hva jeg snakker om!! Anonymous poster hash: abe20...089 Har en svigerfar som er JV av tro, men han er gift med en ikke jv og praktiserer det ikke i det daglige. Mannen min ble ALDRI slått. Dette er sikkert meget så forskjellig fra familie til familie. Finnes da familier som slår barna sine som ikke er av JV og da kan man ikke si at alle ateister f.eks er barnemishandlere.... Men alle jøder er barnemishandlere pga omskjæring? Ingen som snakker om mishandling, man snakker om hvordan forholde seg til mennesker med en annen tro om deg selv! Hakk i platen? Anonymous poster hash: 395ac...843 Hæ? Jeg svarte på at det var en som mente at alle JV slo barna sine. Men ja, omskjæring er barnemishandel. Du mener barnemishandling ikke sant? Eller er det blitt en handel hos dere med miss? Noe som er lovlig kan man ikke si er barnemishandling. JV kan si nei til blodoverføring, det er ikke en mishandling. Jøder kan omskjære det er ikke en misshandel. For å være JV må man kunne ringe på dører og snakke med mennesker. Er man ikke i JV og gjør det samme blir man ansett som små sprø. Vi som samfunn må tåle dette! Anonymous poster hash: 395ac...843
Gjest elisa bt Skrevet 4. april 2014 #29 Skrevet 4. april 2014 De er snille og hyggelige så lenge man ikke taler de imot. Anonymous poster hash: 395ac...843 Å? Hvordan ?? Anonymous poster hash: db58a...047 Man må ikke utfordre de på tro da kan de bli opprørte og oppriktig lei seg. Det er ikke pent gjort mot de synes jeg. Anonymous poster hash: 395ac...843 Jeg tenker at når man er med i en menighet som faktisk går å misjonerer på dørene til folk så bør man tåle å bli utfordret på tro. De oppsøker jo andre mennesker i disse andre menneskenes hjem, nettopp for å utfordre disse andre menneskene på tro... Men det betyr jo ikke at man skal være stygg, det er greit å utfordre, og oppfordre til diskusjon, ikke greit å rakke ned på. Greit å argumentere for sitt syn og forklare hvorfor man ikke er enig, men ikke greit å kreve at den andre skifter mening. Det må også være greit, og skal respekteres, hvis den som blir utfordret sier at dette ønsker jeg ikke snakke om, uansett om det er en fra jv som blir utfordret, eller det er de som utfordrer. Anonymous poster hash: e6c44...b5c Personlig har ikke jeg problemer med Jehovas vitner. Men jeg har fått høre opplevelser JV, har som har satt spor i enkelt individer. Det dreier seg da om fordommer fra skole og naboer som er det mest slitsomme. Har selv hatt JV som nære naboer og studiekamerat. Det er trist når de blir baksnakket og fryktet. Det mest vanlige et vitne møter når de misjonerer er takk og vi har dessverre ikke tid nå. Men når folk slenger døren i fjeset på de da synes jeg det sier mest om den som gjør det. De fleste i Norge klarer vel å si høflig beklager? Anonymous poster hash: 395ac...843 Er dette ment som et svar til meg? Det ser sånn ut ut fra plasseringen av det, men jeg skjønner ikke hvordan du klarer å tolke innlegget mitt til at det er greit å baksnakke eller slenge døra i fjeset på noen? Jeg sier jo nettopp at det ikke er greit å være stygg. Anonymous poster hash: e6c44...b5c JV medlemmer blir stigmatisert. Selv kjenner jeg også på at man blir provosert når man ikke kan svare tilbake og ha en real diskusjon med folk. For noen blir det så mye at de eksploderer med sinne. Det er JV medlemmer jeg har snakket med som forteller episoder om ondskapen i verden. Har jo mest lyst å si ikke ring på døren til folk og mas om Jehova folk blir irritert, men det vet jeg ikke går inn. For meg er det litt vanskelig å være venner med folk jeg ikke kan være ærlig med. Er jeg fordomsfull da? Anonymous poster hash: 395ac...843 Mener du at jeg, ved å ta en real diskusjon, stigmatiserer noen? Med en diskusjon? Mener du at hvis en person som er JV kommer med en påstand så kan man ikke svare tilbake? Ikke argumentere for sitt syn? Hvordan er en diskusjon stigmatiserende? Du velger selvsagt vennene dine selv, og jeg ønsker meg heller ikke venner jeg ikke kan være ærlig med. Det fordomsfulle i utsagnet ditt er ikke at du ikke ønsker venner du ikke kan være ærlig med, men at det ligger underforstått at man ikke kan være ærlig med Jehovas vitner. Denne underforståtte påstanden mener jeg er stigmatiserende, fordi den legger føringer for hvordan man skal oppfatte og oppføre seg mot en gruppe mennesker. Det finnes helt sikkert noen Jehovas vitner som ikke tåler at man er ærlig med dem, men det gjelder da ikke alle. Alle Jehovas vitner er tross alt ulike individer. Forøvrig er jeg selv ikke religiøs, jeg kjenner ikke mange JV, har ingen i omgangskretsen per i dag, men har møtt noen oppigjennom, både på døra mi og i andre sammenhenger. Hadde på et tidspunkt en kollega som var JV.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #30 Skrevet 4. april 2014 De er snille og hyggelige så lenge man ikke taler de imot. Anonymous poster hash: 395ac...843 Å? Hvordan ?? Anonymous poster hash: db58a...047 Man må ikke utfordre de på tro da kan de bli opprørte og oppriktig lei seg. Det er ikke pent gjort mot de synes jeg. Anonymous poster hash: 395ac...843 Jeg tenker at når man er med i en menighet som faktisk går å misjonerer på dørene til folk så bør man tåle å bli utfordret på tro. De oppsøker jo andre mennesker i disse andre menneskenes hjem, nettopp for å utfordre disse andre menneskene på tro... Men det betyr jo ikke at man skal være stygg, det er greit å utfordre, og oppfordre til diskusjon, ikke greit å rakke ned på. Greit å argumentere for sitt syn og forklare hvorfor man ikke er enig, men ikke greit å kreve at den andre skifter mening. Det må også være greit, og skal respekteres, hvis den som blir utfordret sier at dette ønsker jeg ikke snakke om, uansett om det er en fra jv som blir utfordret, eller det er de som utfordrer. Anonymous poster hash: e6c44...b5c Personlig har ikke jeg problemer med Jehovas vitner. Men jeg har fått høre opplevelser JV, har som har satt spor i enkelt individer. Det dreier seg da om fordommer fra skole og naboer som er det mest slitsomme. Har selv hatt JV som nære naboer og studiekamerat. Det er trist når de blir baksnakket og fryktet. Det mest vanlige et vitne møter når de misjonerer er takk og vi har dessverre ikke tid nå. Men når folk slenger døren i fjeset på de da synes jeg det sier mest om den som gjør det. De fleste i Norge klarer vel å si høflig beklager? Anonymous poster hash: 395ac...843 Er dette ment som et svar til meg? Det ser sånn ut ut fra plasseringen av det, men jeg skjønner ikke hvordan du klarer å tolke innlegget mitt til at det er greit å baksnakke eller slenge døra i fjeset på noen? Jeg sier jo nettopp at det ikke er greit å være stygg. Anonymous poster hash: e6c44...b5c JV medlemmer blir stigmatisert. Selv kjenner jeg også på at man blir provosert når man ikke kan svare tilbake og ha en real diskusjon med folk. For noen blir det så mye at de eksploderer med sinne. Det er JV medlemmer jeg har snakket med som forteller episoder om ondskapen i verden. Har jo mest lyst å si ikke ring på døren til folk og mas om Jehova folk blir irritert, men det vet jeg ikke går inn. For meg er det litt vanskelig å være venner med folk jeg ikke kan være ærlig med. Er jeg fordomsfull da? Anonymous poster hash: 395ac...843 Mener du at jeg, ved å ta en real diskusjon, stigmatiserer noen? Med en diskusjon? Mener du at hvis en person som er JV kommer med en påstand så kan man ikke svare tilbake? Ikke argumentere for sitt syn? Hvordan er en diskusjon stigmatiserende? Du velger selvsagt vennene dine selv, og jeg ønsker meg heller ikke venner jeg ikke kan være ærlig med. Det fordomsfulle i utsagnet ditt er ikke at du ikke ønsker venner du ikke kan være ærlig med, men at det ligger underforstått at man ikke kan være ærlig med Jehovas vitner. Denne underforståtte påstanden mener jeg er stigmatiserende, fordi den legger føringer for hvordan man skal oppfatte og oppføre seg mot en gruppe mennesker. Det finnes helt sikkert noen Jehovas vitner som ikke tåler at man er ærlig med dem, men det gjelder da ikke alle. Alle Jehovas vitner er tross alt ulike individer. Forøvrig er jeg selv ikke religiøs, jeg kjenner ikke mange JV, har ingen i omgangskretsen per i dag, men har møtt noen oppigjennom, både på døra mi og i andre sammenhenger. Hadde på et tidspunkt en kollega som var JV. Du kan ende opp som en som stigmatiserer om vedkommende du tok diskusjonen med føler seg krenket eller andre JV medlemmer opplever det slik. Om du i sinne bryter en avtale med en JV kan det oppleves som diskriminering. Om det er helt reelt alltid tror jeg ikke på og når jeg ikke kan si til en person at nå tror jeg du overdriver så er vennskap litt vanskelig for meg. Det er slik jeg har møtt JV. Som sagt aldri hatt annet enn kos med de! Anonymous poster hash: 395ac...843
Blondzilla Skrevet 4. april 2014 #31 Skrevet 4. april 2014 Alle burde lese boken "Gud bor i Brooklyn"
Gjest elisa bt Skrevet 4. april 2014 #32 Skrevet 4. april 2014 De er snille og hyggelige så lenge man ikke taler de imot. Anonymous poster hash: 395ac...843 Å? Hvordan ?? Anonymous poster hash: db58a...047 Man må ikke utfordre de på tro da kan de bli opprørte og oppriktig lei seg. Det er ikke pent gjort mot de synes jeg. Anonymous poster hash: 395ac...843 Jeg tenker at når man er med i en menighet som faktisk går å misjonerer på dørene til folk så bør man tåle å bli utfordret på tro. De oppsøker jo andre mennesker i disse andre menneskenes hjem, nettopp for å utfordre disse andre menneskene på tro... Men det betyr jo ikke at man skal være stygg, det er greit å utfordre, og oppfordre til diskusjon, ikke greit å rakke ned på. Greit å argumentere for sitt syn og forklare hvorfor man ikke er enig, men ikke greit å kreve at den andre skifter mening. Det må også være greit, og skal respekteres, hvis den som blir utfordret sier at dette ønsker jeg ikke snakke om, uansett om det er en fra jv som blir utfordret, eller det er de som utfordrer. Anonymous poster hash: e6c44...b5c Personlig har ikke jeg problemer med Jehovas vitner. Men jeg har fått høre opplevelser JV, har som har satt spor i enkelt individer. Det dreier seg da om fordommer fra skole og naboer som er det mest slitsomme. Har selv hatt JV som nære naboer og studiekamerat. Det er trist når de blir baksnakket og fryktet. Det mest vanlige et vitne møter når de misjonerer er takk og vi har dessverre ikke tid nå. Men når folk slenger døren i fjeset på de da synes jeg det sier mest om den som gjør det. De fleste i Norge klarer vel å si høflig beklager? Anonymous poster hash: 395ac...843 Er dette ment som et svar til meg? Det ser sånn ut ut fra plasseringen av det, men jeg skjønner ikke hvordan du klarer å tolke innlegget mitt til at det er greit å baksnakke eller slenge døra i fjeset på noen? Jeg sier jo nettopp at det ikke er greit å være stygg. Anonymous poster hash: e6c44...b5c JV medlemmer blir stigmatisert. Selv kjenner jeg også på at man blir provosert når man ikke kan svare tilbake og ha en real diskusjon med folk. For noen blir det så mye at de eksploderer med sinne. Det er JV medlemmer jeg har snakket med som forteller episoder om ondskapen i verden. Har jo mest lyst å si ikke ring på døren til folk og mas om Jehova folk blir irritert, men det vet jeg ikke går inn. For meg er det litt vanskelig å være venner med folk jeg ikke kan være ærlig med. Er jeg fordomsfull da? Anonymous poster hash: 395ac...843 Mener du at jeg, ved å ta en real diskusjon, stigmatiserer noen? Med en diskusjon? Mener du at hvis en person som er JV kommer med en påstand så kan man ikke svare tilbake? Ikke argumentere for sitt syn? Hvordan er en diskusjon stigmatiserende? Du velger selvsagt vennene dine selv, og jeg ønsker meg heller ikke venner jeg ikke kan være ærlig med. Det fordomsfulle i utsagnet ditt er ikke at du ikke ønsker venner du ikke kan være ærlig med, men at det ligger underforstått at man ikke kan være ærlig med Jehovas vitner. Denne underforståtte påstanden mener jeg er stigmatiserende, fordi den legger føringer for hvordan man skal oppfatte og oppføre seg mot en gruppe mennesker. Det finnes helt sikkert noen Jehovas vitner som ikke tåler at man er ærlig med dem, men det gjelder da ikke alle. Alle Jehovas vitner er tross alt ulike individer. Forøvrig er jeg selv ikke religiøs, jeg kjenner ikke mange JV, har ingen i omgangskretsen per i dag, men har møtt noen oppigjennom, både på døra mi og i andre sammenhenger. Hadde på et tidspunkt en kollega som var JV. Du kan ende opp som en som stigmatiserer om vedkommende du tok diskusjonen med føler seg krenket eller andre JV medlemmer opplever det slik. Om du i sinne bryter en avtale med en JV kan det oppleves som diskriminering. Om det er helt reelt alltid tror jeg ikke på og når jeg ikke kan si til en person at nå tror jeg du overdriver så er vennskap litt vanskelig for meg. Det er slik jeg har møtt JV. Som sagt aldri hatt annet enn kos med de! Anonymous poster hash: 395ac...843 Jeg kan ikke ta ansvar for andres følelser. Noen vil kunne føle seg krenket selv om jeg ikke mener å krenke, og jeg vil ikke på forhånd kunne vite i hvilke situasjoner det kan komme til å skje. Den eneste måten jeg kan sikre meg mot at jeg aldri noensinne utilsiktet skal komme til å krenke noen blir ved å slutte å omgås folk. Det vil jeg faktisk ikke. Men jeg vil holde diskusjonene mine på et sivilisert nivå.Jeg vil diskutere sak, ikke person. Jeg vil forklare hvorfor jeg mener det jeg mener, kanskje håper jeg til og med at den jeg diskuterer med skal endre mening, men samtidig vil jeg alltid mene at det er hans/hennes rett å mene akkurat hva de vil. Jeg kan som sagt ikke styre andres følelser, og hvis noen føler seg krenket etter en diskusjon synes jeg det er trist, fordi jeg ikke ønsker å krenke noen. Likevel nekter jeg å godta at jeg stigmatiserer noen fordi jeg tar en diskusjon. Det å si noen i mot, og fortelle hva man selv mener, er i seg selv ikke å stigmatisere. Meninger kan være stigmatiserende(for eksempel hvis jeg mente at alle som er blonde er dumme, det er da ikke diskusjonen som er stigmatiserende, men meningen jeg tar med meg inn i diskusjonen. "Et stigma er en generalisering der en persons spesifikke handlingsmønster eller særtrekk definerer vedkommendes allmenne karakter. Sagt på en annen måte tildeler stigmaet personer en sosial status som får forrang foran deres øvrige egenskaper." (http://no.wikipedia.org/wiki/Stigmatisering) Om jeg bryter en avtale med noen i sinne vil jeg tro det ikke oppleves greit hverken for dem eller meg. Om det kan kalles diskriminering kommer ann på hvilke ord jeg bruker. Hvis jeg sier at "Jeg vil ikke treffe deg i morgen likevel, for jeg orker ikke denne evige diskusjonen oss imellom" snakker jeg om min relasjon til den aktuelle personen. Hvis jeg sier "Jeg vil ikke treffe deg i morgen likevel, for dere Jehovas vitner skal bare diskutere hele tiden og det orker jeg ikke", da kan man begynne å snakke om diskriminering.
Musemora Skrevet 4. april 2014 #33 Skrevet 4. april 2014 Jehova tillater ikke vold Nei, men de tillater at barna deres dør fordi det er et bedre alternativ å la dem stryke med enn å gi dem blod via overføring. Med det sagt: å påstå at "JV-folk slår barna sine" er en idiotisk ting å komme med, all den tid Jehovas Vitner, som alle andre mennesker, er individuelle personer. Noen er rævhøl, og de fleste er slettes ikke det. Jeg kjenner en vitnefamilie og de er herlige og varme mennesker alle sammen. Har bodd hos dem i perioder i et annet land, og ble ikke forsøkt overtalt så mye som et sekund. De holder på med sitt, og lar meg styre med mitt. De er flotte. Neida det gjør de ikke. De har ingenting å si hvis barna er under 18 år. Bv tar over omsorgen og barnet får blod.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #34 Skrevet 4. april 2014 De er snille og hyggelige så lenge man ikke taler de imot. Anonymous poster hash: 395ac...843 Å? Hvordan ?? Anonymous poster hash: db58a...047 Man må ikke utfordre de på tro da kan de bli opprørte og oppriktig lei seg. Det er ikke pent gjort mot de synes jeg. Anonymous poster hash: 395ac...843 Jeg tenker at når man er med i en menighet som faktisk går å misjonerer på dørene til folk så bør man tåle å bli utfordret på tro. De oppsøker jo andre mennesker i disse andre menneskenes hjem, nettopp for å utfordre disse andre menneskene på tro... Men det betyr jo ikke at man skal være stygg, det er greit å utfordre, og oppfordre til diskusjon, ikke greit å rakke ned på. Greit å argumentere for sitt syn og forklare hvorfor man ikke er enig, men ikke greit å kreve at den andre skifter mening. Det må også være greit, og skal respekteres, hvis den som blir utfordret sier at dette ønsker jeg ikke snakke om, uansett om det er en fra jv som blir utfordret, eller det er de som utfordrer. Anonymous poster hash: e6c44...b5c Personlig har ikke jeg problemer med Jehovas vitner. Men jeg har fått høre opplevelser JV, har som har satt spor i enkelt individer. Det dreier seg da om fordommer fra skole og naboer som er det mest slitsomme. Har selv hatt JV som nære naboer og studiekamerat. Det er trist når de blir baksnakket og fryktet. Det mest vanlige et vitne møter når de misjonerer er takk og vi har dessverre ikke tid nå. Men når folk slenger døren i fjeset på de da synes jeg det sier mest om den som gjør det. De fleste i Norge klarer vel å si høflig beklager? Anonymous poster hash: 395ac...843 Er dette ment som et svar til meg? Det ser sånn ut ut fra plasseringen av det, men jeg skjønner ikke hvordan du klarer å tolke innlegget mitt til at det er greit å baksnakke eller slenge døra i fjeset på noen? Jeg sier jo nettopp at det ikke er greit å være stygg. Anonymous poster hash: e6c44...b5c JV medlemmer blir stigmatisert. Selv kjenner jeg også på at man blir provosert når man ikke kan svare tilbake og ha en real diskusjon med folk. For noen blir det så mye at de eksploderer med sinne. Det er JV medlemmer jeg har snakket med som forteller episoder om ondskapen i verden. Har jo mest lyst å si ikke ring på døren til folk og mas om Jehova folk blir irritert, men det vet jeg ikke går inn. For meg er det litt vanskelig å være venner med folk jeg ikke kan være ærlig med. Er jeg fordomsfull da? Anonymous poster hash: 395ac...843 Mener du at jeg, ved å ta en real diskusjon, stigmatiserer noen? Med en diskusjon? Mener du at hvis en person som er JV kommer med en påstand så kan man ikke svare tilbake? Ikke argumentere for sitt syn? Hvordan er en diskusjon stigmatiserende? Du velger selvsagt vennene dine selv, og jeg ønsker meg heller ikke venner jeg ikke kan være ærlig med. Det fordomsfulle i utsagnet ditt er ikke at du ikke ønsker venner du ikke kan være ærlig med, men at det ligger underforstått at man ikke kan være ærlig med Jehovas vitner. Denne underforståtte påstanden mener jeg er stigmatiserende, fordi den legger føringer for hvordan man skal oppfatte og oppføre seg mot en gruppe mennesker. Det finnes helt sikkert noen Jehovas vitner som ikke tåler at man er ærlig med dem, men det gjelder da ikke alle. Alle Jehovas vitner er tross alt ulike individer. Forøvrig er jeg selv ikke religiøs, jeg kjenner ikke mange JV, har ingen i omgangskretsen per i dag, men har møtt noen oppigjennom, både på døra mi og i andre sammenhenger. Hadde på et tidspunkt en kollega som var JV. Du kan ende opp som en som stigmatiserer om vedkommende du tok diskusjonen med føler seg krenket eller andre JV medlemmer opplever det slik. Om du i sinne bryter en avtale med en JV kan det oppleves som diskriminering. Om det er helt reelt alltid tror jeg ikke på og når jeg ikke kan si til en person at nå tror jeg du overdriver så er vennskap litt vanskelig for meg. Det er slik jeg har møtt JV. Som sagt aldri hatt annet enn kos med de! Anonymous poster hash: 395ac...843 Jeg kan ikke ta ansvar for andres følelser. Noen vil kunne føle seg krenket selv om jeg ikke mener å krenke, og jeg vil ikke på forhånd kunne vite i hvilke situasjoner det kan komme til å skje. Den eneste måten jeg kan sikre meg mot at jeg aldri noensinne utilsiktet skal komme til å krenke noen blir ved å slutte å omgås folk. Det vil jeg faktisk ikke. Men jeg vil holde diskusjonene mine på et sivilisert nivå.Jeg vil diskutere sak, ikke person. Jeg vil forklare hvorfor jeg mener det jeg mener, kanskje håper jeg til og med at den jeg diskuterer med skal endre mening, men samtidig vil jeg alltid mene at det er hans/hennes rett å mene akkurat hva de vil. Jeg kan som sagt ikke styre andres følelser, og hvis noen føler seg krenket etter en diskusjon synes jeg det er trist, fordi jeg ikke ønsker å krenke noen. Likevel nekter jeg å godta at jeg stigmatiserer noen fordi jeg tar en diskusjon. Det å si noen i mot, og fortelle hva man selv mener, er i seg selv ikke å stigmatisere. Meninger kan være stigmatiserende(for eksempel hvis jeg mente at alle som er blonde er dumme, det er da ikke diskusjonen som er stigmatiserende, men meningen jeg tar med meg inn i diskusjonen. "Et stigma er en generalisering der en persons spesifikke handlingsmønster eller særtrekk definerer vedkommendes allmenne karakter. Sagt på en annen måte tildeler stigmaet personer en sosial status som får forrang foran deres øvrige egenskaper." (http://no.wikipedia.org/wiki/Stigmatisering) Om jeg bryter en avtale med noen i sinne vil jeg tro det ikke oppleves greit hverken for dem eller meg. Om det kan kalles diskriminering kommer ann på hvilke ord jeg bruker. Hvis jeg sier at "Jeg vil ikke treffe deg i morgen likevel, for jeg orker ikke denne evige diskusjonen oss imellom" snakker jeg om min relasjon til den aktuelle personen. Hvis jeg sier "Jeg vil ikke treffe deg i morgen likevel, for dere Jehovas vitner skal bare diskutere hele tiden og det orker jeg ikke", da kan man begynne å snakke om diskriminering. Tusen takk for et velskrevet og klokt svar. Jeg er helt enig med deg her. Min erfaring med Jehovas vitner er dessverre slik at det er vanskelig å føre en sekulær samtale som ikke leder inn i missforståelser. Det er fult mulig at mine ord valg kan være utslagsgivende. Av den erfaring endrer jeg språk for å snakke med en JV, da føler ikke jeg at det jeg sender ut er helt verdier jeg står for. Derfor oppleves situasjonen som litt påtatt høflig og unaturlig. Men som kollega og nabo går JV helt fint for meg. Om en av mine søsken skulle falle for en JV ville jeg gått stille i dørene og respektert valget. Det finnes så mye info om lukkede sekter at de fleste av oss vet hva det er for noe. Anonymous poster hash: 395ac...843
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #35 Skrevet 4. april 2014 Jehova tillater ikke vold Nei, men de tillater at barna deres dør fordi det er et bedre alternativ å la dem stryke med enn å gi dem blod via overføring. Med det sagt: å påstå at "JV-folk slår barna sine" er en idiotisk ting å komme med, all den tid Jehovas Vitner, som alle andre mennesker, er individuelle personer. Noen er rævhøl, og de fleste er slettes ikke det. Jeg kjenner en vitnefamilie og de er herlige og varme mennesker alle sammen. Har bodd hos dem i perioder i et annet land, og ble ikke forsøkt overtalt så mye som et sekund. De holder på med sitt, og lar meg styre med mitt. De er flotte. Neida det gjør de ikke. De har ingenting å si hvis barna er under 18 år. Bv tar over omsorgen og barnet får blod. Er dette sant? Anonymous poster hash: 395ac...843
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #36 Skrevet 4. april 2014 Mindre intelligente må de ihvertfall være som tror på slikt tøv.. Anonymous poster hash: 6c97c...f85
Musemora Skrevet 4. april 2014 #37 Skrevet 4. april 2014 Jehova tillater ikke voldNei, men de tillater at barna deres dør fordi det er et bedre alternativ å la dem stryke med enn å gi dem blod via overføring. Med det sagt: å påstå at "JV-folk slår barna sine" er en idiotisk ting å komme med, all den tid Jehovas Vitner, som alle andre mennesker, er individuelle personer. Noen er rævhøl, og de fleste er slettes ikke det. Jeg kjenner en vitnefamilie og de er herlige og varme mennesker alle sammen. Har bodd hos dem i perioder i et annet land, og ble ikke forsøkt overtalt så mye som et sekund. De holder på med sitt, og lar meg styre med mitt. De er flotte. Neida det gjør de ikke. De har ingenting å si hvis barna er under 18 år. Bv tar over omsorgen og barnet får blod. Er dette sant? Anonymous poster hash: [acronym=Full hash: 395ac05ddbf810d194b1837c29581843] 395ac...843 [/acronym] Ja det er sant. De blir fratatt omsorgen til behandlingen er over.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #38 Skrevet 4. april 2014 Jehova tillater ikke voldNei, men de tillater at barna deres dør fordi det er et bedre alternativ å la dem stryke med enn å gi dem blod via overføring. Med det sagt: å påstå at "JV-folk slår barna sine" er en idiotisk ting å komme med, all den tid Jehovas Vitner, som alle andre mennesker, er individuelle personer. Noen er rævhøl, og de fleste er slettes ikke det. Jeg kjenner en vitnefamilie og de er herlige og varme mennesker alle sammen. Har bodd hos dem i perioder i et annet land, og ble ikke forsøkt overtalt så mye som et sekund. De holder på med sitt, og lar meg styre med mitt. De er flotte. Neida det gjør de ikke. De har ingenting å si hvis barna er under 18 år. Bv tar over omsorgen og barnet får blod.Er dette sant? Anonymous poster hash: [acronym=Full hash: 395ac05ddbf810d194b1837c29581843] 395ac...843 [/acronym] Ja det er sant. De blir fratatt omsorgen til behandlingen er over. Da antar jeg at det er når lege og foreldre er uenige i behandlingen at lege har mulighet til å tilkalle barnevernet. Er det noen dialog mellom JV og barnevernet om dette? Anonymous poster hash: 395ac...843
Musemora Skrevet 4. april 2014 #39 Skrevet 4. april 2014 Jehova tillater ikke voldNei, men de tillater at barna deres dør fordi det er et bedre alternativ å la dem stryke med enn å gi dem blod via overføring. Med det sagt: å påstå at "JV-folk slår barna sine" er en idiotisk ting å komme med, all den tid Jehovas Vitner, som alle andre mennesker, er individuelle personer. Noen er rævhøl, og de fleste er slettes ikke det. Jeg kjenner en vitnefamilie og de er herlige og varme mennesker alle sammen. Har bodd hos dem i perioder i et annet land, og ble ikke forsøkt overtalt så mye som et sekund. De holder på med sitt, og lar meg styre med mitt. De er flotte. Neida det gjør de ikke. De har ingenting å si hvis barna er under 18 år. Bv tar over omsorgen og barnet får blod.Er dette sant? Anonymous poster hash: [acronym=Full hash: 395ac05ddbf810d194b1837c29581843] 395ac...843 [/acronym] Ja det er sant. De blir fratatt omsorgen til behandlingen er over. Da antar jeg at det er når lege og foreldre er uenige i behandlingen at lege har mulighet til å tilkalle barnevernet. Er det noen dialog mellom JV og barnevernet om dette? Anonymous poster hash: 395ac...843 Ja det er når foreldre ikke ønsker blodoverføring dette skjer. Dette er ingen overenskomst mellom bv og jv, men norsk lov. Har vært med på det ett par ganger og foreldrene virket bare lettet egentlig.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #40 Skrevet 4. april 2014 JV er som regel ordentlige og hyggelige mennesker. Ofte mer høflige og fredsommelige enn gjennomsnittet. De legger ikke særlig vekt på å ha høy utdannelse. Jehovas vitner har innad en veldig streng egenjustis. Jeg er oppvokst i sekten(har aldri blitt slått men vet at det forekom i andre jv- familier). Jeg hadde nok blitt uglesett hadde jeg som jv funnet meg et ikke- vitne som kjæreste. For det første tillates ikke sex før ekteskapet. Hvis dette kommer for en dag vil din brors kjæreste bli utstøtt. Hva det innebærer regner jeg med de fleste vet, så det går jeg ikke inn på. Jule- og bursdagsfeiring vil fex heller ikke bli det samme som før for din bror, og da tenker jeg særlig på ev barn. For å være helt ærlig med deg finner jeg ikke mange positive sider med å være i JV. Koselig og snille folk, ja, men jeg er på mange måter sosialt handikapped etter å ha vokst opp der. Har lite venner, måtte lære meg å feire jul osv. Helt ærlig, hadde jeg vært din bror ville jeg ikke hatt barn med et JV. Synes oppriktig synd på barn som vokser opp som en del av dette. Det blir for mange konfliktområder og "annerledesting." Noe annet blir det hvis han kan få henne ut av sekta. Men det kan nok bli vanskelig.... Hilsen x- vitne Anonymous poster hash: 67490...189
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #41 Skrevet 4. april 2014 Jehova tillater ikke voldNei, men de tillater at barna deres dør fordi det er et bedre alternativ å la dem stryke med enn å gi dem blod via overføring. Med det sagt: å påstå at "JV-folk slår barna sine" er en idiotisk ting å komme med, all den tid Jehovas Vitner, som alle andre mennesker, er individuelle personer. Noen er rævhøl, og de fleste er slettes ikke det. Jeg kjenner en vitnefamilie og de er herlige og varme mennesker alle sammen. Har bodd hos dem i perioder i et annet land, og ble ikke forsøkt overtalt så mye som et sekund. De holder på med sitt, og lar meg styre med mitt. De er flotte. Neida det gjør de ikke. De har ingenting å si hvis barna er under 18 år. Bv tar over omsorgen og barnet får blod.Er dette sant? Anonymous poster hash: [acronym=Full hash: 395ac05ddbf810d194b1837c29581843] 395ac...843 [/acronym] Ja det er sant. De blir fratatt omsorgen til behandlingen er over. Da antar jeg at det er når lege og foreldre er uenige i behandlingen at lege har mulighet til å tilkalle barnevernet. Er det noen dialog mellom JV og barnevernet om dette? Anonymous poster hash: 395ac...843 Takk for svar. Hvem vil ikke ha barnet sitt i live, så jeg kan levende forestille meg at man blir glad for at samfunnet griper inn. Godt å vite dette. Ha en fin kveld Anonymous poster hash: 395ac...843
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #42 Skrevet 4. april 2014 Jehovas vitner mener det er rett å slå barna som en del av oppdragelsen,så ville ikke hatt noen som er det som barnevakt.Anonymous poster hash: abe20...089 Sludder Hva faen vet du om det??Har selv vokst opp med foreldre som er Jehovas vitner så jeg vet hva jeg snakk om! Så ikke kom å fortell meg at jeg ikke vet hva jeg snakker om!! Anonymous poster hash: abe20...089 Du er vel ikke alene om å ha vokst opp med foreldre som er JV, så syns ikke du skal uttale deg på vegne av ALLE.. Synd om dine foreldre ikke klarte seg uten å slå, men hverken mine eller noen jeg kjenner har noen gang slått barna sine. Anonymous poster hash: 794e7...0e0 Foreldre som slår gjør det neppe fordi de er Jehovas Vitner.Ikke helt enig der s lut. JV er veldig bokstavtro når det kommer til bibelen, og der står det faktisk at man tukter(fysisk) den man elsker. Har selv opplevd at en av eldstebrødrene riset sin lille datter på herretoalettet på Rikets sal. Hun var vel tre. Har selv aldri blitt slått, og mine foreldre reagerte sterkt på hendelsen. De forlot etter hvert sekten. Etter møtet gikk en av menighetens eldre kvinner bort og sa det hun mente til faren han forsvarte seg da ned å henvise til bibelen... X- vitne Anonymous poster hash: 67490...189
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #43 Skrevet 4. april 2014 Jehovas vitner mener det er rett å slå barna som en del av oppdragelsen,så ville ikke hatt noen som er det som barnevakt.Anonymous poster hash: abe20...089 Sludder Hva faen vet du om det??Har selv vokst opp med foreldre som er Jehovas vitner så jeg vet hva jeg snakk om! Så ikke kom å fortell meg at jeg ikke vet hva jeg snakker om!! Anonymous poster hash: abe20...089 Du er vel ikke alene om å ha vokst opp med foreldre som er JV, så syns ikke du skal uttale deg på vegne av ALLE.. Synd om dine foreldre ikke klarte seg uten å slå, men hverken mine eller noen jeg kjenner har noen gang slått barna sine. Anonymous poster hash: 794e7...0e0 Foreldre som slår gjør det neppe fordi de er Jehovas Vitner.Ikke helt enig der s lut. JV er veldig bokstavtro når det kommer til bibelen, og der står det faktisk at man tukter(fysisk) den man elsker. Har selv opplevd at en av eldstebrødrene riset sin lille datter på herretoalettet på Rikets sal. Hun var vel tre. Har selv aldri blitt slått, og mine foreldre reagerte sterkt på hendelsen. De forlot etter hvert sekten. Etter møtet gikk en av menighetens eldre kvinner bort og sa det hun mente til faren han forsvarte seg da ned å henvise til bibelen... X- vitne Anonymous poster hash: 67490...189 Huff, sender deg en god klem Anonymous poster hash: 395ac...843
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #44 Skrevet 4. april 2014 Tok litt av her nå vet ikke hva jeg skal forvente.. Hi Anonymous poster hash: db58a...047
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #45 Skrevet 4. april 2014 Tok litt av her nå vet ikke hva jeg skal forvente.. Hi Anonymous poster hash: db58a...047 Det går sikkert bedre enn du frykter etter å ha lest denne tråden Alle er jo litt små sprø på noe. Ta imot med åpent sinn Anonymous poster hash: 395ac...843
Mrs. Kaizer Skrevet 4. april 2014 #46 Skrevet 4. april 2014 Jeg har møtt mange av dem, og som en annen sier, de er veldig inkluderende og hyggelige Jeg har bare positive opplevelser med dem. En person sin tro trenger ikke nødvendigvis å stå i veien for et godt vennskap eller forhold Kanskje broren din har funnet en fantastisk person, som bare tilfeldigvis tror på noe litt annerledes. Dette er jeg uenig i, at tro ikke trenger å stå i veien for forhold. Jeg vil tro det er vanskelig å være kjæreste med noen som ikke tror på det samme som deg selv. For ikke å snakke om hvis paret etterhvert får barn sammen, vil jo være en evig krangel om hvordan dette barnet skal oppdras.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #47 Skrevet 4. april 2014 Jeg har vokst oppi denne sekten og valgte å forlate den som ungdom. Jeg ble aldri utsatt for fysisk vold, men psykisk ble jeg fullstendig brutt ned. Når du får inn med morsmelka at alle verdslige er en del av djevelen og at jorda snart går under og at kun jv får leve evig. Mens alle andre skulle bli tilintetgjort av Jehova. .... ja da skjer det noe oppi hodet til et lite barn. Jeg pleide å be for alle "ikke jv" i håp om at de ble jv slik at de fikk lov å leve. Jeg var livredd for å se mine venner, lærere , slektninger osv bli drept av jehova. Din venn bør skygge banen. Ikke er det tillatt at en jv har et forhold til en verdslig heller. Anonymous poster hash: ba415...b5c
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #48 Skrevet 4. april 2014 Jeg har møtt mange av dem, og som en annen sier, de er veldig inkluderende og hyggelige Jeg har bare positive opplevelser med dem. En person sin tro trenger ikke nødvendigvis å stå i veien for et godt vennskap eller forhold Kanskje broren din har funnet en fantastisk person, som bare tilfeldigvis tror på noe litt annerledes. Dette er jeg uenig i, at tro ikke trenger å stå i veien for forhold. Jeg vil tro det er vanskelig å være kjæreste med noen som ikke tror på det samme som deg selv. For ikke å snakke om hvis paret etterhvert får barn sammen, vil jo være en evig krangel om hvordan dette barnet skal oppdras. Jeg kan være med på at ulik tro kan være en stor utfordring i et forhold, og at det i mange tilfeller vil være en for stor utfordring. Men Gulltopp og Lillebjørn skriver ikke at det ikke fører til utfordringer, hun skriver at det ikke nødvendigvis trenger stå i veien for et forhold.Og det trenger ikke det, jeg vet om flere par der partene har ulikt livssyn/ulik religion, og har vært sammen gjennom en år rekke. En venninne av meg, som er kristen, og her snakker vi ikke bare på papiret kristen, men aktiv i menighet kristen, har vært gift i fem-seks år nå, og mannen hennes er muslim. Anonymous poster hash: e6c44...b5c
Anonym bruker Skrevet 4. april 2014 #49 Skrevet 4. april 2014 Har akkurat nå sett ferdig en fim på Netflix, som heter "To verdener", en Dansk film, basert på en sann historie, om akkurat dette. Anbefales! Anonymous poster hash: 1d916...692
soleia Skrevet 5. april 2014 #50 Skrevet 5. april 2014 Kjenner nokon jv overfladisk, og det er hyggelege og omgjengelege folk. Som kristen har eg respekt for andre si tru, men er svært kritisk til måten denne sekta kontrollerar medlemmane sine og utestengjer dei som ikkje fylgjer opp påbod eller ikkje ynskjer å vere del av sekta lengre. Sjølv om eg høyres fordomsfull ut, må eg seie at eg ville ikkje ynskt for mine tantebarn å vekse opp i akkurat denne sekta. -ingen andre barn heller, for den del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå