Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #26 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske? Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del! Anonymous poster hash: 21108...bcf Fantastisk kommentar !Takker Elsker alt som er Gresk, bare ikke si det til familien min da blir det huskestue pga noe historie greier tilbake i steinalderen Din kommentar var viktig og dyp, selvsagt er adopterte norske, hvem mener ikke det? Anonymous poster hash: 21108...bcf Anonym ...d2f ramser opp en masse kriterier for å være norsk, blant annet "fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge og kultur)". Det var det jeg reagerte på, fordi jeg kjenner flere familier med adoptivbarn fra andre verdensdeler og de barna er da norske de også. Jeg synes det er viktig å peke på slike uttalelser fordi de gir noen litt grumsete assosiasjoner. For meg i hvert fall. De er norske, men ikke 100% norske og det bør vi annerkjenne. Jeg, feks. ser ikke norsk ut. Jeg er heller ikke 100% norsk. Jeg deler mye av det norske, men jeg er ikke og kommer aldri til å bli 100% norsk (som var det HI tok opp). Det er ikke grums. Det er fakta. Fellestrekk er en viktig "ingrediens" i etnisitet, enten det er norsk, pakistansk, kinesisk eller russisk. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #27 Skrevet 21. mars 2014 Mannen min er født og oppvokst i Tyskland, men har bodd i 20 år i Norge nå. Han er helt integrerte i Norge, men allikevel alltid være en tysker. Har heller ikke noe ønske om å endre statsborgerskap. Barna våre ser jeg på som 100% norske, de er født og oppvokst her Anonymous poster hash: a4a74...ea0
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #28 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske? Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del! Anonymous poster hash: 21108...bcf Fantastisk kommentar !Takker Elsker alt som er Gresk, bare ikke si det til familien min da blir det huskestue pga noe historie greier tilbake i steinalderen Din kommentar var viktig og dyp, selvsagt er adopterte norske, hvem mener ikke det? Anonymous poster hash: 21108...bcf Anonym ...d2f ramser opp en masse kriterier for å være norsk, blant annet "fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge og kultur)". Det var det jeg reagerte på, fordi jeg kjenner flere familier med adoptivbarn fra andre verdensdeler og de barna er da norske de også. Jeg synes det er viktig å peke på slike uttalelser fordi de gir noen litt grumsete assosiasjoner. For meg i hvert fall. Du sier dette langt bedre enn det jeg klarer å uttrykke. Å vite hva som er norsk er for noen er blitt så smalt at man må diskuterer det. Anonymous poster hash: 21108...bcf
Superdolly Skrevet 21. mars 2014 #29 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske? Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del! Anonymous poster hash: 21108...bcf Fantastisk kommentar !Takker Elsker alt som er Gresk, bare ikke si det til familien min da blir det huskestue pga noe historie greier tilbake i steinalderen Din kommentar var viktig og dyp, selvsagt er adopterte norske, hvem mener ikke det? Anonymous poster hash: 21108...bcf Anonym ...d2f ramser opp en masse kriterier for å være norsk, blant annet "fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge og kultur)". Det var det jeg reagerte på, fordi jeg kjenner flere familier med adoptivbarn fra andre verdensdeler og de barna er da norske de også. Jeg synes det er viktig å peke på slike uttalelser fordi de gir noen litt grumsete assosiasjoner. For meg i hvert fall. De er norske, men ikke 100% norske og det bør vi annerkjenne. Jeg, feks. ser ikke norsk ut. Jeg er heller ikke 100% norsk. Jeg deler mye av det norske, men jeg er ikke og kommer aldri til å bli 100% norsk (som var det HI tok opp).Det er ikke grums. Det er fakta. Fellestrekk er en viktig "ingrediens" i etnisitet, enten det er norsk, pakistansk, kinesisk eller russisk. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Så uansett hvor norske de føler seg, vil du overkjøre det og si nei, dette mennesket har ikke de rette genene og kan aldri bli helt norsk? Da lurer jeg på en ting til. Hvor mange generasjoner må det gå før etterkommerne deres allernådigst kan få lov å kalle seg norske? Barna? Barnebarna? Oldebarna? Eller?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #30 Skrevet 21. mars 2014 Jeg mener man er norsk hvis man er født og oppvokst. Men mange unntak " desverre " . De tilfellene der foreldre omtredt nekter barna å bli norske. Nekter barnehage, får ikke ha norske venner, etc. Heldigvis ser man jo at dagens unge utlendinger er mye mer integrert enn tidligere,og de fleste som nå er født og oppvokst i Norge, er som regel norske. Det blir en veldig forenklig og det ligger mye i identiteten til den enkelte om man er 100% norsk eller ikke. Jeg feks. er født og oppvokst i Norge, men jeg er ikke 100% norsk. Det ligger i mitt språk, i min identitet og hva jeg ønsker å representere. Mine foreldre er heller ikke 100% norsk. Man kan fint være godt integrert uten å være 100% norsk, eller ville være 100% norsk. Tilhørighet til en etnisitet kommer ikke bare av at man er født i et land og har statsborgerskap i det landet. #3 Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Mener bustetroll har rett. Å kreve noe mer integrering enn bhg og skole blir merkelig. Mann må ha mulighet til å være seg selv. Jeg trives best med mennesker som er åpne om hvem de er og gode på å se andre. Tror ikke det er egenskaper etnisitet eller nasjonalitet har noe med å gjøre. Anonymous poster hash: 21108...bcf Jeg sier ikke at man må være eller at man skal ønske å være 100% norsk, men det skal mer til enn fødested og/eller integrering for å kunne bli 100% norsk. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Mener du går en farlig vei med slike tanker, det er en vei til parallell samfunn og der vi misstenker hverandre pga bakgrunn og ikke hensikter. Når noen spør meg hvor kommer du egentlig fra? Å så spennende med jødedommen da, det er jo liksom ikke typisk norsk om jeg da sier vet du hva dette sier mer om deg enn meg da er det jeg som er hårsår? Hverdag i Norge lærer jeg noe nytt, noe annerledes, maser med folk på bussen og hjelper folk på gaten. At det er så skummelt og farlig vel beklager let etter større bussemenn enn meg! Anonymous poster hash: 21108...bcf Du snakker som om det er noe negativt å ikke være 100% norsk. Jeg er av motsatt oppfatning. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Jeg snakker om at det ikke er lett å komme utenfor definisjonen norsk. Negativ er jeg sjelden, men litt rampete ja der har du meg : ) Anonymous poster hash: 21108...bcf
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #31 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske? Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del! Anonymous poster hash: 21108...bcf Fantastisk kommentar !Takker Elsker alt som er Gresk, bare ikke si det til familien min da blir det huskestue pga noe historie greier tilbake i steinalderen Din kommentar var viktig og dyp, selvsagt er adopterte norske, hvem mener ikke det? Anonymous poster hash: 21108...bcf Anonym ...d2f ramser opp en masse kriterier for å være norsk, blant annet "fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge og kultur)". Det var det jeg reagerte på, fordi jeg kjenner flere familier med adoptivbarn fra andre verdensdeler og de barna er da norske de også. Jeg synes det er viktig å peke på slike uttalelser fordi de gir noen litt grumsete assosiasjoner. For meg i hvert fall. De er norske, men ikke 100% norske og det bør vi annerkjenne. Jeg, feks. ser ikke norsk ut. Jeg er heller ikke 100% norsk. Jeg deler mye av det norske, men jeg er ikke og kommer aldri til å bli 100% norsk (som var det HI tok opp).Det er ikke grums. Det er fakta. Fellestrekk er en viktig "ingrediens" i etnisitet, enten det er norsk, pakistansk, kinesisk eller russisk. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Så uansett hvor norske de føler seg, vil du overkjøre det og si nei, dette mennesket har ikke de rette genene og kan aldri bli helt norsk? Da lurer jeg på en ting til. Hvor mange generasjoner må det gå før etterkommerne deres allernådigst kan få lov å kalle seg norske? Barna? Barnebarna? Oldebarna? Eller? Jeg skriver også endel andre ting, som å identifisere seg med. Om du leser alt jeg skrev og setter det i en kontekst så skjønner du sikkert hva jeg vil frem til. Du kan jo lese litt om etnisitet på nett - jeg er ikke helt på viddene Anonymous poster hash: e7ddb...d2f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #32 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske? Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del! Anonymous poster hash: 21108...bcf Fantastisk kommentar !Takker Elsker alt som er Gresk, bare ikke si det til familien min da blir det huskestue pga noe historie greier tilbake i steinalderen Din kommentar var viktig og dyp, selvsagt er adopterte norske, hvem mener ikke det? Anonymous poster hash: 21108...bcf Anonym ...d2f ramser opp en masse kriterier for å være norsk, blant annet "fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge og kultur)". Det var det jeg reagerte på, fordi jeg kjenner flere familier med adoptivbarn fra andre verdensdeler og de barna er da norske de også. Jeg synes det er viktig å peke på slike uttalelser fordi de gir noen litt grumsete assosiasjoner. For meg i hvert fall. De er norske, men ikke 100% norske og det bør vi annerkjenne. Jeg, feks. ser ikke norsk ut. Jeg er heller ikke 100% norsk. Jeg deler mye av det norske, men jeg er ikke og kommer aldri til å bli 100% norsk (som var det HI tok opp).Det er ikke grums. Det er fakta. Fellestrekk er en viktig "ingrediens" i etnisitet, enten det er norsk, pakistansk, kinesisk eller russisk. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Så uansett hvor norske de føler seg, vil du overkjøre det og si nei, dette mennesket har ikke de rette genene og kan aldri bli helt norsk? Da lurer jeg på en ting til. Hvor mange generasjoner må det gå før etterkommerne deres allernådigst kan få lov å kalle seg norske? Barna? Barnebarna? Oldebarna? Eller? Jeg skriver også endel andre ting, som å identifisere seg med. Om du leser alt jeg skrev og setter det i en kontekst så skjønner du sikkert hva jeg vil frem til. Du kan jo lese litt om etnisitet på nett - jeg er ikke helt på viddene Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Må alle forstå deg i kontekst eller må man ut på vidden for å finne deg? Anonymous poster hash: 21108...bcf
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #33 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske? Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del! Anonymous poster hash: 21108...bcf Fantastisk kommentar !Takker Elsker alt som er Gresk, bare ikke si det til familien min da blir det huskestue pga noe historie greier tilbake i steinalderen Din kommentar var viktig og dyp, selvsagt er adopterte norske, hvem mener ikke det? Anonymous poster hash: 21108...bcf Anonym ...d2f ramser opp en masse kriterier for å være norsk, blant annet "fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge og kultur)". Det var det jeg reagerte på, fordi jeg kjenner flere familier med adoptivbarn fra andre verdensdeler og de barna er da norske de også. Jeg synes det er viktig å peke på slike uttalelser fordi de gir noen litt grumsete assosiasjoner. For meg i hvert fall. De er norske, men ikke 100% norske og det bør vi annerkjenne. Jeg, feks. ser ikke norsk ut. Jeg er heller ikke 100% norsk. Jeg deler mye av det norske, men jeg er ikke og kommer aldri til å bli 100% norsk (som var det HI tok opp). Det er ikke grums. Det er fakta. Fellestrekk er en viktig "ingrediens" i etnisitet, enten det er norsk, pakistansk, kinesisk eller russisk. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Er man norsk statsborger så kan man kalle seg 100 % norsk, hvis man vil. Man kan også snakke om prosenter hvis man vil definere hvor mange prosent genetisk norsk man er. Ellers blir det å snakke om prosentvis norsk helt meningsløst for noen andre enn deg selv. Tilhørighet er en følelse og en identitet, det blir helt feil å fortelle en annen person hvor mange prosent norsk han/hun er. Anonymous poster hash: b6349...616
Dette er min mening: Skrevet 21. mars 2014 #34 Skrevet 21. mars 2014 Jeg mener at definisjonen av å være norsk (utover statsborgerskap) bør være subjektiv, altså egendefinert.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #35 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske? Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del! Anonymous poster hash: 21108...bcf Fantastisk kommentar !Takker Elsker alt som er Gresk, bare ikke si det til familien min da blir det huskestue pga noe historie greier tilbake i steinalderen Din kommentar var viktig og dyp, selvsagt er adopterte norske, hvem mener ikke det? Anonymous poster hash: 21108...bcf Anonym ...d2f ramser opp en masse kriterier for å være norsk, blant annet "fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge og kultur)". Det var det jeg reagerte på, fordi jeg kjenner flere familier med adoptivbarn fra andre verdensdeler og de barna er da norske de også. Jeg synes det er viktig å peke på slike uttalelser fordi de gir noen litt grumsete assosiasjoner. For meg i hvert fall. De er norske, men ikke 100% norske og det bør vi annerkjenne. Jeg, feks. ser ikke norsk ut. Jeg er heller ikke 100% norsk. Jeg deler mye av det norske, men jeg er ikke og kommer aldri til å bli 100% norsk (som var det HI tok opp). Det er ikke grums. Det er fakta. Fellestrekk er en viktig "ingrediens" i etnisitet, enten det er norsk, pakistansk, kinesisk eller russisk. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Er man norsk statsborger så kan man kalle seg 100 % norsk, hvis man vil. Man kan også snakke om prosenter hvis man vil definere hvor mange prosent genetisk norsk man er. Ellers blir det å snakke om prosentvis norsk helt meningsløst for noen andre enn deg selv. Tilhørighet er en følelse og en identitet, det blir helt feil å fortelle en annen person hvor mange prosent norsk han/hun er. Anonymous poster hash: b6349...616 Vet du hva jeg printer ut svaret ditt og neste gang noen klager på at du er ikke nok norsk så gir jeg det til de Ha en fin helg. Hm, må lete etter Shabbat lysene mine hvor er de? Anonymous poster hash: 21108...bcf
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #36 Skrevet 21. mars 2014 Jeg mener at definisjonen av å være norsk (utover statsborgerskap) bør være subjektiv, altså egendefinert. 100% enig! Anonymous poster hash: 21108...bcf
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #37 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske? Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del! Anonymous poster hash: 21108...bcf Fantastisk kommentar !Takker Elsker alt som er Gresk, bare ikke si det til familien min da blir det huskestue pga noe historie greier tilbake i steinalderen Din kommentar var viktig og dyp, selvsagt er adopterte norske, hvem mener ikke det? Anonymous poster hash: 21108...bcf Anonym ...d2f ramser opp en masse kriterier for å være norsk, blant annet "fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge og kultur)". Det var det jeg reagerte på, fordi jeg kjenner flere familier med adoptivbarn fra andre verdensdeler og de barna er da norske de også. Jeg synes det er viktig å peke på slike uttalelser fordi de gir noen litt grumsete assosiasjoner. For meg i hvert fall. De er norske, men ikke 100% norske og det bør vi annerkjenne. Jeg, feks. ser ikke norsk ut. Jeg er heller ikke 100% norsk. Jeg deler mye av det norske, men jeg er ikke og kommer aldri til å bli 100% norsk (som var det HI tok opp).Det er ikke grums. Det er fakta. Fellestrekk er en viktig "ingrediens" i etnisitet, enten det er norsk, pakistansk, kinesisk eller russisk. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Så uansett hvor norske de føler seg, vil du overkjøre det og si nei, dette mennesket har ikke de rette genene og kan aldri bli helt norsk? Da lurer jeg på en ting til. Hvor mange generasjoner må det gå før etterkommerne deres allernådigst kan få lov å kalle seg norske? Barna? Barnebarna? Oldebarna? Eller? Jeg skriver også endel andre ting, som å identifisere seg med. Om du leser alt jeg skrev og setter det i en kontekst så skjønner du sikkert hva jeg vil frem til. Du kan jo lese litt om etnisitet på nett - jeg er ikke helt på viddene Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Må alle forstå deg i kontekst eller må man ut på vidden for å finne deg? Anonymous poster hash: 21108...bcf Å lese hele innlegget og å forstå sammenhengen burde ikke være så vanskelig Anonymous poster hash: e7ddb...d2f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #38 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske? Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del! Anonymous poster hash: 21108...bcf Fantastisk kommentar !Takker Elsker alt som er Gresk, bare ikke si det til familien min da blir det huskestue pga noe historie greier tilbake i steinalderen Din kommentar var viktig og dyp, selvsagt er adopterte norske, hvem mener ikke det? Anonymous poster hash: 21108...bcf Anonym ...d2f ramser opp en masse kriterier for å være norsk, blant annet "fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge og kultur)". Det var det jeg reagerte på, fordi jeg kjenner flere familier med adoptivbarn fra andre verdensdeler og de barna er da norske de også. Jeg synes det er viktig å peke på slike uttalelser fordi de gir noen litt grumsete assosiasjoner. For meg i hvert fall. De er norske, men ikke 100% norske og det bør vi annerkjenne. Jeg, feks. ser ikke norsk ut. Jeg er heller ikke 100% norsk. Jeg deler mye av det norske, men jeg er ikke og kommer aldri til å bli 100% norsk (som var det HI tok opp).Det er ikke grums. Det er fakta. Fellestrekk er en viktig "ingrediens" i etnisitet, enten det er norsk, pakistansk, kinesisk eller russisk. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Så uansett hvor norske de føler seg, vil du overkjøre det og si nei, dette mennesket har ikke de rette genene og kan aldri bli helt norsk? Da lurer jeg på en ting til. Hvor mange generasjoner må det gå før etterkommerne deres allernådigst kan få lov å kalle seg norske? Barna? Barnebarna? Oldebarna? Eller? Jeg skriver også endel andre ting, som å identifisere seg med. Om du leser alt jeg skrev og setter det i en kontekst så skjønner du sikkert hva jeg vil frem til. Du kan jo lese litt om etnisitet på nett - jeg er ikke helt på viddene Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Må alle forstå deg i kontekst eller må man ut på vidden for å finne deg? Anonymous poster hash: 21108...bcf Å lese hele innlegget og å forstå sammenhengen burde ikke være så vanskelig Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Har man et godt poeng er det ikke så vanskelig å skrive det mer forståelig. Men nå gikk vi ut på vidden, gu kor dårlig sikt det e her, ka sier du? Anonymous poster hash: 21108...bcf
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #39 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske? Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del! Anonymous poster hash: 21108...bcf Fantastisk kommentar !Takker Elsker alt som er Gresk, bare ikke si det til familien min da blir det huskestue pga noe historie greier tilbake i steinalderen Din kommentar var viktig og dyp, selvsagt er adopterte norske, hvem mener ikke det? Anonymous poster hash: 21108...bcf Anonym ...d2f ramser opp en masse kriterier for å være norsk, blant annet "fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge og kultur)". Det var det jeg reagerte på, fordi jeg kjenner flere familier med adoptivbarn fra andre verdensdeler og de barna er da norske de også. Jeg synes det er viktig å peke på slike uttalelser fordi de gir noen litt grumsete assosiasjoner. For meg i hvert fall. De er norske, men ikke 100% norske og det bør vi annerkjenne. Jeg, feks. ser ikke norsk ut. Jeg er heller ikke 100% norsk. Jeg deler mye av det norske, men jeg er ikke og kommer aldri til å bli 100% norsk (som var det HI tok opp).Det er ikke grums. Det er fakta. Fellestrekk er en viktig "ingrediens" i etnisitet, enten det er norsk, pakistansk, kinesisk eller russisk. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Så uansett hvor norske de føler seg, vil du overkjøre det og si nei, dette mennesket har ikke de rette genene og kan aldri bli helt norsk? Da lurer jeg på en ting til. Hvor mange generasjoner må det gå før etterkommerne deres allernådigst kan få lov å kalle seg norske? Barna? Barnebarna? Oldebarna? Eller? Jeg skriver også endel andre ting, som å identifisere seg med. Om du leser alt jeg skrev og setter det i en kontekst så skjønner du sikkert hva jeg vil frem til. Du kan jo lese litt om etnisitet på nett - jeg er ikke helt på viddene Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Må alle forstå deg i kontekst eller må man ut på vidden for å finne deg? Anonymous poster hash: 21108...bcf Å lese hele innlegget og å forstå sammenhengen burde ikke være så vanskelig Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Har man et godt poeng er det ikke så vanskelig å skrive det mer forståelig. Men nå gikk vi ut på vidden, gu kor dårlig sikt det e her, ka sier du? Anonymous poster hash: 21108...bcf "Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper" Hva var det du ikke skjønte eller klarte å sette i sammenheng? Anonymous poster hash: e7ddb...d2f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #40 Skrevet 21. mars 2014 Jeg ser på meg selv som 100% norsk, men har fått høre her inne at det er jeg ihvertfall ikke. Jeg er 1/8 engelsk, 1/8 spansk, 1/8 svensk og 1/8 tysk. Så da er jeg viss bare utlending da.. Anonymous poster hash: dab21...353
Dette er min mening: Skrevet 21. mars 2014 #41 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Og da kommer spørsmålet om hva norsk kultur og levesett er. Kan du svare på det? Og hva er et norsk utseende?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #42 Skrevet 21. mars 2014 Jeg ser på meg selv som 100% norsk, men har fått høre her inne at det er jeg ihvertfall ikke. Jeg er 1/8 engelsk, 1/8 spansk, 1/8 svensk og 1/8 tysk. Så da er jeg viss bare utlending da..Anonymous poster hash: dab21...353 Nei, med den utredningen er du ikke bare utlending, du er dårlig i matte og 50% utlending Anonymous poster hash: d08a0...e58
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #43 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Og da kommer spørsmålet om hva norsk kultur og levesett er. Kan du svare på det? Og hva er et norsk utseende? Det kan være ulike ting ettersom hvor i Norge du bor hen og hvordan kulturen er i byen eller i bygda du bor i. Du vet sikkert også at det finnes ingen bolk som sier "dette er norsk kultur" og det er det. Feks. her jeg bor så er matkulturen sterk. Spårkkultur gjennom dialekt er også sterk, de fleste steder i Norge. Og så har du lokale kulturfenomen. Norsk utseende er ikke så vanskelig, er det? Du hadde sett det på meg at jeg ikke er 100% etnisk norsk Anonymous poster hash: e7ddb...d2f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #44 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske? Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del! Anonymous poster hash: 21108...bcf Fantastisk kommentar !Takker Elsker alt som er Gresk, bare ikke si det til familien min da blir det huskestue pga noe historie greier tilbake i steinalderen Din kommentar var viktig og dyp, selvsagt er adopterte norske, hvem mener ikke det? Anonymous poster hash: 21108...bcf Anonym ...d2f ramser opp en masse kriterier for å være norsk, blant annet "fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge og kultur)". Det var det jeg reagerte på, fordi jeg kjenner flere familier med adoptivbarn fra andre verdensdeler og de barna er da norske de også. Jeg synes det er viktig å peke på slike uttalelser fordi de gir noen litt grumsete assosiasjoner. For meg i hvert fall. De er norske, men ikke 100% norske og det bør vi annerkjenne. Jeg, feks. ser ikke norsk ut. Jeg er heller ikke 100% norsk. Jeg deler mye av det norske, men jeg er ikke og kommer aldri til å bli 100% norsk (som var det HI tok opp).Det er ikke grums. Det er fakta. Fellestrekk er en viktig "ingrediens" i etnisitet, enten det er norsk, pakistansk, kinesisk eller russisk. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Så uansett hvor norske de føler seg, vil du overkjøre det og si nei, dette mennesket har ikke de rette genene og kan aldri bli helt norsk? Da lurer jeg på en ting til. Hvor mange generasjoner må det gå før etterkommerne deres allernådigst kan få lov å kalle seg norske? Barna? Barnebarna? Oldebarna? Eller? Jeg skriver også endel andre ting, som å identifisere seg med. Om du leser alt jeg skrev og setter det i en kontekst så skjønner du sikkert hva jeg vil frem til. Du kan jo lese litt om etnisitet på nett - jeg er ikke helt på viddene Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Må alle forstå deg i kontekst eller må man ut på vidden for å finne deg? Anonymous poster hash: 21108...bcf Å lese hele innlegget og å forstå sammenhengen burde ikke være så vanskelig Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Har man et godt poeng er det ikke så vanskelig å skrive det mer forståelig. Men nå gikk vi ut på vidden, gu kor dårlig sikt det e her, ka sier du? Anonymous poster hash: 21108...bcf "Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper" Hva var det du ikke skjønte eller klarte å sette i sammenheng? Anonymous poster hash: e7ddb...d2f At du virkelig mente det du skrev. Så en norsk kvinne for deg, kan hun samspille med muslimer for eksempel eller vil hun da miste sin norske identitet? Gu no e eg spent Anonymous poster hash: 21108...bcf
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #45 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske? Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del! Anonymous poster hash: 21108...bcf Fantastisk kommentar !Takker Elsker alt som er Gresk, bare ikke si det til familien min da blir det huskestue pga noe historie greier tilbake i steinalderen Din kommentar var viktig og dyp, selvsagt er adopterte norske, hvem mener ikke det? Anonymous poster hash: 21108...bcf Anonym ...d2f ramser opp en masse kriterier for å være norsk, blant annet "fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge og kultur)". Det var det jeg reagerte på, fordi jeg kjenner flere familier med adoptivbarn fra andre verdensdeler og de barna er da norske de også. Jeg synes det er viktig å peke på slike uttalelser fordi de gir noen litt grumsete assosiasjoner. For meg i hvert fall. De er norske, men ikke 100% norske og det bør vi annerkjenne. Jeg, feks. ser ikke norsk ut. Jeg er heller ikke 100% norsk. Jeg deler mye av det norske, men jeg er ikke og kommer aldri til å bli 100% norsk (som var det HI tok opp).Det er ikke grums. Det er fakta. Fellestrekk er en viktig "ingrediens" i etnisitet, enten det er norsk, pakistansk, kinesisk eller russisk. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Så uansett hvor norske de føler seg, vil du overkjøre det og si nei, dette mennesket har ikke de rette genene og kan aldri bli helt norsk? Da lurer jeg på en ting til. Hvor mange generasjoner må det gå før etterkommerne deres allernådigst kan få lov å kalle seg norske? Barna? Barnebarna? Oldebarna? Eller? Jeg skriver også endel andre ting, som å identifisere seg med. Om du leser alt jeg skrev og setter det i en kontekst så skjønner du sikkert hva jeg vil frem til. Du kan jo lese litt om etnisitet på nett - jeg er ikke helt på viddene Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Må alle forstå deg i kontekst eller må man ut på vidden for å finne deg? Anonymous poster hash: 21108...bcf Å lese hele innlegget og å forstå sammenhengen burde ikke være så vanskelig Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Har man et godt poeng er det ikke så vanskelig å skrive det mer forståelig. Men nå gikk vi ut på vidden, gu kor dårlig sikt det e her, ka sier du? Anonymous poster hash: 21108...bcf "Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper" Hva var det du ikke skjønte eller klarte å sette i sammenheng? Anonymous poster hash: e7ddb...d2f At du virkelig mente det du skrev. Så en norsk kvinne for deg, kan hun samspille med muslimer for eksempel eller vil hun da miste sin norske identitet? Gu no e eg spent Anonymous poster hash: 21108...bcf Hæ? Nå tror jeg du misforstod. Les det en gang til. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #46 Skrevet 21. mars 2014 "Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper" Hva var det du ikke skjønte eller klarte å sette i sammenheng? Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Da synes jeg du har et veldig snevert syn på nordmenn. Anonymous poster hash: b6349...616
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #47 Skrevet 21. mars 2014 Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske? Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del! Anonymous poster hash: 21108...bcf Fantastisk kommentar !Takker Elsker alt som er Gresk, bare ikke si det til familien min da blir det huskestue pga noe historie greier tilbake i steinalderen Din kommentar var viktig og dyp, selvsagt er adopterte norske, hvem mener ikke det? Anonymous poster hash: 21108...bcf Anonym ...d2f ramser opp en masse kriterier for å være norsk, blant annet "fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge og kultur)". Det var det jeg reagerte på, fordi jeg kjenner flere familier med adoptivbarn fra andre verdensdeler og de barna er da norske de også. Jeg synes det er viktig å peke på slike uttalelser fordi de gir noen litt grumsete assosiasjoner. For meg i hvert fall. De er norske, men ikke 100% norske og det bør vi annerkjenne. Jeg, feks. ser ikke norsk ut. Jeg er heller ikke 100% norsk. Jeg deler mye av det norske, men jeg er ikke og kommer aldri til å bli 100% norsk (som var det HI tok opp).Det er ikke grums. Det er fakta. Fellestrekk er en viktig "ingrediens" i etnisitet, enten det er norsk, pakistansk, kinesisk eller russisk. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Så uansett hvor norske de føler seg, vil du overkjøre det og si nei, dette mennesket har ikke de rette genene og kan aldri bli helt norsk? Da lurer jeg på en ting til. Hvor mange generasjoner må det gå før etterkommerne deres allernådigst kan få lov å kalle seg norske? Barna? Barnebarna? Oldebarna? Eller? Jeg skriver også endel andre ting, som å identifisere seg med. Om du leser alt jeg skrev og setter det i en kontekst så skjønner du sikkert hva jeg vil frem til. Du kan jo lese litt om etnisitet på nett - jeg er ikke helt på viddene Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Må alle forstå deg i kontekst eller må man ut på vidden for å finne deg? Anonymous poster hash: 21108...bcf Å lese hele innlegget og å forstå sammenhengen burde ikke være så vanskelig Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Har man et godt poeng er det ikke så vanskelig å skrive det mer forståelig. Men nå gikk vi ut på vidden, gu kor dårlig sikt det e her, ka sier du? Anonymous poster hash: 21108...bcf "Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper" Hva var det du ikke skjønte eller klarte å sette i sammenheng? Anonymous poster hash: e7ddb...d2f At du virkelig mente det du skrev. Så en norsk kvinne for deg, kan hun samspille med muslimer for eksempel eller vil hun da miste sin norske identitet? Gu no e eg spent Anonymous poster hash: 21108...bcf Hæ? Nå tror jeg du misforstod. Les det en gang til. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Nå har jeg lest det engang til og mener du dette for fult alvor? Tenker du ikke at du setter litt høye krav til hvem du ønsker å omgåes? Er det bare de som kjører Volvo til Geilo vi liker? Anonymous poster hash: 21108...bcf
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #48 Skrevet 21. mars 2014 Nå har jeg lest det engang til og mener du dette for fult alvor? Tenker du ikke at du setter litt høye krav til hvem du ønsker å omgåes? Er det bare de som kjører Volvo til Geilo vi liker? Anonymous poster hash: 21108...bcf ...at man i sosiale lag eller i samspill med andre, identifiserer seg med eller representerer det norske. Ble det bedre med et komma? Det jeg mener er slett ikke at man kun skal omgås norske, men at man i samspille eller i relasjon med andre (uansett hvor vedkommende kommer fra) identifiserer seg med det norske eller føler at man representerer det norske. Feks. ved at man benytter norsk språk og dialekt eller at man serverer norsk tradisjonsmat, at man er medlem av et norsk parti som man fronter, at man har synspunkter som ikke er forenelig med kulturen eller religionen i ditt opprinnelsesland eller i din bakgrunn, men som er forenelig med den gjengse oppfatning i Norge. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #49 Skrevet 21. mars 2014 Forskjell på å være norsk og nordmann pleier jeg si😊 Anonymous poster hash: b962b...612
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #50 Skrevet 21. mars 2014 Nå har jeg lest det engang til og mener du dette for fult alvor? Tenker du ikke at du setter litt høye krav til hvem du ønsker å omgåes? Er det bare de som kjører Volvo til Geilo vi liker? Anonymous poster hash: 21108...bcf ...at man i sosiale lag eller i samspill med andre, identifiserer seg med eller representerer det norske. Ble det bedre med et komma? Det jeg mener er slett ikke at man kun skal omgås norske, men at man i samspille eller i relasjon med andre (uansett hvor vedkommende kommer fra) identifiserer seg med det norske eller føler at man representerer det norske. Feks. ved at man benytter norsk språk og dialekt eller at man serverer norsk tradisjonsmat, at man er medlem av et norsk parti som man fronter, at man har synspunkter som ikke er forenelig med kulturen eller religionen i ditt opprinnelsesland eller i din bakgrunn, men som er forenelig med den gjengse oppfatning i Norge. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f Det du snakker om er lojalitet. Det er veldig varierende fra menneske til menneske noe man må kunne stille spørsmål og krav til. Min erfaring er at det er noen dårlige epler over alt. Jeg skammer meg ikke over min norske kulturarv og jeg gjør mitt ytterste å ikke forvirre andre med det inntrykket jeg gir. Men kan man flere koder og språk kan det være fristende å eksperimenterer litt. Det synes jeg nordmenn flest kunne sette litt mer pris på alt som er nytt er ikke farlig. Anonymous poster hash: 21108...bcf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå