Gå til innhold

Hvem er 100% norske?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er er svensk statsborger, med norske forfedre 100% norsk?

Blir man 100% norsk når man får norsk statsborgerskap?

Er 100% norsk hvis man er norsk statsborger, men aldri har bodd i Norge?

 

Hvem er egentlig norske?



Anonymous poster hash: d08a0...e58
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 100% norsk :-P



Anonymous poster hash: bec84...0a1
Skrevet

Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske.

 

Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper.



Anonymous poster hash: e7ddb...d2f
Skrevet

 

Jeg er 100% norsk :-P

 

Anonymous poster hash: bec84...0a1

 

Men hva legger du i det?

 

Anonymous poster hash: d08a0...e58

Skrevet

Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del! 

 

Er født i Norge av norske foreldre, alle besteforeldrene er også født her og kjempet i krigen. Men fremmede kan få seg til å kverulere på at jeg ikke er norsk nok. Har bare gitt opp ta det personlig, tror det er mange som sliter litt med seg selv som tenker på nasjonalitet. Viktigste er jo at man er en ordentlig person med gode hensikter! Det holder for meg!  

 



Anonymous poster hash: 21108...bcf
Skrevet

Jeg mener man er norsk hvis man er født og oppvokst. Men mange unntak " desverre " . De tilfellene der foreldre omtredt nekter barna å bli norske. Nekter barnehage, får ikke ha norske venner, etc. Heldigvis ser man jo at dagens unge utlendinger er mye mer integrert enn tidligere,og de fleste som nå er født og oppvokst i Norge, er som regel norske.

Skrevet

Man er norsk hvis man har er norsk statsborger. Å definere noe videre enn det synes jeg må være opp til hver enkelt. 

Skrevet

Jeg mener man er norsk hvis man er født og oppvokst. Men mange unntak " desverre " . De tilfellene der foreldre omtredt nekter barna å bli norske. Nekter barnehage, får ikke ha norske venner, etc. Heldigvis ser man jo at dagens unge utlendinger er mye mer integrert enn tidligere,og de fleste som nå er født og oppvokst i Norge, er som regel norske.

 

Det blir en veldig forenklig og det ligger mye i identiteten til den enkelte om man er 100% norsk eller ikke. Jeg feks. er født og oppvokst i Norge, men jeg er ikke 100% norsk. Det ligger i mitt språk, i min identitet og hva jeg ønsker å representere. Mine foreldre er heller ikke 100% norsk.

Man kan fint være godt integrert uten å være 100% norsk, eller ville være 100% norsk.

 

Tilhørighet til en etnisitet kommer ikke bare av at man er født i et land og har statsborgerskap i det landet.

 

#3

 

Anonymous poster hash: e7ddb...d2f

Skrevet

Jeg er ikke helt bombesikker men tror at man er norsk når besteforeldrene er født i Norge (kan liksom ikke regne en tipptippoldemor fra Sverige som hinder til være etnisk norsk).

 

Selv er jeg 100% u-norsk, verken født eller oppvokst i Norge, kom hit som voksen og har ikke planer om å få norsk statsborgerskap heller.



Anonymous poster hash: 45689...37b
Skrevet

 

Jeg mener man er norsk hvis man er født og oppvokst. Men mange unntak " desverre " . De tilfellene der foreldre omtredt nekter barna å bli norske. Nekter barnehage, får ikke ha norske venner, etc. Heldigvis ser man jo at dagens unge utlendinger er mye mer integrert enn tidligere,og de fleste som nå er født og oppvokst i Norge, er som regel norske.

 

Det blir en veldig forenklig og det ligger mye i identiteten til den enkelte om man er 100% norsk eller ikke. Jeg feks. er født og oppvokst i Norge, men jeg er ikke 100% norsk. Det ligger i mitt språk, i min identitet og hva jeg ønsker å representere. Mine foreldre er heller ikke 100% norsk.

Man kan fint være godt integrert uten å være 100% norsk, eller ville være 100% norsk.

 

Tilhørighet til en etnisitet kommer ikke bare av at man er født i et land og har statsborgerskap i det landet.

 

#3

 

Anonymous poster hash: e7ddb...d2f

 

Mener bustetroll har rett. Å kreve noe mer integrering enn bhg og skole blir merkelig. Mann må ha mulighet til å være seg selv. Jeg trives best med mennesker som er åpne om hvem de er og gode på å se andre. Tror ikke det er egenskaper etnisitet eller nasjonalitet har noe med å gjøre.  

 

Anonymous poster hash: 21108...bcf

Skrevet

 

Jeg er ikke helt bombesikker men tror at man er norsk når besteforeldrene er født i Norge (kan liksom ikke regne en tipptippoldemor fra Sverige som hinder til være etnisk norsk).

 

Selv er jeg 100% u-norsk, verken født eller oppvokst i Norge, kom hit som voksen og har ikke planer om å få norsk statsborgerskap heller.

 

Anonymous poster hash: 45689...37b

 

Luringene som okkuperte Norge under krigen mente det samme. Må vi gå den veien en gang til!

 

Anonymous poster hash: 21108...bcf

Skrevet

 

 

Jeg mener man er norsk hvis man er født og oppvokst. Men mange unntak " desverre " . De tilfellene der foreldre omtredt nekter barna å bli norske. Nekter barnehage, får ikke ha norske venner, etc. Heldigvis ser man jo at dagens unge utlendinger er mye mer integrert enn tidligere,og de fleste som nå er født og oppvokst i Norge, er som regel norske.

 

Det blir en veldig forenklig og det ligger mye i identiteten til den enkelte om man er 100% norsk eller ikke. Jeg feks. er født og oppvokst i Norge, men jeg er ikke 100% norsk. Det ligger i mitt språk, i min identitet og hva jeg ønsker å representere. Mine foreldre er heller ikke 100% norsk.

Man kan fint være godt integrert uten å være 100% norsk, eller ville være 100% norsk.

 

Tilhørighet til en etnisitet kommer ikke bare av at man er født i et land og har statsborgerskap i det landet.

 

#3

 

Anonymous poster hash: e7ddb...d2f

 

Mener bustetroll har rett. Å kreve noe mer integrering enn bhg og skole blir merkelig. Mann må ha mulighet til å være seg selv. Jeg trives best med mennesker som er åpne om hvem de er og gode på å se andre. Tror ikke det er egenskaper etnisitet eller nasjonalitet har noe med å gjøre.  

 

Anonymous poster hash: 21108...bcf

 

 

Jeg sier ikke at man må være eller at man skal ønske å være 100% norsk, men det skal mer til enn fødested og/eller integrering for å kunne bli 100% norsk.

 

Anonymous poster hash: e7ddb...d2f

Skrevet

Synes den typens diskusjoner er interessante, fordi de viser skillet mellom land som Norge, det samfunnet har inntil nylig var ganske homogent fra andre land som har fått mange impulser utenfra over tid.

 

Jeg er fra Canada, og for meg er en Canadier noen som har canadisk statsborgerskap, uavhengig av fødested, hudfarge, morsmål eller religion. I byen jeg kommer fra, kan du være grønn i huden og har 5 ermer, så lenge du respekterer lovene og andre medborgere er du velkommen. Samtidig er vi stolt av vårt opprinnelig opphav; for egen del, Franskmenn som seilet av gårde til et ukjent land for 400 år siden. Begge deler har formet min identitet, men om jeg noensinne skulle bli norsk (kommer aldri til å skje), ville jeg kalt meg norsk statsborger, dog opprinnelig fransk kanadier. Vi har bodd i flere land som har tatt imot mange innvandrer over tiden, og felles for dem er en lignende tilnærming til identitet.

 

Det er vanskelig for meg å se nytten i år diskutere hvor mange generasjoner man må ha vært i Norge for å være norsk, men når jeg husker hvordan det var når jeg kom hit på 90-tallet og så å si alle rundt meg var norske, forstår jeg på et vis. Store endringer på kort tid.

 

Anonymous poster hash: d8a7e...cbf

Skrevet

 

 

 

Jeg mener man er norsk hvis man er født og oppvokst. Men mange unntak " desverre " . De tilfellene der foreldre omtredt nekter barna å bli norske. Nekter barnehage, får ikke ha norske venner, etc. Heldigvis ser man jo at dagens unge utlendinger er mye mer integrert enn tidligere,og de fleste som nå er født og oppvokst i Norge, er som regel norske.

 

Det blir en veldig forenklig og det ligger mye i identiteten til den enkelte om man er 100% norsk eller ikke. Jeg feks. er født og oppvokst i Norge, men jeg er ikke 100% norsk. Det ligger i mitt språk, i min identitet og hva jeg ønsker å representere. Mine foreldre er heller ikke 100% norsk.

Man kan fint være godt integrert uten å være 100% norsk, eller ville være 100% norsk.

 

Tilhørighet til en etnisitet kommer ikke bare av at man er født i et land og har statsborgerskap i det landet.

 

#3

 

Anonymous poster hash: e7ddb...d2f

 

Mener bustetroll har rett. Å kreve noe mer integrering enn bhg og skole blir merkelig. Mann må ha mulighet til å være seg selv. Jeg trives best med mennesker som er åpne om hvem de er og gode på å se andre. Tror ikke det er egenskaper etnisitet eller nasjonalitet har noe med å gjøre.  

 

Anonymous poster hash: 21108...bcf

 

 

Jeg sier ikke at man må være eller at man skal ønske å være 100% norsk, men det skal mer til enn fødested og/eller integrering for å kunne bli 100% norsk.

 

Anonymous poster hash: e7ddb...d2f

 

Mener du går en farlig vei med slike tanker, det er en vei til parallell samfunn og der vi misstenker hverandre pga bakgrunn og ikke hensikter. Når noen spør meg hvor kommer du egentlig fra? Å så spennende med jødedommen da, det er jo liksom ikke typisk norsk om jeg da sier vet du hva dette sier mer om deg enn meg da er det jeg som er hårsår?

Hverdag i Norge lærer jeg noe nytt, noe annerledes, maser med folk på bussen og hjelper folk på gaten. At det er så skummelt og farlig vel beklager let etter større bussemenn enn meg!

 

 

Anonymous poster hash: 21108...bcf

Skrevet

Jeg er ikke 100% norsk, men jeg er norsk allikevel jeg!

Gjest Antarctica
Skrevet

Vet ikke om jeg syns det er så interessant å definere norskhet.

Skrevet

Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f

Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske?

 

 

  

Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del!     Anonymous poster hash: 21108...bcf

Fantastisk kommentar :D!

Skrevet

Vet ikke om jeg syns det er så interessant å definere norskhet.

Jo, når noen mener å ha patent på hva som er norsk er det viktig å finne ut hvorfor og argumentere rundt deres tanker, slik kan man utvide horisonten til de som har låst seg inn.

 

Ha en trivelig dag :)

 

Anonymous poster hash: 21108...bcf

Skrevet

 

Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f

Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske?

 

 

  

Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del!     Anonymous poster hash: 21108...bcf

Fantastisk kommentar :D!

 

Takker :) Elsker alt som er Gresk, bare ikke si det til familien min da blir det huskestue pga noe historie greier tilbake i steinalderen :)

 

Din kommentar var viktig og dyp, selvsagt er adopterte norske, hvem mener ikke det?

 

Anonymous poster hash: 21108...bcf

Gjest Antarctica
Skrevet

 

Vet ikke om jeg syns det er så interessant å definere norskhet.

Jo, når noen mener å ha patent på hva som er norsk er det viktig å finne ut hvorfor og argumentere rundt deres tanker, slik kan man utvide horisonten til de som har låst seg inn. Ha en trivelig dag :)Anonymous poster hash: 21108...bcf

Tror vel det er nettopp derfor jeg syns norskhetsdebatten blir lite relevant. Fordi den i seg selv legitimerer at man KAN finne en patent på dette. Jeg tror nemlig ikke man kan finne det endegyldige svaret.

Skrevet

 

 

Vet ikke om jeg syns det er så interessant å definere norskhet.

Jo, når noen mener å ha patent på hva som er norsk er det viktig å finne ut hvorfor og argumentere rundt deres tanker, slik kan man utvide horisonten til de som har låst seg inn. Ha en trivelig dag :)Anonymous poster hash: 21108...bcf

Tror vel det er nettopp derfor jeg syns norskhetsdebatten blir lite relevant. Fordi den i seg selv legitimerer at man KAN finne en patent på dette. Jeg tror nemlig ikke man kan finne det endegyldige svaret.

 

Bare de som tror har entydige svar og de kan være skumle nok. Men de som hevder å ha funnet løsningen må man være kritisk til og stille spørsmål slik at man hele tiden er på vei til et nytt paradigme. 

 

Anonymous poster hash: 21108...bcf

Skrevet

 

 

Vet ikke om jeg syns det er så interessant å definere norskhet.

Jo, når noen mener å ha patent på hva som er norsk er det viktig å finne ut hvorfor og argumentere rundt deres tanker, slik kan man utvide horisonten til de som har låst seg inn. Ha en trivelig dag :)Anonymous poster hash: 21108...bcf

Tror vel det er nettopp derfor jeg syns norskhetsdebatten blir lite relevant. Fordi den i seg selv legitimerer at man KAN finne en patent på dette. Jeg tror nemlig ikke man kan finne det endegyldige svaret.

 

Å finne en deffinisjon som alle er enige i og som bestandig passer er nok vansklig, men man kan bli mer oppmerksom på hvordan man selv bruker ordet og mer bevist på hva man egentlig legger i det. Det er også bra om mange forstår at det ikke er en selvfølge at alle andre mener akkurat det samme som dem.

 

Anonymous poster hash: d08a0...e58

Skrevet

 

 

 

 

Jeg mener man er norsk hvis man er født og oppvokst. Men mange unntak " desverre " . De tilfellene der foreldre omtredt nekter barna å bli norske. Nekter barnehage, får ikke ha norske venner, etc. Heldigvis ser man jo at dagens unge utlendinger er mye mer integrert enn tidligere,og de fleste som nå er født og oppvokst i Norge, er som regel norske.

 

Det blir en veldig forenklig og det ligger mye i identiteten til den enkelte om man er 100% norsk eller ikke. Jeg feks. er født og oppvokst i Norge, men jeg er ikke 100% norsk. Det ligger i mitt språk, i min identitet og hva jeg ønsker å representere. Mine foreldre er heller ikke 100% norsk.

Man kan fint være godt integrert uten å være 100% norsk, eller ville være 100% norsk.

 

Tilhørighet til en etnisitet kommer ikke bare av at man er født i et land og har statsborgerskap i det landet.

 

#3

 

Anonymous poster hash: e7ddb...d2f

 

Mener bustetroll har rett. Å kreve noe mer integrering enn bhg og skole blir merkelig. Mann må ha mulighet til å være seg selv. Jeg trives best med mennesker som er åpne om hvem de er og gode på å se andre. Tror ikke det er egenskaper etnisitet eller nasjonalitet har noe med å gjøre.  

 

Anonymous poster hash: 21108...bcf

 

 

Jeg sier ikke at man må være eller at man skal ønske å være 100% norsk, men det skal mer til enn fødested og/eller integrering for å kunne bli 100% norsk.

 

Anonymous poster hash: e7ddb...d2f

 

Mener du går en farlig vei med slike tanker, det er en vei til parallell samfunn og der vi misstenker hverandre pga bakgrunn og ikke hensikter. Når noen spør meg hvor kommer du egentlig fra? Å så spennende med jødedommen da, det er jo liksom ikke typisk norsk om jeg da sier vet du hva dette sier mer om deg enn meg da er det jeg som er hårsår?

Hverdag i Norge lærer jeg noe nytt, noe annerledes, maser med folk på bussen og hjelper folk på gaten. At det er så skummelt og farlig vel beklager let etter større bussemenn enn meg!

 

 

Anonymous poster hash: 21108...bcf

 

 

Du snakker som om det er noe negativt å ikke være 100% norsk. Jeg er av motsatt oppfatning.

 

Anonymous poster hash: e7ddb...d2f

Skrevet

 

 

Jeg vil si at det er flere ting som ligger til grunn. At man har norske forfedre, at man har norsk som morsmål og som hovedmål, at man identifiserer seg med norsk kultur, at man har norsk levesett, at man har en norsk identitet, at man har fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge, kultur el.), at man i sosiale lag eller i samspill med andre identifiserer seg med eller representerer det norske. Det er mye dette som skiller en etnisitet fra andre etnisiteter eller folkegrupper. Anonymous poster hash: e7ddb...d2f

Men barn som adopteres som spedbarn fra andre verdensdeler blir altså ikke norske fordi de har "feil"hudfarge de da? Selv om de kom hit som babyer, har norske foreldre, norsk statsborgerskap, norsk familie og norsk språk som morsmål, så kan de aldri bli norske fordi de har "feil" gener? Og hva med deres barn og barnebarn? Hvor mange generasjoner må det gå før de kan kalle seg norske?  

Dette norsk og typisk norsk begrepet er blitt helt gresk for min del!     Anonymous poster hash: 21108...bcf

Fantastisk kommentar :D!

Takker :) Elsker alt som er Gresk, bare ikke si det til familien min da blir det huskestue pga noe historie greier tilbake i steinalderen :) Din kommentar var viktig og dyp, selvsagt er adopterte norske, hvem mener ikke det? Anonymous poster hash: 21108...bcf

Anonym ...d2f ramser opp en masse kriterier for å være norsk, blant annet "fellestrekk med andre nordmenn (språk, hudfarge og kultur)". Det var det jeg reagerte på, fordi jeg kjenner flere familier med adoptivbarn fra andre verdensdeler og de barna er da norske de også. Jeg synes det er viktig å peke på slike uttalelser fordi de gir noen litt grumsete assosiasjoner. For meg i hvert fall.

Skrevet

Hvis det er sånn at besteforeldrene må være født og oppvokst i Norge, så er det ikke mange som er norske. Mine besteforeldre er født og oppvokst i et annet land, mens begge mine foreldre er født og oppvokst i Norge. Jeg anser da meg selv for å være norsk. Hva annet skulle jeg være?



Anonymous poster hash: 5ba1b...197

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...