Gå til innhold

Skal jeg melde fra om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på fem år har en venn i barnehagen som er like gammel. De har kjent hverandre siden i høst. La oss kalle vennen for Per.

Flere ganger har sønnen min sagt at Per har en veldig slem mamma. Hun har visst brukket beinet hans slik at han kom på sykehuset og også holdt en kniv mot halsen hans. Det har vært sagt i en slags spøkefull tone, så jeg har ikke tatt det så alvorlig. Men i dag fikk han invitasjon til Pers bursdag og nekter å gå pga denne slemme moren. Da tok vi en prat og han forteller at Per forteller om mange slemme ting som moren har gjort og at Per er redd for sin egen mamma.

Hvem skal jeg ta det opp med? Barnehagen, mamman til Per eller barnevernet?

Anonymous poster hash: 81d90...c97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta det opp med barnehagen i første omgang.

Anonymous poster hash: 9a706...bd9

Skrevet

Barnehagen ville jeg gjort

Anonymous poster hash: 72335...232

Skrevet

Dette tar du direkte med barnevernet, ikke med Pers mamma. Du kan evt snake med barnehagen og spørre om de har oplevd lignende og hva de anbefaler deg å gjøre. Ved mistanker som vold  eller seksuelle overgrep mot barnet, er det viktig å varsle snarest, men sørge for at foreldrene ikke får sjansen til å skule eventuelle beviser.

Meld i morgen!!!!

Anonymous poster hash: d2697...139
Skrevet

Stakkars lille gutt hvis dette stemmer :(

Anonymous poster hash: f705a...75b

Skrevet

Ville gitt beskjed til barnehagen først, mulig Per sin mor er slem, men noen barn kan også ha livlig fantasi, når det er sagt så skal barn tas alvorlig! Ville snakket med barnehagen i morgen

Anonymous poster hash: cd8f8...ab1
Skrevet

Ta det med barnehagen i første omgang.

Min datter kom hjem i forrige uke og fortalte at Oliver hadde knekt foten fordi faren hadde kastet ham ut av båten fordi Oliver ikke ville bruke redningsvest.

Jeg spurte i barnehagen og de fortalte at det var søskenbarnet til Oliver som hadde kommet med en røverhistorie. Oliver var borte fra barnehagen fordi han var på besøk hos bestemoren sin.

Jeg skal ikke påstå at Per lyver. Det vet jeg ikke, men ta det med barnehagen først og så videre.

Anonymous poster hash: afcf0...796
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du spør en gang jeg... Jeg hadde "løpt" til barnevernet med en gang. Tør å bry deg!!! 

Om det ikke er noe "galt" som skjer i det hjemmet til den gutten er det bra, men om det skjer noe fælt så MÅ det taes tak i straks! Små barn kan ha god fantasi... men de kan også fortelle sannheten. 

Skrevet

Jeg hadde ikke stolt på at barnehagen tok det alvorlig nok,så jeg hadde gått direkte til barnevernet ettersom inneholdet i det han sier er såpass alvorlig.

Skrevet

Jeg ville hørt med barnehagen først. Barn sier mye rart. Gutten vår har sagt i bhg at pappa slår og klyper han.. Det er selvsagt ikke sant:) Det føltes ganske ubehagelig da pedleder tok det opp (men selvsagt kjempe bra at de følger opp når de hører slike ting! )

Jeg ville blitt ganske fra meg om barnevernet plutselig sto på døren fordi gutten min har fortalt røverhistorier i barnehagen!:)

Anonymous poster hash: 0dff0...75d
Skrevet

Dattera mi sa i barnehagen at jeg slo henne hver dag. Dette stemmer ikke. Heldigvis tok ped leder dette opp med meg og hun skjønte fort at hun fant på ting. Det var ikke første gang hun fikk høre fra barna at de ble slått osv.

De sier mye rart i den alderen. Kan jo Være han snakker sant da. Vanskelig å vite egentlig

Anonymous poster hash: 101f9...cd4

Skrevet

Spør i Bhg du.unger sier veldig mye rart.

Skrevet (endret)

Det er ikke rart at det er så mange barn som bli mishandlet av foreldrene sine når folk har holdningen " barn sier så mye rart,det stemmer nok ikke".

Tenk om barnehagen ikke gjør noe mer med det da,annet enn å ta det opp med foreldrene det gjelder!

Nei dette ville jeg ha gått direkte til barnevernet med,så jeg var sikker på at det blir en grundig undersøkelse!

I verste tilfelle kan det faktisk stå om livet til dette lille barnet!

Selvsagt blir det ubehagelig for foreldrene å få en beskymringsmelding om det ikke stemmer,men de vil nok helt sikkert forstå hvorfor noen valgte å gå videre med dette.

Endret av me_87
Skrevet

Det er faktisk noe i det at det er bedre å melde en gang for mye enn en gang for lite..

Gjest Frisk bris
Skrevet

Takk ja til invitasjonen, men si at du blir med fordi sønnen din ikke ønsker å gå alene. Da kan du observere litt selv. I tillegg ville jeg invitert gutten med hjem til dere.

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du ta det opp med barnehagen? Barnehagen har taushetsplikt og kan derfor ikke si noe om hva de tenker om Per. Dersom Per har fortalt dette til din sønn kan det være fordi han stoler på din sønn og muligens ingen andre. Dersom han ikke har fortalt noe i barnehagen (fordi han ikke stoler på voksne, for eksempel) er terskelen for at de sender det videre ganske høy.

Send dette videre til barnevernet og la dem avgjøre om Per lyver.

Skrevet

Jeg sier ikke at man ikke skal ta det barn sier alvorlig, men hallo da..

Ta det opp med de i barnehagen først, mulig det ligger noe mer/annet bak som de vet om osv.

Min sønn har diktet opp de villeste historier (og ja, det er 100 % sikkert at det bare er tull). Bl,annet at han ble "forfulgt" av en mann med lastebil som ville at han skulle komme bak i lastebilen og se på sengen hans osv..

Han har også ropt til meg: "Du dreper meg!" bare jeg har kommet nær ham :P

Jeg ble fortalt noe ille fra et barn en gang og tok det opp med barnehagen med det samme, de kunne da fortelle meg litt av hvert om hvorfor barnet pratet om de tingene.

Anonymous poster hash: c9840...e7a
Skrevet

Ta det opp med de i barnehagen først, mulig det ligger noe mer/annet bak som de vet om osv.

Min sønn har diktet opp de villeste historier (og ja, det er 100 % sikkert at det bare er tull). Bl,annet at han ble "forfulgt" av en mann med lastebil som ville at han skulle komme bak i lastebilen og se på sengen hans osv..

Jeg ble fortalt noe ille fra et barn en gang og tok det opp med barnehagen med det samme, de kunne da fortelle meg litt av hvert om hvorfor barnet pratet om de tingene.

da burde den barnehagen bli anmeldt for brudd på taushetsplikten. De har ikke lov til å svare hverken det ene eller det andre på spørsmål om andres barn.

Skrevet

Da har barnehagen brutt taushetsplikten!!

Ring barnevernet og fortell hva du har hørt. De vil gi deg råd om hva du bør gjøre fremover.

Syns også det er VELDIG trist at ped.leder har tatt det opp med foreldre som de har hatt en mistanke om vold i hjemmet. Man skal kontakte bv så fort man mistenker noe! hvor lurt tror man det er å ta det opp i en samtale med en forelder som slår barnet sitt?

Anonymous poster hash: 6844b...20e

Skrevet

Ville kontaktet barnevernet. Jeg kom selv med et par sånne historier i løpet av barnehagen, visstnok. Jeg husker det ikke, men mamma fortalte meg at de var ganske fortvilt over meg som sa sånne ting, og skjønte ikke hvorfor jeg gjorde det.... Men jeg har alltid hatt voldsom fantasi, så regner med jeg fikk det derfra... 

Er det ikke noe galt hjemme hos Per, så er det i hvert fall sjekket :) 

Anonymous poster hash: 2269a...302
Skrevet

Takk for alle svar. Blir med i bursdagen og ser hva jeg gjør etter det.

Skrevet

Kontakt barnevernet. Hvis gutten har hatt brudd er dette journalført, da kan man også se hva som har vært oppgitt som årsak til brudd. Noen ganger kan årsakene til dette være åpenbare, andre ganger kan de være "mistenkelige" uten at det er blitt meldt videre (selv om det egentlig skal gjøres ved mistanke).

Det at gutten forteller flere "store" historier kan selvfølgelig være bare fantasi - men når han har sagt at han er redd for sin egen mamma, da ville jeg tatt det enda mer alvorlig. Det er forskjell på å dikte opp historier og å fortelle om følelser, og det å snakke om at man er redd sin egen mamma synes jeg er god grunn til å ta det på alvor og ta kontakt med barnevernet.

Er ikke verre enn at hvis det ikke er noe galt, så blir saken henlagt. Forferdelig kjedelig for moren, selvfølgelig, men har man ikke noe å skjule så skjer jo ikke noe annet enn at saken blir henlagt.

Anonymous poster hash: 2e475...c3e
Skrevet

Takk for alle svar. Blir med i bursdagen og ser hva jeg gjør etter det.

Bare husk at selv om du i bursdagen ser at alt tilsynelatende er bra, så trenger det ikke være det...

Anonymous poster hash: 2e475...c3e

Skrevet

Du må ikke vente med dette HI!!

Gå til barnevernet så fort som mulig!

Ikke vent på noe bursdag! Det kan faktisk stå mellom liv og død visst det gutten sier stemmer!

Anonymous poster hash: 0ecb7...fc8
Skrevet

Hadde kontaktet barnevernet. Hadde en lignende episode i vær bhg også.

Bestevennen i bhg til mitt barn fortalte barnet mitt om episoder som hadde skjedd hjemme. Som at faren hadde slått moren, faren slo barna, faren kjefte mye, sa han skulle drepe barne hvis de ikke var stille osv. Tok det opp med bhg, men fikk bare til svar at dette barnet var så fantasifullt og kom med så mange rare historier at jeg bare skulle ta det med en klype salt.

Men det klarte jeg ikke, så jeg kontaktet bv og en uke etter var mor og barn flyttet til krisesenteret i byen vår. Faren fikk etterhvert fengselsstraff.

Så vær så snill, kontakt bv fortest mulig.

I mitt tilfelle så hadde ikke bhg hørt barnet si slike ting, barnet hadde mange andre røvehistorier han kom med i bhg, men det var om uskyldige ting.

Anonymous poster hash: ffb39...272

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...