mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. mars 2014 #1 Skrevet 18. mars 2014 Gutten min begynnte på adhd medisiner rett etter jul og har ikke hatt noen skikkelige sinneanfall siden jul... I dag hadde han ett voldsomt ett... Skreik og hyla...mamma var verdens dummeste...pappa og...han skulle flytte vekk fra oss og var ikke måte på... holdt på med hylinga i nesten halvannen time... Er så tøfft mens det står på og uvannt.. Dere med adhd barn... opplever dere slike annfall noen ganger?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #2 Skrevet 18. mars 2014 Da hadde jeg sendt han på rommet sitt til han hadde roet seg ned og klarte å snakke med normal stemme. Hadde gått inn til han innimellom hvis det tok lang tid og spurt om han var klar til å snakke. Å skrike i halvannen time, er det ingen som orker å høre på her i huset. Hvor gammel er gutten din? Anonymous poster hash: 90b14...926
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. mars 2014 Forfatter #3 Skrevet 18. mars 2014 Han satt på rommet sitt hele tiden under skrikingen...gikk inn hvert 5 min.. sa det samme... jeg skjønner du er sint og at du er lei deg,mamma er her hvis du vil snakke med rolig og ordentlig stemme.... Etter halvannen time var han villig til det.. Han et 7,5 år
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #4 Skrevet 18. mars 2014 Jeg hadde sendt han ut med beskjed om at han kunne komme inn når han var ferdig. Sånn dill og kos med "mamma skjønner at du er sint, bare vis følelser", får meg til å spy! Anonymous poster hash: 947a9...c14
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. mars 2014 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2014 Er på ingen måte med kose stemme jeg snakker med han
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. mars 2014 Forfatter #8 Skrevet 18. mars 2014 I dag ble han sint fordi han ikke fikk bli med på tur med meg,denne dagen var det lillebrors tur
magica fra tryll Skrevet 18. mars 2014 #9 Skrevet 18. mars 2014 Skjønner. Nei, det er vel ikke så mye annet å gjøre. Tror kanskje ikke jeg hadde gått inn hvert 5. minutt til en så stor gutt,-noen ganger gir jo det at de ser deg bare bensin på bålet liksom....
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 19. mars 2014 Forfatter #10 Skrevet 19. mars 2014 Hm ja.... får prøve litt mer tid mellom hver gang:-)
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #11 Skrevet 19. mars 2014 Ja, jeg synes også hvert 5 minutt var veldig ofte. Hos oss går det vel 20-30 minutter, men han vet at han kan komme ut når som helst hvis han holder seg rolig. Anonymous poster hash: 90b14...926
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #12 Skrevet 19. mars 2014 Jeg hadde sendt han ut med beskjed om at han kunne komme inn når han var ferdig. Sånn dill og kos med "mamma skjønner at du er sint, bare vis følelser", får meg til å spy! Anonymous poster hash: 947a9...c14 For barn som strever er det en jævlig tragedie at mennesker som deg finnes. Anonymous poster hash: c935b...19d
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #13 Skrevet 19. mars 2014 Har et barn på 6 år som har slike sinneanfall. Skriker, hyler, slår, ødelegger ting, kaster ting, spytter og ja, egentlig alt han kan finne på for å provosere. Jeg takler det på samme måte som deg, bekrefter følelsene, tilbyr alternative måter i snakke på, tilbyr hjelp til å roe seg ned og så videre samtidig som jeg selvfølgelig er helt klar og tydelig på at slik oppførsel ikke er tillatt, men det har foreløpig ikke så stor effekt. Dette har vi gått på kurs for å lære, og av erfaring blir det bare verre om vi ikke er rolige selv. Du kjenner barnet ditt best, og du vet sikkert hva som er konstruktiv håndtering av anfallene. Å kjefte og smelle er som å helle bensin på bålet her, og gjør bare at alt eskalerer og at det blir enda vanskeligere å få roet det ned. Vi har ingen diagnose ennå, men er til utredning. Problemet her at det ikke "bare" er å si at han skal gå på rommet sitt, så jeg må fysisk lukke oss inn der sammen. Det er ganske problematisk når jeg er alene med barna. Anonymous poster hash: 79142...c08
♥Nemi♥ Skrevet 19. mars 2014 #14 Skrevet 19. mars 2014 Synes du går inn litt for ofte. La ham bli ferdig med sinnet sitt! Jeg skjemtes ofte etterpå, så da er det greit at man blir møtt på en forståelselfull måte i etterkant. Jeg greide aldri å prate om sinnet mitt eller følelsene mine, så om han er slik, for all del ikke bli for pågående! :-) Spør gjerne hvordan han føler det, og om han vil at man skal gjøre noe annerledes, slik at det ikke blir error.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 19. mars 2014 Forfatter #15 Skrevet 19. mars 2014 Ja ikke alltid herremannen her vil være på rommet sitt heller...
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #16 Skrevet 19. mars 2014 Jeg stiller meg undrende til at folk synes du går inn for ofte. Sønnen din klarer ikke regulere negative følelser på en konstruktiv måte, men det forventes at han skal klare det alene uten voksenstøtte? Hvorfor det? Synes det er helt riktig at du går inn ofte, eventuelt er sammen med han gjennom det. Anonymous poster hash: c935b...19d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 19. mars 2014 Forfatter #17 Skrevet 19. mars 2014 Jeg pleier å vise han på klokka hver gang jeg går inn og forklarer hvor mye klokka vil være når jeg kommer inn igjen.. jeg synes det fungerer.. Dette fordi når han har time out har han det i 5 min...da vet han veldig godt hva klokka er når han er ferdig
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #18 Skrevet 19. mars 2014 Barna mine har ikke ADHD eller noen andre spessielle problemer, men de har jo hatt noen raserianfall av og til. Da de var små, opp til 4-5 årsalderen pleide vi bare å holde dem fast som i en skruestikke til de roet seg. Da de ble litt større, og vi var ganske sikkre på at de ikke satte i gang med å knuse ting eller dunke hodet i gulvet sendte vi dem bare på rommet og ga dem beskjed om at de fikk komme ned når de var ferdige med å hyle. De roet seg mye fortere om de ikke fikk noen respons på hylingen. Så snakket vi om det etterpå. Anonymous poster hash: a71e7...8f6
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #19 Skrevet 19. mars 2014 Barna mine har ikke ADHD eller noen andre spessielle problemer, men de har jo hatt noen raserianfall av og til. Da de var små, opp til 4-5 årsalderen pleide vi bare å holde dem fast som i en skruestikke til de roet seg. Da de ble litt større, og vi var ganske sikkre på at de ikke satte i gang med å knuse ting eller dunke hodet i gulvet sendte vi dem bare på rommet og ga dem beskjed om at de fikk komme ned når de var ferdige med å hyle. De roet seg mye fortere om de ikke fikk noen respons på hylingen. Så snakket vi om det etterpå. Anonymous poster hash: a71e7...8f6 Men som du selv sier, dine barn har ikke ADHD eller andre spesielle problemer. Anonymous poster hash: c935b...19d
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #20 Skrevet 19. mars 2014 Jeg har ikke barn med adhd, men jeg har en i familien med add og det er jo ganske likt. Der er det ikke bare skriking, ting blir ødelagt, fjernkontroller, telefoner etc, det blir kastet i veggen. Det har roet seg nå de siste årene, etter at hun gikk ut av ungdomsskolen. Anonymous poster hash: 92c51...862
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #21 Skrevet 19. mars 2014 Min har ikke ADHD (men har absolutt sine utfordringer), når har han har trassanfall sender jeg han på rommet med beskjed om å komme seg ut når han har roet seg ned. Jeg går ikke inn på rommet, for det blir som å helle bensin på bålet, samtidig er det han som bestemmer når han kommer ut igjen. Dersom han kommer ut og raser mer, blir han eskortert tilbake. Han er yngre enn din sønn (5 år) så på et vis er det lettere å "styre" han, samtidig har han ikke så god kontroll over egne følelser enda, vi jobber med det i hverdagen. Utrolig hvor sliten man blir av slike hendelser, godt må det være for deg at det ikke forekommer like ofte som før. Anonymous poster hash: 3d721...3d8
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #22 Skrevet 19. mars 2014 Du har ikke tenkt på at gutten synes det er frustrerende at du gjør så forskjell på guttene hele tiden? At det nå var dråpen? Har forstått i tidligere innlegg at du er veldig opptatt av alenetid med et og et barn. Det er viktig med tid til hvert enkelt barn, menneskeverd om begge får det samme over tid er det inne sikkert de klarer se sammenhengen? Hvordan ble turen til lillebror og deg dersom du løp inn og ut til storebror hvert 5 minutt? Ble ikke lillebror lei seg? Her hadde gutta gitt meg klar beskjed om at storebror og kunne være med ellers er det ikke like gøy. Og haddevi to bare gått hadde lillebror tenkt på storebror somogvilke vært med. Anonymous poster hash: f1a60...bb5
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #23 Skrevet 19. mars 2014 Barna mine har ikke ADHD eller noen andre spessielle problemer, men de har jo hatt noen raserianfall av og til. Da de var små, opp til 4-5 årsalderen pleide vi bare å holde dem fast som i en skruestikke til de roet seg. Da de ble litt større, og vi var ganske sikkre på at de ikke satte i gang med å knuse ting eller dunke hodet i gulvet sendte vi dem bare på rommet og ga dem beskjed om at de fikk komme ned når de var ferdige med å hyle. De roet seg mye fortere om de ikke fikk noen respons på hylingen. Så snakket vi om det etterpå. Anonymous poster hash: a71e7...8f6 Men som du selv sier, dine barn har ikke ADHD eller andre spesielle problemer. Anonymous poster hash: c935b...19d Men betyr det at sinneannfall skal behandles så ulikt? De er menneskebarn alle sammen. Anonymous poster hash: a71e7...8f6
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #24 Skrevet 19. mars 2014 Jeg har barn men ingen med ADHD. Men jeg har en jobb der jeg er sammen med barn med ulike diagnoser. Jeg synes det er flott at du går inn på rommet og tilbyr deg å være der viss han ønsker det. Små barn og større barn som ikke klarer å regulere følelsene sine trenger hjelp av en voksen til å organisere følelsene sine. Et barn som har et sinneutbrudd skal ikke bli være alene med alle følelsene sine - det er ikke i stand til å organisere de på egenhånd! Så å si " kom ut når du er ferdig" er helt feil. Syns du HI møter sinneutbruddet på en veldig god måte Anonymous poster hash: ceb41...734
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #25 Skrevet 19. mars 2014 Barna mine har ikke ADHD eller noen andre spessielle problemer, men de har jo hatt noen raserianfall av og til. Da de var små, opp til 4-5 årsalderen pleide vi bare å holde dem fast som i en skruestikke til de roet seg. Da de ble litt større, og vi var ganske sikkre på at de ikke satte i gang med å knuse ting eller dunke hodet i gulvet sendte vi dem bare på rommet og ga dem beskjed om at de fikk komme ned når de var ferdige med å hyle. De roet seg mye fortere om de ikke fikk noen respons på hylingen. Så snakket vi om det etterpå. Anonymous poster hash: a71e7...8f6 Men som du selv sier, dine barn har ikke ADHD eller andre spesielle problemer. Anonymous poster hash: c935b...19d Men betyr det at sinneannfall skal behandles så ulikt? De er menneskebarn alle sammen. Anonymous poster hash: a71e7...8f6 Avhengig av diagnose vil det kognitive funksjonsnivåvet variere. Det betyr at barn med ulike diagnoser må behandles annerledes enn barn uten diagnoser. Ellers blir oppdragelsen meningsløs og i verste fall skadelig. Anonymous poster hash: c935b...19d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå