Gå til innhold

Foreldre betaler førerkort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal nok hjelpe dem på ett vis, men da skal de også jobbe for det å betale noe selv. Ingenting kommer gratis her i livet, og det har jeg ikke tenkt å lære dem heller.

Å bestikke dem med å få lsppen om man ikke begynner å røyke er det dummeste jeg hører. Skal man liksom bli premiert for å ikke være dum? Vil heller lære dem bedre holdninger på andre måter. Blir like dumt som å gi penger for karakterer.

Jeg syr ikke puter under arma på barna for å si det sånn.

Anonymous poster hash: 27de2...e4a

Å gi penger for karakterer fungerer faktisk fint for noen, så det er ikke bare dumt. Ikke at man skal dele ut tuenlapper, men penger, eller annen belønning for gode karakterer gir en god motivasjon, og man forstår at hardt arbeid blir belønnet. 

Når man er 13-17 og ekstremt skolelei og på nippet til å hoppe ut, er det en løsning verdt å prøve ut..

Mange skoleleie føler at de arbeider og gjør skolearbeid for "ingenting".

(JA, det blir belønnet i fremtiden, men det er ikke så lett for en sta fjortiss å tenke langsiktig på den måten)

Da kan det gi motivasjon dersom man får en månedslønn, eller andre belønninger etter hvodan man gjør det på skolen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser på lappen som en viktig del av det å bli voksen. Det er en del av utdannelsen deres på en måte. Vi skal betale, de må gjøre jobben. Vi skal legge tilrette for at de ikke skal måtte jobbe mens de studerer. Unntaket er i ferier, men de pengene de tjener da skal gå til eget forbruk og ting de ønsker seg som vi ikke vil spandere. Bil skal de også få om de har behov for det. Men vi sponser ikke latskap, det stilles krav til hva de bruker tiden sin på, og det bør helst gå til studiene.

Skrevet

Da er det jo ikke noe rart at de fleste suser rundt i bilen sin da! :) fikk av mamma og pappa...

Anonymous poster hash: 4d116...afa

Det ble spurt om lappen her og ikke om de fikk bil.

Anonymous poster hash: c147d...387

Skrevet

det er vel både vanlig og uvanlig.

Skrevet

Jeg fikk det ettersom jeg flyttet ut når jeg var 16 og måtte støtte meg på lån og stipend. De andre to bodde hjemme til de ble 19 så da sa foreldrene mine at det var rettferdig at jeg fikk lappen pga de andre hadde fått kost å losji mens jeg måtte klare megselv :)

Det ble tatt opp med de andre søsknene mine når de tenkte på å spandere lappen på meg slik at ingen skulle bli sure, og begge var helt enig i at det var rett :) Jeg var veldig-veldig heldig siden jeg fikk det!

Anonymous poster hash: d2446...5e2
Skrevet

Jeg fikk lappen. Selv om jeg hadde flytta hjemmefra og hadde ett barn på to år. Veldig vanlig her jeg bor.

Anonymous poster hash: ee35d...4cb

Skrevet

Har en som holder på å kjøre opp og han dekker mesteparten selv. Vi har spedd på litt, mormor har spedd på litt, men i hovedsak betaler han selv. Og det er han stolt av! 

Anonymous poster hash: dad05...907
Skrevet

Mine foreldre spanderte på meg, og jeg besto på 18 års dagen

:duskedame:

Anonymous poster hash: 3c7e1...b18
Skrevet

Både jeg og mine søsken fikk sertifikatet av foreldrene våre. Samme med venner også.

Anonymous poster hash: a092e...b4a

Skrevet

Tenker at det kommer litt an på hvor man bor. Jeg vet ikke om så mange som har fått det dekket, men bor sentralt i Oslo, så behovet for førerkortet er ikke der på samme måte. Det er fortsatt flere av mine venner som ikke har førerkort, og vi er 30 ;)

Anonymous poster hash: de153...c4d

Skrevet

Foreldrene mine hadde lovet oss å spandere oss alle lappen dersom vi holdt unna røyk, snus, alkohol og avstå alt som het for narkotika. Når tiden kom, så holdt de ord. De betalte lappen til min eldste bror. Siden både lillebroren min og jeg kjørte opp så sent, så vi cashet ut selv, vi gadd ikke og spør dem om pengene en gang. Den dagen jeg giftet meg, fikk vi en stor sum til bryllupsgave hvor 'lappen penger' var øremerket til bryllupsreise. Gjett om jeg ble målløs da ;) Samme skjedde med lillebroren min.

Anonymous poster hash: acab7...c32

Skrevet

Bodde også sentralt i Oslo i likhet med de fleste av vennene mine. Vi fikk lappen vi...de som ikke tok den angrer i dag! Ikke så lett å få sitte på med andre når familiene vokser i omfang...

Anonymous poster hash: bf546...2b0

Skrevet

Jeg fikk deler av kjøreopplæringen av foreldrene mine, betalte kanskje halvparten selv.

Førerkort er en sentral del av selvstendighet så sant man ikke bor midt i en by (og selv da er det greit å kunne kjøre selv om man ikke trenger egen bil). Jeg forventer at mine unger gjør sitt beste ut fra evner og forutsetninger og at de holder seg røykfrie. Vi har økonomisk mulighet til å bidra til selvstendigheten førerkortet innebærer og jeg ser at mange sliter veldig med å få tatt lappen hvis de venter til behovet er akutt. Altså når barna er på plass og engsteligheten har økt. 30-åringer trenger gjerne mange kjøretimer og de av mine venninner som har ventet så lenge med å ta lappen er stort sett dårlige og usikre sjåfører.

Skrevet

Jeg er tjueen år, og utgiftene på mitt førerkort ble "delt i tre".

Fikk 10.000 av mamma over tid, og 7.000 av pappa over tid. Betalte 13.000 selv. Brukte maaaaange kjøretimer fordi jeg ikke var trygg i bilen (derfor stor sum ;-) )

Dette var aldri noe jeg ba om, de var så snille at de ville bidra til at jeg fikk lappen så fort som mulig. Har bodd hjemmefra siden jeg var 17 år. Og er evig takknemmelig for at de hjalp meg.

Anonymous poster hash: f2b3c...ce2

Skrevet

Min søster fikk hele førerkortet, jeg betalte alt selv, mine to yngre søsken betalte ca halvparten selv.

Jeg og BF blir nok å betale for vårt barn sammen, når den tid kommer om lenge lenge :)

Anonymous poster hash: dccac...76f

Skrevet

Er nok ganske vanlig, ja, men aldri hjemme hos oss. Vi har måttet betalt alt vi ønsket oss selv fra vi var konfirmanter (ca.). Syns det er litt teit å forvente at foreldrene skal betale, men at man deler litt på regningen ser jeg ikke noe galt i. Ev. låner. Er ikke alle 16- eller 18-åringer som har røft 25 000-30 000 på bok.

Skrevet

Selvsagt! Jeg tok lappen i 1998, og foreldrene mine betalte alt. Også min søster og alle mine venner fikk av foreldre. Hvordan skulle man ellers hatt råd når man er 18 år? Kommer selvsagt til å betale for min datter også. Synes alt annet er smålig.

Anonymous poster hash: 09dda...a55

Skrevet

Nå tok jeg førerkort når jeg var 30, så det hadde blitt veldig rart om foreldrene mine skulle betalt det :P

De betalte mesteparten for søstern da, det var jeg dom var litt treig av meg.

Men vi kommer ikke til å betale hele førerkortet for barnet vårt. Jeg syns det er greit at man må være med på å betale det selv.

Skrevet

Jeg fikk det av mine foreldre i sin tid. Det var knyttet til at jeg ikke begynte å røyke.

Vi betaler også for våre barn når tiden kommer. Vi bor på bygda, og lappen er et must. Bussforbindelsene er nesten ikkeeksisterende, og man kan ikke vente å få skyss med andre resten av livet. For meg er førerkortet en del av utdannelsen, som noen over her også skrev, og det er en selvfølge at vi hjelper dem.

Da jeg tok lappen var det også noen eldre damer som hadde blitt enker som tok førerkort. De tilhørte den generasjonen hvor mannen kjørte, ikke kvinnen, og jeg så hvordan de slet når de skulle lære seg å kjøre bil i godt voksen alder. Det å ta førerkortet er rett og slett en ting som en smart å gjøre tidlig, etter min mening.

Skrevet

Alle jeg kjenner fikk lappen av sine foreldre, utenom meg og mine søsken. Jeg som ikke hadde røyket eller drukket syntes dette var veldig urettferdig når jeg var 18 år, men slik var det. Ikke fikk vi prøvekjøre bilen heller...

På en annen side forstår jeg litt mer bakgrunnen til dette. En 18 åring har oftest ikke råd til egen bil og skal mest sannsynligvis bort og studere, så hva skal en med billappen om en ikke kan aktivt bruke den før etter gjerne 5 år? 

Er usikre på hva vi skal gjøre med egne barn.

Foreldrene mine betalte, på den forutsetningen at jeg ikke røykte eller drakk. 

Jeg har forresten vært utrolig glad for å ha lappen i løpet av studietiden! Plutselig skal man flytte, man vil på tur, man er med i en studentforening/aktivitet hvor det må kjøres.... for en del jobber er det en forutsetning/fordel at man har bil, både de midlertidige i studietiden og etterpå. Man har en helt annen frihet, avhengig av om man velger å bruke den eller ikke ;) 

Skrevet

Jeg fikk ikke førerkort av mine foreldre.

Kjenner de som har fått både førerkort OG bil av foreldrene sine.

Skrevet (endret)

Ungdommene her må betale bilførerkortet selv. Vi har en tanke om at det er positivt at de må jobbe for å få lappen, og at dette virker preventivt for fartsovertredelser etc

Trafikkalt grunnkurs og mopedlappen får de av oss foreldre i konfirmasjonsgave.

Bare naive, dumme foreldre sender tenåringene sine ut i trafikken på moped.

Det kommer inn så mange ungdommer som er lettere og mer alvorlig skadet på moped til oss hvert eneste år!

Hilsen sykepleier på akuttmottaket

Dette er det absolutt dummeste svaret jeg har hørt noen gang!!! Tipper det er en stund til du har 16-åring;)

Anonymous poster hash: 6412d...f43

Har barn på 2, 6, 16 og 18. Ingen mopeder her.

Heldigvis er ikke det "in" blant vennene. Mopeder har ingenting i trafikken å gjøre.

Det får jeg bevist gang på gang vi får inn ungdom på akuttmottaket.

Slutt å krangle på det, jeg bare forteller om min erfaring dom akuttsykepleier. Selv om du ikke kjenner noen kan jeg bare dele min erfaring med ungdom og mopeder.

Stakkars barna dine hvis de ikke får lov til å gjøre noe de kan ende opp på akutten for... Og jeg lurer på hvordan moped-opplæringen er der du bor? For jeg har som jobb å sitte med registrering av henvisninger til sykehus (både akutte og ikke akutte) og jeg har vel sett et par stykker bare som har med moped å gjøre. Trampoliner, skikjøring og sykling derimot :P

Og nei, du fortalte ikke bare om din erfaring. Det hadde vært noe annet enn å kalle foreldre dumme og naive ;)

Endret av DaenerysStorm
Skrevet

Jeg hadde fått lappen av mine foreldre hvis jeg ikke hadde begynt å røyke.

Skrevet

Ungdommene her må betale bilførerkortet selv. Vi har en tanke om at det er positivt at de må jobbe for å få lappen, og at dette virker preventivt for fartsovertredelser etc

Trafikkalt grunnkurs og mopedlappen får de av oss foreldre i konfirmasjonsgave.

Bare naive, dumme foreldre sender tenåringene sine ut i trafikken på moped.

Det kommer inn så mange ungdommer som er lettere og mer alvorlig skadet på moped til oss hvert eneste år!

Hilsen sykepleier på akuttmottaket

Jaja da får vi nok bare fortsette å være naive og dumme. :P

Her vi bor er ungdommen avhengig av enten å bli kjørt eller bruke eget transportmiddel for å komme til venner, aktiviteter og for å komme hjem i rimelig tid etter vgs. Så da får de scooter når de blir 16. Samtidig får de god og omfattende opplæring, samt øvelseskjøring. De får åpningsbar systemhjelm, må kjøre med skinnhansker og riktig bekledning.

Jeg har fire barn og tre av dem har nå kjørt scooter i tilsammen 7 år. Ingen av de har noen gang kjørt av eller blitt kjørt på, når de er ute med scooteren. Derimot kjørte sønnen min av på sykkel i nedoverbakke i 50 km/t, datteren min hvanet på akutten etter å ha blitt påkjørt med snowreeser og mannen min som burde visst bedre, havnet på akutten etter å ha kjørt av på scooter uten nok klær.

Så da er vel moralen at uhell og ulykker kan skje både gammel og ung, med ski, sykkel, trampoline, snowreeser eller scooter. Det viktigste er å lære ungene godt opp og skaffe dem riktig utstyr til den aktiviteten de bedriver til enhver tid, det være seg scooter eller ski.

Skrevet

Jeg var heldig, å jeg er klar over det. Både jeg og min bror fikk valge, enten mopedlappen og moped - eller lett motorsykkel lappen og kjøpe sykkel selv. Begge valgte det siste. Vi fikk også bil lappen og 20 000 til vår første bil, resten måtte vi stille med selv. Vi hadde ikke fått dette hadde vi begynt å røyke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...