MillaCamilla Skrevet 10. mars 2014 #26 Skrevet 10. mars 2014 #25: går fint å så tomater inne nå, absolutt ikke for sent. De bør ikke få vann før de spirer og stå forholdsvis kaldt. Pass på så de ikke blir lange og skranglete (det ble mine i fjor, derfor så kaldt inne på rommet de står). Pleier å sette de ut i midten av mai, men herder de litt på dagtid ute i solen i forkant. Gulrøtter er nok jeg heller litt tidlig ute med. Du kan fint så gulrøtter ute i mai på friland. Vedrørende kasser, så er det veldig enkelt å kjøpe to pallekarmer (selges der de selger paller) som du setter oppå hverandre (evt beise de først). Legg fiberduk i bunn for å unngå ugress samt litt steiner for drenering, deretter fyller du opp med jord og sår gulrøttene oppi der. Du slipper som oftest unna snegler oppi der også Ha en basilikum eller løkplante i nærheten for å unngå gulrotflue. Gulrøtter er superpopulært blant barna her:)
Reddiken Skrevet 10. mars 2014 #27 Skrevet 10. mars 2014 Her har jeg sådd masse stemor, løvemunn, tagetes, petunia og noen andre sorter, og cosmos og erteblomster står på vent :-) Har gått litt amok på frøforhandlernes nettsider, så har egentlig altfor mye frø... Skal også så timian, mynte, melisse og koriander. Har ikke prøvd urter før, så det blir spennende. Tenkte også å få tak i endel georginer, for de har så mange nydelige fargekombinasjoner! Så er det bare å legge en solid slagplan når alt dette skal ut i hagen... :-) Så bra, masse sommerblomster! Jeg skal lage blomsterbed langs husveggen, men er ganske blank på blomster, hehe. Så nå har jeg noe å gå etter Koselig å kunne gi litt inspirasjon :-) Jeg har planer om å ha hovedvekt på blomster som biene liker, siden de er utrydningstruet. Da er cosmos, løvemunn, tagetes, zinnia, jomfruen i det grønne fine planter til det formålet. Og helt sikkert enda flere som jeg ikke kommer på i farta :-)
værdensheldigste Skrevet 10. mars 2014 #28 Skrevet 10. mars 2014 Har prøvd meg på det meste av grønnsaker uten særlig hell, har vist ikke grønne fingre. Vi kjøpte oss hus får nesten ett år siden å brukte hele fjor sommer på å renske opp i hagen rundt så i år skal jeg prøve meg på å plante litt større ting som feks ett eple tre og noen bær busker sånt som er kos å ha i Hagen:)
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #29 Skrevet 10. mars 2014 Dette blir første år som hageeiere for oss, og jeg har gått litt bananas på frøfronten... Har kjøpt to typer tomat, gulrøtter i forskjellige farger, chili, salatløk, ruccola, redikker, jordbær, 2 slag valmuer, forglemmegei, erteblomster, ranukler, peoner. I hagen er det allerede kirsebær, plommer, bringebær, rips, solbær, jordbær og blåbær (+ roser og syrintre). Jeg må jo ha krydderurter også! Neste år skal jeg i alle fall ikke kjøpe frø på plantasjen! Herreminhatt, så DYRT! Dere som bestiller frø på nettet; hvor bestiller dere? Anonymous poster hash: a9d1c...d98
Reddiken Skrevet 10. mars 2014 #30 Skrevet 10. mars 2014 Dette blir første år som hageeiere for oss, og jeg har gått litt bananas på frøfronten... Har kjøpt to typer tomat, gulrøtter i forskjellige farger, chili, salatløk, ruccola, redikker, jordbær, 2 slag valmuer, forglemmegei, erteblomster, ranukler, peoner. I hagen er det allerede kirsebær, plommer, bringebær, rips, solbær, jordbær og blåbær (+ roser og syrintre). Jeg må jo ha krydderurter også! Neste år skal jeg i alle fall ikke kjøpe frø på plantasjen! Herreminhatt, så DYRT! Dere som bestiller frø på nettet; hvor bestiller dere? Anonymous poster hash: a9d1c...d98 Sjekk ut impecta.se og tandmworldwide.com. Supert utvalg og edruelige priser :-) Bare pass på å ikke overstige momsgrensen. Men du får mange får et fint utvalg under 200 kroner. Selv bestiller jeg i flere omganger.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #31 Skrevet 10. mars 2014 Dette blir første år som hageeiere for oss, og jeg har gått litt bananas på frøfronten... Har kjøpt to typer tomat, gulrøtter i forskjellige farger, chili, salatløk, ruccola, redikker, jordbær, 2 slag valmuer, forglemmegei, erteblomster, ranukler, peoner. I hagen er det allerede kirsebær, plommer, bringebær, rips, solbær, jordbær og blåbær (+ roser og syrintre). Jeg må jo ha krydderurter også! Neste år skal jeg i alle fall ikke kjøpe frø på plantasjen! Herreminhatt, så DYRT! Dere som bestiller frø på nettet; hvor bestiller dere? Anonymous poster hash: a9d1c...d98 Sjekk ut impecta.se og tandmworldwide.com. Supert utvalg og edruelige priser :-) Bare pass på å ikke overstige momsgrensen. Men du får mange får et fint utvalg under 200 kroner. Selv bestiller jeg i flere omganger. Tusen takk for tips! Anonymous poster hash: a9d1c...d98
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #32 Skrevet 10. mars 2014 Vi hadde veldig hell med cilli fjor så i år blir det flere typer. Så blir det tomater og så skal vi prøve med chia. Vi bor i Trøndelag så her må vi ha det meste i drivhus om det skal bli noe og vi har liten hage så får prøve litt og litt. Har egentlig lyst på Agurk og noen urter også. Anonymous poster hash: 8272d...b16
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #33 Skrevet 10. mars 2014 #25: går fint å så tomater inne nå, absolutt ikke for sent. De bør ikke få vann før de spirer og stå forholdsvis kaldt. Pass på så de ikke blir lange og skranglete (det ble mine i fjor, derfor så kaldt inne på rommet de står). Pleier å sette de ut i midten av mai, men herder de litt på dagtid ute i solen i forkant. Gulrøtter er nok jeg heller litt tidlig ute med. Du kan fint så gulrøtter ute i mai på friland. Vedrørende kasser, så er det veldig enkelt å kjøpe to pallekarmer (selges der de selger paller) som du setter oppå hverandre (evt beise de først). Legg fiberduk i bunn for å unngå ugress samt litt steiner for drenering, deretter fyller du opp med jord og sår gulrøttene oppi der. Du slipper som oftest unna snegler oppi der også Ha en basilikum eller løkplante i nærheten for å unngå gulrotflue. Gulrøtter er superpopulært blant barna her:) Jeg bor på H7, så kan nok ikke sette tomatene ut, en god sommer her er 10 gr og regn, hehe. Litt problematisk, for jeg vil så gjerne ha mange planter, men de tar jo så mye plass inne. Tomater, agurk og chili blir jo veldig store planter etter hvert. Er ganske usikker på hvordan terrassekroken vår blir på temperatur også etter hvert, forhåpentligvis blir den god og varm Basilikum trives vel heller ikke ute i så kalde forhold. Får jeg kjøpt/sådd løkplanter nå, evntuelt hvilken plante vil du anbefale? Anonymous poster hash: 6a2e0...6c6
MillaCamilla Skrevet 10. mars 2014 #34 Skrevet 10. mars 2014 #33: med litt hvit fiberduk som du danderer rundt tomatene, går mye seg til:) Evt sette opp noen enkle planker som du kler inn i plast. Jeg bor på Østlandet og her går det fint å dyrke tomater uten drivhus (selv om det står på ønskelisten:) Skjønner det kan være litt mer problematisk i trøndelag, fjell og dalstrøk samt innlandet lengre nord.
eelis Skrevet 10. mars 2014 #35 Skrevet 10. mars 2014 Dette blir første år som hageeiere for oss, og jeg har gått litt bananas på frøfronten... Har kjøpt to typer tomat, gulrøtter i forskjellige farger, chili, salatløk, ruccola, redikker, jordbær, 2 slag valmuer, forglemmegei, erteblomster, ranukler, peoner. I hagen er det allerede kirsebær, plommer, bringebær, rips, solbær, jordbær og blåbær (+ roser og syrintre). Jeg må jo ha krydderurter også! Neste år skal jeg i alle fall ikke kjøpe frø på plantasjen! Herreminhatt, så DYRT! Dere som bestiller frø på nettet; hvor bestiller dere? Anonymous poster hash: a9d1c...d98 Har dere "alt klart" i hagen deres, mtp bed og sånt? Eller må dere bygge hagen selv, sånn som vi? Jeg er så spent altså, og klør i fingrene etter å komme igang!
Hellibelli Skrevet 10. mars 2014 #36 Skrevet 10. mars 2014 Har kjøpt frø til diverse urter i dag. Har dere noen tips for å lykkes med dette? Bør jeg plante det inne først, eller kan jeg plante direkte i mini-drivhus? :-) Ser også at det er endel av dere som planter agurk, tomat og chili - når bør dette plantes? Takk for mye inspirasjon :-)
eelis Skrevet 10. mars 2014 #37 Skrevet 10. mars 2014 Har kjøpt frø til diverse urter i dag. Har dere noen tips for å lykkes med dette? Bør jeg plante det inne først, eller kan jeg plante direkte i mini-drivhus? :-) Ser også at det er endel av dere som planter agurk, tomat og chili - når bør dette plantes? Takk for mye inspirasjon :-) Jeg har sådd urtene mine inne, de står i sånn minidrivhus i plast. I vinduskarmen Så skal jeg potte om når de spirer. Tomat sår du rundt denne tiden, inne. Chili kan du også så inne nå, men den skal ikke plantes ut før temperaturen er 7-8 gr på natta, hvis jeg ikke husker helt feil. Vet ikke helt med agurk, men tror det skal være ganske varmt i jorda før du planter den ut. Usikker på drivhus gitt, men der blir det vel enda ganske kaldt på natten?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #38 Skrevet 11. mars 2014 jeg bor i Bergen. Fra før har jeg bringebær, rips, solbær,stikkelsbær markjordbær og plommer. Jeg skal nå straks til å plante dufterter i vinduskarmen - vil ha masse så det lukter godt i hagen - de er også veldig fine å plukke inn så det dufter deilig i huset. Ellers har jeg masse ulike stauder fra før, pluss noen urter, som timian og oregano. Kommer kanksje også til å plante kornblomster, de er også så fine å plukke inn. Har strevd veldig med kjøkkenhage pga snegl - de har bare ribbet alt. Hvis jeg får restet ut å plassere den i kasser på hjul i stedet, prøver jeg meg på ruccula-salat, rødbeter, pluss litt basilikum og kanskje et par andre gode grønnsaker. Anonymous poster hash: 4229b...85e
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #39 Skrevet 11. mars 2014 Her er forresten en fin hageblogg: www.moseplassen.com Anonymous poster hash: 4229b...85e
eelis Skrevet 11. mars 2014 #40 Skrevet 11. mars 2014 Spør her også, jeg! Jeg la kompostjord (jord, kukompost og sand blandet) over tomat-, chili- og paprikafrøene mine, og hører nå at frøene kanskje ikke tåler det. Har jeg ødelagt alt, eller?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #41 Skrevet 11. mars 2014 15 meter hekk står på planen i år. Men har ikke peil på hva slags. Skal være lav og må tåle å stå der det er lite jord. Noen tips? Anonymous poster hash: fa925...94a
eelis Skrevet 11. mars 2014 #42 Skrevet 11. mars 2014 15 meter hekk står på planen i år. Men har ikke peil på hva slags. Skal være lav og må tåle å stå der det er lite jord. Noen tips? Anonymous poster hash: fa925...94a Se på dette: http://moseplassen.com/2014/02/levende-gjerde-hekk-og-kompost-pa-en-gang/ Med klatreplanter på blir det jo bare såååå lekkert. Drømme
Følelsesvims Skrevet 12. mars 2014 #44 Skrevet 12. mars 2014 jeg bor i Bergen. Fra før har jeg bringebær, rips, solbær,stikkelsbær markjordbær og plommer. Jeg skal nå straks til å plante dufterter i vinduskarmen - vil ha masse så det lukter godt i hagen - de er også veldig fine å plukke inn så det dufter deilig i huset. Ellers har jeg masse ulike stauder fra før, pluss noen urter, som timian og oregano. Kommer kanksje også til å plante kornblomster, de er også så fine å plukke inn. Har strevd veldig med kjøkkenhage pga snegl - de har bare ribbet alt. Hvis jeg får restet ut å plassere den i kasser på hjul i stedet, prøver jeg meg på ruccula-salat, rødbeter, pluss litt basilikum og kanskje et par andre gode grønnsaker. Anonymous poster hash: 4229b...85e Du kan jo prøve hengende hager? http://www.pinterest.com/search/pins/?q=hanging%20garden Jeg har utrolig lyst på noe sånt, men mannen bare himler med øynene
2005&2010 Skrevet 12. mars 2014 #45 Skrevet 12. mars 2014 Noen som har forslag til hva jeg kan plante? Har masse fjell bak huset. Lyst på noen teppeplanter og noen som henger, men aner ikke hva. Hvis dere vet om blomster som er glad i lite jord og fjell, så del gjerne med meg :-)
eelis Skrevet 12. mars 2014 #46 Skrevet 12. mars 2014 Noen som har forslag til hva jeg kan plante? Har masse fjell bak huset. Lyst på noen teppeplanter og noen som henger, men aner ikke hva. Hvis dere vet om blomster som er glad i lite jord og fjell, så del gjerne med meg :-) Kan du plante klatreplante ved foten av fjellet? Hva med stauder av noe slag?
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #47 Skrevet 12. mars 2014 Dette blir første år som hageeiere for oss, og jeg har gått litt bananas på frøfronten... Har kjøpt to typer tomat, gulrøtter i forskjellige farger, chili, salatløk, ruccola, redikker, jordbær, 2 slag valmuer, forglemmegei, erteblomster, ranukler, peoner. I hagen er det allerede kirsebær, plommer, bringebær, rips, solbær, jordbær og blåbær (+ roser og syrintre). Jeg må jo ha krydderurter også! Neste år skal jeg i alle fall ikke kjøpe frø på plantasjen! Herreminhatt, så DYRT! Dere som bestiller frø på nettet; hvor bestiller dere? Anonymous poster hash: a9d1c...d98 Har dere "alt klart" i hagen deres, mtp bed og sånt? Eller må dere bygge hagen selv, sånn som vi? Jeg er så spent altså, og klør i fingrene etter å komme igang! Det meste er ganske klart i hagen, men skal lage et par nye bed. Er så spennende å se hva som titter opp av jorda nå! Oppdager stadig nye ting! Er nok litt overentusiastisk, samboern lo godt av meg da jeg kom hjem med ørti poser med frø og knoller Er ikke store hagen, men her skal det plantes! Er det forresten veldig viktig å så i såjord, eller kan man like godt bruke vanlig blomsterjord? Anonymous poster hash: a9d1c...d98
2005&2010 Skrevet 12. mars 2014 #48 Skrevet 12. mars 2014 Noen som har forslag til hva jeg kan plante? Har masse fjell bak huset. Lyst på noen teppeplanter og noen som henger, men aner ikke hva. Hvis dere vet om blomster som er glad i lite jord og fjell, så del gjerne med meg :-)Kan du plante klatreplante ved foten av fjellet? Hva med stauder av noe slag? Ja, det kan jeg. Men den største klippen, tror jeg hadde blitt veldig fin med noe som henger ned. Skal bare plante stauder. Flyttet hit i høst, og de forrige eiere har ikke gjort noe. Søkt rundt på nettet om hvilken blomster og planter som liker fjell, men finner så lite. Og det å spørre ungdommen på plantasjen tror jeg ikke er noe vits.
Hellibelli Skrevet 13. mars 2014 #49 Skrevet 13. mars 2014 Er det noen av dere som har erfaring med planting og vedlikehold av rabarbra? Har så mye gode barndomsminner, og kunne tenkt meg noen i bedet her (har ikke hage). Noen tips og råd til hvordan jeg kan få det til? :-)
Følelsesvims Skrevet 13. mars 2014 #50 Skrevet 13. mars 2014 Er det noen av dere som har erfaring med planting og vedlikehold av rabarbra? Har så mye gode barndomsminner, og kunne tenkt meg noen i bedet her (har ikke hage). Noen tips og råd til hvordan jeg kan få det til? :-) Åh, rabarba! Det må vi jo ha! Mmmm, rabarbramuffins!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå