Gå til innhold

Hva planter dere i år, jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke grønnsaker, urter og blomster får gro i deres hager og kjøkkenvinduer? :)

Anonymous poster hash: 6a2e0...6c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal plante epletrær og plommetrær, har noen bærbusker fra før. Og har planer om urtehage, men vet ikke hvilke urter ennå. Kanskje jeg kan plukke noen tips herfra? :)

Anonymous poster hash: 36a02...761

Skrevet

Skal plante epletrær og plommetrær, har noen bærbusker fra før. Og har planer om urtehage, men vet ikke hvilke urter ennå. Kanskje jeg kan plukke noen tips herfra? :)

Håper vi begge kan plukke tips og inspirasjon herfra ja :) Hvor i landet bor du? Jeg bor i nord, så jeg kan ikke plante så mye ute dessverre...

Hi

Skrevet

Håper vi begge kan plukke tips og inspirasjon herfra ja :) Hvor i landet bor du? Jeg bor i nord, så jeg kan ikke plante så mye ute dessverre...

Hi

Skrevet

Hi

Bor i Lier så det er mye som vokser godt her. Kommer fra fjelltraktene i midtnorge, så vet godt hvor vanskelig det er lenger nord ;)

Skrevet

Ny hage!

Bor i Oslo.

I balkonkassene skal jeg ha salat.

Ellers skal jeg ha grønnkål, tomater og gulrøtter.

Av urter skal jeg ha gressløk, mynte og oregano.

Av busker skal jeg ha plommer og bringebær.

Og så skal jeg plante et rognebærtre til fuglene.

Anonymous poster hash: 0ad7a...d56

Skrevet

Ny hage!

Bor i Oslo.

Åå, så hyggelig :) Hvordan planter du gulrøtter?

Skrevet

Jeg har lyst til å plante noe spiselig, og noe som biene kan ha nytte av :) Vil ha inspirasjon! :)

Anonymous poster hash: a8be3...2e0
Skrevet

Har lovet 5-åringen sukkererter og 10-åringen bringebær, så da blir det vel noen rader med de tingene.

Ellers har vi jordbær, rips og epler, pluss masse markjordbær i den "ville" delen av hagen.

Pleier å ha små tomater i krukker på verandaen også, ungene elsker å spise små tomater rett fra plantene...

Anonymous poster hash: ee5f6...33e
Skrevet

Skal plante ripsbusker, kanskje et epletre, og roser. Kanskje bringebær, kanskje jordbær. Har lyst å plante ruccula, spinat og blandet salat i boks/palle, men får se hva mannen synes om saken :P

Skrevet

Litt usikkert hva det blir i år, kommer ann påom drivhuset blir bygd opp igjen eller ei. Det gikk fløyten i en storm..

Men, det blir hvertfall:

- sukkerter, grønne, gule og sorte.

- aspargesbønner tror jeg ene barnet skal ha.

- langbønner. Vet ikke om de går i friluft,hadde de i drivhus i forfjor.

- månejordbær. Både røde og hvite. De hvite var best på smak, så må få plantet flere.

- hvitløk

- gulrot i forskjellige farger (har de i baljer, det funger veldig bra. Ungene spiser de gjerne før de er modene, så trenger ikke å ha veldig dyp jord)

- masse sitronmilisse (ungene har fått pinnedyr, så får så mat til de)

- basilikum (gressløk, persille, kinesisk gressløk og strandløk satser jeg på har oveerlevd vinteren ute. Om ikke må jeg så)

- litt forskjellige tomater.

- små agurker.

- redikker i ulike farger

Det må vi hvertfall ha. Får vi ordnet drivhuset blir det masse meloner i ulike slag og masse agurker.

Anonymous poster hash: e707a...171

Skrevet

Ny hage!

Bor i Oslo.

Åå, så hyggelig :) Hvordan planter du gulrøtter?

Gulrøtter er vel noe av det enkleste. Jeg skal ha mine i et bed i hagen. Sår dem i mai en gang tenker jeg. Men funker fint innendørs også.

Salat for balkongkasse kjøpte jeg her:

Solhatt.no

De hadde en ferdig frørulle som passet til balkongkasse og som inneholdt en mix. Genialt!

Skrevet

Skal plante ripsbusker, kanskje et epletre, og roser. Kanskje bringebær, kanskje jordbær. Har lyst å plante ruccula, spinat og blandet salat i boks/palle, men får se hva mannen synes om saken :P

Bringebær, det har jeg ikke tenkt på engang. Og det er jo så godt! Men så lurer jeg litt på om det blir no særlig hvis jeg planter i år, får jeg bær? Tro om det vil være utfordrende å holde krattet under kontroll?

Prøver å holde tråden litt oppe :)

Hi

Skrevet

Virker som bringebær først kommer mest året etterpå? Har sett masse fine bringebær hvis man binder dem opp, men har aldri gjort det selv :P

Anonymous poster hash: 44eb3...1a7
Skrevet

Virker som bringebær først kommer mest året etterpå? Har sett masse fine bringebær hvis man binder dem opp, men har aldri gjort det selv :P

Anonymous poster hash: 44eb3...1a7

Tenker det samme, at det må da være et langvarig prosjekt. Vet ikke om vi orker i år!

Humle oppetter husveggen må det jo også bli! Synes klatreplanter er så fine :)

Skrevet

Fra før har jeg epletre (skal kjøpe et til i år), bringebær, jordbær og potetland. I år skal jeg så gulrøtter, salat, basilikum og gressløk. Mulig noe paprika også :)

Skrevet

Fra før har jeg epletre (skal kjøpe et til i år), bringebær, jordbær og potetland. I år skal jeg så gulrøtter, salat, basilikum og gressløk. Mulig noe paprika også :)

Hvor store land har du? :)

Skrevet

Her har jeg sådd masse stemor, løvemunn, tagetes, petunia og noen andre sorter, og cosmos og erteblomster står på vent :-) Har gått litt amok på frøforhandlernes nettsider, så har egentlig altfor mye frø... Skal også så timian, mynte, melisse og koriander. Har ikke prøvd urter før, så det blir spennende. Tenkte også å få tak i endel georginer, for de har så mange nydelige fargekombinasjoner! Så er det bare å legge en solid slagplan når alt dette skal ut i hagen... :-)

Skrevet

Glemte å skrive at jeg skal så ampeljordbær! Mulig jeg er litt sent ute, men satser på at det går bra. Bor på kysten av Midt-Norge så klimaet er veldig kutant for det meste så lenge det tåler litt vind :-)

Skrevet

Må begynne på nytt med urtesamlingen min i år, og gleder meg egentlig veldig til det.

Basillikum, timian, rosmarin, kinesisk gressløk, sar, fransk estragon, koriander er et must. Rips, solbær og plommer har vi i mengder. Har planer om en stor eple/pærehage, men vi må bli ferdig med litt byggearbeid først. Litt usikker hva som skal i drivhuset, men cherrytomater og agurker er iverfall planlagt.

Noen som har noen gode ideer for hva mer som kan i drivhuset?

Skrevet

Her har jeg sådd masse stemor, løvemunn, tagetes, petunia og noen andre sorter, og cosmos og erteblomster står på vent :-) Har gått litt amok på frøforhandlernes nettsider, så har egentlig altfor mye frø... Skal også så timian, mynte, melisse og koriander. Har ikke prøvd urter før, så det blir spennende. Tenkte også å få tak i endel georginer, for de har så mange nydelige fargekombinasjoner! Så er det bare å legge en solid slagplan når alt dette skal ut i hagen... :-)

Så bra, masse sommerblomster! Jeg skal lage blomsterbed langs husveggen, men er ganske blank på blomster, hehe. Så nå har jeg noe å gå etter :D

Skrevet

I dag går paprika i jorda, igår sådde vi tomater og chili, solsikker, ruccola og litt forskjellige urter. Jeg ser at linfrøene mine har begynt å spire allerede, mens hvitløkene muligens er et tapsprosjekt. Spennende dager :)

Hvordan går det i deres hager?

Hi

Skrevet

Har sådd 4 typer cherrytomater samt gulrøtter inne. Tomatene skal på verandaen etterhvert. Gulrøtter blir kanskje i vinduet evt plantes ut i kasser etter hvert.

Skrevet

Har sådd 4 typer cherrytomater samt gulrøtter inne. Tomatene skal på verandaen etterhvert. Gulrøtter blir kanskje i vinduet evt plantes ut i kasser etter hvert.

Jeg vurderer å snekre noen slags kasse å ha ute, så kan jeg plante sukkererter og gulrøtter. Men de burde vel stå litt inne, jeg er vel ikke for sen, vel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...