Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #26 Skrevet 27. februar 2014 HI her. Det kan hende jeg havnet i en litt uvanlig barselgruppe. At de fleste fremdeles ammer. Men jeg kan ikke la være å tenke at mange, ikke alle, gir opp for lett. Eller som hun over her skrev, ikke får nok hjelp på barsel til å komme skikkelig i gang. Selv har jeg vært heldig, og hatt to barn som tok puppen med en gang. Ja, det har vært smertefulle dager i begynnelsen, med blod og skorper, rosa gulp, melkespreng og helvete, men jeg velger å tro at mm er best. Jeg har full medfølelse for de som så gjerne vil, men ikke får det til. Dette innlegget er IKKE ment til dere. Men jeg har en følelse av at mange gir for lett opp. Eller at de velger å ikke gi mm fordi de tror at mme er enklere. I min barselgruppe var det hvertfall enighet om at mme var best, for da kunne jo mammaene finne på andre ting. Som å ta seg litt fri med venninner mens pappaen var hjemme og matet barnet. Jeg har bare en følelse av at mm er "ut," og ikke "kult" lenger. Håper jeg tar feil. Anonymous poster hash: e95b1...4c2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #27 Skrevet 27. februar 2014 Hvor mye styr det er med flaske, spør du? Veldig! I tillegg til all jobben med å vaske og koke flasker og evnt pumpeutstyr, pluss den ekstra tiden det tar om natten, er man veldig lite fri. Lyst på en helg på hotell? Nei det går visst ikke, der får man ikke vasket og kokt. Pumper man tar det over dobbelt så lang tid som å amme. Jeg pumpet en halvtime om gangen, hver tredje time (også om natta). Etterpå var det en halvtime med å gi flaske. I tillegg brukte jeg en halvtime hver gang på å amme det ungen klarte å suge. Tenk dere litt om! Anonymous poster hash: 8350a...757
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #28 Skrevet 27. februar 2014 Og jeg gjentar og understreker igjen: dette er ikke ment til dere som har kjempet for å få til amming! HI Anonymous poster hash: e95b1...4c2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #29 Skrevet 27. februar 2014 Mitt inntrykk er at i normalbefolkningen er normen å amme, iallfall prøve så langt det går. Men gjennom slekt og venner har jeg møtt på holdninger som gir meg inntrykk av at å gå rett på flaske er et mer vanlig fenomen blant de med lav utdannelse og lav sosial status. Mulig et forsøk på å klatre på stigen, "se jeg har råd til å kjøpe mme". Svigerfamilien min (med unntak av mannen) er alle uutdannede og forholdsvis enkle folk. Og der er amming nærmest bannlyst, de gir fast føde ved 3 mnd og jeg tror faktisk ikke noen av dem noensinne er blitt ammet (er født 5 barn siden jeg kom inn i bildet). Svigermor er åpenlyst stolt over at de siste 5 ungene hennes fikk flaske fra dag en, kun eldstemann ble delammet. Han er forøvrig den eneste som ikke har astma eller allergi i dag. Blir spennende å se reaksjonen når jeg bretter frem puppen om noen mnd. Jeg er nemlig ei melkeku som fullamma i 6,5 mnd med førstemann Anonymous poster hash: 3b127...b49
Hjertefru Skrevet 27. februar 2014 #30 Skrevet 27. februar 2014 Folk gir opp for lett og orker ikke å yte for å få det til. Ingen orker litt motstand og alt skal være så behagelig som mulig. Det er synd, men sant. Anonymous poster hash: bf709...968 [/quote Utrolig provoserende utsagn! Her har vi pumpet 7 ganger i døgnet i 4 måneder, gitt morsmelk på flaske, vasket og kokt alt utstyret, for så å gjenta prosessen. Dette helt til det ikke kom melk lenger. Mener du jeg da har "gitt opp for lett"?! Og til deg ovenfor, det er uten tvil LETTERE å amme. Du aner ikke hvor misunnelig jeg er på dem som bare kan dra frem puppen mens jeg må blande kalt og varmt vann og pulver mens ungen hyler. Blir lett til at man holder seg mest hjemme da. Anonymous poster hash: 8350a...757 Hvor mye styr er det med disse flaskene egentlig? For meg virker det latterlig mye enklere å vaske flasker og blande pulver enn å amme. Det er utrolig vondt å komme i gang med amming, jeg måtte spise enorme mengder mat for å holde vekta mi og melkeproduksjonen oppe, jeg måtte ha med meg babyene OVERALT siden jeg aldri visste når de ble sultne, kunne ikke dele dette med noen selvfølgelig (netter inkludert), og i tillegg måtte jeg hele tiden være bevisst på hva jeg spiste og en konstant bekymring for om de fikk i seg nok mat da man har null oversikt (jeg har aldri fått til å pumpe). For ikke å snakke om at man gjerne i starten også fungerer som smokk, og må sitte med puppene ute mer eller mindre hele tiden. Og når man da blir møtt med stygge blikk (gjerne fra de som gir flaske) fordi man ammer offentlig, så blir det ikke lett. Så hvorfor gadd jeg? Fordi det er nå naturlig, tross alt.. Og jeg har tro på at det er det sunneste for de små. Anonymous poster hash: 37e2b...ba8 Ammet du tvillinger? Tvillinger første gangen? Da har du vært kjempeflink og standhaftig. jeg fikset ikke amming med mitt første barn, og hadde bestemt meg når fikk tvillinger at dette skulle jeg greie. Hadde jeg vært førstegangs med tvillinger tror jeg ikke amminga hadde gått så bra. Jeg har heller aldri fått til å pumpe. føler litt på det du sier om at folk ikke liker offentlig amming, kanskje det er bare innbilning men...... En barnløs venninne sa til meg at det var unødvendig å "brette fram puppen" på kafé . Det var jo BARE å pumpe seg på forhånd. Jaja.......
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #31 Skrevet 27. februar 2014 Folk gir opp for lett og orker ikke å yte for å få det til. Ingen orker litt motstand og alt skal være så behagelig som mulig. Det er synd, men sant. Anonymous poster hash: bf709...968 [/quote Utrolig provoserende utsagn! Her har vi pumpet 7 ganger i døgnet i 4 måneder, gitt morsmelk på flaske, vasket og kokt alt utstyret, for så å gjenta prosessen. Dette helt til det ikke kom melk lenger. Mener du jeg da har "gitt opp for lett"?! Og til deg ovenfor, det er uten tvil LETTERE å amme. Du aner ikke hvor misunnelig jeg er på dem som bare kan dra frem puppen mens jeg må blande kalt og varmt vann og pulver mens ungen hyler. Blir lett til at man holder seg mest hjemme da. Anonymous poster hash: 8350a...757 Hvor mye styr er det med disse flaskene egentlig? For meg virker det latterlig mye enklere å vaske flasker og blande pulver enn å amme. Det er utrolig vondt å komme i gang med amming, jeg måtte spise enorme mengder mat for å holde vekta mi og melkeproduksjonen oppe, jeg måtte ha med meg babyene OVERALT siden jeg aldri visste når de ble sultne, kunne ikke dele dette med noen selvfølgelig (netter inkludert), og i tillegg måtte jeg hele tiden være bevisst på hva jeg spiste og en konstant bekymring for om de fikk i seg nok mat da man har null oversikt (jeg har aldri fått til å pumpe). For ikke å snakke om at man gjerne i starten også fungerer som smokk, og må sitte med puppene ute mer eller mindre hele tiden. Og når man da blir møtt med stygge blikk (gjerne fra de som gir flaske) fordi man ammer offentlig, så blir det ikke lett. Så hvorfor gadd jeg? Fordi det er nå naturlig, tross alt.. Og jeg har tro på at det er det sunneste for de små. Anonymous poster hash: 37e2b...ba8 Innlegget ditt bekrefter noe jeg ofte har tenkt: at tomme tønner ramler mest. Lykke til videre i livet uten toleranse og innsikt. Anonymous poster hash: bd8e5...fce
Rediken Skrevet 27. februar 2014 #32 Skrevet 27. februar 2014 Sikker på de ikke ammet i tillegg da? Jeg bruker å gi mme når jeg er ute blant folk, syns det er skikkelig ubehaglig å amme ute i offentligheten. Hjemme ammer jeg så det blir jo bare en flaske i ny og ne
AvMåneskinnGrorDetNADA Skrevet 27. februar 2014 #33 Skrevet 27. februar 2014 Mitt inntrykk er at alt skal være så behagelig og lettvint i dag. Derfor velger de flaske. Amming er vondt, slitsomt og man får ikke delt på det.. Anonymous poster hash: 37e2b...ba8 Seriøst? Behagelig og lettvint? Du vet ikke hva du snakker om. Hadde jeg kunnet amme mine 3 så hadde jeg heller gjort det, enn å kjøpe dyr MME, dra på flasker og flaskebørster rundt omkring. Få varmet opp den hersens flaska med MME hvis man var så uheldig og måtte utenfor huset mer enn 3-4 timer. Behagelig og lettvint ja jøss!!
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #34 Skrevet 27. februar 2014 Mitt inntrykk er at i normalbefolkningen er normen å amme, iallfall prøve så langt det går. Men gjennom slekt og venner har jeg møtt på holdninger som gir meg inntrykk av at å gå rett på flaske er et mer vanlig fenomen blant de med lav utdannelse og lav sosial status. Mulig et forsøk på å klatre på stigen, "se jeg har råd til å kjøpe mme". Svigerfamilien min (med unntak av mannen) er alle uutdannede og forholdsvis enkle folk. Og der er amming nærmest bannlyst, de gir fast føde ved 3 mnd og jeg tror faktisk ikke noen av dem noensinne er blitt ammet (er født 5 barn siden jeg kom inn i bildet). Svigermor er åpenlyst stolt over at de siste 5 ungene hennes fikk flaske fra dag en, kun eldstemann ble delammet. Han er forøvrig den eneste som ikke har astma eller allergi i dag. Blir spennende å se reaksjonen når jeg bretter frem puppen om noen mnd. Jeg er nemlig ei melkeku som fullamma i 6,5 mnd med førstemann Anonymous poster hash: 3b127...b49 Hahaha, har vi samme svigerfamilie?! Anonymous poster hash: 6038e...bae
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #35 Skrevet 27. februar 2014 Nei, det er ikke ut å amme. Ikke i min omgangskrets i hvert fall. Kjenner jeg blir provosert av innlegg som dette, virker som det er skrevet kun for å provosere. Mange som skriver at de synes folk gir opp for lett. Det er imidlertid kun folk som har fått til dette som skriver dette. Har dere prøvd å delamme, for et sabla styr. Ungen hylte, ville ikke ha pupp. Fordi når man først har introdusert flaska kommer melka mye fortere ut der enn av brystvorta. Prøv selv å amme en nektende, illsint unge som hyler av full hals i 20 min før hun tar puppen. Amminga blir ikke akkurat ei kosestund. Amming er bra, men ikke mot alle odds... Ei på barselgruppa mi skulle amme mot alle odds, hun hadde knapt melk og ungen var utilpass og ribbeina stakk ut til alle kanter. Etter mitt syn hadde babyen hatt det mye bedre på MME... Anonymous poster hash: ce922...9a6
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #36 Skrevet 28. februar 2014 Flertallet velger nok å amme. Hvorfor man ammer eller ikke ammer må få være en privatsak. Vi lever i et fritt I-land hvor det er opp til hver og en å bestemme hvordan man vil løse det. Jeg synes det er skikkelig frekt når folk spør mødre som gir flaske om hvorfor de ikke ammer! Mme er tilfredsstillende ernæring, selvom den ikke har helt de samme stoffene som Mm. Det er ikke synd på flaskebarn. jeg synes det blir helt feil å involvere følelser, tilknytning, nærhet og "kos" i amme-debatten. Anonymous poster hash: 4545b...689
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #37 Skrevet 28. februar 2014 Er nok litt uvanlig barselgruppe du har havnet i Hi. Her er jeg vant til at alle ammer, men at de som ikke gjør det har veldig gode grunner for å ikke gjør det. Av 3 barn så hat jeg kun fått til hel amming av ett. De to andre har blitt ammet, men spedd til med mme på kvelden. Noen har flust med melk og kan pumpe seg som bare det. Jeg har såvidt hatt nok og fikk nesten ingenting ut ved pumping. Tror de fleste gjør en innsats i å amme, og kjenner heldigvis kun en som ikke ville amme.. Anonymous poster hash: 036e8...fb5
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #38 Skrevet 28. februar 2014 Folk gir opp for lett og orker ikke å yte for å få det til. Ingen orker litt motstand og alt skal være så behagelig som mulig. Det er synd, men sant. Anonymous poster hash: bf709...968 [/quote Utrolig provoserende utsagn! Her har vi pumpet 7 ganger i døgnet i 4 måneder, gitt morsmelk på flaske, vasket og kokt alt utstyret, for så å gjenta prosessen. Dette helt til det ikke kom melk lenger. Mener du jeg da har "gitt opp for lett"?! Og til deg ovenfor, det er uten tvil LETTERE å amme. Du aner ikke hvor misunnelig jeg er på dem som bare kan dra frem puppen mens jeg må blande kalt og varmt vann og pulver mens ungen hyler. Blir lett til at man holder seg mest hjemme da. Anonymous poster hash: 8350a...757 Helt enig. Jeg fullammet førstemann, andremann ble flaskebarn etter at ammingen havarerte fullstendig. Min erfaring er at en amming som fungerer er MYE enklere og mer praktisk enn å gi flaske. Koking av vann, planlegging av måltider, vasing og koking av flasker, må planlegge hver minste tur ut av huset og mye styr med hygiene. Men ingen ting er verre enn en amming som overhode ikke fungerer. Anonymous poster hash: 7579e...1b0
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #39 Skrevet 28. februar 2014 Mitt inntrykk er at i normalbefolkningen er normen å amme, iallfall prøve så langt det går. Men gjennom slekt og venner har jeg møtt på holdninger som gir meg inntrykk av at å gå rett på flaske er et mer vanlig fenomen blant de med lav utdannelse og lav sosial status. Mulig et forsøk på å klatre på stigen, "se jeg har råd til å kjøpe mme". Svigerfamilien min (med unntak av mannen) er alle uutdannede og forholdsvis enkle folk. Og der er amming nærmest bannlyst, de gir fast føde ved 3 mnd og jeg tror faktisk ikke noen av dem noensinne er blitt ammet (er født 5 barn siden jeg kom inn i bildet). Svigermor er åpenlyst stolt over at de siste 5 ungene hennes fikk flaske fra dag en, kun eldstemann ble delammet. Han er forøvrig den eneste som ikke har astma eller allergi i dag. Blir spennende å se reaksjonen når jeg bretter frem puppen om noen mnd. Jeg er nemlig ei melkeku som fullamma i 6,5 mnd med førstemann Anonymous poster hash: 3b127...b49 Min erfaring er at amming og hvor høyt utdannet du er ikke har så veldig mye å si. Flere av mine venninner og deriblant jeg som ikke har spesiell høy utdannelse har ammet til barnet var godt over året (nesten 2 år) og fullammet til over 6 måneder, mens de med høy utdannelse ikke har gjort det. Så ingen sammenheng. Noen gir bare fortere opp enn andre. Mens noen faktisk prøver hardt før de må gi opp. Men høres litt spesiell ut den familien du beskriver.Men har sett lignende i høyt utdannede familier også. Anonymous poster hash: 3f94e...710
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #40 Skrevet 28. februar 2014 Det er en klar sammenheng mellom utdannelsesnivå og amming Sjekk: http://www.regjeringen.no/upload/BLD/Høringer/2008/Hoering_NOU2008_6/Hoeringsuttalelse_Nasjonalt_kompetansesenter_for_amming_250708.doc Jeg siterer: " Økt sosial ulikhet i amming? Undersøkelser har vist en betydelig sosial ulikhet i amming av barn også i Norge. Kvinner med kort utdannelse ammer vesentlig kortere enn de med lang utdannelse. Dermed introduseres sosioøkonomisk helseulikhet allerede i spedbarnsalder." Anonymous poster hash: 7a0ac...6ba
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #41 Skrevet 28. februar 2014 Folk gir opp for lett og orker ikke å yte for å få det til. Ingen orker litt motstand og alt skal være så behagelig som mulig. Det er synd, men sant. Anonymous poster hash: bf709...968 [/quote Utrolig provoserende utsagn! Her har vi pumpet 7 ganger i døgnet i 4 måneder, gitt morsmelk på flaske, vasket og kokt alt utstyret, for så å gjenta prosessen. Dette helt til det ikke kom melk lenger. Mener du jeg da har "gitt opp for lett"?! Og til deg ovenfor, det er uten tvil LETTERE å amme. Du aner ikke hvor misunnelig jeg er på dem som bare kan dra frem puppen mens jeg må blande kalt og varmt vann og pulver mens ungen hyler. Blir lett til at man holder seg mest hjemme da. Anonymous poster hash: 8350a...757 Hvor mye styr er det med disse flaskene egentlig? For meg virker det latterlig mye enklere å vaske flasker og blande pulver enn å amme. Det er utrolig vondt å komme i gang med amming, jeg måtte spise enorme mengder mat for å holde vekta mi og melkeproduksjonen oppe, jeg måtte ha med meg babyene OVERALT siden jeg aldri visste når de ble sultne, kunne ikke dele dette med noen selvfølgelig (netter inkludert), og i tillegg måtte jeg hele tiden være bevisst på hva jeg spiste og en konstant bekymring for om de fikk i seg nok mat da man har null oversikt (jeg har aldri fått til å pumpe). For ikke å snakke om at man gjerne i starten også fungerer som smokk, og må sitte med puppene ute mer eller mindre hele tiden. Og når man da blir møtt med stygge blikk (gjerne fra de som gir flaske) fordi man ammer offentlig, så blir det ikke lett. Så hvorfor gadd jeg? Fordi det er nå naturlig, tross alt.. Og jeg har tro på at det er det sunneste for de små. Anonymous poster hash: 37e2b...ba8 Unnskyld meg, men man trenger så absolutt ikke være misunnerlig for å bli irritert på kvinner som ikke eier bluferdighet når de ammer i bybildet. Jeg har ammet begge mine, men aldri offentlig. Og jeg ser ikke ned på dem som av ulike grunner ikke får det til på noen måte. MME gir god ernæring. Anonymous poster hash: 95a1a...77d
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #42 Skrevet 28. februar 2014 Hva er problemet med offentlig amming? Hvorfor i alle dager skal det irritere deg? Er det virkelig sjenerende for deg at jeg gir barnet mitt mat når det er sultent? Bryster er laget for amming. Morsmelk er den beste føden et spedbarn kan få. At noen har et problem med å amme offentlig selv er deres egen sak, men å la seg irritere over at andre ikke deler deres unaturlige og seksualiserte oppfattning av amming er virkelig bare trist. Anonymous poster hash: 7a0ac...6ba
Hjertefru Skrevet 28. februar 2014 #44 Skrevet 28. februar 2014 (endret) Folk gir opp for lett og orker ikke å yte for å få det til. Ingen orker litt motstand og alt skal være så behagelig som mulig. Det er synd, men sant. Anonymous poster hash: bf709...968 [/quote Utrolig provoserende utsagn! Her har vi pumpet 7 ganger i døgnet i 4 måneder, gitt morsmelk på flaske, vasket og kokt alt utstyret, for så å gjenta prosessen. Dette helt til det ikke kom melk lenger. Mener du jeg da har "gitt opp for lett"?! Og til deg ovenfor, det er uten tvil LETTERE å amme. Du aner ikke hvor misunnelig jeg er på dem som bare kan dra frem puppen mens jeg må blande kalt og varmt vann og pulver mens ungen hyler. Blir lett til at man holder seg mest hjemme da. Anonymous poster hash: 8350a...757 Hvor mye styr er det med disse flaskene egentlig? For meg virker det latterlig mye enklere å vaske flasker og blande pulver enn å amme. Det er utrolig vondt å komme i gang med amming, jeg måtte spise enorme mengder mat for å holde vekta mi og melkeproduksjonen oppe, jeg måtte ha med meg babyene OVERALT siden jeg aldri visste når de ble sultne, kunne ikke dele dette med noen selvfølgelig (netter inkludert), og i tillegg måtte jeg hele tiden være bevisst på hva jeg spiste og en konstant bekymring for om de fikk i seg nok mat da man har null oversikt (jeg har aldri fått til å pumpe). For ikke å snakke om at man gjerne i starten også fungerer som smokk, og må sitte med puppene ute mer eller mindre hele tiden. Og når man da blir møtt med stygge blikk (gjerne fra de som gir flaske) fordi man ammer offentlig, så blir det ikke lett. Så hvorfor gadd jeg? Fordi det er nå naturlig, tross alt.. Og jeg har tro på at det er det sunneste for de små. Anonymous poster hash: 37e2b...ba8 Unnskyld meg, men man trenger så absolutt ikke være misunnerlig for å bli irritert på kvinner som ikke eier bluferdighet når de ammer i bybildet. Jeg har ammet begge mine, men aldri offentlig. Og jeg ser ikke ned på dem som av ulike grunner ikke får det til på noen måte. MME gir god ernæring. Anonymous poster hash: 95a1a...77d Jeg synes det er horribelt at vi som ammer spedbarn offentlig på en diskret måte skal bli beskyldt for manglende bluferdighet. Ikke rart hvis ammefrekvensen synker hvis en flagger slike holdninger. Hva skal vi ammende mødre gjøre da? Holde oss hjemme? Gå med burka? Endret 28. februar 2014 av Hjertefru
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #45 Skrevet 28. februar 2014 Jeg også føler meg beglodd de få gangene jeg har vært nødt til å amme offentlig. Senest i går var det ei dame på kanskje 60 år, som ga meg det blikket. Etnisk norsk voksen dame. Det er jo ikke noe hyggelig. HI Anonymous poster hash: e95b1...4c2
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #46 Skrevet 28. februar 2014 Jeg føler og det er ut å amme. Er så mye enklere å gi flaske, da er det så lett at andre passer og mor trenger ikke være mamma. Anonymous poster hash: c5709...daf
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #47 Skrevet 28. februar 2014 Folk gir opp for lett og orker ikke å yte for å få det til. Ingen orker litt motstand og alt skal være så behagelig som mulig. Det er synd, men sant. Og så har du folk, nei, KJERRINGER, som stadig skal dømme andre, og gjerne fra sin høye hest. Anonymous poster hash: c15b0...799
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #48 Skrevet 28. februar 2014 Det er heldigvis ikke ut å amme, men det er ut å flashe hele puppestellet i matfatet/kaffe latte'n på folk, og breie seg og tro at man eier verden og kan tillate seg alt bare fordi man tilfeldigvis har skviset ut en unge. Anonymous poster hash: c15b0...799
rytme Skrevet 28. februar 2014 #49 Skrevet 28. februar 2014 I min barselgruppe ammet 4 av 4. Alle mine venner har også ammet... Noen har jo gitt begge deler, og noen har gått over til mme etter noen mnd, men jeg kjenner faktisk ingen som ikke har ammet.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #50 Skrevet 28. februar 2014 Alle bortsett fra meg og ei til ammer/har ammet i min venninne gjeng.. Anonymous poster hash: c99c7...442
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå