Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #1 Skrevet 27. februar 2014 Jeg bare lurer. Da jeg var på barselgruppe nylig, var vi 8 mammaer. Kun 2 av oss ammet, alle de andre ga mme. Har jeg gått glipp av noe? Er det flere fordeler ved å gi mme enn mm? Bare lurer altså. Anonymous poster hash: d91b9...f8a
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #2 Skrevet 27. februar 2014 Har ikke hørt noen om det her i stavanger med mammaer rundt 30 vertfall. I mim vennegjeng ammer alle... Anonymous poster hash: 3b007...1a9
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #3 Skrevet 27. februar 2014 Sa de noe om hvorfor de ikke ammet? Morsmelk er fortsatt best for barnet, men mine gir også friske barn. Dersom grunnen til å ikke amme er for å beholde formen på brystene, så gjør det meg sint... Anonymous poster hash: 0d4fc...44c
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #4 Skrevet 27. februar 2014 Sa de noe om hvorfor de ikke ammet? Morsmelk er fortsatt best for barnet, men mine gir også friske barn. Dersom grunnen til å ikke amme er for å beholde formen på brystene, så gjør det meg sint... Anonymous poster hash: 0d4fc...44c
me_87 Skrevet 27. februar 2014 #5 Skrevet 27. februar 2014 Når jeg gikk i barselgruppe så var det kun jeg som ikke ammet.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #6 Skrevet 27. februar 2014 Sa de noe om hvorfor de ikke ammet? Morsmelk er fortsatt best for barnet, men mine gir også friske barn. Dersom grunnen til å ikke amme er for å beholde formen på brystene, så gjør det meg sint... Anonymous poster hash: 0d4fc...44c Hvorfor må de som ikke ammer sitte å forsvare hvorfor de ikke ammer da?? Det er jo en personlig sak! Anonymous poster hash: eff28...bfa
BareMas Skrevet 27. februar 2014 #7 Skrevet 27. februar 2014 Vi ammet alle sammen i barselgruppen for 2 år siden. Fleste ammet til ca 7-8 mnd, selv ammet jeg i 10mnd
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #8 Skrevet 27. februar 2014 Jeg bare lurer. Da jeg var på barselgruppe nylig, var vi 8 mammaer. Kun 2 av oss ammet, alle de andre ga mme. Har jeg gått glipp av noe? Er det flere fordeler ved å gi mme enn mm? Bare lurer altså. Anonymous poster hash: d91b9...f8a Utvalget ditt er neppe representativt. Er nok bare en helt tilfeldig variasjon i akkurat din barselgruppe. Anonymous poster hash: 7579e...1b0
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #9 Skrevet 27. februar 2014 Har ikke peiling, og jeg bryr meg ikke om hva de andre mødre gjør. Med storebror ammet jeg til han var et år, og jeg tenkte jeg skal gjøre det samma med lillesøster så frem lille tøtta er interessert i det Anonymous poster hash: 5dd74...f6a
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #10 Skrevet 27. februar 2014 Sa de noe om hvorfor de ikke ammet? Morsmelk er fortsatt best for barnet, men mine gir også friske barn. Dersom grunnen til å ikke amme er for å beholde formen på brystene, så gjør det meg sint... Anonymous poster hash: 0d4fc...44c Å jeg blir sint av sånne som deg som føler du har rett på å vite hvorfor folk velger å ikke amme. Dette er noe du og alle andre ikke har noe som helst med å gjøre! Dette er ett valg mor og eventuelt far tar. Anonymous poster hash: eff28...bfa
siot Skrevet 27. februar 2014 #11 Skrevet 27. februar 2014 Er nok tilfeldig. Mange som ikke får til å amme av ulike grunner (tungebånd, baby nekter å ta pupp,en ikke produserer melk) osv....
siot Skrevet 27. februar 2014 #12 Skrevet 27. februar 2014 Mitt inntrykk er at så og si alle i utgangspunktet ønsker å amme, men at flere ikke får det til av ulike grunner
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #13 Skrevet 27. februar 2014 Mitt inntrykk er at alt skal være så behagelig og lettvint i dag. Derfor velger de flaske. Amming er vondt, slitsomt og man får ikke delt på det.. Anonymous poster hash: 37e2b...ba8
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #14 Skrevet 27. februar 2014 Folk gir opp for lett og orker ikke å yte for å få det til. Ingen orker litt motstand og alt skal være så behagelig som mulig. Det er synd, men sant. Anonymous poster hash: bf709...968
Appelsinpiken Skrevet 27. februar 2014 #15 Skrevet 27. februar 2014 Alle jeg kjenner ammer hvis de kan, men de fleste gir også ofte en flaske om dagen, slik at babyen ikke glemmer flasketeknikken.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #16 Skrevet 27. februar 2014 Folk gir opp for lett og orker ikke å yte for å få det til. Ingen orker litt motstand og alt skal være så behagelig som mulig. Det er synd, men sant. Anonymous poster hash: bf709...968 [/quote Utrolig provoserende utsagn! Her har vi pumpet 7 ganger i døgnet i 4 måneder, gitt morsmelk på flaske, vasket og kokt alt utstyret, for så å gjenta prosessen. Dette helt til det ikke kom melk lenger. Mener du jeg da har "gitt opp for lett"?! Og til deg ovenfor, det er uten tvil LETTERE å amme. Du aner ikke hvor misunnelig jeg er på dem som bare kan dra frem puppen mens jeg må blande kalt og varmt vann og pulver mens ungen hyler. Blir lett til at man holder seg mest hjemme da. Anonymous poster hash: 8350a...757
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #17 Skrevet 27. februar 2014 Av alle jeg har rundt meg med barn på ca samme alder var det bare en som ikke ammet fra starten og hun prøvde virkelig før hun ble rådet til å gi mme før hun selv gikk til grunne. Å påstå at mme er mye enklere og lettvint enn å amme er bare utrolig tåpelig. Jeg har gjort begge deler og det er hundre ganger enklere med amming enn å styre med flasker - til tross for brystbetennelse og melkespreng. Anonymous poster hash: 90080...09e
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #18 Skrevet 27. februar 2014 Jeg tror alle egentlig ønsker å amme, men at det bare ikke fungerer for noen av oss. Dersom noen tror det er enklere med flaske tar de jo helt feil! Så mye styr som det ermed flasker, koking og riktig temperatur til rett tid! Mye enklere med puppen for de heldige som får det til. Anonymous poster hash: fa62d...110
Hjertefru Skrevet 27. februar 2014 #19 Skrevet 27. februar 2014 I min barselgruppe ammer alle så nær som en, så jeg tror det er en naturlig variasjon du opplever hi. Men jeg også har et inntrykk av at amming er litt mindre i skuddet enn tidligere. Liggetiden går jo ned på barsel de fleste steder og oppfølgingen av hs etter hjemkomst er veldig variabel. Så skulle ikke forundre meg om ammefrekvensen etter hvert vil gå ned. Skjønner godt at nye mødre kan slite med å få til ammingens, og at noen går over på mme. Det er jo fordeler med det også, lettere å dele på omsorgen bla.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #20 Skrevet 27. februar 2014 I min gruppe ammet alle bortsett fra meg. Måtte pumpe og gi flaske, så alle i gruppen fikk forsåvidt morsmelk. Anonymous poster hash: 0674d...bcb
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #21 Skrevet 27. februar 2014 Folk gir opp for lett og orker ikke å yte for å få det til. Ingen orker litt motstand og alt skal være så behagelig som mulig. Det er synd, men sant. Anonymous poster hash: bf709...968 [/quote Utrolig provoserende utsagn! Her har vi pumpet 7 ganger i døgnet i 4 måneder, gitt morsmelk på flaske, vasket og kokt alt utstyret, for så å gjenta prosessen. Dette helt til det ikke kom melk lenger. Mener du jeg da har "gitt opp for lett"?! Og til deg ovenfor, det er uten tvil LETTERE å amme. Du aner ikke hvor misunnelig jeg er på dem som bare kan dra frem puppen mens jeg må blande kalt og varmt vann og pulver mens ungen hyler. Blir lett til at man holder seg mest hjemme da. Anonymous poster hash: 8350a...757 Hvor mye styr er det med disse flaskene egentlig? For meg virker det latterlig mye enklere å vaske flasker og blande pulver enn å amme. Det er utrolig vondt å komme i gang med amming, jeg måtte spise enorme mengder mat for å holde vekta mi og melkeproduksjonen oppe, jeg måtte ha med meg babyene OVERALT siden jeg aldri visste når de ble sultne, kunne ikke dele dette med noen selvfølgelig (netter inkludert), og i tillegg måtte jeg hele tiden være bevisst på hva jeg spiste og en konstant bekymring for om de fikk i seg nok mat da man har null oversikt (jeg har aldri fått til å pumpe). For ikke å snakke om at man gjerne i starten også fungerer som smokk, og må sitte med puppene ute mer eller mindre hele tiden. Og når man da blir møtt med stygge blikk (gjerne fra de som gir flaske) fordi man ammer offentlig, så blir det ikke lett. Så hvorfor gadd jeg? Fordi det er nå naturlig, tross alt.. Og jeg har tro på at det er det sunneste for de små. Anonymous poster hash: 37e2b...ba8
lilyblue Skrevet 27. februar 2014 #22 Skrevet 27. februar 2014 Sa de noe om hvorfor de ikke ammet? Morsmelk er fortsatt best for barnet, men mine gir også friske barn. Dersom grunnen til å ikke amme er for å beholde formen på brystene, så gjør det meg sint... Anonymous poster hash: 0d4fc...44c Å jeg blir sint av sånne som deg som føler du har rett på å vite hvorfor folk velger å ikke amme. Dette er noe du og alle andre ikke har noe som helst med å gjøre! Dette er ett valg mor og eventuelt far tar. Anonymous poster hash: eff28...bfa Signerer. Kvinner som ikke ammer blir nesten ufrivillig allemannseie. Det er ingen kvinne som skal føle seg tvunget til å forsvare sitt valg og snakke om brystbetennelse, dårlig melkeproduksjon eller om det faktisk er tilfelle, redselen for å miste struttepuppene sine.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #23 Skrevet 27. februar 2014 helt ærlig tror jeg alt for mange gir opp amming for tidlig hvis de får litt motstand… (MIN MENING!!) Jeg var 19 år da jeg fikk mitt første barn, og kunne ingenting om amming.. prøvde å få det lille barnet mitt til å ta puppen, men han ville ikke… fikk han ikke til å ta ordenlig tak, og det endte med at jeg ble utrolig melkesprengt, SÅR og gutten fikk ikke mat… på barselavdelinga var de utrolig lite hjelpsom, og ga han mme, siden jeg ikke fikk i han mat selv.. jeg prøvde med brystskjold og da fikk han melka ut, men da ble jeg sinnsykt sår! men barnet fikk i allefall mat! barnepleierne sa rett ut til meg at det var bare å gi dette opp, det gjorde ingenting om jeg ikke klarte det, og det var mange "flaskebarn" nå for tiden, så det gikk helt fint å bruke mme og flaske… Jeg kjente selv at jeg ville gi opp, og når til og med barnepleierene ikke ville støtte og hjelpe meg føltes det håpløst.. Jeg hadde selv en drøm om å klare å amme, og følte dette som et STORT nederlag, hormonell og trasi som man er etter fødsel.. så jeg fortsatte å amme med brystskjold.. barnet fikk mat og jeg fikk vondt… men det gikk seg til etterhvert.. og etter 2-3 mnd sluttet jeg med brystskjoldet og han klarte å amme normalt kan si de 3 første mnd var et sliiiit, men selv synes jeg faktisk det var verd det! etter dette gikk ammingen som en drøm, og det er såå lettvindt å amme, du slipper å tenke på å koke flasker og varme opp mme.. selfølgelig er det noen som ikke kan eller får til ammingen, mister melk osv. kanskje går på spessielle medisiner som kan gå over i melka osv. så man skal selvfølgelig respektere alles valg. Og jeg ser ikke ned på folk som bruker mme, selvom jeg selv følte som et nederlag å ikke klare amme.. men noen tror jeg faktisk helt ærlig gir for fort opp, eller ikke vil amme... Anonymous poster hash: 3183b...4f0
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #24 Skrevet 27. februar 2014 Folk gir opp for lett og orker ikke å yte for å få det til. Ingen orker litt motstand og alt skal være så behagelig som mulig. Det er synd, men sant. Anonymous poster hash: bf709...968 [/quote Utrolig provoserende utsagn! Her har vi pumpet 7 ganger i døgnet i 4 måneder, gitt morsmelk på flaske, vasket og kokt alt utstyret, for så å gjenta prosessen. Dette helt til det ikke kom melk lenger. Mener du jeg da har "gitt opp for lett"?! Og til deg ovenfor, det er uten tvil LETTERE å amme. Du aner ikke hvor misunnelig jeg er på dem som bare kan dra frem puppen mens jeg må blande kalt og varmt vann og pulver mens ungen hyler. Blir lett til at man holder seg mest hjemme da. Anonymous poster hash: 8350a...757 Hvor mye styr er det med disse flaskene egentlig? For meg virker det latterlig mye enklere å vaske flasker og blande pulver enn å amme. Det er utrolig vondt å komme i gang med amming, jeg måtte spise enorme mengder mat for å holde vekta mi og melkeproduksjonen oppe, jeg måtte ha med meg babyene OVERALT siden jeg aldri visste når de ble sultne, kunne ikke dele dette med noen selvfølgelig (netter inkludert), og i tillegg måtte jeg hele tiden være bevisst på hva jeg spiste og en konstant bekymring for om de fikk i seg nok mat da man har null oversikt (jeg har aldri fått til å pumpe). For ikke å snakke om at man gjerne i starten også fungerer som smokk, og må sitte med puppene ute mer eller mindre hele tiden. Og når man da blir møtt med stygge blikk (gjerne fra de som gir flaske) fordi man ammer offentlig, så blir det ikke lett. Så hvorfor gadd jeg? Fordi det er nå naturlig, tross alt.. Og jeg har tro på at det er det sunneste for de små. Anonymous poster hash: 37e2b...ba8 Jeg måtte kmbinere mme og ammng en periode pga trøbbel med blødende brystvorter, sopp. Og brystbetennelser. Å drive å styre med flasker, varme opp mme midt på natta, pluss kostnadene med mme i forhold til gratis morsmelk vil jeg ikke kalle latskap og at folk ikke gidder i hvertfall. Når først ammingen fungerer finns ikke mer lettvint eller billigere måte å gi babyen næring, jeg hadde ingen problemer med å " drasse " med meg babyene mine over alt, had tre stykker til sammen og er nå gravid med nr 4, håper inderlig at jeg får til ammingen denne gangen uten trøbbel, men uansett vil jeg gjøre en hederlig innsats for å få det til. Jeg har venninner som ikke har ammet av forskjellige grunner, og jeg støtter dem fullt i det uansett årsak de måtte ha. Man kan pumpe og gi mm på flaske også, slik kan far delta i matingen hvis mor trenger et pusterom eller skal et eller annet. Ikke noe problem. Jeg synes det bør være mer fokus på å delamme, det er en super mulighet for de som sliter med melkeproduksjonen, men det virker som det er mye enten eller. Anonymous poster hash: 264fd...e88
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2014 #25 Skrevet 27. februar 2014 Folk gir opp for lett og orker ikke å yte for å få det til. Ingen orker litt motstand og alt skal være så behagelig som mulig. Det er synd, men sant. Anonymous poster hash: bf709...968 [/quote Utrolig provoserende utsagn! Her har vi pumpet 7 ganger i døgnet i 4 måneder, gitt morsmelk på flaske, vasket og kokt alt utstyret, for så å gjenta prosessen. Dette helt til det ikke kom melk lenger. Mener du jeg da har "gitt opp for lett"?! Og til deg ovenfor, det er uten tvil LETTERE å amme. Du aner ikke hvor misunnelig jeg er på dem som bare kan dra frem puppen mens jeg må blande kalt og varmt vann og pulver mens ungen hyler. Blir lett til at man holder seg mest hjemme da. Anonymous poster hash: 8350a...757 Amen!!! Mme er det største prakket jeg har hatt i den første tida som mor! Jeg delammer for brystene mine produserer ikke nok melk etter 7 brystbetennelser, er grønn av misunnelse på de med friske bryst som bare kan ta de frem og amme til ungen er mett, hvor de vil, når de vil, og det tar bare sekunder å servere fiks ferdig mat! Mindre styr med mme er det dummeste jeg har hørt! Anonymous poster hash: 09db0...13a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå