Gå til innhold

Bunadspoliti; foren eder!


Gjest Fru Banderas

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Fru Banderas

Jeg har forelsket meg i den nye trønderbunaden, heldigvis er jeg fra bartebyen ;)

http://www.norskflid.no/fileshare/filarkivroot/Bunad/Sor-Trondelag/Svart%20Gloria/TronderSvart_gloria_helfigur.jpg

 

Og endelig en modell som ikke ser ut som om hun poserer med en agurk i hver åpning i et lugubert manneblad.

 

Beklager bildene dette eventuelt skapte i hodene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har forelsket meg i den nye trønderbunaden, heldigvis er jeg fra bartebyen ;)

http://www.norskflid.no/fileshare/filarkivroot/Bunad/Sor-Trondelag/Svart%20Gloria/TronderSvart_gloria_helfigur.jpg

 

Og endelig en modell som ikke ser ut som om hun poserer med en agurk i hver åpning i et lugubert manneblad.

 

Beklager bildene dette eventuelt skapte i hodene deres.

 

 

Husflidens modeller gjør da ikke slikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har forelsket meg i den nye trønderbunaden, heldigvis er jeg fra bartebyen ;)

http://www.norskflid.no/fileshare/filarkivroot/Bunad/Sor-Trondelag/Svart%20Gloria/TronderSvart_gloria_helfigur.jpg

 

Og endelig en modell som ikke ser ut som om hun poserer med en agurk i hver åpning i et lugubert manneblad.

 

Beklager bildene dette eventuelt skapte i hodene deres.

 

Gaaaah, for sent. Der røyk syttendemai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at denne ville gjort susen (det er den som hører til), den er jo litt dekkende og så kan håret bare flomme sånn fagert Julia Roberts-aktig videre nedover (jeg nekter derimot å ha fletter).

83_1949578271.jpg

Jeg har den lua og har forberedt håret siden januar. Det er søren ikke lett og skulle ta på seg et slikt hodeplagg altså. For en som stort sett beveger seg utendørs med caps eller strikkelue er det vanskelig å finne en fasong som er nogelunde pyntet uten for mye overstæsjing. Ender nok opp med lugg ned i pannen. Har nesten maken som viste bunad, men min er enda finere med nydelig brodert hvitt linforkle og veske uten broderi. Problemet med bunad har jeg funnet ut er at man kan ikke bevege seg som vanlig og i mitt tilfelle så spiser jeg knapt med bunaden på og tar i hvertfall av meg forkle. I fjor brukte jeg den ikke men skal brukes i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tenker at denne ville gjort susen (det er den som hører til), den er jo litt dekkende og så kan håret bare flomme sånn fagert Julia Roberts-aktig videre nedover (jeg nekter derimot å ha fletter).

83_1949578271.jpg

Jeg har den lua og har forberedt håret siden januar. Det er søren ikke lett og skulle ta på seg et slikt hodeplagg altså. For en som stort sett beveger seg utendørs med caps eller strikkelue er det vanskelig å finne en fasong som er nogelunde pyntet uten for mye overstæsjing. Ender nok opp med lugg ned i pannen. Har nesten maken som viste bunad, men min er enda finere med nydelig brodert hvitt linforkle og veske uten broderi. Problemet med bunad har jeg funnet ut er at man kan ikke bevege seg som vanlig og i mitt tilfelle så spiser jeg knapt med bunaden på og tar i hvertfall av meg forkle. I fjor brukte jeg den ikke men skal brukes i år.

 

Oj, jeg har ikke forestilt meg forberedelser (mitt forhold til kyser er formet av Huset på prærien, der alle kler dem), er den vanskelig å bære altså? Og forresten, knyter du den eller henger bare båndene?

Jeg er ikke vant med at det bæres forkle til den (selv om jeg selvsagt vet at det finnes så var det ingen hjemme som brukte det) men ville også hatt hvitt og ikke stripete om jeg hadde bunaden. Og når jeg ser hvor mye forkleet til ungen fanger opp av gris og ketchup (hun har en annen bunad) er jeg egt glad for at jeg synes den er penest uten...det er lettere å tørke av ulla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Jeg tenker at denne ville gjort susen (det er den som hører til), den er jo litt dekkende og så kan håret bare flomme sånn fagert Julia Roberts-aktig videre nedover (jeg nekter derimot å ha fletter).

83_1949578271.jpg

Jeg har den lua og har forberedt håret siden januar. Det er søren ikke lett og skulle ta på seg et slikt hodeplagg altså. For en som stort sett beveger seg utendørs med caps eller strikkelue er det vanskelig å finne en fasong som er nogelunde pyntet uten for mye overstæsjing. Ender nok opp med lugg ned i pannen. Har nesten maken som viste bunad, men min er enda finere med nydelig brodert hvitt linforkle og veske uten broderi. Problemet med bunad har jeg funnet ut er at man kan ikke bevege seg som vanlig og i mitt tilfelle så spiser jeg knapt med bunaden på og tar i hvertfall av meg forkle. I fjor brukte jeg den ikke men skal brukes i år.

 

Oj, jeg har ikke forestilt meg forberedelser (mitt forhold til kyser er formet av Huset på prærien, der alle kler dem), er den vanskelig å bære altså? Og forresten, knyter du den eller henger bare båndene?

Jeg er ikke vant med at det bæres forkle til den (selv om jeg selvsagt vet at det finnes så var det ingen hjemme som brukte det) men ville også hatt hvitt og ikke stripete om jeg hadde bunaden. Og når jeg ser hvor mye forkleet til ungen fanger opp av gris og ketchup (hun har en annen bunad) er jeg egt glad for at jeg synes den er penest uten...det er lettere å tørke av ulla.

 

Har en sånn "vestfoldbunadbibel" som jeg kaller den og der står det at båndene skal knyttes i sløyfe på venstre side. Problemet er at hvis jeg knyter dem, hører jeg ikke. Velger derfor ofte å la båndene henge rett ned. Det står også at det alltid skal brukes forkle til bunaden. Jeg valgte det hvite fordi jeg var såpass voksen da jeg kjøpte den og vet å være forsiktig, men datteren min fikk det vevde til sin. hun ville og ha det hvite, men jeg mener man bør være voksen nok til å ta renholdet og stell på dette selv før man kjøper det. (med tanke på enhjulsykkel og champagnefrokost bl.a) Ullforkle er mye enklere å stelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Nei så koselig at det er flere Vestfold bunadøser her! Min har jeg fått ordnet- jeg ble brått så innmari hm kremt lang, så da fikk jeg den lagt ned. Funka fint det altså:)

 

Har ikke forkle og ikke kyse - jeg ligger heller med hårruller og nettingtrekk på hue for å lage vakre lokker enn å trekke på meg noe sånt

 

Har familie og tilknytning til Telemark og det ligger en solid beltestakk til arving, men jeg liker ganske godt hun som bruker den nå og vil heller at hun bruker den lenge lenge lenge enn at jeg arver den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...