Gå til innhold

Bunadspoliti; foren eder!


Gjest Fru Banderas

Anbefalte innlegg

Jeg er på tilknytningslinja. Samtidig er jo arv fint, men iom at det "bare" er en grandtante osv, så vet jeg ikke om jeg ville beholdt den, iallefall når ingen uansett vil gå med den.. Litt annerledes om det var din høyt elskede oldemor som du bodde hos hver sommer i 12 år eller noe.

 

Her er mamma fra Harstad, så vi har den blå nordlandsbunaden- og den er jo så nyyydelig! Min var opprinnelig mamma sin, sydd av min mormor. Mamma ble for tjukk for den, så jeg fikk den til konfirmasjonen samtidig som hun fikk sydd en ny til seg selv. Kjekt det, siden den da er både arvet og vi har tilknytning.

 

Eneste er at mamma er lavere enn meg, så hvis jeg retter ut ryggen, er det en liten glippe mellom skjørtet og vesten. Så jeg må gå litt lutrygget, hehe. Og så må jeg ha ny bunadsskjorte, for disse ungene mine har gitt meg gigantpupper som overhodet ikke kommer inn i den jeg har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Har en stk arvet bunad m/alt av tilbehør fra grandtante som døde i 1993.

Den er i modell: LRIS (låra-rett-i-skoa), eller kort og brei.

 

Bunaden er en Gudbrandsdal festdrakt sydd av en fetter av mamma.

Vi har ingen tilknytning til Gudbrandsdalen overhodet.

 

Jeg har enda ikke fått den sydd om av den enkle grunn at jeg rett og slett ikke føler for å gå med den.

Dessuten blir det feil å både gi den videre eller selge den også.

Så der henger den da. I skapet.

 

Hva ville dere gjort?

Er fan av tilknyttning, ville solgt.

 

Helt enig. Se det som et bytte: du selger og kjøper en annen som dere har tilknytning til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må begynne og spare til jentene... hver drakt koster ca 30.000 med sølv.. sukk. Men syns Lofotbunaden er fin, den er kanskje ikke den som gjør mest ut av seg, men jeg syns den er staselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg tenker vi gjør et salgsforsøk på den gitt.

 

 

Det er ingen barn av disse fetterne på den siden som kunne tenkt seg å få den da?

 

 

Meeh, de har nok sine egne som samme mannen har laget. Han har en voldsom produksjon. Han er jo kjempeflink. Tenkt tanke er jo faktisk å legge fram situasjonen vår med den gamle bunaden og se hva han sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må begynne og spare til jentene... hver drakt koster ca 30.000 med sølv.. sukk. Men syns Lofotbunaden er fin, den er kanskje ikke den som gjør mest ut av seg, men jeg syns den er staselig.

Håper mine også vil ha :) De har i tilleg litt fler valg enn jeg hadde. Jeg kommer visst fra en bofast slekt! Begge sider har bodd i samme fylke siden 1600-tallet. Jeg er faktisk den første som har flyttet ut, for en rebell... Så jeg kommer fra et fylke, mannen fra et annet (hvor også eldste er født). Så bor vi i et tredje (hvor minste er født), og svigermor kommer fra et fjerde. Heldige jentene har mange fine å velge i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg må begynne og spare til jentene... hver drakt koster ca 30.000 med sølv.. sukk. Men syns Lofotbunaden er fin, den er kanskje ikke den som gjør mest ut av seg, men jeg syns den er staselig.

Håper mine også vil ha :) De har i tilleg litt fler valg enn jeg hadde. Jeg kommer visst fra en bofast slekt! Begge sider har bodd i samme fylke siden 1600-tallet. Jeg er faktisk den første som har flyttet ut, for en rebell... Så jeg kommer fra et fylke, mannen fra et annet (hvor også eldste er født). Så bor vi i et tredje (hvor minste er født), og svigermor kommer fra et fjerde. Heldige jentene har mange fine å velge i!

 

 

Ja, jeg har maaange valgmuligheter, iallefall utifra tilknytning. :)

 

- Rogaland, Ryfylke, Nordland (grønn eller blå), Aust-Agder, Sogn + sikkert en hel del andre jeg ikke kommer på engang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg må begynne og spare til jentene... hver drakt koster ca 30.000 med sølv.. sukk. Men syns Lofotbunaden er fin, den er kanskje ikke den som gjør mest ut av seg, men jeg syns den er staselig.

Håper mine også vil ha :) De har i tilleg litt fler valg enn jeg hadde. Jeg kommer visst fra en bofast slekt! Begge sider har bodd i samme fylke siden 1600-tallet. Jeg er faktisk den første som har flyttet ut, for en rebell... Så jeg kommer fra et fylke, mannen fra et annet (hvor også eldste er født). Så bor vi i et tredje (hvor minste er født), og svigermor kommer fra et fjerde. Heldige jentene har mange fine å velge i!

 

 

Ja, jeg har maaange valgmuligheter, iallefall utifra tilknytning. :)

 

- Rogaland, Ryfylke, Nordland (grønn eller blå), Aust-Agder, Sogn + sikkert en hel del andre jeg ikke kommer på engang..

 

Blå Nordland :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Jeg må begynne og spare til jentene... hver drakt koster ca 30.000 med sølv.. sukk. Men syns Lofotbunaden er fin, den er kanskje ikke den som gjør mest ut av seg, men jeg syns den er staselig.

Håper mine også vil ha :) De har i tilleg litt fler valg enn jeg hadde. Jeg kommer visst fra en bofast slekt! Begge sider har bodd i samme fylke siden 1600-tallet. Jeg er faktisk den første som har flyttet ut, for en rebell... Så jeg kommer fra et fylke, mannen fra et annet (hvor også eldste er født). Så bor vi i et tredje (hvor minste er født), og svigermor kommer fra et fjerde. Heldige jentene har mange fine å velge i!

 

 

Ja, jeg har maaange valgmuligheter, iallefall utifra tilknytning. :)

 

- Rogaland, Ryfylke, Nordland (grønn eller blå), Aust-Agder, Sogn + sikkert en hel del andre jeg ikke kommer på engang..

 

Blå Nordland :)

 

 

Det er den jeg har også- den er min favoritt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har bestilt Blue Girl til min.

Da ble det en Blue girl her også etter at jeg leta fram denne! Så du bør ekt få litt rabatt på din for promoteringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh.. I fjor var siste året med unger i noe sånt. I år blir det bare meg om mannen som skal se smashing ut i bunad! Hvis undertegnede klarer å holde vekta litt på nedadgående. Muligens minstebror kan stappes i bunad, men ellers er det pentøy som gjelder i år.  Og vi har begynt å sy bunad til jentungen. Hurra! Hun vil ha samme som meg! Hurra! Var litt redd for at hun ville velge fra pappaens hjemsted he he. Gutta får som pappaen, tenker jeg, når vi kommer så langt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh.. I fjor var siste året med unger i noe sånt. I år blir det bare meg om mannen som skal se smashing ut i bunad! Hvis undertegnede klarer å holde vekta litt på nedadgående. Muligens minstebror kan stappes i bunad, men ellers er det pentøy som gjelder i år.  Og vi har begynt å sy bunad til jentungen. Hurra! Hun vil ha samme som meg! Hurra! Var litt redd for at hun ville velge fra pappaens hjemsted he he. Gutta får som pappaen, tenker jeg, når vi kommer så langt....

Her ligger det ann til å bli første år med alle 3 jentene i bunad! Jeg har vært litt inn og ut av min. Begge jentene har hatt så lenge mamma fikk bestemme, så har det vært en lang periode med nekt. Men nå er min sydd om og eldste ville plutselig ha, og da var vesla også lett å overtale - Hurra!

 

Prosjekt sy-ekte-bunad-til-eldste starter til høsten. Hun må bare bestemme seg for hvilken først... Vanskelig når man har 4 fylker å velge mellom!

Endret av bIomstre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger inn et lite dilemma i denne tråden. I boden min henger en nydelig bordert bunad etter min manns bestemor. Både min svigermor og mannens tante var skjønt enige, da bestemor døde, at den bunaden skulle være her. Den passer meg forsåvidt, er kanskje bittelitte granne kort... Men kan jeg bruke den? Den har nå hengt der ubrukt i over ti år, for jeg har ikke turt.

Stedstilknytning har jeg jo, jeg og mannen er fra samme fylke. Jeg vet ikke engang hvorfor jeg kvier meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger inn et lite dilemma i denne tråden. I boden min henger en nydelig bordert bunad etter min manns bestemor. Både min svigermor og mannens tante var skjønt enige, da bestemor døde, at den bunaden skulle være her. Den passer meg forsåvidt, er kanskje bittelitte granne kort... Men kan jeg bruke den? Den har nå hengt der ubrukt i over ti år, for jeg har ikke turt.

Stedstilknytning har jeg jo, jeg og mannen er fra samme fylke. Jeg vet ikke engang hvorfor jeg kvier meg...

Selvfølgelig må du bruke den! Bunad er stas! Ta den på deg, og gå noen runder i huset, og kjenn på hvordan det føles å ha den på. Etter 10 år, så kan det jo hende at den trenger en lufting eller rens før bruk. Det er utrolig praktisk med en bunad, for da har du antrekk alle 17.maier, konfirmasjoner, barnedåper og brylluper i overskuelig framtid!

 

Jeg ser ut som gammelbudeia sjøl når jeg har stakken og kysa på, men det er ingenting jeg eier som jeg føler meg så flott i. Jeg tror nesten jeg må si staselig! Jeg gleder meg faktisk til hver gang jeg skal bruke den, og selv om jeg sukker litt med alle andre over søljepuss og skjortestryking, så liker jeg det egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Slenger inn et lite dilemma i denne tråden. I boden min henger en nydelig bordert bunad etter min manns bestemor. Både min svigermor og mannens tante var skjønt enige, da bestemor døde, at den bunaden skulle være her. Den passer meg forsåvidt, er kanskje bittelitte granne kort... Men kan jeg bruke den? Den har nå hengt der ubrukt i over ti år, for jeg har ikke turt.

Stedstilknytning har jeg jo, jeg og mannen er fra samme fylke. Jeg vet ikke engang hvorfor jeg kvier meg...

 

Selvfølgelig må du bruke den! Bunad er stas! Ta den på deg, og gå noen runder i huset, og kjenn på hvordan det føles å ha den på. Etter 10 år, så kan det jo hende at den trenger en lufting eller rens før bruk.

Takk for svar. Nå skal jeg da i hvert fall hente den inn i helgen og ta den på. Jeg har forsåvidt allerede en egen bunad, men den er en smule trang. Men jeg har også en festdrakt som jeg har brukt de siste årene... Men kanskje det blir svigerbestemors bunad i år, på selveste grunnlovsjubileet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Slenger inn et lite dilemma i denne tråden. I boden min henger en nydelig bordert bunad etter min manns bestemor. Både min svigermor og mannens tante var skjønt enige, da bestemor døde, at den bunaden skulle være her. Den passer meg forsåvidt, er kanskje bittelitte granne kort... Men kan jeg bruke den? Den har nå hengt der ubrukt i over ti år, for jeg har ikke turt.

Stedstilknytning har jeg jo, jeg og mannen er fra samme fylke. Jeg vet ikke engang hvorfor jeg kvier meg...

Selvfølgelig må du bruke den! Bunad er stas! Ta den på deg, og gå noen runder i huset, og kjenn på hvordan det føles å ha den på. Etter 10 år, så kan det jo hende at den trenger en lufting eller rens før bruk.

Takk for svar. Nå skal jeg da i hvert fall hente den inn i helgen og ta den på. Jeg har forsåvidt allerede en egen bunad, men den er en smule trang. Men jeg har også en festdrakt som jeg har brukt de siste årene... Men kanskje det blir svigerbestemors bunad i år, på selveste grunnlovsjubileet?

 

Svigerbestemors hadde jeg valgt fremfor en festdrakt når som helst! En ære, hadde jeg syntes det var. Kjempekoselig! Spesielt hvis du liker bunaden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man skal ha bunad fra et sted man har tilknytning til. Fniser litt av alle dem med Telemarksdrakter, blir jo sånn at jeg tenker at ingen av dem har "rett" til å bære de beltestakkene.

 

Når det gjelder tilbehør og utvikling er jeg temmelig liberal. Bunad er jo et bruksplagg opprinnelig og de har utviklet seg kontinuerlig. Øredobber, "feil" skjorte, et annet forkle osv, tenker jeg altså at er helt fint og det opprettholder variasjon.

 

Selv har jeg en Romeriksbunad jeg sydde selv for en del år siden. Fikk tilbud om bunad til konfirmasjon, da takket jeg nei. Innen jeg hadde innsett at bunad er fint, var det ikke lenger aktuelt at farmor fikset det. Mannen har også bunad, men ingen av ungene. De har hatt ulike festdrakter som små, men har ved en viss alder betakket seg. Lurer på å sy en til datteren, men da må hun jo også velge hva hun vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tråler Finn, som jeg gjør hvert år. Men det er jo bare dverger som selger Vestfoldbunaden sin, for pokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på linje med deg og blomstre, iiik. Og akkurat til bunaden er det bra jeg har litt stor krydderhylle(for å si det sånn) for jeg har en sølje i tillegg til de to som hører til bunaden som jeg bare måååå gå med. Den er heldigvis ikke så stor, den siste, men jeg er veldig glad i den... Faktisk et loppisfunn fra lenge siden. Og jeg må innrømme at jeg ikke bruker kysen. Den får jeg kløe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tråler Finn, som jeg gjør hvert år. Men det er jo bare dverger som selger Vestfoldbunaden sin, for pokker.

Den som har eikenøtt i kjedet? Eller noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tråler Finn, som jeg gjør hvert år. Men det er jo bare dverger som selger Vestfoldbunaden sin, for pokker.

Den som har eikenøtt i kjedet? Eller noe sånt?

 

Denne:

81_-2123691283.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...