❤lille stjerne❤ Skrevet 22. februar 2014 #26 Skrevet 22. februar 2014 Det er lov å kose seg inne også, må ikke være ute i timesvis bestandig og enig i at denne vinteren ble litt annerledes med så lite snø at aking, skøyter og ski har det ikke blitt så mye av som det pleier. Jeg har en jente på 6 som elsker å være ute, og som oftest elsker jeg å være ute med henne. Men i dag f.eks var jeg ikke ute mer enn en times tid med henne. Hun ble ute cirka en time lenger med nabobarna da, så hun hadde det gøy.
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #27 Skrevet 22. februar 2014 Vi er nok ute personer, kan være ute på tur i skog og fjell hele dagen. Ute liker mine barn å lete etter dyrespor, både fotspor og andre spor, ikke alltid vi finner noe, men er en spenning i det. Høsten plukker vi bær. Når det er snø går vi på ski, aker, bygger snøborg. Vi lager bål og griller, eller bare har med lørdagssnopet ut, lager kakao og nyter frisk luft. Men når det er sakt så kan vi og finne på å bruke en hel dag inne Anonymous poster hash: a4a79...975
Gjest lillehi Skrevet 22. februar 2014 #28 Skrevet 22. februar 2014 Er dere overvektig? Anonymous poster hash: f310a...ebb Merkelig svar😳 hva i himmelens navn har det med saken å gjøre utifra det HI skriver?👿
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #29 Skrevet 22. februar 2014 Det er lov å kose seg inne, men det er lett å leve et inaktivt liv. Da mp man rette på det med andre aktiviteter. Håndball, bading,skøyter,lekeland etc. Det er mange som ikke trives ute og det er greit, bare man styrer unna sofaen. Hi. Bor du i Bergen? Åpen idrettshall hver søndag er gratis, Bergenshallen er inne og ikke så veldig dyr. Når jenten er stor nok kan hun begynne på håndball. Anonymous poster hash: 76359...a57
Mrs. Kaizer Skrevet 22. februar 2014 #30 Skrevet 22. februar 2014 Har et ord til deg; geocashing!!! Kjempespennende for både store og små og en glemmer både surt vær og at en er ute når en leter etter skatten!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #31 Skrevet 22. februar 2014 For å spore av litt, hvor i all verden bor dere som ikke har snø????? Her er det over to meter med snø, og det snør jaggu enda! Kom hit å hent sier jeg bare, er nok snø her nå! Anonymous poster hash: 1289d...75a
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #32 Skrevet 22. februar 2014 Overvektige?? Eh, nei.............er det noen sammenheng med å være ute, og det å være overvektig?? Vel, det er jo nettopp det som er at det er ikke noe å finne på. Mens jenta ELSKER å sitte å leke med figurene sine og dukkehuset sitt, og sitter og prater og synger og råkoser seg i timesvis. Anonymous poster hash: 76cd0...9ae Klart det har sammenheng! Er man ute så er man som regel fysisk aktiv enten på tur i skogen, aking, ski/skøyter etc. Barn har godt av å være fysisk aktive hver dag. Løpe, klatre, sykle etc. For å være helt ærlig....jeg synes synd på dere og ungen deres som ikke får utfolde seg slik vi mennesker er skapt til. Stillesittende i sofaen med PC i fanget, jammen ikke rart dattera deres er inne-unge!!! Frisk luft og fysisk aktivitet er bra for helsa, læring mm Og så mye man opplever med være sammen med barna dine ute!! Dere er skikkelig gode forbilder der dere sitter med PC i fanget, mens andre barnet ute og leker! Tragisk!!!! Anonymous poster hash: e42ed...2b6
Gulltopp med Knoll og Tott Skrevet 22. februar 2014 #33 Skrevet 22. februar 2014 For å spore av litt, hvor i all verden bor dere som ikke har snø????? Her er det over to meter med snø, og det snør jaggu enda! Kom hit å hent sier jeg bare, er nok snø her nå! Anonymous poster hash: 1289d...75a Her på vestlandet har vi hatt snø 2 dager hele vinteren
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #34 Skrevet 22. februar 2014 Overvektige?? Eh, nei.............er det noen sammenheng med å være ute, og det å være overvektig?? Vel, det er jo nettopp det som er at det er ikke noe å finne på. Mens jenta ELSKER å sitte å leke med figurene sine og dukkehuset sitt, og sitter og prater og synger og råkoser seg i timesvis. Anonymous poster hash: 76cd0...9ae Klart det har sammenheng! Er man ute så er man som regel fysisk aktiv enten på tur i skogen, aking, ski/skøyter etc. Barn har godt av å være fysisk aktive hver dag. Løpe, klatre, sykle etc. For å være helt ærlig....jeg synes synd på dere og ungen deres som ikke får utfolde seg slik vi mennesker er skapt til. Stillesittende i sofaen med PC i fanget, jammen ikke rart dattera deres er inne-unge!!! Frisk luft og fysisk aktivitet er bra for helsa, læring mm Og så mye man opplever med være sammen med barna dine ute!! Dere er skikkelig gode forbilder der dere sitter med PC i fanget, mens andre barnet ute og leker! Tragisk!!!! Anonymous poster hash: e42ed...2b6 Noen barn ER inne-barn som koser seg mest inne. Vanskelig å skjønne det kanskje... Anonymous poster hash: c37f1...a2b
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #35 Skrevet 22. februar 2014 Jeg elsker å være ute, sommer som vinter, og det gjør ungene også. Vi aker, går på ski og skøyter, tur i fjæra og på stranda osv. Og jeg er overvektig! Burde vært forsket på eller kommet i Guinnes rekordbok eller no.... :-O Anonymous poster hash: 64a07...2a6
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #36 Skrevet 22. februar 2014 Jeg elsker å være ute, sommer som vinter, og det gjør ungene også. Vi aker, går på ski og skøyter, tur i fjæra og på stranda osv. Og jeg er overvektig! Burde vært forsket på eller kommet i Guinnes rekordbok eller no.... :-O Anonymous poster hash: 64a07...2a6 Samme her jeg er også glad i å være ute. Går turer, på ski, slalom, sykler og bader. Er overvektig. Mann og barn er tynne som fliser, og makan til sofagriser skal du leke lenge etter. Anonymous poster hash: c37f1...a2b
Hjertefru Skrevet 22. februar 2014 #37 Skrevet 22. februar 2014 For å spore av litt, hvor i all verden bor dere som ikke har snø????? Her er det over to meter med snø, og det snør jaggu enda! Kom hit å hent sier jeg bare, er nok snø her nå! Anonymous poster hash: 1289d...75a Neimen, ikke fått med deg det?? Snøbart langs hele kysten fra Vestlandet og nordover. Brannnkatastrofer fordi det er tørt. Ski nm i Molde avlyst. Norge er ikke bare Østlandet vettu .....
Mamma_til_2 Skrevet 22. februar 2014 #38 Skrevet 22. februar 2014 jeg og mannen er heller ikke ute mennesker på vinteren, men begge barna elsker det, så jeg tvinger meg til og gå ut med mini på 2 år minimum en time for dag når hun ikke er i bhg, største er ute alene hele dagen om være tilsier det. Sommer og vinter er to forskjellige årstider så jeg kan forstå hi som ikke liker seg ute på vinteren men for jentas del kan de om så bare gå ut bare for og gå og få frisk luft.
I scream for icecream! Skrevet 22. februar 2014 #39 Skrevet 22. februar 2014 (endret) Jeg har alltid vært mest glad i å være inne. Foreldrene mine tok oss med på lange turer i skogen hver eneste søndag, vi hadde hytte i skogen der vi var i påsken og hele sommerferien, vi var mye på stranden, lekte gjemsel ute og vi hadde en hund som måtte luftes flere ganger hver dag. Foreldrene mine har kort sagt oppmuntret til aktivitet og uteaktiviteter, mamma har vært veldig aktiv som yngre, men jeg er fremdeles mest glad i å være inne. På barne og ungdomsskolen hadde vi skidager og aktivitetsdager støtt, og jeg hatet de lange skiturene i skog og mark. Å dra på hyttetur med klassen, sove i sovepose og gå på utedo, var virkelig helt pyton. Jeg mislikte det sterkt, og jeg vil tro det ikke har noen ting med oppveksten min å gjøre, men personligheten. Noen folk er nok bare slik at de liker å være inne, andre liker å være ute. Jeg tror det hjelper lite å komme med masse gode tips om gapahuk, grilling, skattejakt i skogen osv, hvis man ikke liker å være ute. Når det er sagt, har jeg tatt meg skikkelig i nakken etter jeg fikk barn. Vi er mye ute om sommeren, først er barna ute så og si hele dagen i barnehagen, så er vi ute og leker her vi bor til det er leggetid. Nå som det er overskyet og trist ute går vi likevel turer. Man kan sette seg et mål slik at det ikke føles ut som man går uten mål og mening. Jeg synes ikke man trenger å overdrive og tvinge seg selv og barna til å være ute i timesvis bare fordi man "må", men å gå en tur har alle godt av. Endret 22. februar 2014 av I scream for icecream!
Honningmelon Skrevet 22. februar 2014 #40 Skrevet 22. februar 2014 Jeg er heller ikke noe utemenneske. Men, alle tre barna liker å være ute. Minste trives nok best når det ikke er snø. Da er det mer å finne på og hun kan være ute lenge. Hender jeg må tvinge meg selv ut litt.
Catlady Skrevet 22. februar 2014 #41 Skrevet 22. februar 2014 http://harvest.as/artikkel/vil-foreldrene-ut
Catlady Skrevet 22. februar 2014 #42 Skrevet 22. februar 2014 http://harvest.as/artikkel/nar-barna-viser-vei
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #43 Skrevet 22. februar 2014 Overvektige?? Eh, nei.............er det noen sammenheng med å være ute, og det å være overvektig?? Vel, det er jo nettopp det som er at det er ikke noe å finne på. Mens jenta ELSKER å sitte å leke med figurene sine og dukkehuset sitt, og sitter og prater og synger og råkoser seg i timesvis. Anonymous poster hash: 76cd0...9ae Klart det har sammenheng! Er man ute så er man som regel fysisk aktiv enten på tur i skogen, aking, ski/skøyter etc. Barn har godt av å være fysisk aktive hver dag. Løpe, klatre, sykle etc. For å være helt ærlig....jeg synes synd på dere og ungen deres som ikke får utfolde seg slik vi mennesker er skapt til. Stillesittende i sofaen med PC i fanget, jammen ikke rart dattera deres er inne-unge!!! Frisk luft og fysisk aktivitet er bra for helsa, læring mm Og så mye man opplever med være sammen med barna dine ute!! Dere er skikkelig gode forbilder der dere sitter med PC i fanget, mens andre barnet ute og leker! Tragisk!!!! Anonymous poster hash: e42ed...2b6 Noen barn ER inne-barn som koser seg mest inne. Vanskelig å skjønne det kanskje... Anonymous poster hash: c37f1...a2b Det som er tragisk her er jo at jenta har jo aldri fått muligheten til å bli glad i å være ute. Med den negative holdningen HI har til å være ute, så er det jo ikke rart ungen er sånn Anonymous poster hash: e42ed...2b6
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #44 Skrevet 22. februar 2014 For å spore av litt, hvor i all verden bor dere som ikke har snø????? Her er det over to meter med snø, og det snør jaggu enda! Kom hit å hent sier jeg bare, er nok snø her nå! Anonymous poster hash: 1289d...75a Neimen, ikke fått med deg det?? Snøbart langs hele kysten fra Vestlandet og nordover. Brannnkatastrofer fordi det er tørt. Ski nm i Molde avlyst. Norge er ikke bare Østlandet vettu ..... Noen er for opptatte med å springe rundt ute i skauen og spise kvikklunsj at de glemmer å sette seg ned og lese/se på nyhetene, vettu. Anonymous poster hash: 9512e...4d0
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #45 Skrevet 22. februar 2014 Jeg liker heller ikke å være ute. Barna våre trives helt klart best ute. Inne blir det kjedelig og de begynner å krangle og hoppe ukontrollert rundt omkring. Heldigvis har jeg en mann som elsker å ta med barna på skogsturer, fjellturer osv. Så de får den "dosen" med han Men i hverdagen er det klart at jeg "tvinger meg selv" til å bli med ut på sykkelturer, fotballbaner, lekeplasser, fossefall osv. som det fins her i området. Jeg er alltid blid når jeg er med de ut, så de vet ikke at jeg ikke syns det er helt topp å løpe rundt etter baller og klatre i stativ, disse i full fart (er det forresten fler mødre som blir med å sitte på huske?? Er sjeldent jeg ser det, men det er jo så kjedelig å bare stå å se på ) osv. Noen er vel bare dømt til å like seg aller best innendørs, men her må barn komme først HI: Det er ditt ansvar å finne på noe kjekt å gjøre ute med jenta di. Hva om hun tar med dukkene/figurene sine ut? Det gjorde jeg som liten.. Jeg satt for eksempel med barbiedukker som hadde ski/sykkel og lekte at hun var ute på skitur, eller ta med dukkevogna ut og leke at dere triller babyen hennes osv. Anonymous poster hash: 0e662...7d8
husker ikke Skrevet 22. februar 2014 #46 Skrevet 22. februar 2014 Jeg har også inne-barn, og bare sånn for å avkrefte overvekts-hypotesen med en gang så er jeg 1.60 m høy og 55 kg tung, så det trumfkortet utgår dessverre. Mine barn liker å være ute, det er ikke det, men de får nok av det gjennom bhg, så når helga kommer ønsker de faktisk å finne på ting inne - det seg være tegne, male, klippe, lime, lese, lære, skrive, rydde, rote, bake, bade osv. Kan vi ikke godta at folk er forskjellige, store som små?
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #47 Skrevet 22. februar 2014 Det er utrolig teit å diskutere vekt i denne sammenhengen. Jevnt over i verden bor det vanlige normalvektige folk som ikke har den samme ute-kulturen som nordmenn. "Ut på tur - aldri sur", du finner ikke det uttrykket andre steder enn i Norge, blant nordmenn som er vokst opp uten bedre viten i en nasjonsbyggerkultur. Vi fremelsker naturen vår og utelivet, vi fremelsker det bildet vi har fått brent fast på netthinnen av den sunne kjernefriske nordmann, med topplua og røde kinn. Selv om det unektelig er bra med frisk luft og sol på kroppen, så er ikke nordmannens vis å leve på den eneste riktige, det er bare en av måtene å gjøre det på. Det finnes i tillegg svært mange folk i blant annet forskermiljøer, med doktorgrader, høyt utdannede viktige folk på universiteter rundt om, og de flyr ikke rundt i skidress og leker lekne naturfolk i flere timer hver dag. Noen av dem er så og si aldri ute, for de får fnatt av vind i håret og kan ikke fordra dugg på brillene. De er verken overvektige eller usunne; de er blant annet hjernekirurger, arkitekter, matematikere og førsteamanuensiser. Og vi ville ikke, som samfunn og art, klart oss uten dem. Så til HI, det er helt greit, det er mange som ikke liker å gjøre ting ute. Det blir folk av de fleste likevel. Men som forelder bør du sørge for å gi kunnskap om helsegevinster ved aktivitet og frisk luft, og bruke av tiden inne til å øve opp selvdisiplin blant annet, og det tror jeg du uansett gjør. Har ingen hensikt å bruke av tiden om vinteren da mange av oss ønsker å gå i hi til å tvinge seg selv og unger ut om ingen vil. Sånt blir det i alle fall ikke folk av. Hilsen Teoretikeren Anonymous poster hash: 25651...d65
Hjertefru Skrevet 22. februar 2014 #48 Skrevet 22. februar 2014 Det er utrolig teit å diskutere vekt i denne sammenhengen. Jevnt over i verden bor det vanlige normalvektige folk som ikke har den samme ute-kulturen som nordmenn. "Ut på tur - aldri sur", du finner ikke det uttrykket andre steder enn i Norge, blant nordmenn som er vokst opp uten bedre viten i en nasjonsbyggerkultur. Vi fremelsker naturen vår og utelivet, vi fremelsker det bildet vi har fått brent fast på netthinnen av den sunne kjernefriske nordmann, med topplua og røde kinn. Selv om det unektelig er bra med frisk luft og sol på kroppen, så er ikke nordmannens vis å leve på den eneste riktige, det er bare en av måtene å gjøre det på. Det finnes i tillegg svært mange folk i blant annet forskermiljøer, med doktorgrader, høyt utdannede viktige folk på universiteter rundt om, og de flyr ikke rundt i skidress og leker lekne naturfolk i flere timer hver dag. Noen av dem er så og si aldri ute, for de får fnatt av vind i håret og kan ikke fordra dugg på brillene. De er verken overvektige eller usunne; de er blant annet hjernekirurger, arkitekter, matematikere og førsteamanuensiser. Og vi ville ikke, som samfunn og art, klart oss uten dem. Så til HI, det er helt greit, det er mange som ikke liker å gjøre ting ute. Det blir folk av de fleste likevel. Men som forelder bør du sørge for å gi kunnskap om helsegevinster ved aktivitet og frisk luft, og bruke av tiden inne til å øve opp selvdisiplin blant annet, og det tror jeg du uansett gjør. Har ingen hensikt å bruke av tiden om vinteren da mange av oss ønsker å gå i hi til å tvinge seg selv og unger ut om ingen vil. Sånt blir det i alle fall ikke folk av. Hilsen Teoretikeren Anonymous poster hash: 25651...d65 Bra skrevet. Det er vel typisk norsk og typisk dib at tråden brukes til hets av overvektige.De er tydeligvis lovlig vilt for tia....
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #49 Skrevet 22. februar 2014 For å spore av litt, hvor i all verden bor dere som ikke har snø????? Her er det over to meter med snø, og det snør jaggu enda! Kom hit å hent sier jeg bare, er nok snø her nå! Anonymous poster hash: 1289d...75a Jeg bor i Bergen og her hadde vi snø en eller to dager i desember før jul, pluss en dag med pittelitt snø i slutten av desember eller begynnelsen av januar. Ellers har vi ikke hatt snø nå i vinter Anonymous poster hash: 873fb...0a8
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2014 #50 Skrevet 23. februar 2014 Var selv en typisk inneunge :-) Men hadde aktive uteforeldre som dro oss med ut uansett vær. Jeg hatet det :-) Ville være inne med leker eller lese bøker i stedet. 7-10-års alderen var jeg håpløs, men fikk ikke sitte inne. Det jeg likte var pausene på tur. Utendørs hjemme fant jeg alltids på noe uten foreldre, måtte bare få ræva ut av døra :-) Kunne leke i timesvis med og uten naboungene, det var bare den"utkastelsen" som måtte til. Husker ikke detaljert hva vi gjorde, var ikke foreldrestyrt, men vanlig leking og bruk av fantasien. Fugleboka var en slager. Kikket på fugler og fant dem i boka. Ofte konkurrerte vi om å se flest osv. Samme med sporboka. Dette var mye takket være foreldrene mine, men det skjønte jeg ikke da. Etter hvert gikk det seg til, og i tenåra ble jeg mer som foreldrene mine. Er takknemlig for at de ikke ga opp og konkluderte med at jeg var ei innejente. Det hjalp selvfølgelig at jeg har en yngre bror som jeg ofte lekte med. Anonymous poster hash: 21b5d...dfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå