Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #1 Skrevet 22. februar 2014 Jenta mi er enebarn. 8 år og ei skikkelig inne-jente. Nå er hverken jeg eller faren spesielt glad iå være ute heller da i grunnen. Trives best i sofaen og med pc i fanget. Både jeg og mannen. Tjo vi kan jo gå ut, og en ting er jo om sommeren, da kan man jo være i hagen, spille badmington eller egne med kritt. og vinteren kan man jo ake. Men det er jo ikke snø av betydning her da. Og dersom vi er ute blir vi jo gående litt og " sparke" da for det er jo ikke så mye å finne på om dagen. Jo da, gp i skogen, javel, og gjøre hva? Gå og gå? DET synes jenta er kjedelig.....og det skjønner jeg. Så vi er mest inne. Men er det så ille da? Vi har naboer her i feltet og er ute heeeeele tiden, begriper ikke hva de gjør på.... 8 åringen min liker best å være inne, og leke med barbie og prinsesse figurer, og med dukkehuset sitt. Vi er jo på barnegym en kveld i uka, og kan jo være ute litt, men som i dag, en kald dag, med 2 pluss, og overskyet, vi var ute i en time, var kalde på fingrene og på nesen, fikk rygget litt i garasjen, og så, ja da var det ikke så mye mere å finne på da....... Så på en hel dag, ute en knapp time.............. Har følelsen av at vi BURDE være ute ute ute ute ute.................... Anonymous poster hash: 76cd0...9ae
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #2 Skrevet 22. februar 2014 Er dere overvektig? Anonymous poster hash: f310a...ebb
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #3 Skrevet 22. februar 2014 Høres ut som meg det der Jeg hater å være ute på vinterhalvåret. Som hos dere, så er det aldri snø her vi bor omtrent, så det utelukker jo de gøye aktivitetene som aking, ski, skøyter osv. Det blåser og regner masse, og jeg kan ikke utstå å bli våt og kald. På dager som denne (2 grader, masse regn og vind) så er vi ikke ute som i å være ute, men går jo gjerne på butikken, i besøk til noen el. På sommeren derimot "bor" vi nesten ute når det bare er greit nok vær. Griller, bader, går turer på fjellet osv. Jeg tror rett og slett ikke alle mennesker er egnet til å være ute mange timer året rundt, men litt frisk luft er det jo greit å få. Dessuten trener alle i familien minst 2 dager i uken, for jeg synes det er viktig å være fysisk aktiv. Anonymous poster hash: 1302d...d65
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #4 Skrevet 22. februar 2014 Vi er vel alle ulike:-) Her har vi en seksåring, og vi er ute stort sett hele tiden. Klarer ikke sitte inne, blir så urolig av det:-p Vi har hatt med barnet på tur siden han kunne sitte i meis og pulk. Vogn før det, men da ble der vanskeligere med fjellturer. Vi må ha våre fjellturer. Det fungerer som energipåfyll til ny arb.uke:-) I sommer skal vi tilbringe ei uke på fjellet i telt. Vi har "utebarn". Kjeder seg aldri. Leker rollelek med pinner, leter etter dyr og fixer "hjem" til de, sklir, går på skøyter og ski+++ Elsker det!! Anonymous poster hash: bcd80...0e5
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #5 Skrevet 22. februar 2014 Er dere overvektig? Anonymous poster hash: f310a...ebb Hva har DET med saken å gjøre da???? Anonymous poster hash: 96c76...01f
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #6 Skrevet 22. februar 2014 Vi er stort sett inne. Har 3 barn. En som liker seg best inne og to som liker å være ute. Nå er den minst 3 år da og får ikke lov å være ute alene, men hun på 6 kan støtt og stadig gå ut å leke og kose seg med vennene sine. Anonymous poster hash: 96c76...01f
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #7 Skrevet 22. februar 2014 Ikke vi heller, men vi tar oss sammen pga barnet vårt. Så vi er ute uansett vær! Han koser seg med å gå eller titte rundt. Vi som foreldre vil ikke overføre de holdningene om å kun sitte i sofaen er bra nok. Så lett på ræva å kom dere mer ut! Anonymous poster hash: 1177d...f7d
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #8 Skrevet 22. februar 2014 Overvektige?? Eh, nei.............er det noen sammenheng med å være ute, og det å være overvektig?? Vel, det er jo nettopp det som er at det er ikke noe å finne på. Mens jenta ELSKER å sitte å leke med figurene sine og dukkehuset sitt, og sitter og prater og synger og råkoser seg i timesvis. Anonymous poster hash: 76cd0...9ae
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #9 Skrevet 22. februar 2014 Er dere overvektig? Anonymous poster hash: f310a...ebb Hva har DET med saken å gjøre da???? Anonymous poster hash: 96c76...01f Jeg kan forstå spørsmålet faktisk, for HI beskriver seg jo som veldig inaktiv. Jeg som svarte litt lenger oppe er også en som hater å være ute på vinterhalvåret, men jeg tvinger meg selv ut på joggetur 2-3 ganger i uken + trening hjemme, og finnes ikke overvektig. Verken mannen eller barna er overvektige heller i vår familie, alle trener såpass mye og har et så bra kosthold at vi unngå dette selv om vi er mye innendørs på vinterstid. Anonymous poster hash: 1302d...d65
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #10 Skrevet 22. februar 2014 Er dere overvektig? Anonymous poster hash: f310a...ebb Hva har DET med saken å gjøre da???? Anonymous poster hash: 96c76...01f Som regel de som overfører dårlige holdninger til barna om uteaktiviteter og å bevege på seg mer. Anonymous poster hash: 1177d...f7d
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #11 Skrevet 22. februar 2014 Er dere overvektig? Anonymous poster hash: f310a...ebb Hva har DET med saken å gjøre da???? Anonymous poster hash: 96c76...01f Fordi om de bare sitter i sofaen hele dagen og barnet og de er overvektig er det skadelig. Med det svaret der ser jeg for meg at du og er overvektig Anonymous poster hash: f310a...ebb
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #12 Skrevet 22. februar 2014 Ikke vi heller, men vi tar oss sammen pga barnet vårt. Så vi er ute uansett vær! Han koser seg med å gå eller titte rundt. Vi som foreldre vil ikke overføre de holdningene om å kun sitte i sofaen er bra nok. Så lett på ræva å kom dere mer ut! Anonymous poster hash: 1177d...f7d Men når ungen ikke liker å være ute, hun storkoser seg og leker inne, vi leker litt sammen, spiller spill, så ser vi litt på pc, og hun leker masse masser masse........ det er begrenset hvor mye det er å finne på runt her...... hun er 8 år, litt vanskelig å si "kom så skal vi gå it og kose oss"....så går vi ut, og tja det er kaldt og kjedelig........... Ikke missforstå no da, vi er mye ute på sommeren løper i vannspreder, og sykler., og når det er snø slik at vi kan gå på ski og skøyter,. og ake osv Men nå, når det er bare surt, og kjedelig......da sitter vi mye inne asså........... Og på lørdag formidag, da ELSKER jenta å snøgle seg sammen i sofaen å se tv, og hvem kan klandre henne, uken er så travel, med plikter og gjøren og laden hele tiden.....endelig friiii og da er det godt å slappe av og kose seg. Anonymous poster hash: 76cd0...9ae
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #13 Skrevet 22. februar 2014 Ikke vi heller, men vi tar oss sammen pga barnet vårt. Så vi er ute uansett vær! Han koser seg med å gå eller titte rundt. Vi som foreldre vil ikke overføre de holdningene om å kun sitte i sofaen er bra nok. Så lett på ræva å kom dere mer ut! Anonymous poster hash: 1177d...f7d Men når ungen ikke liker å være ute, hun storkoser seg og leker inne, vi leker litt sammen, spiller spill, så ser vi litt på pc, og hun leker masse masser masse........ det er begrenset hvor mye det er å finne på runt her...... hun er 8 år, litt vanskelig å si "kom så skal vi gå it og kose oss"....så går vi ut, og tja det er kaldt og kjedelig........... Ikke missforstå no da, vi er mye ute på sommeren løper i vannspreder, og sykler., og når det er snø slik at vi kan gå på ski og skøyter,. og ake osv Men nå, når det er bare surt, og kjedelig......da sitter vi mye inne asså........... Og på lørdag formidag, da ELSKER jenta å snøgle seg sammen i sofaen å se tv, og hvem kan klandre henne, uken er så travel, med plikter og gjøren og laden hele tiden.....endelig friiii og da er det godt å slappe av og kose seg. Anonymous poster hash: 76cd0...9ae Det er jo deres feil at hun er slik, dere må vise at det er gøy ute Anonymous poster hash: f310a...ebb
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #14 Skrevet 22. februar 2014 Apropo overvektig: Nei vi er ikke overvektige, hverken foreldre eller jenta. Mor trener 3 ganger styrke i uka på sats, og 1 time zomba på bygdahuset. Far har en aktiv jobb, og jogger innimellom. Vi har ergometersykkel og mølle som er brukt hjemme. Så nei vi er ikke overvektige og innaktive på det viset. Det er det å være ute, bare for å være ute vi snakker om her.... Anonymous poster hash: 76cd0...9ae
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #15 Skrevet 22. februar 2014 Jeg er ikke så fryktelig glad i å være ute selv.. Trives best om det er vår/vinter. 163 cm og 60 kg, ikke overvektig.......... Anonymous poster hash: baf2c...5b4
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #16 Skrevet 22. februar 2014 Man går ikke bare i skogen. Hva med lek, da, leker hun ikke? Hva med å gå til en fjellknaus, ha med kvikk lunsj og kakao, sitt og småprat og se på naturen. Anonymous poster hash: 9b27f...83f
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #17 Skrevet 22. februar 2014 Ikke vi heller, men vi tar oss sammen pga barnet vårt. Så vi er ute uansett vær! Han koser seg med å gå eller titte rundt. Vi som foreldre vil ikke overføre de holdningene om å kun sitte i sofaen er bra nok. Så lett på ræva å kom dere mer ut! Anonymous poster hash: 1177d...f7d Men når ungen ikke liker å være ute, hun storkoser seg og leker inne, vi leker litt sammen, spiller spill, så ser vi litt på pc, og hun leker masse masser masse........ det er begrenset hvor mye det er å finne på runt her...... hun er 8 år, litt vanskelig å si "kom så skal vi gå it og kose oss"....så går vi ut, og tja det er kaldt og kjedelig........... Ikke missforstå no da, vi er mye ute på sommeren løper i vannspreder, og sykler., og når det er snø slik at vi kan gå på ski og skøyter,. og ake osv Men nå, når det er bare surt, og kjedelig......da sitter vi mye inne asså........... Og på lørdag formidag, da ELSKER jenta å snøgle seg sammen i sofaen å se tv, og hvem kan klandre henne, uken er så travel, med plikter og gjøren og laden hele tiden.....endelig friiii og da er det godt å slappe av og kose seg. Anonymous poster hash: 76cd0...9ae Det er jo deres feil at hun er slik, dere må vise at det er gøy ute Anonymous poster hash: f310a...ebb Jaha, det er VÅR feil at hun elsker å leke med barbie og monsterdukker og figurer og dukkehusene sine? VÅR FEIL at hun er innejente? Kan det tenkes at hun ER sånn? Vi er da på fjellturer innimellom, har mange små topper vi skriver navn inn i bok på og stikk-ut poster vi gjevnlig tar. Men hun er glaaadelig inne en heeeel lørdag hun. og hun kjeder seg ikke- Nei kanskje dette ikke er noe å mase om. Vi er gjevnt aktive og har det bra vi. Bare dumt skrive innleggeet i utgangspungtet tror jeg........sorry!!!!!!!!! Anonymous poster hash: 76cd0...9ae
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #18 Skrevet 22. februar 2014 Man går ikke bare i skogen. Hva med lek, da, leker hun ikke? Hva med å gå til en fjellknaus, ha med kvikk lunsj og kakao, sitt og småprat og se på naturen. Anonymous poster hash: 9b27f...83f Hvorfor skal man drikke kakao og spise sjokolade på fjellrur da? Kan jo ikke gjøre det hver gang- Vi går en del på fjellet shø, da har vi med matpakke og vann. Men HVA leker man da i skogen???? Anonymous poster hash: 76cd0...9ae
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #19 Skrevet 22. februar 2014 Ikke vi heller, men vi tar oss sammen pga barnet vårt. Så vi er ute uansett vær! Han koser seg med å gå eller titte rundt. Vi som foreldre vil ikke overføre de holdningene om å kun sitte i sofaen er bra nok. Så lett på ræva å kom dere mer ut! Anonymous poster hash: 1177d...f7d Men når ungen ikke liker å være ute, hun storkoser seg og leker inne, vi leker litt sammen, spiller spill, så ser vi litt på pc, og hun leker masse masser masse........ det er begrenset hvor mye det er å finne på runt her...... hun er 8 år, litt vanskelig å si "kom så skal vi gå it og kose oss"....så går vi ut, og tja det er kaldt og kjedelig........... Ikke missforstå no da, vi er mye ute på sommeren løper i vannspreder, og sykler., og når det er snø slik at vi kan gå på ski og skøyter,. og ake osv Men nå, når det er bare surt, og kjedelig......da sitter vi mye inne asså........... Og på lørdag formidag, da ELSKER jenta å snøgle seg sammen i sofaen å se tv, og hvem kan klandre henne, uken er så travel, med plikter og gjøren og laden hele tiden.....endelig friiii og da er det godt å slappe av og kose seg. Anonymous poster hash: 76cd0...9ae Det er jo deres feil at hun er slik, dere må vise at det er gøy ute Anonymous poster hash: f310a...ebb Men, det er jo ikke gøy ute! Hehe... Jeg er helt enig med HI jeg. Nå man bor et sted der det ikke er skikkelig vinter, bare surt, kaldt og mye regn (kanskje de også er bergensere? ), så må man være ekstremt glad i friluftsliv for å trives ute. Sommeren er noe helt annet. Dere andre som bor på steder hvor det bare blåser, regner og er surt 90% av "vinteren", hva er det som gjør at dere synes det er så fantastisk å være ute da? Det er jo kaldt og ekkelt, og man skal være stinn i peng for å ha råd til nok varme og gode klær for langvarig utebruk her hvor man enten ender med å bli gjennomvåt av regn eller klamhet Anonymous poster hash: 1302d...d65
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #20 Skrevet 22. februar 2014 Det er ikke sikkert jenta di kommer til å trene. Er det ikke da viktig å vise henne hvordan man er aktiv i det daglige? Om dere sitter inne i helgene, og hun sitter på skolebenken i ukedagene, får vel ikke hun mye fysisk aktiviter eller? Sommeren er kort. Jeg ville vist henne hvordan man er "helårsaktiv". Går fint an å gå et stykke ut i skogen for så å tenne bål og slappe av. Virker som deres form for å slappe av er å sitte foran pc lr tv. Hva med å værtfall leke med henne noen ganger? Anonymous poster hash: bcd80...0e5
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #21 Skrevet 22. februar 2014 Man går ikke bare i skogen. Hva med lek, da, leker hun ikke? Hva med å gå til en fjellknaus, ha med kvikk lunsj og kakao, sitt og småprat og se på naturen. Anonymous poster hash: 9b27f...83f Hvorfor skal man drikke kakao og spise sjokolade på fjellrur da? Kan jo ikke gjøre det hver gang- Vi går en del på fjellet shø, da har vi med matpakke og vann. Men HVA leker man da i skogen???? Anonymous poster hash: 76cd0...9ae Ja, hvorfor skal man gidde å gjøre en jævla dritt som ikke innebærer å sitte på råva si i sofaen og drive med pc, egentlig? Nei, si det! Selvfølgelig er det mer givende å spise solsikkefrø og drikke vann enn å kose seg. Fysj. Hvis du er så giddalaus og negativ som du gir uttrykk for her, skjønner jeg utrolig godt t ungen din ikke gidder å gjøre sånt med deg gitt! Anonymous poster hash: 9b27f...83f
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #22 Skrevet 22. februar 2014 Man går ikke bare i skogen. Hva med lek, da, leker hun ikke? Hva med å gå til en fjellknaus, ha med kvikk lunsj og kakao, sitt og småprat og se på naturen. Anonymous poster hash: 9b27f...83f Hvorfor skal man drikke kakao og spise sjokolade på fjellrur da? Kan jo ikke gjøre det hver gang- Vi går en del på fjellet shø, da har vi med matpakke og vann. Men HVA leker man da i skogen???? Anonymous poster hash: 76cd0...9ae I skogen kan man bygge gapahuk, ha skattejakt, samle steiner/kongler og lignende som man senere kan bruke til et eller annet kreativt inne prosjekt, klatre i trær, plaske i sølepytter, leke gjemsel, ta med stormkjøkken og lage middag ute, lære å sette opp telt, se etter dyrespor, etc etc. Anonymous poster hash: 861bb...a98
Hjertefru Skrevet 22. februar 2014 #23 Skrevet 22. februar 2014 Man går ikke bare i skogen. Hva med lek, da, leker hun ikke? Hva med å gå til en fjellknaus, ha med kvikk lunsj og kakao, sitt og småprat og se på naturen. Anonymous poster hash: 9b27f...83f Hvorfor skal man drikke kakao og spise sjokolade på fjellrur da? Kan jo ikke gjøre det hver gang- Vi går en del på fjellet shø, da har vi med matpakke og vann. Men HVA leker man da i skogen???? Anonymous poster hash: 76cd0...9ae Ja, hvorfor skal man gidde å gjøre en jævla dritt som ikke innebærer å sitte på råva si i sofaen og drive med pc, egentlig? Nei, si det! Selvfølgelig er det mer givende å spise solsikkefrø og drikke vann enn å kose seg. Fysj. Hvis du er så giddalaus og negativ som du gir uttrykk for her, skjønner jeg utrolig godt t ungen din ikke gidder å gjøre sånt med deg gitt! Anonymous poster hash: 9b27f...83f Greit nok at du mener at his innesitting er forkastelig, men språkbruken din er om mulig enda verre
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #24 Skrevet 22. februar 2014 Jeg skjønner deg HI. Og dere som sier at det er HI's feil at jenta er sånn, har litt lite forståelse for at alle er forskjellige. Mine foreldre dro meg ut i allslags vær da jeg var liten, og var aktive. Jeg hatet det, husker til og med at jeg hatet å være ute i barnehagen i dårlig vær. Folk er forskjellige, men det at man ikke er glad i å være ute er ikke ensbetydende med at man sitter på ræva og ikke gjør en dritt. Anonymous poster hash: 23fcc...967
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2014 #25 Skrevet 22. februar 2014 Jeg skjønner deg HI. Og dere som sier at det er HI's feil at jenta er sånn, har litt lite forståelse for at alle er forskjellige. Mine foreldre dro meg ut i allslags vær da jeg var liten, og var aktive. Jeg hatet det, husker til og med at jeg hatet å være ute i barnehagen i dårlig vær. Folk er forskjellige, men det at man ikke er glad i å være ute er ikke ensbetydende med at man sitter på ræva og ikke gjør en dritt. Anonymous poster hash: 23fcc...967
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå