Gå til innhold

Hurghada, Egypt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg var der mens jeg var gravid, men bodde ikke i selve byen, men på en resort utenfor. måtte ta taxi et stykke. Dro på div utflukter som ørkensafari, pyramidene osv

 

Jeg syns ferien var kjip og kjedelig. Det eneste som var verdt turen var å få se pyramidene.

 

Fint var det og vi bodde på et flott sted med fin strand og stort bassengområde.

Vi var i 14 dager. 7 dager hadde holdt i massevis. Er glad jeg fikk oppleve pyramidene for jeg orker ikke å reise tilbake.

 

Anonymous poster hash: 0f941...c7e

Pluss at det var umulig å få ligge ifred på stranda. innpåslitne selgere. Jeg måtte kjefte tilslutt (og jeg er vanligvis hyggelig)...men det var besatt..de tok ikke et nei for et nei. ble jo baluba at jeg som kvinne kunne bli sint på en mann.

 

Anonymous poster hash: 0f941...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hi er vel gammel nok til å ta sine egne valg! Hjelpes. Svar heller på det hun spør om.

 

Anonymous poster hash: 4fff4...aad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at du har planer om å reise med ving. Mitt råd, ikke dra med de. Vi mistet bagasjen på tur ned, dette var en torsdag. Fikk null hjelp fra de ving ansatte. Vi ringte, sendte melding og pratet med de når vi så de, men ingen løftet en finger for å finne ut noe. Dette flere ganger om dagen. Først på mandag fikk vi tak i ei hyggelig svensk jente som ville hjelpe. Bagasjen sto da på flyplassen, hadde stått der siden fredag. Måtte dra å hente selv, ingen fra reisebyrået kom å møtte oss, så hadde det ikke vært for en snill lokal taxisjåfør hadde jeg ikke fått igjen kofferten min. De på flyplassen ville ikke gi den ut til meg selv om jeg hadde med pass, reisebevis og den bagasjelappen. Og der vi var var det ikke å få kjøpt klær, så endte opp med at jeg måtte vaske trusa mi hver kveld og henge den ut til tørk på natta, for fikk ikke kjøpt noe nytt. Heldigvis fikk jeg lånt noe klær fra reisefølget. Lykken var stor når jeg endelig fikk kofferten igjen. Jeg ville heller dratt en annen plass, hva med Italia, Frankrike osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor som helst bortsett fra Egypt! Som deg er jeg reisevant, og hadde planlagt en tur til et litt mer avsidesliggende land da jeg ble gravid. Legen min nektet meg kategorisk å dra, så vi dro til Egypt i stedet. Vi fant et fint hotell, og tenkte at vi kunne dra på utflukter. 

Jeg kommer aldri til å sette foten i nordfrika igjen! Vi gjorde den feilen å tenke at Egypt er et arabisk land, og derved følger normal, arabisk høflighet, men dengang ei.. 

Conciergen på hotellet kunne ikke fortelle oss hvor den lokale busstasjonen var- det måtte vi dra inn til Hurghada og finne ut av selv. Taxisjåføren nektet oss å dra dit vi skulle, for vi var damer, og dumme sådanne, og derfor ville vi til souvenirbutikkene. Bussjåføren satte oss av midt på veien, med beskjed om at "dere skal i den retningen". Jeg skal stoppe der, men eksemlene er utallige.. Folk er helt ufattelig innpåslitne, og normal høflighet traff vi ikke hos ett eneste menneske, hverken hos lokale innbyggere eller expats.

Jeg har aldri vært i et land der jeg så åpenbart har vært uvelkommen, og aldri har jeg truffet en hel folkegruppe med så ufordragelig væremåte.

Før vi dro, tenkte jeg at jeg bare hadde vært uheldig med de nordafrikanerne jeg har truffet, men etter noen uker i Egypt er fordommene mine i fri flyt. Nei, takke meg til vakre asia eller vennlige søramerika igjen neste gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble matforgiftet i Hurghada. Aldri vært så syk før. Hallisunerte til og med.

 

Anonymous poster hash: c8726...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var der i februar i fjor. Bodde på Jungle Aqua Parc.

Veldig fint hotell/resort.

Dro til hurghada sentrum en dag, men snudde fort. Er utrolig stygt i Hurghada, og mange slitsomme selgere som vil dra deg inn over alt. Var ikke for meg.

Men likte meg veldig godt på hotellet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli ekstremt kjedelig matmessig for deg, du bør holde deg unna egg, kylling (salmonella), ikke gjennomstekt kjøtt, grønnsaker som ikke er vasket godt, isbiter, alt vann som ikke er på flaske, ikke-pasteurisert ost... Og du bør unngå buffet'er av alle slag, maten der er ofte for varm og du risikerer matforgiftning.

Og hold deg langt unna villkatter, opp mot 95 % av villkattene i Egypt er bærere er toksoplasmose. 

 

Får du en skikkelig magesjau som gravid og havner på sykehus kan det fort bli både dyrt, upraktisk, og ikke minst du må isoleres på sykehuset hjemme i Norge når du skal føde. Det samme gjelder egentlig hvis du kun ender opp med å besøke legen/føden/gynekologen på sykehuset, og ikke blir lagt inn. 

 

Jeg hadde ikke risikert det. Du går gravid i så kort tid, hvorfor ikke velge et annet ferieland akkurat i år...? 



Anonymous poster hash: b239e...4f6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar fra alle! Det virker som de fleste som har vært der synes hotellet og området rundt hotellet er nydelig, utfluktene er bra, mens samtlige sier de har blitt matforgiftet, noe som jeg har vært en gang tidligere og vil helst aldri oppleve igjen (og det var i gran canaria).. Jeg liker ikke disse intense selgerne overalt, så det er definitivt et minus med å reise dit. Varmen gjør meg ingenting, jo varmere jo bedre.

 

Vi kommer nok ikke til å legge fra oss tanken helt om reise til Hurghada, men har blitt mye klokere og tror vi lander på Sharm el Sheik fremfor Hurghada i såfall. 

 

Vi har også andre land og byer på listen å reise til, blant annet Hellas som vi aldri har vært i. For dere som tror jeg ikke ønsker råd og er ung og dum, hvorfor spør jeg da om hjelp her inne? Vi skulle egentlig til thailand i sommer, men avlyste det pga graviditeten (lang flytur og mat). Det er klart det finnes mange forhåndsregler du må passe på når du er gravid, det er derfor jeg spør her inne :-) 

 

 

HI



Anonymous poster hash: 48920...1f2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor som helst bortsett fra Egypt! Som deg er jeg reisevant, og hadde planlagt en tur til et litt mer avsidesliggende land da jeg ble gravid. Legen min nektet meg kategorisk å dra, så vi dro til Egypt i stedet. Vi fant et fint hotell, og tenkte at vi kunne dra på utflukter. 

Jeg kommer aldri til å sette foten i nordfrika igjen! Vi gjorde den feilen å tenke at Egypt er et arabisk land, og derved følger normal, arabisk høflighet, men dengang ei.. 

Conciergen på hotellet kunne ikke fortelle oss hvor den lokale busstasjonen var- det måtte vi dra inn til Hurghada og finne ut av selv. Taxisjåføren nektet oss å dra dit vi skulle, for vi var damer, og dumme sådanne, og derfor ville vi til souvenirbutikkene. Bussjåføren satte oss av midt på veien, med beskjed om at "dere skal i den retningen". Jeg skal stoppe der, men eksemlene er utallige.. Folk er helt ufattelig innpåslitne, og normal høflighet traff vi ikke hos ett eneste menneske, hverken hos lokale innbyggere eller expats.

Jeg har aldri vært i et land der jeg så åpenbart har vært uvelkommen, og aldri har jeg truffet en hel folkegruppe med så ufordragelig væremåte.

Før vi dro, tenkte jeg at jeg bare hadde vært uheldig med de nordafrikanerne jeg har truffet, men etter noen uker i Egypt er fordommene mine i fri flyt. Nei, takke meg til vakre asia eller vennlige søramerika igjen neste gang..

 

Arabisk høflighet?

Jeg har jobbet og bodd i Dubai og reist rundt i mange arabiske land og jeg ble alltid møtt med en holdning at jeg som kvinne var mindre verdt og mindre intelligent. Grusomt folkeslag.

 

Anonymous poster hash: c8919...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du man ikke skal reise sit med baby i magen?

 

Vi kommer til å booke 5 stjerners hotel, spise trygg mat og nyte late og deilige dager på hotellets egen strand eller bassengområdet. Hva er forskjellen på å gjøre dette i Egypt fremfor Spania f.eks? Bare lurer :)

 

Hi

 

Anonymous poster hash: 48920...1f2

 

 

Vi og hadde 5 stjernes hotell, og oppholdt oss for det meste på hotelområdet. Spiste kunn på hotellet. Bakteriene der nede er over allt, nesten umulig å ikke få i seg noen. Jeg vaksinerte meg ett halv år i forveien, men ble kjempesyk å måtte på sykehus. Det var et kapittel for seg selv, orker ikke å skrive om det nå. Det er heller ikke en dag under 40 grader der om sommeren, så bare det kan oppleves som ubehagelig.

 

Hotelområdet var veldig fint da. Rent og pent. Men selve byen var veldig skitten å lite trivelig.

 

Aldring mer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi er vel gammel nok til å ta sine egne valg! Hjelpes. Svar heller på det hun spør om.

 

Anonymous poster hash: 4fff4...aad

 

Det er jo akkurat det vi har gjort! 

 

Anonymous poster hash: 875bd...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er lege og fraråder gravide å reise til bl a Egypt og Tyrkia. Hvis du blir matforgiftet risikerer en å miste barnet. Har hørt om de som har opplevd det. Reis heller til Italia eller frankrike f eks. Jeg ville ikke reist til egypt, men ditt valg!

 

Anonymous poster hash: af5ec...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde styrt laaaangt unna Egypt, både som gravid og ikke-gravid. Har vært både i hurghada og sharm-el-sheik. Nei nei, aldri igjen!!

 

Vi bodde på en 5stjerners luksusresort i hurghada, men det er etter egyptisk standard. Vi var tretten stk i reisefølge, og NI av oss ble maktforgiftet. To ble så syke at de lå på sykehus i Norge i en uke etter hjemkomst. Stygg og skitten by. Grusomt innpåslitne menn. Dårlig mat. I buffeten på hotellet sto maten lenge ute, og gjerne i sollys, det er fyfy.

 

Samme med hotellet i sharmelsheik. Huff, jeg grøsser. Dårlig mat, dårlig vasking og innpåslitne folk. Vi holdt oss på hotellene begge gangene fordi vi orket ikke gå ut blant folk, ble for slitsomt. I tillegg fant vi ingen gode restauranter, så vi var glade for at vi bare var der i en uke begge gangene.

 

Så lenge du er gravid, så vil jeg innstendig be deg om å reise til tryggere reisemål. Ja, så er kanskje Spania og Hellas kjedelig, men der er det hvertfall tryggere. Ikke fikk vi tak i reiseselskapet heller når vi trengte dem i Egypt. Nei, jeg vil fraråde dere fra å reise dit!!

 

Anonymous poster hash: 6ba41...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det var noe hyggelig der. Liker Sharm bedre.

Var på all inclusive og ble matforgiftet. Aner ikke av hva da jeg var veldig nøye med alt jeg spiste og drakk.

 

Anonymous poster hash: f5236...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri reist utenfor Norden som gravid. Hva om fødselen starter? Hva om barnet blir født? Helsevesenet andre steder er veldig annerledes. Bakteriefloraen er også veldig annerledes. Det er ikke sikkert de har like gode rutiner dersom man får premature rier.

 

Anonymous poster hash: 50f29...366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var ikke i Hurghada, men en liten by rett ved siden av som heter El Gouna. Vil heller anbefale å dra dit, koslig plass. Veldig stille og rolig, ikke noe mas fra selgere og god mat på de ulike resturantene. En kort taxitur/busstur så er du i Hurghada.

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker Hurgada. Kulturen deres er så anderledes enn det vi er vant til. Var i Naxos, Paros og Santorini i fjor, men det ble kjedelig i forhold (og maten var dødskjedelig). 

Om det er uroligheter generelt i Egypt vil jeg anbefale deg å sjekke Tunisia. Jeg synes ikke disse landene er så ulike sett bort i fra at Tunisia ikke har rødehavet da.  Sousse er storby med strand mens Hammamet er ferieparadis med herlige strender. Dessuten er det bare 3.5 timer med fly fra Gardermoen :)

Hotellene i Tunisia har høy standard. Landet er nok mer preget av vesten, men de har fortsatt kulturen i god behold!

Jeg har blitt dårlig noen ganger i både Egypt og i Tunisia, men det er kun fordi de har en annen bakterieflora enn oss. På hotellenene jeg har vært på har det vært skinnende rent til en hver tid og vaskedamene vasker fra morgen til kveld. Kan ikke si det samme om mange av de andre stedene jeg har vært.

 

Det eneste jeg synes er plagsomt er tropevarmen som kommer i juli. 50 grader i skyggen og masse luftfuktighet fører til ren badeferie :)

 

Lykke til med planlegging av reise :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra til Israel i steden. Masse spennende historiske steder, muligheter for samme dykking i Rødehavet, fantastisk klima og ingen turister som har blitt kidnappet/ drept der noen gang. (Det har faktisk vært ganske mye av det i Egypt de siste ti årene -relativt sett) MYE tryggere OG hyggeligere enn Egypt.

 

Anonymous poster hash: 97ca0...8ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig blir veldig mange utflukter avlyst hvis det er uroligheter i landet.

Turistbusser er terrormål.

Hotellene er trygge pga vakter men ut i ørkenen anbefales ikke.

 

Anonymous poster hash: f5236...87a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på rundtur i Egypt (ikke strand), og mener det er absolutt verdt å ta turen for å oppleve kulturskattene landet har å by på. MEN jeg syntes Egypterne var noe slitsomme (ta det fra noe som har vært 5 ganger i India og flere land i Nord-Afrika og Midtøsten), maten var ikke særlig god, og jeg var den eneste i reisefølget som ikke ble syk. Vi var der i april og det var allerede ektstremt varmt.

 

Dersom du kan litt fransk kan jeg anbefale Morokko, var der i fjor alene med 4-åringen og vi hadde det super gøy, mer enn jeg hadde når jeg var i Tunisia (Tunis var kjempe fin, likte ørkenområdene, men kan styre min begeistring for Sousse området). Vi spiste mye rart og ble ikke syk, og alle var kjempe snille med oss. Dersom dere har et romslig budsjett og ikke er redd for en lang flytur kan jeg anbefale Mauritius, var også der med 4-åringen og han snakker enda om turen. Rent, pent, god service og veldig trygt. Ikke så varmt heller.

 

Ellers finner man mye spennende utenfor allfarvei i Frankrike og helsevesenet er veldig bra (har bodd der, en del erfaring med det). Jeg kjenner ikke så godt til pakketur destinasjoner.

 

Anonymous poster hash: 59a7d...f59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...