Gå til innhold

Hva er ditt livsyn?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror at vi er evige sjeler som velger å erfare oss selv her på jorden. Jeg ser på den veien  jeg går som en utviklingsvei og at den har vart gjennom mange liv. Jeg fosøker å leve etter min sjels vilje og det er det vanskeligste i livet. Det innebærer å legge fra seg all misunnelse, streben etter materielle goder, status, penger og makt. Personligheten i meg gjør motstand og blir påvirket av andre mennesker, reklame osv. Egoet vil så gjerne sammenligne seg med andre og er i sin natur umettelig. Ved å lytte etter den stilleste stemmen inne i meg så finner jeg fred, visdom og kjærlighet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Aprikos Syltetøy
Skrevet

Vel... Religion og religiøse skrifter tror jeg nok dessverre ikke på. Jeg har derimot en tro på en god kraft som finnes i alle mennesker. La oss bare for the case of argument kalle dette "Gud". Jeg tror at "Gud" viser seg i gode gjerninger mennesker gjør uselvisk mot andre. Men jeg tror på et liv etter døden, mulig også gjenfødelse.

Grunnen til at jeg gjør det, er jo at man stadig hører om barn som forteller de villeste "historier" som faktisk viser seg å være direkte gjenfortellelser fra et helt faktisk liv. Og hva med 3 åringene som drar en hel symfoni på et piano uten å ha sett et piano før? De tingene der finner iallefall jeg interessant å sette et "gjenfødselses spørsmålstegn" ved.

 

Jeg er selv døpt i kirken, men meldte meg ut som 15 åring da jeg bestemte meg for å konfirmere meg humanetisk. Jeg vil ikke si jeg nødvendigvis er humanetisk den dag i dag.. Men, jeg er nok bare meg selv tenker jeg :) Mine lvssyns meninger faller nok ikke inn i den ene eller den andre religiøse gaten.

 

Om jeg skal oppsummere, så tror jeg på gjensidig respekt, empati og nestekjærlighet oss levende vesner imellom. :)

Skrevet

Mener Guds eksistens verken kan bevises eller motbevises, så anser meg for å være agnostiker.

 

Anonymous poster hash: 90155...d3f

Skrevet

Jeg tror på en skaperkraf og jeg regner med at den på ett eller annet plan er "bevist", men så ulik oss mennesker at vi ikke kan forstå den med vårt sanse og begrepsaparat. Jeg har derfor valgt å gjøre det på for meg enkleste måte. Det vil si å bruke den kristne Gud som bilde på denne kraften. Jeg regner meg derfor som kristen.



Anonymous poster hash: 5f2d0...676

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...