Gå til innhold

Hva er ditt livsyn?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er kristen, og forkaster samtidig ikke evolusjonsteorien eller vitenskapen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått veien fra kristen (som barn), via ateist, til agnostiker og tilbake til ateist, og er medlem i Humanistforbundet. Jeg lar meg facinere av religion, men også av at mennesker virkelig tror på det.

 

Det kommer kanskje med tiden (hey, folk var rimelig sikker på at jorden var flat en gang i tiden, såå), eller så er det rett og slett uforklarlig. 

 

Dette er forresten en myte (bare måtte), i så fall er det veeldig lenge siden.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Myten_om_den_flate_jord

Skrevet

Jeg tror på at folk gjør så godt de kan. Noen gud er det ikke i bildet, og når jeg er død er det over.

Skrevet

Jeg er ikke troende til noen religion. Men ser ikke negativt på de som gjør.

Tenker det har mye med miljø å gjøre. Hadde nok vært troende hvis jeg hadde bodd i et fattig land uten fremtidsutsikter, der troen ble et sterkt holdepunkt i hverdagen.

Jeg kan også forstå at mennesker som har slitt med å se meningen med livet blir troende. Det er mange grunner til å tro. Noen kan tro pga opplevelser/ulykker de har hatt, oppvekst i troende familie osv.

Den gang religion ble "oppfunnet" hadde de ingenting, mennesket slet med å overleve dagene. Sier seg selv at det gjorde hverdagen lettere den gang.

Hvis man ser på u-land så tror disse menneskene på mye mer enn vi i I-land. Jeg tror grunnen er at vi har gått skole og lært at eks uhyrer ikke finnes(bigfoot og slike). Disse menneskene lærer ved "sladder" hele livet, ikke fakta.

 

Men jeg tror vi har et liv etter døden, men tror ikke det har noe med verdens religioner å gjøre. 

 



Anonymous poster hash: 4663e...867
Skrevet

Jeg tror at alt henger sammen , og at vi er en del av en helhet. Jeg tror våre valg får konsekvenser, som ringer i vann når du kaster en sten. Jeg tror ikke sjelen vår blir borte,-hvor den reiser vet jeg ikke, men det er vel det som er dødens eventyr. Jeg er overbevist om, og har erfart, at vi har sanser, og "ser" mye mer enn vi i vår verden blir lært opp til å bruke. Jeg tror vår ikke-rasjonelle del har evner langt utover det vi forstår...osvosv:)

Skrevet

Jeg er nok det man kaller agnostiker. 

 

Jeg har ingen holdepunkter for å finne en tro mer sannsynlig enn en annen. 

For meg er det helt uaktuelt å bare velge å tro eller velge å ikke tro. Jeg velger rett og slett å ikke ta stilling til noe som jeg ikke har noe grunnlag for å ta stilling til. 

 

Jeg forstår at mennesker som opplever åpenbaringer eller å bli bønnhørt blir religiøse. Jeg har aldri opplevd noe lignende. Jeg kunne selvfølgelig valgt å tro på de som sier de har opplevd slikt, men hvem skal jeg tro på da? Åpenbaringer, Gudesvar osv skjer jo innen de fleste religioner, så jeg føler ikke at jeg bare kan velge en på måfå heller. 

Skrevet

Jeg er personlig kristen, tror på et fantastisk liv før døde, og etter døden i himmelen.

 

Ikke så opptatt av religion og teologi, men vektlegger mer den personlige kontakten med Gud. Som å kunne bli frisk når leger forteller at det er umulig, bli fredfull / rolig når jeg er redd, eller hjelp og veiledning i vanskelige valg og situasjoner i hverdagen. 



Anonymous poster hash: 0da82...59f
Skrevet

Jeg er kristen! :)

 

Tror på Gud og livet etter døden :)

 

Anonymous poster hash: 44f9e...6fe

Skrevet

 

 

Agnostiker, lest bibelen og skal lese hele koranen også.

Liker mye fra forskjellige religioner, men fascineres av koranen og skriv om vitenskap som ble gjort for så lenge siden.

 

Tror på karma, og at man blir fødd på ny, og har levd før.

 

Knis, som at feber er resultat av helvetesild?

 

Anonymous poster hash: 09bc0...acd

 

 

Nei, mer om hva som befinner seg langt under havoverflaten, hvordan foster utvikler seg osv.

 

 

Så ikke hvordan sæd er i mannens rygg, jorden er flat og trenger fjell for å ikke rulle sammen som et teppe og at himmelen kan falle ned i hodene våre altså? Hehe

 

Anonymous poster hash: 09bc0...acd

Skrevet (endret)

Jeg er kristen.

Det er mye jeg ikke vet/forstår, men jeg tror.

Endret av Sol-regn-latter
Skrevet

Jeg tror det er noe på den andre siden. Tror ikke vi bare blir borte, men tror vi har en sjel som kan bli født på ny.



Anonymous poster hash: 350d1...1db
Skrevet

Tror også absolutt på karma



Anonymous poster hash: 350d1...1db
Skrevet

Jeg tror ikke på at det er noe etter døden. Er vel ateist, hvis man skal sette en merkelapp på det.

 

Anonymous poster hash: 9ed94...e6f

Skrevet

Jeg tror på mennesker og en kjærlig Gud.

Kaller meg kristen, men usikker på hva jeg legger i det.

 

Kristne og humanistiske verdier har formet samfunnet vårt i mange år og jeg tror de er veldig viktige grunnstener. Vil gjerne ha mer verdidebatt i samfunnet.

Skrevet

Er muslim

 

Anonymous poster hash: f2c80...c8e

Skrevet (endret)

Akkurat det er noe jeg helst ikke vil tenke på. Sikkert fordi jeg synes det er ubehagelig å ikke vite.

Jeg tror (og håper!) at når jeg først dør, eksisterer jeg ikke i annet enn minnene hos de som fortsatt lever. Jeg tror på vitenskapen, men det er så utrolig mye i denne verden som vi enda ikke har funnet svarene på. Det kommer kanskje med tiden (hey, folk var rimelig sikker på at jorden var flat en gang i tiden, såå), eller så er det rett og slett uforklarlig.

 

Likevel... De siste årene har det gått opp for meg at jeg har "evner". Jeg kan se og føle ting. Både ting som har skjedd, og ting som skjer i nær fremtid. Jeg har benektet det lenge, siden jeg helst ikke vil tro på slike ting, men de blir mer og mer ekte.

 

For ikke lenge siden var jeg også vitne til at Lisa Williams snakket med (og kunne fortelle om) en venn av meg som dessverre er gått bort. Om Lisa Williams snakket med vennen min i et nytt rike eller noe vet jeg ikke, men jeg tror helst at hun heller kunne se og føle ting som skjedde med vennen min da hun var i live (personlighetstrekk, hendelser i livet til vennen min osv)

 

Det er hvert fall slike ting jeg kan føle, men jeg kan ikke snakke med døde mennesker.

 

Anonymous poster hash: 80480...311

Hah - så artig! Noen med noe det samme synet på verden som jeg har, som også har funnet litt merkelige evner, typisk ser litt inn i framtiden, uten at man helt vet hvordan man skal forklare dette....

Endret av MrsMilla
Skrevet

Velger å tro på reinkarnasjon. Er ikke religiøs , men vil ikke kalle meg ateist heller. Tror på revolusjon , gjenferd og julenissen.

Skrevet

 

Akkurat det er noe jeg helst ikke vil tenke på. Sikkert fordi jeg synes det er ubehagelig å ikke vite.

Jeg tror (og håper!) at når jeg først dør, eksisterer jeg ikke i annet enn minnene hos de som fortsatt lever. Jeg tror på vitenskapen, men det er så utrolig mye i denne verden som vi enda ikke har funnet svarene på. Det kommer kanskje med tiden (hey, folk var rimelig sikker på at jorden var flat en gang i tiden, såå), eller så er det rett og slett uforklarlig.

 

Likevel... De siste årene har det gått opp for meg at jeg har "evner". Jeg kan se og føle ting. Både ting som har skjedd, og ting som skjer i nær fremtid. Jeg har benektet det lenge, siden jeg helst ikke vil tro på slike ting, men de blir mer og mer ekte.

 

For ikke lenge siden var jeg også vitne til at Lisa Williams snakket med (og kunne fortelle om) en venn av meg som dessverre er gått bort. Om Lisa Williams snakket med vennen min i et nytt rike eller noe vet jeg ikke, men jeg tror helst at hun heller kunne se og føle ting som skjedde med vennen min da hun var i live (personlighetstrekk, hendelser i livet til vennen min osv)

 

Det er hvert fall slike ting jeg kan føle, men jeg kan ikke snakke med døde mennesker.

 

Anonymous poster hash: 80480...311

Hah - så artig! Noen med noe det samme synet på verden som jeg har, som også har funnet litt merkelige evner, typisk ser litt inn i framtiden, uten at man helt vet hvordan man skal forklare dette....

 

Er det sånn for deg at du ikke kan oppsøke slik informasjon, men at informasjonen heller oppsøker deg? Jeg føler det er forskjellen på meg og slike medium man ser på TV. Når jeg ser på Åndenes makt føler jeg at det blir veldig falskt. Noen har jo lekket at de får mer informasjon på forhånd enn hva de vil innrømme, og i f.eks Jakten på den 6. sans var jo flere helt på bærtur, før de tilfeeeldigvis traff riktig :P

 

Jeg kan ikke hente informasjon om noen spør meg. Men plutselig kan jeg føle noe, uten at jeg har tenkt eller følt noe på forhånd. Enten i en drøm, eller mens jeg gjør helt hverdagslige ting. 

 

Merkelige greier, men det fascinerer meg mer og mer ;)

 

Anonymous poster hash: 80480...311

Skrevet

Brødrene Løvehjerte

 

Anonymous poster hash: ea577...c8f

Skrevet (endret)

 

 

 

Akkurat det er noe jeg helst ikke vil tenke på. Sikkert fordi jeg synes det er ubehagelig å ikke vite.

Jeg tror (og håper!). Oe at når jeg først dør, eksisterer jeg ikke i annet enn minnene hos de som fortsatt lever. Jeg tror på vitenskapen, men det er så utrolig mye i denne verden som vi enda ikke har funnet svarene på. Det kommer kanskje med tiden (hey, folk var rimelig sikker på at jorden var flat en gang i tiden, såå), eller så er det rett og slett uforklarlig.

 

Likevel... De siste årene har det gått opp for meg at jeg har "evner". Jeg kan se og føle ting. Både ting som har skjedd, og ting som skjer i nær fremtid. Jeg har benektklart t lenge, siden jeg helst ikke vil tro på slike ting, men de blir mer og mer ekte.

 

For ikke lenge siden var jeg også vitne til at Lisa Williams snakket med (og kunne fortelle om) en venn av meg som dessverre er gått bort. Om Lisa Williams snakket med vennen min i et nytt rike eller noe vet jeg ikke, men jeg tror helst at hun heller kunne se og føle ting som skjedde med vennen min da hun var i live (personlighetstrekk, hendelser i livet til vennen min osv)

 

Det er hvert fall slike ting jeg kan føle, men jeg kan ikke snakke med døde mennesker.

 

Anonymous poster hash: 80480...311

Hah - så artig! Noen med noe det samme synet på verden som jeg har, som også har funnet litt merkelige evner, typisk ser litt inn i framtiden, uten at man helt vet hvordan man skal forklare dette....

Er det sånn for deg at du ikke kan oppsøke slik informasjon, men at informasjonen heller oppsøker deg? Jeg føler det er forskjellen på meg og slike medium man ser på TV. Når jeg ser på Åndenes makt føler jeg at det blir veldig falskt. Noen har jo lekket at de får mer informasjon på forhånd enn hva de vil innrømme, og i f.eks Jakten på den 6. sans var jo flere helt på bærtur, før de tilfeeeldigvis traff riktig :P

 

Jeg kan ikke hente informasjon om noen spør meg. Men plutselig kan jeg føle noe, uten at jeg har tenkt eller følt noe på forhånd. Enten i en drøm, eller mens jeg gjør helt hverdagslige ting.

 

Ja, det kommergjernee

Merkelige greier, men det fascinerer meg mer og mer ;)

 

Anonymous poster hash: 80480...311

Ja styrer det ikke selv, der kommer plutselig. Ikke nødvendigvis veldig viktige øyeblikk heller, ofte hverdagslige ting.

Ellers hadde jeg tippet lotto nååå! :-)

Men fint å se øyeblikk i framtiden der barna er litt større, betyr vel at det kommer til å gå bra, iallefall til da....

 

Ser ikke døde eller noe sånt veldig klart, men føler, kjenner på en lott rar måte når det er noen der. Sikkert ikke hver gang, men her og der. Men snakker man høyt og klart får man noen ganger en slags " kommunikasjon/svar" tilbake uten at jeg kan forklare det.

Endret av MrsMilla
Skrevet

Jeg tror både at vi kommer til himmelen og at vår sjel lever videre på jorden. Er vel kristen, men jeg er bare delvis enig i kristendommen. Så bruker å si at jeg tror på en Gud men ikke Jesus. Er ikke enig i det alle mennesker er født syndere og at Jesus ofret seg for oss.

Men har behov for å tro på noe større enn oss selv! Tror både på Gud, det gode i mennesket, ånder og vitenskapen;)

 

Anonymous poster hash: d6730...b1e

Skrevet

Ber til gud når jeg tenger støtte. Og det gir meg mer styrke til å takle hverdagen. Kam derfor si at kristendom er en del av livet mitt... vet ikke om jeg tror på alt som står i bibelen... men har en tro på en høyere makt.. og den er ganske sterk..

 

Anonymous poster hash: a5cdb...ec3

Skrevet

Vet ikke hva jeg skal kalle meg selv... Tror ikke på noen Gud.

Men liker tanken på at vi blir født på ny.. Men om jeg tror det skjer vet jeg ikke, men det er en fin tanke.. :)

 

Anonymous poster hash: 1f91a...285

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...