Gå til innhold

Baby i begravelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Takk for mange gode innspill :) men Vet dere hva? Jeg skal spørre mammen min, hun vet helt sikkert hva som er rett her :D

Men jeg heller mot å ta babyen med. Hadde det vært min egen begravelse eller nær familie, så hadde unger og babyer vært umåtelig velkomne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En veldig fersk baby tror jeg ingen vil reagere på så lenge du går ut hvis den skulle begynne å gråte.

Men eldre babyer/barn som ikke klarer å sitte stille/være stille, bør man gjøre sitt ytterste for å skaffe barnevakt til. 

Skrevet

Til barnas tante, bestemor, oldefar etc, ville jeg selvsagt tatt med babyen, der er jo babyen også pårørende. Til en nabo/foreldre av venner etc ville jeg ikke gjort det. Der er ikke du direkte berørt og jeg ville møtt opp for å vise respekt men unngått å ta med baby i risiko for å flytte fokus for de sørgende.

Skrevet

Jeg mener også at man ikke har med babyer eller små barn som lager lyd og ikke kan sitte i ro i begravelse med hensyn til de pårørende. Men om du er den pårørende selv er det greit å ha med seg de små om du ønsker det.Og en baby er ikke en baby- kommer jo veldig ann på alder og lynne på babyen.Det skal være fredelig å stille i en begravelse.Og barnevakt ordner man. Får man ikke det må man bli hjemme....Anonymous poster hash: bb123...959

Enig.Anonymous poster hash: b8867...223

Så hvis en av foreldrene døde hadde dere enten levert barna til noen helt ukjente eller latt være å ta farvel med forelder/besteforelder? Spesielt... Anonymous poster hash: [acronym=Full hash:

2f9eb094d4e61e95728a3bcfb9484c09] 2f9eb...c09 [/acronym]

Babyen vil vel regnes som pårørende hvis det er en av foreldrene eller besteforeleldre sin begravelse?

Skrevet

Sorg er som regel veldig personlig, og det respekterer jeg. Men de som ikke ønsker barn i kirken bør faktisk skrive det i annonsen, synes jeg. Man trenger ikke skrive at barna ikke er velkommen i kirken, men man kan skrive at barn er velkommen til etterlaget.

Nå er jeg ikke veldig kristen, men hvor ble det av "la de små barn komme til meg?"

Som Elsker livet skrev, døden er en naturlig del av livet, og jeg synes det er helt naturlig å la barn få være en del av det også. Jeg har aldri vært borti noen med babyer som ikke har tatt hensyn og gått ut litt hvis babyen har begynt å skrike. Som regel har de vært ute en liten stund og så kommet inn igjen. Helt fint, knapt en forstyrrelse i det hele tatt.

Da min ene tante ble begravet gikk småbarn rundt fremme med kisten. De strøk på kisten, luktet på blomstene. Og når min tantes favoritt rockelåt ble spilt helt til slutt stod de små og vugget i takt med musikken fremme med kisten... 1-3 åringer av familien :)

Likevel var det en veldig høytidig og verdig stund.

Sorg er personlig.

Men har man spesielle ønsker så synes jeg man bør gjøre disse kjent. Det er så vanlig at man tar med seg barn at hvis man ikke ønsker dem tilstede så bør man si fra om det.

At de som har med seg babyer og barn til begravelser viser hensyn er også en selvfølge.

Anonymous poster hash: 4cf9c...ee9
Skrevet

Da min far ble gravlagt måtte jeg ha med min 8 dager gamle sønn, men han ble ikke med inn i kirken under sermonien, jeg hadde en på utsiden som passet han den timen begravelsen varte. Jeg hadde aldri taklet babygråt i den settingen, selv ikke min egen baby. Fikk greie på etterpå at en i begravelsen hadde hatt med seg en liten en på 6 mnd, dette syns jeg var helt ok, babyen var stille og mamman satt ved utgangsdøren hvis det skulle bli gråting.

Anonymous poster hash: a7608...28c

Skrevet

Synes, som flere andre her at det kommer ann på hvilket forhold babyen har til den avdøde. Hadde naboen til min avdøde mor hatt med seg en baby i begravelsen som på en eller annen måte virket forstyrrende, hadde jeg synes det var ugreit. Hadde babyen derimot vært min søsters eller andre nære pårørende, hadde det vært greit. Så i his tilfelle, synes jeg hun burde skaffe barnevakt, eller bli hjemme.

Anonymous poster hash: f899e...53e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...