Gå til innhold

Baby i begravelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er begravelse for naboen. Kjenner de ikke så godt egentlig. I min familie er det jo en selvfølge at baby /barn er med, men jeg vet ikke med andre familier...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min datter var med i mange begravelser. Og to ganger kom noen å sa takk, for det var hærlig å se at livet gikk videre! Hun var en veldig blid baby :)

Skrevet

Jeg synes det er naturlig at babyer og barn er med. Som Nemi sier - godt å se at livet går videre! :)

Anonymous poster hash: 4cf9c...ee9
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit. I begravelser vil jeg fokusere på den avdøde og synes ikke det er en fin påminnelse med en baby som pludrer/hyler/gråter. Ja, man kan gå ut, men da vil det jo også bety at man selv går glipp av begravelsen og det er vel derfor man er der? Jeg ble både såret, sint og irritert da det var med en baby da jeg mistet en av mine nærmeste så altfor tidlig. Hadde lyst til å skrike og be dem om å få ungen vekk derfra. En begravelse bør være en arena hvor man kan få være i ro om sorgen sin og hvor man ikke kan oppleve å bli forstyrret. Mor er vel også i begravelse fordi hun kjenner vedkommende og jeg kan ikke skjønne at man da tør å risikere å måtte gå ut. Baby på minnesamvær er noe annet.

Anonymous poster hash: a26c0...9b0

Skrevet

Kommer egentlig veldig an på settingen syns jeg. Skal du bare i kirken hadde jeg skaffet barnepass. Skal du være med etterpå hadde jeg spurt de pårørende om det er greit å ta med baby.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit. I begravelser vil jeg fokusere på den avdøde og synes ikke det er en fin påminnelse med en baby som pludrer/hyler/gråter. Ja, man kan gå ut, men da vil det jo også bety at man selv går glipp av begravelsen og det er vel derfor man er der? Jeg ble både såret, sint og irritert da det var med en baby da jeg mistet en av mine nærmeste så altfor tidlig. Hadde lyst til å skrike og be dem om å få ungen vekk derfra. En begravelse bør være en arena hvor man kan få være i ro om sorgen sin og hvor man ikke kan oppleve å bli forstyrret. Mor er vel også i begravelse fordi hun kjenner vedkommende og jeg kan ikke skjønne at man da tør å risikere å måtte gå ut. Baby på minnesamvær er noe annet.

Det virker som problemet ditt var/er babyer, enten i en begravelse eller hvor som helst annet sted. En mor kan nødvendigvis ikke bare gi bort babyen til et annet menneske i flere timer. Det var kanskje ikke mulig å ha barnepass den dagen så da var det vel enten å dra med baby eller bli hjemme.

Anonymous poster hash: 9344f...67e

Skrevet

Det virker som problemet ditt var/er babyer, enten i en begravelse eller hvor som helst annet sted. En mor kan nødvendigvis ikke bare gi bort babyen til et annet menneske i flere timer. Det var kanskje ikke mulig å ha barnepass den dagen så da var det vel enten å dra med baby eller bli hjemme.

Nei, jeg er glad i babyer, men jeg synes ikke de passer i begravelser, som burde være et sted hvor man kan si farvel og sørge uten unødvendige distraksjoner. Har du for vane å trekke konklusjoner? En begravelse varer som regel rundt en time, hvis man ønsker å ta farvel, finner man en løsning.

Skrevet

Jeg synes det er trist at du hadde den opplevelsen som du hadde da du mistet din nære.

Jeg tror det er viktig for "begge sider" å respektere at man har ulike meninger og opplevelser rundt dette.

Jeg har vært i ganske mange begravelser, og har aldri opplevd at noen har snakket negativt om at det har vært babyer der, heller tvert imot.

Jeg har dessverre også vært i begravelse til en 1-åring, og selv om det der var personer som hadde babyer selv, så hadde disse ikke med seg sine babyer. Men det var en ganske spesiell situasjon.

Men hvis noen som føler for å gå i begravelsen ikke har mulighet til barnevakt (det er ikke alle som har mulighet til det på dagtid!), synes du det er bedre at de står over kirken og bisettelsen?

Jeg spør ikke for å være spydig, men lurer oppriktig på hva du tenker om det.

Når man føler som det du gjør så tenker jeg at det er naturlig at den nærmeste familie kanskje gir beskjed om at de ikke ønsker babyer og småbarn i kirken.

Skrevet

Jeg synes det er trist at du hadde den opplevelsen som du hadde da du mistet din nære.

Jeg tror det er viktig for "begge sider" å respektere at man har ulike meninger og opplevelser rundt dette.

Jeg har vært i ganske mange begravelser, og har aldri opplevd at noen har snakket negativt om at det har vært babyer der, heller tvert imot.

Jeg har dessverre også vært i begravelse til en 1-åring, og selv om det der var personer som hadde babyer selv, så hadde disse ikke med seg sine babyer. Men det var en ganske spesiell situasjon.

Men hvis noen som føler for å gå i begravelsen ikke har mulighet til barnevakt (det er ikke alle som har mulighet til det på dagtid!), synes du det er bedre at de står over kirken og bisettelsen?

Jeg spør ikke for å være spydig, men lurer oppriktig på hva du tenker om det.

Når man føler som det du gjør så tenker jeg at det er naturlig at den nærmeste familie kanskje gir beskjed om at de ikke ønsker babyer og småbarn i kirken.

Jeg var ikke i en posisjon hvor jeg fikk bestemme. Hadde jeg kunnet, hadde jeg ytret et ønske om ingen babyer eller barn som ikke klarer å være stille og rolige. En begravelse varer ikke lenge og jeg har ingen tro på at man ikke kan klare å få tak noen til å hjelpe den lille stunden. Dette er uansett ikke en diskusjon om mine følelser knyttet til dette, jeg har kun delt mitt syn. Har opplevd babyer på begravelser siden den gangen og jeg synes ikke noe om det.

Skrevet
Jeg var ikke i en posisjon hvor jeg fikk bestemme. Hadde jeg kunnet, hadde jeg ytret et ønske om ingen babyer eller barn som ikke klarer å være stille og rolige. En begravelse varer ikke lenge og jeg har ingen tro på at man ikke kan klare å få tak noen til å hjelpe den lille stunden. Dette er uansett ikke en diskusjon om mine følelser knyttet til dette, jeg har kun delt mitt syn. Har opplevd babyer på begravelser siden den gangen og jeg synes ikke noe om det.

Jeg kan godt forstå og respektere det du mener om dette.

Men hva med de som virkelig ikke har mulighet til å få barnevakt midt på dagen??

Mener du seriøst at det er bedre at disse ikke kommer i en begravelse?

Og jo, det finnes en del som ikke har mulighet til barnevakt - enten du tror det eller ikke.

Mener du at disse da ikke skal få komme i begravelser?

Skrevet

Men hva med de som virkelig ikke har mulighet til å få barnevakt midt på dagen??

Og jo, det finnes en del som ikke har mulighet til barnevakt - enten du tror det eller ikke.

Det finnes barnevaktsentraler. Jeg mener at folk skal få velge selv, men jeg synes det er irriterende og upassende med små barn til stede. Da jeg mistet en veldig nær, var det også sårt og vondt. Min mening er ingen regel, jeg svarer kun på spørsmålet i hovedinnlegget.

Skrevet

Det finnes barnevaktsentraler. Jeg mener at folk skal få velge selv, men jeg synes det er irriterende og upassende med små barn til stede. Da jeg mistet en veldig nær, var det også sårt og vondt. Min mening er ingen regel, jeg svarer kun på spørsmålet i hovedinnlegget.

Jeg hadde ALDRI ALDRI ALDRI levert babyen min til barnevaktsentralen, herregud! Det tror jeg virkelig ingen andre ville gjort heller. Du må jobbe med ditt problem overfor babyer.

Skrevet

Min favorittante døde samme dag som jeg fødte barnet mitt. Barnet kom før termin, og nøyaktig ett minutt før jeg egentlig skulle ha besøkt henne.

Vi dro alle i begravelsen. Jeg satt med familien min, mens mannen min satt bakerst i kirken med den nyfødte, klar til å forsvinne ut om barnet våknet.

Vi dro alle på mottagelsen etterpå. Tante hadde fungert som en bestemor for meg, og det var godt for meg å være der.

Jeg hadde selvsagt klarert det med onkel og annen familie på forhånd.

Anonymous poster hash: 27ca7...94c

Skrevet

Jeg mener også at man ikke har med babyer eller små barn som lager lyd og ikke kan sitte i ro i begravelse med hensyn til de pårørende. Men om du er den pårørende selv er det greit å ha med seg de små om du ønsker det.

Og en baby er ikke en baby- kommer jo veldig ann på alder og lynne på babyen.

Det skal være fredelig å stille i en begravelse.

Og barnevakt ordner man. Får man ikke det må man bli hjemme....

Anonymous poster hash: bb123...959

Skrevet

Jeg har hatt med baby i flere begravelser. 

Der den avdøde har vært nær familie har jeg blitt i kapellet under hele begravelsen på tross av litt lyd fra babyen.  Da har både babyen og jeg vært blant de aller nærmeste pårørende. 

Jeg har også vært i begravelser der jeg ikke har hatt noe forhold til den avdøde, når nære venner har mistet foreldre altfor tidlig.  Da har jeg gått ut med babyen for å ikke forstyrre.  Da tenker jeg at poenget med å møte opp er å vise respekt, og det kan gjøres ved å møte opp, si kondollerer, og unngå å forstyrre de andre som er der.     

Anonymous poster hash: fd3fd...ce9
Skrevet

Hadde med ettåring i oldemorens begravelse. Det var flere småbarn der. Det gikk helt fint. Greit å gå ut om det blir lyd fra denn lille. (Og pass selvsagt på at babyen er mett og nyskiftet osv rett før begravelsen)

Anonymous poster hash: abf89...707
Skrevet

Jeg hadde ALDRI ALDRI ALDRI levert babyen min til barnevaktsentralen, herregud! Det tror jeg virkelig ingen andre ville gjort heller. Du må jobbe med ditt problem overfor babyer.

Jeg er helt enig at hvis babyen ikke klarer være rolig skal den ikke være med i begravelsen. Med mindre de pårørende sier det er ok.

Jeg synes en begravelse er et sted det er godt det er stille hvor man kun kan lytte til prestens ord og høre på musikken. Jeg elsker babyer men i begravelser synes jeg de ikke passer.

Synes du er drøy som trekker konklusjon at man ikke liker babyer bare fordi man synes det er viktig med ro i begravelse.

For meg personlig er det en fin stund å sitte i en fullsatt kirke som er helt stille og rett og slett bare være. Det er en form for meditasjon der jeg føler en nærhet til avdøde. Jeg får ikke den samme roen i kroppen hvis et barn hyler.

Anonymous poster hash: 0e689...b1d

Skrevet

Hadde med eldstemann i begravelse da han var 1 måned. Sov hele tiden, våknet for mat. Hadde da selvsagt pumpet meg slikt at jeg ikke trengte å slenge ut puppen i kirka.

Hadde babyen vært 5-6-7 måender eller eldre hadde jeg nok ikke tatt ham med, 

Skrevet

Jeg var i begravelse en uke etter fødsel med kolikkbabyen min og søsteren min var i begravelse 2 dager etter fødsel.

Det var bestemoren våres som døde.

Ingen av oss kunne levere fra oss babyen til noen ettersom de var så små,å heller ikke hadde noen som kunne passet de uansett siden alle var i begravelse.

Når han var urolig så gikk jeg bare ut med han på gangen,verre var det ikke.

Anonymous poster hash: 0c83d...3b6
Skrevet

Da mamma lå for døden (52 år), ba hun meg innstendig før hun ble bevisstløs å ta med barna mine i begravelsen. Barna var da 8 mnd, 2 og 5 år.

Hun ville ha barnebarna hos seg!!

Det var veldig naturlig. 2 åringen gikk stadig og klappet på kistelokket.

Anonymous poster hash: fac73...f41

Skrevet

Døden er en naturlig del av livet, og begravelser mener jeg alle bør ta del i. 

Skrevet

Her ble søsteren min bedt om å ikke komme i sin bestemors begravelse ettersom hun har 3 unger å ta med.

Familien mente at ungene kom nok bare til å bråke å det passet seg ikke der :S

Syns synd i hun som ikke fikk ta skikkelig farvel med sin egen bestemor!

Anonymous poster hash: 0c83d...3b6
Skrevet

Jeg var nylig i en begravelse med baby på 4 mnd. Det var ganske langt å reise (type en hel dagstur for å delta) og siden jeg fullammer var det ikke noe alternativ å la baby være hjemme. Da måtte jeg avstått fra seremonien. Jeg passer på at baby var mett, tørr og trøtt, hadde han i bæresele og fikk han til å sove gjennom nesten hele kirkeseansen. Satt rett ved utgang, og gikk ut med en gang han begynte å knirke litt, selvfølgelig!

Jeg synes vel det er litt strengt å mene at man heller skal la være å gå, enn å ta med baby. Klart om man har kolikkunge som hyler herfra til månen eller turbo-troll i alderen 1-3 så kan man ikke gå, eller bør i allefall forhøre seg med de som er de nærmeste pårørende om det er greit. in erfaring var i allefall at det ble satt pris på at man tok seg tiden og reise til begravelsen!

Synes også det er forskjell på å ta farvel med en gammel person som har levd et langt og godt liv enn type barn/unge voksne/middealdrende. I førstnevnte kan jeg faktisk ikke helt forstå at noen synes barn/baby ikke er velkomne.

Anonymous poster hash: 49ee3...aab
Skrevet

Når du sier baby regner jeg med at ungen er under 1 år. I den alderen synes jeg ikke de har noe i en begravelse å gjøre siden de ikke skjønner noe likevel. Det er noe annet når ungene er såpass store at det går an å forklare dem hva som skjer osv.

Skrevet

Når du sier baby regner jeg med at ungen er under 1 år. I den alderen synes jeg ikke de har noe i en begravelse å gjøre siden de ikke skjønner noe likevel. Det er noe annet når ungene er såpass store at det går an å forklare dem hva som skjer osv.

Men hva gjør man om man ammer da, og må reise med overnatting for eksempel? at babyen blir med er kke for at DEN skal ta farvel....men for at MOR skal kunne delta ;)

Anonymous poster hash: 49ee3...aab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...