Gå til innhold

Baby i begravelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det kommer an hvilken relasjon babyen har til den døde.

Er dette et perifert forhold synes jeg ikke man skal ta med en baby.

I begravelsen til min mans farfar var det helt naturlig at vi og min manns søsken tok med barna da de var i familie med farfar. Dette var bare hyggelig. Men i begravelsen til faren til kameraet følte jeg det ikke naturlig å ta med babyen min da de ikke hadde noe forhold til mitt barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det var ille nok med baby i dåpen til min fetter, og babyen var min egen. Jeg ville aldri tatt babyen med i en begravelse. Hadde jeg ikke fått barnevakt, ville jeg heller blitt hjemme. Jeg må ta hensyn til de andre pårørende, og at man skal sørge før man skal gå videre i livet. Sorg er viktig, det også. Et siste farvel bør bero på fred og full oppmerksomhet på den avdøde og seg selv. 

Jeg har en blidfis av en baby, men det er fryktelig forstyrrende under alle slags seremonier i kirka! Aktiv er babyen også, og vil underholdes, pludre osv... I dåpen var jo dette koselig, men selv fikk jeg ikke med meg noe som helst av det som ble sagt, og jeg rakk nesten ikke se opp på den herlige fetteren min i to sekunder engang. 

Er det en samling etter begravelsen, synes jeg det er ok med baby og barn. Bare ikke i kirka.

Anonymous poster hash: 403c4...315
Skrevet (endret)

Når du sier baby regner jeg med at ungen er under 1 år. I den alderen synes jeg ikke de har noe i en begravelse å gjøre siden de ikke skjønner noe likevel. Det er noe annet når ungene er såpass store at det går an å forklare dem hva som skjer osv.

Men hva gjør man om man ammer da, og må reise med overnatting for eksempel? at babyen blir med er kke for at DEN skal ta farvel....men for at MOR skal kunne delta ;)

Anonymous poster hash: 49ee3...aab

Det blir jo en helt annen situasjon enn den HI spør om. I dette tilfellet er det en nabo det er snakk om.

Jeg skal likevel være så ærlig at jeg sier at babygråt i en begravelse er et forstyrrende element for andre som er til stede.

Var akkurat i begravelsen til min bestemor, og hadde det skjedd vet jeg at familien ville bedt vedkomne om å gå. Datteren vår på 23 mnd var ikke med. Vi skaffet barnepike for de få timene det var snakk om.

Vi måtte dra fra Oslo til Hamar, og om datteren var mindre og jeg fortsatt ammet ville jeg pumpet i forkant, og skaffet barnepike. Folk er forskjellige.

Endret av Ziiona
Skrevet

Jeg var ikke i en posisjon hvor jeg fikk bestemme. Hadde jeg kunnet, hadde jeg ytret et ønske om ingen babyer eller barn som ikke klarer å være stille og rolige. En begravelse varer ikke lenge og jeg har ingen tro på at man ikke kan klare å få tak noen til å hjelpe den lille stunden. Dette er uansett ikke en diskusjon om mine følelser knyttet til dette, jeg har kun delt mitt syn. Har opplevd babyer på begravelser siden den gangen og jeg synes ikke noe om det.

Anonymous poster hash: a26c0...9b0

Jeg kan godt forstå og respektere det du mener om dette.

Men hva med de som virkelig ikke har mulighet til å få barnevakt midt på dagen??

Mener du seriøst at det er bedre at disse ikke kommer i en begravelse?

Og jo, det finnes en del som ikke har mulighet til barnevakt - enten du tror det eller ikke.

Mener du at disse da ikke skal få komme i begravelser?

Anonymous poster hash: 4cf9c...ee9

Det finnes barnevaktsentraler. Jeg mener at folk skal få velge selv, men jeg synes det er irriterende og upassende med små barn til stede. Da jeg mistet en veldig nær, var det også sårt og vondt. Min mening er ingen regel, jeg svarer kun på spørsmålet i hovedinnlegget.

Jeg hadde ALDRI ALDRI ALDRI levert babyen min til barnevaktsentralen, herregud! Det tror jeg virkelig ingen andre ville gjort heller. Du må jobbe med ditt problem overfor babyer.

Anonymous poster hash: 9344f...67e

Her trekkes det konklusjoner. Har allerede svart på påstanden. Jeg mener ikke at babyer har noe i en begravelse å gjøre, men mitt ord er ingen lov. Jeg hadde, hvis du og andre leser igjen, ytret et ønske om at små barn holdes borte fra begravelsen. Folk velger selv hva de vil gjøre, men jeg mener like fullt ut at i all den tid man har andre valgmuligheter (og det har man stort sett alltid), kan babyen være et annet sted i en times tid.

Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg var ikke i en posisjon hvor jeg fikk bestemme. Hadde jeg kunnet, hadde jeg ytret et ønske om ingen babyer eller barn som ikke klarer å være stille og rolige. En begravelse varer ikke lenge og jeg har ingen tro på at man ikke kan klare å få tak noen til å hjelpe den lille stunden. Dette er uansett ikke en diskusjon om mine følelser knyttet til dette, jeg har kun delt mitt syn. Har opplevd babyer på begravelser siden den gangen og jeg synes ikke noe om det.

Men hva med de som virkelig ikke har mulighet til å få barnevakt midt på dagen??

Og jo, det finnes en del som ikke har mulighet til barnevakt - enten du tror det eller ikke.

Det finnes barnevaktsentraler. Jeg mener at folk skal få velge selv, men jeg synes det er irriterende og upassende med små barn til stede. Da jeg mistet en veldig nær, var det også sårt og vondt. Min mening er ingen regel, jeg svarer kun på spørsmålet i hovedinnlegget.

Jeg hadde ALDRI ALDRI ALDRI levert babyen min til barnevaktsentralen, herregud! Det tror jeg virkelig ingen andre ville gjort heller. Du må jobbe med ditt problem overfor babyer.

Her trekkes det konklusjoner. Har allerede svart på påstanden. Jeg mener ikke at babyer har noe i en begravelse å gjøre, men mitt ord er ingen lov. Jeg hadde, hvis du og andre leser igjen, ytret et ønske om at små barn holdes borte fra begravelsen. Folk velger selv hva de vil gjøre, men jeg mener like fullt ut at i all den tid man har andre valgmuligheter (og det har man stort sett alltid), kan babyen være et annet sted i en times tid.

Respekterer meningen din.

Men hvis din mamma døde, ville du ikke tatt med f.eks 2-5 åringen din med??

Skrevet

Jeg mistet min pappa for få mnd siden. Babyen min var da 6 mnd. Jeg fikk spm fra noen som ville komme i begravelsen om de heller skulle være hjemme å passe babyen. Men det eneste rette for meg, babyen OG min far var å ta henne med! Virka som at de ble snurt, for ønsket om å passe hennevar vel stort. Men babyen var faktisk med på syning.

Kanskje det er litt annerledes når det ikke er familie, men får du ikke barnepass så ta babyen med.

Anonymous poster hash: 1f742...2c4

Skrevet

Respekterer meningen din.

Men hvis din mamma døde, ville du ikke tatt med f.eks 2-5 åringen din med??

Jeg understreker at jeg snakker om barn som ikke klarer å være rolig. Dersom min toåring hadde klart det, hadde barnet fått vært med. Dersom barnet ikke hadde klart det, hadde jeg ikke tatt barnet med. Særlig fordi jeg hadde hatt behov for å ta et uforstyrret farvel med en som hadde stått meg nær. Jeg kan være tilbøyelig til å si meg enig i at det er mer akseptabelt med små barn/babyer hvor den som bisettes er eldre og døden er en naturlig ting, men i tilfellene hvor jeg har reagert, har ikke død vært naturlig. Forrige begravelse jeg var i, satt ungen og hvinte av glede slik at det var mye jeg ikke fikk med meg. Det sier seg selv at de da burde ha fått ut, men de ønsket vel å få med seg alt selv.

Skrevet

Jeg synes det kommer an på babyen også. hadde ikke tatt med en veldig urolig en hvis det ikke var nær slekt.

Jeg hadde med datteren min da hun var rundt fire måneder, det var ikke noe problem. . men jeg hadde gått ut hvis hun ble urolig.

Skrevet

Jeg mener at babyer/barn ikke skal FORSTYRRE begravelser, men at de gjerne kan være med såfremt den som har dem med går ut med dem ved behov. Det beste er sikkert å få barnevakt, men for veldig mange er det praktisk vanskelig, å da må man ta stilling til dette. Og personlig ville jeg nok ikke hatt så mye betenkeligheter med å tatt med et barn under ett år, men ville gjort mye mer for å unngå å ta med barn mellom ett og tre år. Min erfaring er at de er mye vanskeligere å holde rolig og stille.

Anonymous poster hash: a164c...99e
Skrevet

Barnevaktsentral finnes i hvert fall ikke her.... Vondt å måtte holde seg hjemme fordi man ikke har barnevakt. Må gå an å ta med baby hvis man prøver å ta hensyn.
Skrevet

Jeg synes det kommer an hvilken relasjon babyen har til den døde.

Er dette et perifert forhold synes jeg ikke man skal ta med en baby.

I begravelsen til min mans farfar var det helt naturlig at vi og min manns søsken tok med barna da de var i familie med farfar. Dette var bare hyggelig. Men i begravelsen til faren til kameraet følte jeg det ikke naturlig å ta med babyen min da de ikke hadde noe forhold til mitt barn.

Enig.

Anonymous poster hash: 46b3e...adf

Skrevet

Jeg mener også at man ikke har med babyer eller små barn som lager lyd og ikke kan sitte i ro i begravelse med hensyn til de pårørende. Men om du er den pårørende selv er det greit å ha med seg de små om du ønsker det.

Og en baby er ikke en baby- kommer jo veldig ann på alder og lynne på babyen.

Det skal være fredelig å stille i en begravelse.

Og barnevakt ordner man. Får man ikke det må man bli hjemme....

Anonymous poster hash: bb123...959

Enig.

Anonymous poster hash: b8867...223

Skrevet

Synes det kommer veldig an på avdøde. Er det et eldre menneske som døde en naturlig død, er det godt å se at et nytt liv starter selv om et annet slutter. Er det snakk om en ung person som er brått gått bort (ulykke, drap e.l) så kan det være en smertefull påminnelse for foreldre som har mistet et barn, at noen får holde barnet sitt hver dag, mens de ikke kan.

Anonymous poster hash: 24689...67a

Gjest Julia1984
Skrevet

Jeg er veldig for at babyer og små barn skal være med i begravelser til besteforeldre, oldeforeldre eller nær familie generelt.

Men jeg hadde en venn som døde i en trafikkulykke som 23 åring. Veldig tragisk. Hadde vært absolutt helt utenkelig å ta med min da lille baby eller 2 åring på det tidspunktet. Ikke kjente de vennen min og ikke er det naturlig når relasjonen mellom baby/2-åring ikke er der.

Av respekt for de pårørende!

Skrevet

Jeg tenker at babyer opp til fire-fem mnd kan være med nesten uansett (kanskje med unntak av begravelser til barn som ikke er nær familie).

Større babyer og barn kan (og bør..?) være med hvis avdøde var nær(familie/nære venner), men ikke hvis det er snakk om bekjente som ikke hadde noe forhold til barnet.

De gangene jeg har vært i begravelser hvor små barn har vært til stede har det blitt godt mottatt, mange har kommentert at det er godt å se og høre at livet tross alt går videre oppi sorgen.

Er man i tvil bør man spørre avdødes familie.

Skrevet (endret)

Oi, her er mange meninger. Det er en liten nyfødt baby det er snakk om...

Hadde dette vært min egen familie, så hadde jeg ikke vært i tvil engang. Da hadde babyen og også toåringen blitt med.

Men jeg vet jo ikke hvordan "fremmede" mennesker reagerer på baby i Begravelsen. Og jeg har virkelig ikke lyst å gjøre noe son kan oppskake de pårørende.

Vanskelig dette :(

Endret av Bakverket
Skrevet

Om det ikke er nær familie så synes jeg ikke barn trenger å være med. Og det er rett å slett hjerterått å ta babyer med i babyers begravelser. Har dårlig erfaring med barn i begravelser. De hopper og spretter, og kommenterer høylytt om noen gråter, får sammenbrudd, hvordan folk ser ut osv. Det trenger ikke mennesker i sorg. En annen ting er at det mange ganger er vanskelig å høre hva presten og pårørende sier.

Anonymous poster hash: 6e8ce...3d8
Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit. I begravelser vil jeg fokusere på den avdøde og synes ikke det er en fin påminnelse med en baby som pludrer/hyler/gråter. Ja, man kan gå ut, men da vil det jo også bety at man selv går glipp av begravelsen og det er vel derfor man er der? Jeg ble både såret, sint og irritert da det var med en baby da jeg mistet en av mine nærmeste så altfor tidlig. Hadde lyst til å skrike og be dem om å få ungen vekk derfra. En begravelse bør være en arena hvor man kan få være i ro om sorgen sin og hvor man ikke kan oppleve å bli forstyrret. Mor er vel også i begravelse fordi hun kjenner vedkommende og jeg kan ikke skjønne at man da tør å risikere å måtte gå ut. Baby på minnesamvær er noe annet.

Jeg synes det er trist at du hadde den opplevelsen som du hadde da du mistet din nære.

Jeg tror det er viktig for "begge sider" å respektere at man har ulike meninger og opplevelser rundt dette.

Jeg har vært i ganske mange begravelser, og har aldri opplevd at noen har snakket negativt om at det har vært babyer der, heller tvert imot.

Jeg har dessverre også vært i begravelse til en 1-åring, og selv om det der var personer som hadde babyer selv, så hadde disse ikke med seg sine babyer. Men det var en ganske spesiell situasjon.

Men hvis noen som føler for å gå i begravelsen ikke har mulighet til barnevakt (det er ikke alle som har mulighet til det på dagtid!), synes du det er bedre at de står over kirken og bisettelsen?

Jeg spør ikke for å være spydig, men lurer oppriktig på hva du tenker om det.

Når man føler som det du gjør så tenker jeg at det er naturlig at den nærmeste familie kanskje gir beskjed om at de ikke ønsker babyer og småbarn i kirken.

Enn hvis babyer og barn er barnebarn av avdøde? Får de ikke lov å ta farvel med sin bestemor eller bestefar som de har lekt, kost med i flere måneder eller år fordi noen sære personer skal leke stilleleken?

Anonymous poster hash: 2f9eb...c09

Skrevet

I begravelsen til en venn, hadde jeg en ungjente som trillet tur med babyen i nærområdet i en time. På minnestunden var babyen med. Var flere på minnestunden som takket meg etterpå for å ta hensyn.

Anonymous poster hash: 6e8ce...3d8
Skrevet

Jeg mener også at man ikke har med babyer eller små barn som lager lyd og ikke kan sitte i ro i begravelse med hensyn til de pårørende. Men om du er den pårørende selv er det greit å ha med seg de små om du ønsker det.

Og en baby er ikke en baby- kommer jo veldig ann på alder og lynne på babyen.

Det skal være fredelig å stille i en begravelse.

Og barnevakt ordner man. Får man ikke det må man bli hjemme....

Anonymous poster hash: bb123...959

Enig.

Anonymous poster hash: b8867...223

Så hvis en av foreldrene døde hadde dere enten levert barna til noen helt ukjente eller latt være å ta farvel med forelder/besteforelder? Spesielt...

Anonymous poster hash: 2f9eb...c09

Skrevet

Oi, her er mange meninger. Det er en liten nyfødt baby det er snakk om...

Hadde dette vært min egen familie, så hadde jeg ikke vært i tvil engang. Da hadde babyen og også toåringen blitt med.

Men jeg vet jo ikke hvordan "fremmede" mennesker reagerer på baby i Begravelsen. Og jeg har virkelig ikke lyst å gjøre noe son kan oppskake de pårørende.

Vanskelig dette :(

Er det vanskelig for deg å få barnevakt da? Hvis det ikke er det så ville jeg latt baby bli hjemme. Dette er jo ikke nær familie og du reiser vel heller ikke så langt?:)

Skrevet

Jeg var i begravelse for litt siden. Da fikk jeg beskjed om at det var en barnefri begravelse, men at jeg kunne ha med min nyfødte sønn. (Siden han var litt for liten til å ha barnevakt)

Personlig syns jeg det var litt sært at 2-åringen og de andre barna i familien ikke fikk være med å ta farvel med bestemor og oldemoren.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er greit. I begravelser vil jeg fokusere på den avdøde og synes ikke det er en fin påminnelse med en baby som pludrer/hyler/gråter. Ja, man kan gå ut, men da vil det jo også bety at man selv går glipp av begravelsen og det er vel derfor man er der? Jeg ble både såret, sint og irritert da det var med en baby da jeg mistet en av mine nærmeste så altfor tidlig. Hadde lyst til å skrike og be dem om å få ungen vekk derfra. En begravelse bør være en arena hvor man kan få være i ro om sorgen sin og hvor man ikke kan oppleve å bli forstyrret. Mor er vel også i begravelse fordi hun kjenner vedkommende og jeg kan ikke skjønne at man da tør å risikere å måtte gå ut. Baby på minnesamvær er noe annet.

Beklager men det er ikke så veldig normalt å ha slike følelser rundt at en baby er med i begravelsen. (Med mindre det er en baby som er død, da kan jeg kanskje forstå at det blir veldig sårt)

Dersom du har så store problemer med hvem som er i begravelsen bør du nesten få det spesifisert i dødsannonsen, eller ha neste begravelse veldig privat. 

Skrevet

Jeg hadde med meg min baby på 1-2 mnd i begravelse. Passet på at han var mett, nyskiftet ol. Sov seg gjennom det hele.

Tenkte ikke tanken på å ikke ha han med en gang, da han var en stille og rolig baby og jeg hadde mulighet til å gå ut dersom det skulle være nødvendig..!

Og jeg hadde ALDRI latt han være hos en fremmed bare fordi jeg skulle i begravelse....! Barnevaktsentralen ?!

Aldri i verden om jeg hadde plassert barnet mitt der...!  -Da hadde ikke mitt fokus vært begravelsen ihvertfall, men heller at den skulle bli fort ferdig så jeg kunne ha hentet babyen min ;o)

Anonymous poster hash: 948e0...40f
Skrevet

Jeg synes det er respektløst overfor den avdødes pårørende å ha med en baby/barn som ikke klarer å være stille i kirken. Det stiller seg annerledes dersom babyen/barnet er en pårørende selv, men hvis avdøde ikke er i nær familie med babyen/barnet så synes jeg den ikke har noe i en begravelse å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...