Gå til innhold

Jeg mistenker at leieboeren min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er utleieleiligheten din godkjent av kommunen?

Ja, så klart :-)

Anonymous poster hash: f69da...428

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes nå svindel på trygd, ran, narkotikakriminalitet er mye verre enn og jobbe litt svart.

Men uansett, har du sett han jobbe et annet sted og har du sett han har tatt imot penger i hånden?

Mye mulig han jobber svart, men han kan også jobbe overtid. Mange håndtverkere som må gjøre seg ferdig med prosjekter innen en viss tid.

Anonymous poster hash: dc530...ad8
Skrevet

Er utleieleiligheten din godkjent av kommunen?

Ja, så klart :-)

Så bra. Bare tenkte at om du ville melde en som KANSKJE jobber svart, men ikke har en godkjent og innmeldt utleiedel.

Hvem er verst da?

:)

Skrevet (endret)

Jeg må virkelig si meg enig med en av Anononymene her alltså. 
At Jeg ser ikke noe poeng i at du blander deg inn i hvordan vedkommende betaler deg med mindre det foregår noe kriminelt... Jaja skatteundragelse er kriminelt. så det, lest det, og vet det. men da tenker jeg Ordentlig kriminelt da det går utover og skader folk. Som innbrudd, voldtekt, hallikvirksomhet, tyveri og den typen varer. 

Bedre at de får brukt, budgett og timer på å løse de mange skadelige kriminelle handlingene enn at de skal drive å arrestere folk og bruke fengselsplass på folk som ikke førte opp at de jobbet på hytta til en kompis i sommerferien da de var der oppe. eller som hjelper til med det man kan hos forskjellige folk for å i det hele tatt å få betalt husleia si mens man ser etter fast jobb eller ved siden av studiene.

Vær glad du har en leieboer som betaler i tide, og oppfører seg pent. 

Endret av frk.Lykkeliten<3
Skrevet

Bare lurer på en ting...

Dere som nå skriker høyt om at man ikke skal jobbe svart osv. Har ingen av dere, eller deres menn nohn gang hjulpet venner på fritiden og fått noen kroner i betaling for dette?? F.eks en snakker som setter opp noen lister, eller en murer som legger noen fliser i gangen?

Anonymous poster hash: 1c0d5...942

Nei, vi verken gjør eller tar imot tjenester med svart betaling, verken fra venner eller andre. Faktisk.

Håndverkeroppgaver vi får gjort i huset vårt ønsker vi i tillegg av forsikringsgrunner å ha korrekte papirer og/eller garanti på.

Gjør en kamerat noe småtteriarbeid oss, gjør han det enten gratis eller hvitt. Som regel bytter vi tjenester, typ vi hjelper til med flyttesjau, og får hjelp til storrengjøring eller barnevakt i retur. Det heter å hjelpe hverandre.

Anonymous poster hash: 5b9ab...7ac

Bytte tjenester er også svart arbeid da.

Djiiiises....

Anonymous poster hash: e6cbe...8e9

Så når jeg hjalp en kamerat å bære esker ned i bilen hans da han flyttet i fjor, og dama hans hjalp meg med å vaske huset til årets store vennefest i november i år fordi jeg var operert, så er det svart arbeid.

Interessant tolkning av det å hjelpe venner må jeg si.

Vennetjenester er ikke omfattet av svart arbeid, med mindre venninna di jobber innen renholdsbransjen eller du jobber i flyttebransjen. Det blir svart arbeid hvis de utfører yrket sitt på fritida, for å hjelpe deg.

Det samme gjelder også snekkere som tar seg "fri" for å bygge hus eller hytte til seg sjøl - de kan bli straffet for svart arbeid. De må da ansette seg sjøl til bygginga, skrive regning til seg sjøl og betale den (med mva og alt som følger med) og skatte av lønna som alle andre gjør.

Anonymous poster hash: 8bbd9...0ba

Hmmm, jeg er renholder. Så når jeg vasker litt for mammaen min f.eks så jobber jeg altså svart?

Anonymous poster hash: 2fe6c...092

Om du tar deg betalt for det er det selvsagt svart... Hva trodde du det var? om du ikke tar betalt er det ikke svart arbeid med mindre hun gjør tilsvarende motytelser til deg og det kan defineres som et byttehandel.

Anonymous poster hash: 11a72...064

Jaja, da må jeg skaffe frikort, kan jo hende jeg "tjener" en 1000 lapp i året på å hjelpe henne.

Syns faktisk man ikke kan kalle det svart arbeid. Dette er noe jeg gjør for å være snill og at hun vil gi meg en 200 lapp i ny og ne for at jeg var snill synes jeg er rart.

Ifølge loven så er det nok det, men man går jo ikke rundt å kaller det "ja, ikveld skal jeg jobbe svart og tjene litt ekstra" Haha, kan ikke akkurat si at man snyter andre nordmenn for detta.

Skrevet

Bare lurer på en ting...

Dere som nå skriker høyt om at man ikke skal jobbe svart osv. Har ingen av dere, eller deres menn nohn gang hjulpet venner på fritiden og fått noen kroner i betaling for dette?? F.eks en snakker som setter opp noen lister, eller en murer som legger noen fliser i gangen?

Nei, vi verken gjør eller tar imot tjenester med svart betaling, verken fra venner eller andre. Faktisk.

Håndverkeroppgaver vi får gjort i huset vårt ønsker vi i tillegg av forsikringsgrunner å ha korrekte papirer og/eller garanti på.

Gjør en kamerat noe småtteriarbeid oss, gjør han det enten gratis eller hvitt. Som regel bytter vi tjenester, typ vi hjelper til med flyttesjau, og får hjelp til storrengjøring eller barnevakt i retur. Det heter å hjelpe hverandre.

Djiiiises....

Så når jeg hjalp en kamerat å bære esker ned i bilen hans da han flyttet i fjor, og dama hans hjalp meg med å vaske huset til årets store vennefest i november i år fordi jeg var operert, så er det svart arbeid.

Vennetjenester er ikke omfattet av svart arbeid, med mindre venninna di jobber innen renholdsbransjen eller du jobber i flyttebransjen. Det blir svart arbeid hvis de utfører yrket sitt på fritida, for å hjelpe deg.

Det samme gjelder også snekkere som tar seg "fri" for å bygge hus eller hytte til seg sjøl - de kan bli straffet for svart arbeid. De må da ansette seg sjøl til bygginga, skrive regning til seg sjøl og betale den (med mva og alt som følger med) og skatte av lønna som alle andre gjør.

Hmmm, jeg er renholder. Så når jeg vasker litt for mammaen min f.eks så jobber jeg altså svart?

Om du tar deg betalt for det er det selvsagt svart... Hva trodde du det var? om du ikke tar betalt er det ikke svart arbeid med mindre hun gjør tilsvarende motytelser til deg og det kan defineres som et byttehandel.

Jaja, da må jeg skaffe frikort, kan jo hende jeg "tjener" en 1000 lapp i året på å hjelpe henne.

Syns faktisk man ikke kan kalle det svart arbeid. Dette er noe jeg gjør for å være snill og at hun vil gi meg en 200 lapp i ny og ne for at jeg var snill synes jeg er rart.

Ifølge loven så er det nok det, men man går jo ikke rundt å kaller det "ja, ikveld skal jeg jobbe svart og tjene litt ekstra" Haha, kan ikke akkurat si at man snyter andre nordmenn for detta.

Det spiller egentlig ikke så stor rolle om du liker det eller ikke, det er definisjonen på svart arbeid, og sånn er det bare. Du er kriminell og burde straffes på lik linje som alle andre kriminelle.

Anonymous poster hash: 7ec22...10c

Skrevet

Bare lurer på en ting...

Djiiiises....

Det spiller egentlig ikke så stor rolle om du liker det eller ikke, det er definisjonen på svart arbeid, og sånn er det bare. Du er kriminell og burde straffes på lik linje som alle andre kriminelle.

Anonymous poster hash: 7ec22...10c

Unnskyld meg men straffes på lik linje med andre kriminelle ?!? er du helt ute å kjører ? 

Det er ingen lik linje for kriminelle! og folk lurer på hvorfor ingen er hyggelige mer. og hva som er galt med samfunnet som gjør at vi har blitt så likegyldige ! ... Jo det skal jeg si deg hun som hjelper sin mor med husvasken er kriminell mens de som har mødre på sykehjem og aldri har besøkt dem er Ideelle borgere. 

Skrevet

Hvorfor byr du deg? Er igrunn ikke ditt problem i det hele tatt...

Anonymous poster hash: 59462...e88

Det er en borgerplikt å melde fra om slikt. Samme med NAV-svindel.

Anonymous poster hash: 014c0...04a

Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg, så lenge han var en god leietaker og betaling bestandig var i orden  hadde det ikke vært min sak. Uansett betaler vi alle skatter så snart vi slår på lyset, tapper vann av krana, kjøper brød på butikken osv, så det er ikke noe som kommer til å dytte landet av pinnen - det har den rød-grønne regjeringen klart fint selv ;)

Ellers lurer jeg på hvorfor du mistenker dette og hvorfor du bruker tiden din på å finne ut av dette? Høres i grunn ut som om at du har at for lite å finne på. Kanskje det er på tide at du anmelder mannen din, tanta, faren din eller deg selv hvis du trør litt for hardt på gassen? Kanskje jeg er merkelig, men jeg synes slike ting er myyye værre enn å jobbe litt svart.

Skrevet

Bare lurer på en ting...

Djiiiises....

Huff da må jeg slutte å stille opp for venninnen min som er alene med to varn. Har noen ganger passet de ved sykdom. Dvs stelt med de, gitt medisiner o.l.

Verste av alt så jobber jeg som sykepleier på en barneavdeling. Så jeg driver visst med svart arbeid. ..gulp...

Anonymous poster hash: a1a3d...94c

Skrevet

For min del så hadde dette overhodet ikke handlet om å bry seg med hva leieboeren gjør og ikke gjør, men å sikre meg selv og min familie.

Har du mistanke (og ja, det holder i lange baner med en mistanke) om at du mottar svarte penger, kan du selv bli straffet for hvitvasking! Den risikoen ville jeg aldri akseptert.

Anonymous poster hash: a5d1b...197
Skrevet

Det er sjokkerende mange som både er uopplyste og utviser lav moral og respekt for både fellesskapet og situasjonen for de som faktisk jobber svart. Snakk om å tenke kort!

HI: Jeg håper du vil melde din bekymring til rette instans.

Anonymous poster hash: 8e14b...955

Skrevet

Har det slått deg at disse kontantene kan være en del av livsopphold/ kontantstøtte utlevert av Nav ? Og derfor er i kontant. Har du det virkelig så bra på din høye hest at du er villig til å gjøre livet hans surt, bare pga han benytter bank i butikk.

Skrevet

Ehm...

Anonymous poster hash: 11889...76b

Skrevet

Kanskje moren hans som hjelper han med husleie.

Anonymous poster hash: 51dd1...b72
Skrevet

Kan ikke være barnevakt for tantebarna mine jeg da, jeg jobber i barnehage. Og siden broren min er kokk kan han ikke invitere meg på middag som takk....

Dette blir for dumt!

Skrevet

Ærlig talt, her var det mange usaklig innlegg på ett sted..

HI, se på det på denne måten: hvis leietakeren din var en mann du mistenkte for å ligge med prostituerte, ville du meldt ham inn? Selv om du så damene komme på besøk, og de helt tydelig var norske jenter som gjorde jobben frivillig?

Eller hva om han snyltet på NAV? Mottok uføretrygd for dårlig rygg, samtidig som han til stadighet dreiv og jobbet i hagen, malte gjerdet til en annen nabo, og generelt så ut til å være i god form.

Kanskje var det en fyr som grodde sopp i stua. Solgte litt til ungdommen i nærheten slik at de kunne trippe i helgene. Eller marihuana, kanskje. Eller bare brant hjemmebrent.

Hva er verst? Er du og alle i denne tråden skikket til å bestemme? Er noen av oss? Jeg synes du skal følg dine egne prinsipper. Du sier du ikke vil bidra til økonomisk kriminalitet, så da synes jeg du kan levere et tips. Ferdig snakka.

Anonymous poster hash: 88d9a...3e7

Skrevet

For en dust du er, hi! Faen meg ikke rart d er krig i verden, sier jeg bare.

Lite spennende ting som skjer i livet ditt for tiden?Anonymous poster hash: b53bc...ccb

Når jeg hver måned mottar penger fra denne personen som blir satt over fra bank i butikk, dvs kontant, og denne personen selv opplyser at h*n ikke har jobb og mottar penger fra NAV, da blir jeg bekymret.

Jeg vil ikke bidra til svart arbeid eller bli brukt til å hvitevaske penger. Anonymous poster hash: f69da...428

skjønner ikke helt. Du vet altså ikke om han jobber svart? Bare at han har kontanter som han setter inn? Fryktelig tynt grunnlag å rote i livet til noen på. Kanskje han får noen penger av familie? Kanskje han ikke stoler på bankene og foretrekker cash?
Skrevet

For en dust du er, hi! Faen meg ikke rart d er krig i verden, sier jeg bare.

Lite spennende ting som skjer i livet ditt for tiden?

Anonymous poster hash: b53bc...ccb

Når jeg hver måned mottar penger fra denne personen som blir satt over fra bank i butikk, dvs kontant, og denne personen selv opplyser at h*n ikke har jobb og mottar penger fra NAV, da blir jeg bekymret.

Jeg vil ikke bidra til svart arbeid eller bli brukt til å hvitevaske penger.

Fra bank i butikk kan bety at han betaler regningene der fremfor å bruke nettbank, trenger ikke bety at han bruker kontanter..

Det kan hende han ikke har nettbank, og derfor tar ut kontanter som så settes inn til regninger.

Det kan hende han får pengene inn på en annen konto/bank, og dermed velger å gjøre det sånn.

Det kan hende han foretrekker å ha alt i kontanter for å ha bedre kontroll ( jeg gjør det samme, men etter regninger er betalt via nettbank. )

Skrevet

Du bør være 110% sikker på at han svindler før du meldet, for viser det seg at DU tok feil så kan han uansett få ett svært HELVETE I ETTERTID! Går han på nav, så vil de stoppe pengene hans for å granske og slikt kan ta tid.

Jeg for min del hadde bare ikke tenkt helt på hvor pengene kom fra, bare jeg fikk det jeg skulle ha. For jeg er så egoistisk at jeg kun tenker på familien min økonomisk og vil beholde huset mitt! Penger på en ha uansett.....

Skrevet

Ha ha ha skulle likt å se svarene om hovedinnlegget var fra ei som ikke mottok bidrag fordi far kun jobbet svart.

Anonymous poster hash: ab8c0...2aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...