Gå til innhold

Dagmamma...? At dere tør!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tja, har hatt 3 av mine hos dagmamma. Gikk helt flott det:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenk så mye mere koslig en hverdag hadde vært for barnet om h#n hadde vært hos en dagmamma, med 3 andre barn på samme alder. Som virkelig brydde seg om de, og gav de all den oppmerksomhet, ro, kos,lesing og kreativt utløp om dagen som de trenger!

Kanskje kan de bake, gå turer i skogen, eller dra på teater osv.. Det høres sååå mye bedre ut!

Jeg hadde GLATT valgt en dagmamma med GODE referanser over en overfylt bhg, med en pedledere på 24år..

Så en pedleder på 24 år kan ikke gjøre en god jobb? Bedre med 50+ uten utdanning? Blir oppgitt av slike foreldre som deg, som tror evnen til å gjøre en god jobb er aldersbetinget. Erfaring er så sin sak, men det er utrolig hva man får til med fersk utdannelse også...

Anonymous poster hash: 11c8b...05c

For det første så er jeg ikke mor enda. For det andre. Så har jeg jobbet i flere bhg. Og jeg ble helt forskrekket av de pedlederene (i tidlig 20åra) som var så fake mot foreldrene, baksnakking. Og gjorde ikke stort med barna før det var hente tid. Jøss da var de bra hyggelige, snille og oppmerksomme på barna du gitt.. 

Og jo jeg vill tørre å påstå at erfaring har mye og si. Ikke bare med "faglige"ferdigheter. Men, når du skal være en rollemodell og et godt eksempel på å løse konflikter osv. Så kommer livserfaring, modenhet og trygget i seg selv, veldig godt med! 

Og man kan ikke bare ta en utdanning og så tro/tenke at man har all egenskap til å ta seg av barn. Enkelte er  flinkere enn andre på dette. Med eller uten utdanning. 

For å si det slik.. Mine barn skal IKKE i bhg før de er 2-3år. Før det skal de være hjemme hos meg. Og kanskje, om jeg finner en god dagmamma, noen dager i uken der. 

Men, tro du meg. Jeg kommer til å være nazi når jeg skal velge bhg!! 

Skrevet

Enig med HI. Aldri om noen ukjente skal passe mine små uten noen form for oppsyn

Anonymous poster hash: 3300c...f50

De skal ikke i barnehage heller da? De er jo ukjente de som jobber der og

Anonymous poster hash: 99500...a31

Enig med hun første som skrev her. Ville heller aldri stolt på en fremmed, usertifisert person, altså en dagmamma. :P

I barnehagen, har de ansatte politiattest, det er flere voksne, så dersom noe skulle skje, er sjansen veldig stor for at det blir oppdaget og stanset hurtig av andre ansatte.

Dessuten er det langt mer faglig dybde i en barnehage, enn hos en dagmamma.

Anonymous poster hash: 7ab17...499

Ikke alle i barnehager har politiattest nei.

Jeg jobber i praksis i barnehage å jeg trengte ikke politiattest.

I teorien skal jeg da aldri være alene med barna men det skjer rett som det er likevel.

I barnehagen der sønnen min går er det mannlige ansatte som er i praksis,å flere ganger når jeg har hentet sønnen min så har barna vært alene med to av de som er i praksis.

Liker det ikke!

Anonymous poster hash: 8101b...de0

Da driver de ulovlig for ALLE i bhg, også praksiselever/ studenter skal ha politiattest.

Anonymous poster hash: a2f9a...b8d

Du er dårlig opplyst ser jeg.

Er kommet nye regler å der kommer det frem at politiattest ikke skal leveres når en kun er i praksis/student,ettersom de aldri skal skifte bleie på barn alene eller være alene med barna.

Problemet er jo at jeg ser i både barnehagen jeg jobber i å barnehagen sønnen min går i,at det ikke blir fulgt opp.

Det skjer stadig vekk at jeg henter sønnen min å studentene er alene med barna,ikke lenge da men det har ingenting å si når det faktisk ikke er lovlig!

Anonymous poster hash: 8101b...de0

Yes! jeg har faktisk aldri lever en poletiatest. De har igrunn bare tatt det for godt ord at jeg har en ren vandel, når de spurte meg.. Og jeg sa, "null problem. Når vill dere ha den ?" 

Skrevet

Dytter.. 

Anonymous poster hash: 7ab84...314
Skrevet

Tenk så mye mere koslig en hverdag hadde vært for barnet om h#n hadde vært hos en dagmamma, med 3 andre barn på samme alder. Som virkelig brydde seg om de, og gav de all den oppmerksomhet, ro, kos,lesing og kreativt utløp om dagen som de trenger!

Kanskje kan de bake, gå turer i skogen, eller dra på teater osv.. Det høres sååå mye bedre ut!

Jeg hadde GLATT valgt en dagmamma med GODE referanser over en overfylt bhg, med en pedledere på 24år..

Så en pedleder på 24 år kan ikke gjøre en god jobb? Bedre med 50+ uten utdanning? Blir oppgitt av slike foreldre som deg, som tror evnen til å gjøre en god jobb er aldersbetinget. Erfaring er så sin sak, men det er utrolig hva man får til med fersk utdannelse også...

For det første så er jeg ikke mor enda. For det andre. Så har jeg jobbet i flere bhg. Og jeg ble helt forskrekket av de pedlederene (i tidlig 20åra) som var så fake mot foreldrene, baksnakking. Og gjorde ikke stort med barna før det var hente tid. Jøss da var de bra hyggelige, snille og oppmerksomme på barna du gitt.. 

Og jo jeg vill tørre å påstå at erfaring har mye og si. Ikke bare med "faglige"ferdigheter. Men, når du skal være en rollemodell og et godt eksempel på å løse konflikter osv. Så kommer livserfaring, modenhet og trygget i seg selv, veldig godt med! 

Og man kan ikke bare ta en utdanning og så tro/tenke at man har all egenskap til å ta seg av barn. Enkelte er  flinkere enn andre på dette. Med eller uten utdanning. 

For å si det slik.. Mine barn skal IKKE i bhg før de er 2-3år. Før det skal de være hjemme hos meg. Og kanskje, om jeg finner en god dagmamma, noen dager i uken der. 

Jepp, det du beskriver der har jeg også opplevd. Som forelder. Heldigvis har vi fått høre om det via kjente som jobbet i samme barnehage. Og kunne styre unna den barnehagen. Ikke at den andre vi hadde å velge i var så mye bedre egentlig. Ser også der at det jeg kaller "de voksne damene", de som faktisk slett ikke har pedagogisk utdanning, er de som ungene liker best. Og de som tar mest ansvar for å holde det rent og hyggelig i barnehagene. "Jentungene" i 20-åra er flinkest på å lage ped-planer, dokumentere og lage fancy bildeplakater. I det hele tatt hva som helst for å komme seg unna ungene og avdelinga.

Så hadde jeg hatt valget denne gangen, så kunne jeg godt valgt ei voksen dame av den typen som jobber i barnehagen som dagmamma i stedet!

Anonymous poster hash: 81b84...b42

Skrevet

Er så lykkelig over bhg til guttungen :) de er superflinke, både de unge og de litt eldre. Alle de unge har barn selv og virker oppriktig glade i barna. Når jeg leverer om morgenen har han ikke tid til å si hadet engang - og rett som det er får de ansatte en klem; både de eldre, de unge, kvinnene og mennene :) Hvis jeg henter for tidlig er han mest gira på å leke litt til! Husker mamma var dagmamma da søster var liten, hun hadde to barn til. De hadde det fint de altså, men føler likevel at de får mer oppfølging i bhg. Hos de små er de en voksen pr to barn, er jo mye flere muligheter når man er flere voksne :)

Skrevet

Jepp, det du beskriver der har jeg også opplevd. Som forelder. Heldigvis har vi fått høre om det via kjente som jobbet i samme barnehage. Og kunne styre unna den barnehagen. Ikke at den andre vi hadde å velge i var så mye bedre egentlig. Ser også der at det jeg kaller "de voksne damene", de som faktisk slett ikke har pedagogisk utdanning, er de som ungene liker best. Og de som tar mest ansvar for å holde det rent og hyggelig i barnehagene. "Jentungene" i 20-åra er flinkest på å lage ped-planer, dokumentere og lage fancy bildeplakater. I det hele tatt hva som helst for å komme seg unna ungene og avdelinga.

Så hadde jeg hatt valget denne gangen, så kunne jeg godt valgt ei voksen dame av den typen som jobber i barnehagen som dagmamma i stedet!

"Jentungene" i 20-åra er flinkest på å lage ped-planer, dokumentere og lage fancy bildeplakater. Herregud, jeg blir helt matt av sånne kommentarer. Jeg regner med at "jentungene" er pedledere/førskolelærere, og da er det faktisk jobben deres å lage ped-planer, dokumentasjon på det som gjøres. Og det at ansatte i barnehagen slarver om kolleger til foreldre er brudd på taushetsplikten. Hvorfor så voldsomt kritisk til at folk har utdannelse i barnehage?

Skrevet

"Jentungene" i 20-åra er flinkest på å lage ped-planer, dokumentere og lage fancy bildeplakater. Herregud, jeg blir helt matt av sånne kommentarer. Jeg regner med at "jentungene" er pedledere/førskolelærere, og da er det faktisk jobben deres å lage ped-planer, dokumentasjon på det som gjøres. Og det at ansatte i barnehagen slarver om kolleger til foreldre er brudd på taushetsplikten. Hvorfor så voldsomt kritisk til at folk har utdannelse i barnehage?

Vel, barnehagen er ikke så stor, så også førskolelærerne skal være sammen med barna ute på avdeling det meste av tida, ellers blir de for få voksne. Og da forventer jeg at de sørger for å holde gulvene rene, vasker ungene før de skal spise -og etterpå-, at de sjekker at ikke barna er kalde på hendene når de er ute, at de tørker snørr av ungene, at de ikke bare setter de minste i husken og så står og skravler med kollegene, at de faktisk kan fortelle oss voksne hva ungen har lekt med og gjort i løpet av dagen når vi henter. Dessverre er det ofte slik at de unge førskolelærerne/ped.lederne slurver med dette, men ALDRI de mer erfarne. Samme dag har ped.leder hatt tid til å lage en stor flott plakat med bilder fra gårsdagens tur som møter oss foreldre i gangen.

Jeg synes det handler om prioritering. Ønsker mindre planer og dokumentasjon, mer tid sammen med barna. Det er ofte nettopp det en dagmamma har! Og kanskje har akkurat denne barnehagen dårlig organisering av arbeidsoppgavene?

Jeg syntes forresten det var helt på sin plass at denne vennen vår slarvet om kollegene sine. Hun hadde bare vært ansatt midlertidig, og hadde ikke taushetsplikt lenger. Og hun bekreftet bare kjente problemer med denne barnehagen som flere foreldre hadde levert skriftlig klage på. Når du gjør en så dårlig jobb fortjener du at det blir kjent!

Skrevet

....Hadde aldri sendt bort barnet mitt til noe dagmamma! 

Anonymous poster hash: abff3...a07

Kan like godt være risikabelt å sende barnet til en barnehage. Har hørt skrekkhistorier om unger som blir liggende i vogna og gråte og voksne som nærmest har ristet litt i dem for å få de til å sove ( en agressiv barnehageansatt). Glad min jente ikke er baby. 

Anonymous poster hash: a967a...ab0

Skrevet

Vår dagmamma er datteren til bestevennen til min mor. Jeg har vokst opp i samme kirke som henne og hun har jobbet i barnehage og som dagmamma for trillinger. Stoler like mye på henne som på en barnehage:-)

Anonymous poster hash: 529cb...7f0

Moren til bestevenninne til mamma at dagmanna for min storebror da han var liten. Hun var et monster! Gikk fra barnet 2 timer hver dag da han skulle sove. Gikk til frisøren og på cafe og lot han legge ute i vognen en. Hva som helst kunne skjedd!

Hadde aldri turt dagmanna, kjennskap eller ei.

Skrevet

Jeg skal ikke dra alle under en og samme kam, men da jeg var liten så ble jeg slått daglig av dagmamma.

Det ble visst oppdaget med skjult kamera i følge moren min. Jeg husker ingenting av det jeg da, men det sitter dypt inn i henne enda. Så jeg velger å aldri bruke dagmamma fordi jeg har lovet moren min det.. Men så klart har jeg blitt litt påvirket av historiene til mamma, så jeg vet faktisk ikke om jeg hadde turt det. Kun pga frykten. Ikke fordi jeg tror alle som jobber som dagmamma er slemme.

Anonymous poster hash: 18adc...56b
Skrevet

Kan like godt være risikabelt å sende barnet til en barnehage. Har hørt skrekkhistorier om unger som blir liggende i vogna og gråte og voksne som nærmest har ristet litt i dem for å få de til å sove ( en agressiv barnehageansatt). Glad min jente ikke er baby. 

Vår dagmamma er datteren til bestevennen til min mor. Jeg har vokst opp i samme kirke som henne og hun har jobbet i barnehage og som dagmamma for trillinger. Stoler like mye på henne som på en barnehage:-)

Moren til bestevenninne til mamma at dagmanna for min storebror da han var liten. Hun var et monster! Gikk fra barnet 2 timer hver dag da han skulle sove. Gikk til frisøren og på cafe og lot han legge ute i vognen en. Hva som helst kunne skjedd!

Jeg skal ikke dra alle under en og samme kam, men da jeg var liten så ble jeg slått daglig av dagmamma.

Det ble visst oppdaget med skjult kamera i følge moren min. Jeg husker ingenting av det jeg da, men det sitter dypt inn i henne enda. Så jeg velger å aldri bruke dagmamma fordi jeg har lovet moren min det.. Men så klart har jeg blitt litt påvirket av historiene til mamma, så jeg vet faktisk ikke om jeg hadde turt det. Kun pga frykten. Ikke fordi jeg tror alle som jobber som dagmamma er slemme.

Jeg synes dette er et viktig tema! Og det første som slår meg er at man skal ikke blindt sende barna sine noen steder!.. 

Og jeg synes det er urovekkende at det ikke er flere foreldre som virkelig undersøker de bhg de sender barna sine til. 

Det med å ha barna sine i bhg 5 dager i uka i nesten 9 timer, er et sosialteksperiment! Aldri har noen vært så mye bort fra barna sine før som det "vi" er nå.. 

Og jeg blir også sjokkert over hvor enkelt det er for staten norge og utføre disse sosialeeksperimentene. 

-Mødre i dag får dårlig sammvittighet om barna dems ikke går i bhg!! Det er jo egentlig helt bakover vendt!.. 

Når de som faktisk har en ped.utdanning ikke er med barna mesteparten av dagen, og dere vet dette.. DA skjønner jeg ikke hva som er så flott med bhg… 

-Er det en liten rolig bhg, med mange voksne så er bhg, sikkert supert.. Men, når jeg jobbet i bhg sist. Hver dag, etter jobb. Måtte jeg sove i minst en time. For jeg var så sliten.. 

Og det er ikke for at det er så fysiskt utmattende. Meen, det er så mye støy og kaos, at man blir helt tullette! 

- Hvordan er dette egentlig for en på 1,2,3,4 år ?? 

Det er blitt målt flere ganger at man kan få hørselsskade pågrunn av høyt støynivå i bhg.. 

-Ender vi opp med en hel gjeng med hørselsskadede tennåringer ? 

Ja, jeg føler det er mange grunner til å stille spml tegn både til det ene å det andre når det gjelder bhg, og hvor mange timer i uka man ikke skal se barna sine.. 

Skrevet

Jeg synes dette er et viktig tema! Og det første som slår meg er at man skal ikke blindt sende barna sine noen steder!..

Og jeg synes det er urovekkende at det ikke er flere foreldre som virkelig undersøker de bhg de sender barna sine til.

Det med å ha barna sine i bhg 5 dager i uka i nesten 9 timer, er et sosialteksperiment! Aldri har noen vært så mye bort fra barna sine før som det "vi" er nå..

Og jeg blir også sjokkert over hvor enkelt det er for staten norge og utføre disse sosialeeksperimentene.

-Mødre i dag får dårlig sammvittighet om barna dems ikke går i bhg!! Det er jo egentlig helt bakover vendt!..

Når de som faktisk har en ped.utdanning ikke er med barna mesteparten av dagen, og dere vet dette.. DA skjønner jeg ikke hva som er så flott med bhg…

-Er det en liten rolig bhg, med mange voksne så er bhg, sikkert supert.. Men, når jeg jobbet i bhg sist. Hver dag, etter jobb. Måtte jeg sove i minst en time. For jeg var så sliten..

Og det er ikke for at det er så fysiskt utmattende. Meen, det er så mye støy og kaos, at man blir helt tullette!

- Hvordan er dette egentlig for en på 1,2,3,4 år ??

Det er blitt målt flere ganger at man kan få hørselsskade pågrunn av høyt støynivå i bhg..

-Ender vi opp med en hel gjeng med hørselsskadede tennåringer ?

Ja, jeg føler det er mange grunner til å stille spml tegn både til det ene å det andre når det gjelder bhg, og hvor mange timer i uka man ikke skal se barna sine..

Enig man burde gjøre research før man sender barnet i bhg.

Det var iallefal viktig for meg. Så på avdelingen til veska er de alltid 5 voksne, noen ganger 2 og det er første åpne halvtime og siste åpne halvtimen.

Det er 15 barn. De døra i yngst og eldste rett som det er. Så 1-2 åringene får litt frem fra 2-3 åringene og omvendt.

2 av de voksne som alltid er med barna er ped-ledere. Så to assistenter og en ped-leder til som er litt frem og tilbake, men mest med barna selvsagt. De har tilrettelagt at kjøkken er åpent så de slipper gå ut for å lage mat.

De ser hvert enkelt barn og også hver enkelt forelder og de tilrettelegger! Er så fornøyd med barnehagen :)

Men alle er neppe like heldige..

Min elsker p gå dit, har gode venner. Merker stor forskjell på barna som begynner fra 1,5-2 til de som begynner fra 2+ de henger langt etter mtp språk og evnen til å stå i kø, dele og skjønne ordet vent.

Men alle får gjøre som de vil. Men dagmanna hadde jeg aldri brukt. Alle kan jo bli det helt uten non form for pedagogikk utdanning. Og ingen flere enn en voksen som følger med på både barnet og den voksne.

Nei det er ikke for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...