Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 3. oktober 2013 #51 Skrevet 3. oktober 2013 Når den dagen kommer at man skal forlate denne verden ligger man ikke å tenker å nei, jeg skulle ha vasket og ryddet mer, man tenker heller at man skulle ha brukt mye av den tiden på barna og familien.
Gjest Leelu30 Skrevet 3. oktober 2013 #52 Skrevet 3. oktober 2013 Sånn ser det ikke ut hos oss! Jeg er veldig heldig og har en ekstremt ryddig mann med støv på hjernen som i tillegg jobber i nordsjøen. Det er aldri rot eller oppvask eller klesvask hjemme hos oss, men det er jo fordi han er hjemme på dagtid og har tid til å ta seg av det når jeg er på jobb. ( han trives med det og gjør det av egen fri vilje) Merker at det blir litt mindre vasking når jeg er alene med 100% jobb og 2 barn og svært hus, men det er stort sett alltid ryddig. Det er rett og slett bare sånn vi er, ryddig av natur. Hvis folk trives i rotet sitt, så må de jo få lov til det :-) akkurat som vi trives med at det er ryddig :-)
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #53 Skrevet 3. oktober 2013 Syns de fleste bildene der ikke var så ille?!? Anonymous poster hash: 92339...756 Åh, jeg tenkte akkurat det! Ja, klesvasken hoper seg opp og når den tas i helgen er det maskiner i kø, og tøjet blir sortert - hold nå fast - på STUEGULVET (FYYYYY!). Vi har en treromsleilighet og pusser opp og har ikke noen annen plass til å sortere vasketøyet. Vi har heller ikke plass til å ha lekene noe annet sted enn i stua - det er ikke mye plass til togbane på et lite soverom som er fylt med stellebord, seng og diverse bokhyller. Vi har forøvrig barnehageplass en time unna der vi bor (og en time unna jobben min) og jobber begge fullt. Når vi endlig er hjemme sånn i 17 (noen ganger 18)-tiden er det bare basic som gjelder: spise noe ok mat og leke med minien før han er i seng kl 1945. Vi andre legger oss kl 22 for å få sovet nok til å stå opp kl 6 og dra hjemmefra kl 7. Jeg vil hellere leke med ungen min i noen timer på ettermiddagen/kvelden enn å stå med oppvask og rengjøring i flere timer. Dette kaldes prioritering. Så må rengjøringen tas i helgene. Så ja, hos oss ser det omtrent ut som på bildene til tider. Og når det gjelder å gå i joggetøy uten sminke i heimen: hva er det galt med det? Jeg har rent, pent tøy og sminke på jobben hver dag, men hvorfor må jeg ser ut som en pyntedukke til enhver tid? Jeg synes man har et problem (la oss kalle det rot-fobi, skit-fobi eller noe sånt) om man ikke tåler leker på stuegulvet over natten eller oppvask på bordet mens oppvaskmaskinen fortvila jobber med å bli ferdig med forrige less av tallerkner og glass. Eller vasketøy som venter på at man kan fylle maskinen eller som rett og slett må vente fordi maskinen vasker noe annet. Anonymous poster hash: fc92f...b9f
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #54 Skrevet 3. oktober 2013 Men dere som har det sånn, hva med å begynne å prioritere vekk noe annet? Det skal da ikke se sånn ut hjemme!Jeg hører stadig om folk som såvidt rekker å komme inn døra etter å ha hentet i bhg eller skole, for så å kaste på seg treningstøy og rushe ut døra på ny. Når de kommer hjem tre timer etterpå blir det en rask pølsemiddag med cola, før de ser litt på nyhetene og går og legger seg. Og sånn går dagene.Alle skal trene, drive med selvrealisering og oppussing. Helst på en gang. Hvorfor det? Det må da være bedre å komme hjem, spise en god middag med familien, og få en god natts søvn? I don't get it.Anonymous poster hash: fde5f...36f Nei, så når barnet ditt har veldig lyst til å begynne på fotballtrening, så sier du nei da? Fordi da blir det for travelt til at du rekker å rydde opp etter middag før dere må på trening? Tror ikke det, nei! Og hvis du har to eller tre barn, skal du da si ja til fotball for den eldste, men nei til de to andre når de etterhvert OGSÅ vil begynne (fordi de ser at storebror har masse gøy med fotballen)? Fordi da rekker dere ikke å rydde etter middag FLERE dager i uka, og i tillegg blir det så mye treningstøy og sko som lager rot på vaskerommet? Tror ikke det, nei! Hvis du ikke er en sånn mamma som prioriterer deg selv foran barna dine, da? Og hvem tror du forresten TRENER barna dine? Tror du fotballtreneren har det travelt hjemme, eller hva? Og hvem tror du frivillig stiller opp på dugnader og sørger for ta ungene har fine baner å spille på? Hvem tror du stiller som sjåfører så laget kan dra på kamp sammen i helga, med felles middag på restaurant på vei hjem og mye moro? Det handler IKKE om selvrealisering i det hele tatt for de fleste foreldre. Det handler om å være litt mindre egoistisk og LAT enn du virker som! Anonymous poster hash: 0cf26...cd8 Ja, for du virket veldig hyggelig....Anonymous poster hash: fde5f...36f Jeg er ikke ute etter å virke hyggelig heller. Dette er et anonymforum, og jeg unner meg å være ærlig uten filter. Jeg er lei av og veldig provosert av foreldre som deg. Dere havner tydeligvis i kategori 2: Dere har god tid! Fordi dere prioriterer bort oppgaver andre gidder å ta. Da bør du heller ikke kritisere de andre for at DE igjen velger å prioritere bort et strøkent liv til fordel for et mer aktivt liv. For vår del er vi faktisk lykkelige med å ha litt travle hverdager, og et til tider rotete -men hyggelig- hjem. Og jeg gidder heller ikke skjule for naboer, venner og familie at vi har det slik. Jeg synes uanmeldte besøk er kjempehyggelige, uansett hvordan det ser ut hos oss. Forresten svarte du ikke på spørsmålene mine: HAR du barn i skolealder som deltar på fritidsaktiviteter, egentlig? Det er en myte at småbarnstida er travel, det er i grunnskole og ungdomsskolealder at det virkelig tar av. Med mindre man nekter barna sine å delta på normale aktiviteter sammen med andre barn, da? Og jeg snakker ikke om de som har barn med full timeplan og som deltar på 3-5 ulike aktiviteter. Selv bare to barn med èn aktivitet hver betyr ofte minst 2 opptatte ettermiddager pr uke og ca to helgedager pr måned. I tillegg kommer lekser hver eneste ukedag. Anonymous poster hash: 0cf26...cd8 Dette utviklet seg til å bli en artig tråd. Hvorfor skal jeg stå skolerett for deg? Hvorfor skal du fortelle meg hvordan jeg er som forelder? Jeg må da også få lov til å ha meninger? Og må man ha barn i skolepliktig alder for å ytre meningene sine? Det eneste jeg ville si var at JEG skjønner ikke hvordan folk vil leve i slikt rot. JEG kunne aldri hatt det slik. Og hvis du blir provosert av det, so be it. Jeg velger annerledes enn deg, og så kritiserer du meg for at jeg vil ha det ryddig? Blir vel litt rart, eller? All ære til de som stiller på dugnad, som kjører på fotballkamper, og som klipper gresset på golfbanen. Og hvis du fremdeles lurer: vi har to barn, en hund, begge jobber 100%, og vi bygger hus. Vi har båt og hytte, men likevel rekker jeg å brette klærne til barna mine. Men jeg gidder ikke å stryke assa, der går grensa. :-P Anonymous poster hash: fde5f...36f
Bananen Skrevet 3. oktober 2013 #55 Skrevet 3. oktober 2013 Akkurat nå ser det sånn ut hos oss, kanskje verre enn noen av bildene også. Og jeg skjenmes, selv om vi pusser opp, flyttet alt fra begge soverom og gang inn i stua. Men jeg haater å ha det sånn, og hadde aldri klart å ha det sånn i en vanlig hverdag. Forstår ikke hvordan folk klarer å slappe av i sånt rot. Men det er meg, og det betyr ikke at jeg ser ned på folk som har der slik fast. Men helt ærlig syns jeg synd på barna. Ja tom mine egne barn om dagen som må bo slik. Syns alle barn fortjener ett noenlunde ryddig og rent hjem. Mange sier de har det rotete, men rent. Hvordan går det an? Eller er det bare fordi man ikke ser møkka som havner under og langs haugene? Og jeg snakker ikke om en klessvask som blir liggende noen dager, eller oppvasken etter middag som ikke alltid blir tatt sporenstreks. For det er menneskelig. Men bomba hus som det både er bilder av og folk som forklarer om, det er ikke sunne miljøer for verken voksne eller spesielt barn. Prøv å ha det ryddig, og merk forskjellen på stemningen og på barna. Jeg merker godt det her hjemme nå om dagen, og klarer nesten ikke å vente med å få det unna. Helt enig at det handler om prioriteringer, noe mange her også innrømmer. Ønsker dere virkelig at barna skal vokse opp i slike hjem?
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #56 Skrevet 3. oktober 2013 Her er det stort sett ganske ryddig. Står ofte oppvask i vasken da den jævla maskina må kjøres flere ganger om dagen. Og vaskerommet i kjelleren ser helt bomba ut til enhver tid, men det er det jo ingen som ser. Ellers er det jo en del leker overalt når ungene er hjemme, men alt ryddes så fort de er i seng. Ellers er det ryddig. Om enn med noen hybelkaniner i krokene! Her må jeg rydde hele tiden ellers hadde det sklidd ut fortere enn svint og da hadde jeg aldri kommet meg ovenpå igjen. Skulle vært flinkere til å vaske men... Anonymous poster hash: 7977c...8ee
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. oktober 2013 #57 Skrevet 3. oktober 2013 Dere som gnåler om prioritering- tror dere virkelig at vi som har det noenlunde ryddig ikke leker med barna våre, prioriterer ungene eller nekter dem fritidsaktiviteter? Virkelig? Ærlig talt, skjerp dere.
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #58 Skrevet 3. oktober 2013 Dere som gnåler om prioritering- tror dere virkelig at vi som har det noenlunde ryddig ikke leker med barna våre, prioriterer ungene eller nekter dem fritidsaktiviteter? Virkelig? Ærlig talt, skjerp dere. Ja, jeg kjenner foreldre som nekter barna sine fritidsaktiviteter "fordi de ikke har tid". Selv om en av foreldrene bare jobber deltid, og en den andre har en jobb som ALDRI krever overtid eller ekstra innsats. Hvor jeg aldri ser at barna leker hjemme, verken inne eller ute. Ikke ser jeg noen av foreldrene som leker med barna sine heller. Og de er ikke engasjerte i NOE som helst. Bortsett fra å rydde, vaske og style hjemme da. Alltid strøkent hjemme. Det kan godt være en av dere som skryter av hvor ryddig dere har det, for alt jeg vet. Men jeg ville aldri ha byttet liv med disse menneskene. Anonymous poster hash: 0cf26...cd8
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. oktober 2013 #59 Skrevet 3. oktober 2013 Dere som gnåler om prioritering- tror dere virkelig at vi som har det noenlunde ryddig ikke leker med barna våre, prioriterer ungene eller nekter dem fritidsaktiviteter? Virkelig? Ærlig talt, skjerp dere. Ja, jeg kjenner foreldre som nekter barna sine fritidsaktiviteter "fordi de ikke har tid". Selv om en av foreldrene bare jobber deltid, og en den andre har en jobb som ALDRI krever overtid eller ekstra innsats. Hvor jeg aldri ser at barna leker hjemme, verken inne eller ute. Ikke ser jeg noen av foreldrene som leker med barna sine heller. Og de er ikke engasjerte i NOE som helst. Bortsett fra å rydde, vaske og style hjemme da. Alltid strøkent hjemme. Det kan godt være en av dere som skryter av hvor ryddig dere har det, for alt jeg vet. Men jeg ville aldri ha byttet liv med disse menneskene. Anonymous poster hash: 0cf26...cd8 Og dette tror du gjelder alle? I tilfelle kan jeg informere deg om at det ikke er tilfelle- så rull inn. Her både leker vi med ungene, koser oss meg dem, tar dem med ut på tur, på lekeplass, i Lekeland, i svømmehallen- og ungene går på både barneidrett og svømming. Jeg greier da virkelig å ha det passelig rent og ryddig her hjemme til tross for det. Ingen problem når man rydder etter seg selv og etterhvert som man roter. Hvor mange ekstra sekunder og kalorier koster det å ta med en kopp fra stua inn til kjøkkenet når man likevel skal forbi der på veien inn til toalettet, feks? Milde himmel så svart/hvitt det skal være her inne.. Evner man ikke å se at folk kan ha det bra og være gode foreldre selv om de ikke er akkurat som en selv?
Superdolly Skrevet 3. oktober 2013 #60 Skrevet 3. oktober 2013 Fysj a meg! Aldri, aldri har jeg hatt det slik og aldri vil. Og hva har tørking av klær i stua å gjøre? Det har sett mange ganger, og aldri skjønt. Æsj! Anonymous poster hash: 86be6...033 Hvor synes du det tørkestativet skal stå da? Ikke alle har tørketrommel. Kjøkkenet og soverommene er små. Huset ble bygget på -70-tallet oghfar en kjempestor stue, men badet er bittelite. Ikke har jeg noe ekstra rom til vaskerom heller. Om sommeren tørker jeg klær ute, om vinteren må de tørkes inne. Stua er eneste løsning. Så da spør jeg: Hvor synes du jeg skal tørke klær?
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #61 Skrevet 3. oktober 2013 Etter at jeg begynte å gå på besøk uten å gi beskjed først har jeg kommet til at det er veldig mange som har det slik ofte, ja. Anonymous poster hash: 17d35...dc5 Ha ha, jeg hater uanmeldt besøk! Selv om jeg ikke har det så ille som mange av de bildene så ser jeg selv ut som et takras ca 5 min etter jeg kommer hjem på ettermiddagen Gi meg gjerne bare 20 min å gjøre meg klar på så er jeg alltid klar for besøk altså, men som sagt... Jeg hopper i joggebuksa så fort jeg kan og etter å ha laget middag, ryddet etter barn og diverse annet er gjerne sminke på halv tolv og håret til alle kanter. Anonymous poster hash: d9b86...fa5 Tenk så deilig det hadde vært for deg om du hadde vennet deg til å la vennene dine se deg slik du er hjemme og ikke bare glansbildet du har lyst til å vise frem. Vennene dine kommer ikke til å like deg mindre selv om de ser deg i joggebukse og med middagsoppvasken på benken. Anonymous poster hash: 17d35...dc5 Misforstå meg rett, de ser meg rett som det er i joggebuksa altså Poenget er at for min del så føler jeg meg mye blidere og freshere når jeg steller meg litt (er snakk om å sette håret i strikk og vaske over ansiktet med vann, ikke total makeover) Jeg er kronisk syk, noe som gjør at dagene ikke alltid er like greie og det er vanskelig å planlegge noe som helst. Da liker jeg å ha litt kontroll på dagene mine slik at jeg kan fordele ut energi der det er behov, eventuelt "manne" meg opp med litt kaldt vann i ansiktet Anonymous poster hash: d9b86...fa5 Hvis poengethadde vært å føle deg blidere og freshere for din egen skyld hadde du vel ikke valgt å gå rundt som et takras hjemme heller? Anonymous poster hash: 17d35...dc5
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #62 Skrevet 3. oktober 2013 Dere som gnåler om prioritering- tror dere virkelig at vi som har det noenlunde ryddig ikke leker med barna våre, prioriterer ungene eller nekter dem fritidsaktiviteter? Virkelig? Ærlig talt, skjerp dere. Ja, jeg kjenner foreldre som nekter barna sine fritidsaktiviteter "fordi de ikke har tid". Selv om en av foreldrene bare jobber deltid, og en den andre har en jobb som ALDRI krever overtid eller ekstra innsats. Hvor jeg aldri ser at barna leker hjemme, verken inne eller ute. Ikke ser jeg noen av foreldrene som leker med barna sine heller. Og de er ikke engasjerte i NOE som helst. Bortsett fra å rydde, vaske og style hjemme da. Alltid strøkent hjemme. Det kan godt være en av dere som skryter av hvor ryddig dere har det, for alt jeg vet. Men jeg ville aldri ha byttet liv med disse menneskene. Anonymous poster hash: 0cf26...cd8 Og dette tror du gjelder alle? I tilfelle kan jeg informere deg om at det ikke er tilfelle- så rull inn. Her både leker vi med ungene, koser oss meg dem, tar dem med ut på tur, på lekeplass, i Lekeland, i svømmehallen- og ungene går på både barneidrett og svømming. Jeg greier da virkelig å ha det passelig rent og ryddig her hjemme til tross for det. Ingen problem når man rydder etter seg selv og etterhvert som man roter. Hvor mange ekstra sekunder og kalorier koster det å ta med en kopp fra stua inn til kjøkkenet når man likevel skal forbi der på veien inn til toalettet, feks? Milde himmel så svart/hvitt det skal være her inne.. Evner man ikke å se at folk kan ha det bra og være gode foreldre selv om de ikke er akkurat som en selv? Du er like svart-hvitt selv. Tror du ikke folk kan ha det bra selv om de er ærlige på at de ikke alltid har det ryddige hjemme? Og eksemplene dine... Tror du diskusjonen handler om den ene koppen på stuebordet? Eller at det ALLTID er rotete hjemme hos disse folkene? Det handler om at man før eller senere når et punkt i livet da tida ikke alltid strekker til, og man må senke kravene litt i perioder. Skal vi rekke fotballtrening kl 17, henting av barn og spising av middag etter jobb (ferdig tidligst kl 15:30, og KUN i kjøring brukes det totalt 45 minutter fra jobb-barnehage-hjem-treningsarena), så rekker vi ikke alltid å strigle kjøkkenet "etterhvert som vi roter det til" mens vi lager mat/gjør lekser og spiser. Mannen kommer ikke hjem før kl 17, men da må han kjøre eldste barnet på SIN trening. Så på slike dager har jeg null problemer med å ta et skikkelig rotebilde av kjøkkenbenken min om kvelden. Vi er både lykkelige som familie og gode foreldre likevel. Og det er helt normalt å ha det slik! Anonymous poster hash: 0cf26...cd8
Anonym bruker Skrevet 3. oktober 2013 #63 Skrevet 3. oktober 2013 De fleste holder nok huset omtrent så ryddig som de selv synes er greit nok. Det tåplige er at så mange er redde for at andre skal se hvordan det faktisk ser ut på en vanlig travel hverdag. Når ingen våger å vise frem hva som faktisk er normalen tror folk at det bare er dem som ikke har det strøkent hele tiden. For en del kan det bli et sterkt press og faktisk gå på selvfølelsen løs. Jeg har ingenting imot at noen har det tellekanter på trusene som skal til vask, men jeg gidder ikke skjule at her står ofte talerknene på bordet fra det ene måltidet til det andre og rent tøy ligger i en haug på stuebordet i påvente av an noen skal sortere og brette det. Anonymous poster hash: 17d35...dc5
LillaGorilla♥♥ Skrevet 3. oktober 2013 #64 Skrevet 3. oktober 2013 Dere som gnåler om prioritering- tror dere virkelig at vi som har det noenlunde ryddig ikke leker med barna våre, prioriterer ungene eller nekter dem fritidsaktiviteter? Virkelig? Ærlig talt, skjerp dere. Ja, jeg kjenner foreldre som nekter barna sine fritidsaktiviteter "fordi de ikke har tid". Selv om en av foreldrene bare jobber deltid, og en den andre har en jobb som ALDRI krever overtid eller ekstra innsats. Hvor jeg aldri ser at barna leker hjemme, verken inne eller ute. Ikke ser jeg noen av foreldrene som leker med barna sine heller. Og de er ikke engasjerte i NOE som helst. Bortsett fra å rydde, vaske og style hjemme da. Alltid strøkent hjemme. Det kan godt være en av dere som skryter av hvor ryddig dere har det, for alt jeg vet. Men jeg ville aldri ha byttet liv med disse menneskene. Anonymous poster hash: 0cf26...cd8 Og dette tror du gjelder alle? I tilfelle kan jeg informere deg om at det ikke er tilfelle- så rull inn. Her både leker vi med ungene, koser oss meg dem, tar dem med ut på tur, på lekeplass, i Lekeland, i svømmehallen- og ungene går på både barneidrett og svømming. Jeg greier da virkelig å ha det passelig rent og ryddig her hjemme til tross for det. Ingen problem når man rydder etter seg selv og etterhvert som man roter. Hvor mange ekstra sekunder og kalorier koster det å ta med en kopp fra stua inn til kjøkkenet når man likevel skal forbi der på veien inn til toalettet, feks? Milde himmel så svart/hvitt det skal være her inne.. Evner man ikke å se at folk kan ha det bra og være gode foreldre selv om de ikke er akkurat som en selv? Du er like svart-hvitt selv. Tror du ikke folk kan ha det bra selv om de er ærlige på at de ikke alltid har det ryddige hjemme? Og eksemplene dine... Tror du diskusjonen handler om den ene koppen på stuebordet? Eller at det ALLTID er rotete hjemme hos disse folkene? Det handler om at man før eller senere når et punkt i livet da tida ikke alltid strekker til, og man må senke kravene litt i perioder. Skal vi rekke fotballtrening kl 17, henting av barn og spising av middag etter jobb (ferdig tidligst kl 15:30, og KUN i kjøring brukes det totalt 45 minutter fra jobb-barnehage-hjem-treningsarena), så rekker vi ikke alltid å strigle kjøkkenet "etterhvert som vi roter det til" mens vi lager mat/gjør lekser og spiser. Mannen kommer ikke hjem før kl 17, men da må han kjøre eldste barnet på SIN trening. Så på slike dager har jeg null problemer med å ta et skikkelig rotebilde av kjøkkenbenken min om kvelden. Vi er både lykkelige som familie og gode foreldre likevel. Og det er helt normalt å ha det slik! Anonymous poster hash: 0cf26...cd8 Jeg har ikke sagt et eneste ord om hvordan andre har det hjemme, annet enn at folk får gjøre det som passer dem best. Jeg har heller aldri sagt at folk ikke kan ha det bra om de ikke har det ryddig hjemme. Jeg skriver om hvordan jeg har det. Leser du innlegget mitt skriver jeg at jeg regner med folk har det slik de selv ønsker og er fornøyd med, og at man kan være like gode mennesker og foreldre uansett. Det er derimot flere "rotete" her som insinuerer at folk som har det ryddig ikke gidder leke med ungene sine og prioriterer barna bort til fordel for husarbeid. Og det behøver da slett ikke være tilfelle. Denslags nedlatenhet vil iallefall jeg ha meg frabedt.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 3. oktober 2013 #65 Skrevet 3. oktober 2013 Tja.. Oppvaskbenken her har sett slik ut i 3 dager, siden jeg ikke har vært i form, nesten ikke orket mer enn å stå opp og legge meg (ergo sett mye tv og lest bøker for ungene når de var hjemme) Men i går tok jeg oppvask så det holdt etter... Jeg var en rotekopp som liten/yngre, jeg banet meg bare en "sti" fra døra til senga på rommet mitt. Så slo det seg stikk motsatt, jeg fikk det aldri ryddig og rent nok (tvangstanker).. Nå føler jeg meg balansert, jeg har det ikke strykende fint over alt hele tiden, men jeg har ikke fullt kaos heller, det tar meg ca 30-60 minutter pr kveld å få orden på alt (rydding og vasking) Og joda, jeg har 2 søplesekker i kjelleren her med klær som må vaskes, får ikke gått løs på de før vi flytter, siden vi bor hos svogeren for en stund :-p
soleia Skrevet 3. oktober 2013 #66 Skrevet 3. oktober 2013 Det ser av og til slik ut her, men berre til eg får vaska opp eller teke unna all klesvasken Likevel har me det bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå