Gå til innhold

Har folk det virkelig sånn hjemme??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fire barn, og av en eller annen merkelig grunn, er de flinkere til å rote enn å rydde...

Men jeg skal ikke påstå at det ser slik ut hjemme, som det det gjorde på de bildene. Men de kan jo ha tatt bildene med vilje på et tidspunkt som er ekstra rotete, når alle klærne ligger utover og venter på å bli brettet f.eks.

Nå har jeg sofaen full av klær som skal brettes, men jeg prioriterte å bake brød mens babyen sover, fremfor å brette de med en gang. Og med seks i husholdningen, hvor fire trener regelmessig (ja, grøss og gru, vi prioriterer å holde kroppen i form også :P) så blir det mange klesvask, og da mye klær som må brettes til enhver tid. Men det betyr selvsagt ikke at det ligger klær i sofaen hele tiden ;)

Anonymous poster hash: 1de42...25d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter at jeg begynte å gå på besøk uten å gi beskjed først har jeg kommet til at det er veldig mange som har det slik ofte, ja.

Anonymous poster hash: 17d35...dc5

Ha ha, jeg hater uanmeldt besøk! Selv om jeg ikke har det så ille som mange av de bildene så ser jeg selv ut som et takras ca 5 min etter jeg kommer hjem på ettermiddagen :P

Gi meg gjerne bare 20 min å gjøre meg klar på så er jeg alltid klar for besøk altså, men som sagt... Jeg hopper i joggebuksa så fort jeg kan og etter å ha laget middag, ryddet etter barn og diverse annet er gjerne sminke på halv tolv og håret til alle kanter.

Anonymous poster hash: d9b86...fa5

Tenk så deilig det hadde vært for deg om du hadde vennet deg til å la vennene dine se deg slik du er hjemme og ikke bare glansbildet du har lyst til å vise frem. Vennene dine kommer ikke til å like deg mindre selv om de ser deg i joggebukse og med middagsoppvasken på benken. 

Skrevet

Men dere som har det sånn, hva med å begynne å prioritere vekk noe annet? Det skal da ikke se sånn ut hjemme!

Jeg hører stadig om folk som såvidt rekker å komme inn døra etter å ha hentet i bhg eller skole, for så å kaste på seg treningstøy og rushe ut døra på ny. Når de kommer hjem tre timer etterpå blir det en rask pølsemiddag med cola, før de ser litt på nyhetene og går og legger seg. Og sånn går dagene.

Alle skal trene, drive med selvrealisering og oppussing. Helst på en gang. Hvorfor det? Det må da være bedre å komme hjem, spise en god middag med familien, og få en god natts søvn? I don't get it.Anonymous poster hash: fde5f...36f

Her i gården er det ikke mye selvrealisering, men mere få familien A/S til å ikke gå konkurs (les: samlivsbrudd eller rent økonomisk). Vi velger å sette pris på øyeblikkene vi har ilag (relasjonene) og ikke på ting og rot. Så da prioriterer vi anderledes enn deg rett og slett. Not much to get..

Når det er sagt ser det ikke slik ut bestandig, men i blant.

Full forståelse for det!

Nå var ikke denne kommentaren ment til de som sliter økonomisk, men til de som, etter min mening, prioriterer helt tullete.

Ok, et eksempel. Jeg har en søster med 3 barn. De er alle i tenårene, og alle driver med sport. Barna gidder ikke å ta bussen, så mor og far er nødt til å kjøre de hit og dit. Alle tre har aktiviteter hver eneste dag! To av dem vil ikke trene i lokalmiljøet, men insisterer på å bli kjørt en time hver vei. Far sykler. Han er en av de du nesten kjører ned langs veien fordi han skal ligge to i bredden med kompisen sin.

Og ingen rydder eller vasker hjemme. De har en hund som ikke får tur, og et akvarium hvor det flyter døde fisker. Og det er her det kommer inn, I don't get it!

Anonymous poster hash: fde5f...36f

Skrevet

Men dere som har det sånn, hva med å begynne å prioritere vekk noe annet? Det skal da ikke se sånn ut hjemme!

Jeg hører stadig om folk som såvidt rekker å komme inn døra etter å ha hentet i bhg eller skole, for så å kaste på seg treningstøy og rushe ut døra på ny. Når de kommer hjem tre timer etterpå blir det en rask pølsemiddag med cola, før de ser litt på nyhetene og går og legger seg. Og sånn går dagene.

Alle skal trene, drive med selvrealisering og oppussing. Helst på en gang. Hvorfor det? Det må da være bedre å komme hjem, spise en god middag med familien, og få en god natts søvn? I don't get it.

Nei, så når barnet ditt har veldig lyst til å begynne på fotballtrening, så sier du nei da? Fordi da blir det for travelt til at du rekker å rydde opp etter middag før dere må på trening? Tror ikke det, nei!

Og hvis du har to eller tre barn, skal du da si ja til fotball for den eldste, men nei til de to andre når de etterhvert OGSÅ vil begynne (fordi de ser at storebror har masse gøy med fotballen)? Fordi da rekker dere ikke å rydde etter middag FLERE dager i uka, og i tillegg blir det så mye treningstøy og sko som lager rot på vaskerommet? Tror ikke det, nei! Hvis du ikke er en sånn mamma som prioriterer deg selv foran barna dine, da?

Og hvem tror du forresten TRENER barna dine? Tror du fotballtreneren har det travelt hjemme, eller hva? Og hvem tror du frivillig stiller opp på dugnader og sørger for ta ungene har fine baner å spille på? Hvem tror du stiller som sjåfører så laget kan dra på kamp sammen i helga, med felles middag på restaurant på vei hjem og mye moro?

Det handler IKKE om selvrealisering i det hele tatt for de fleste foreldre. Det handler om å være litt mindre egoistisk og LAT enn du virker som!

Anonymous poster hash: 0cf26...cd8

Skrevet

Et herlig eksempel på hvordan journalister sjelden treffer der de planlegger å treffe. Her prøver de å formidle at folk er annerledes enn glansbildet og får til og med folk til å sende inn bilder av hvordan de har det på det verste. Kan ikke skjønne annet enn at moralen er - det går bra selv om det er rotete, ingen trenger å være perfekte.

Så sitter dere her og moraliserer og mener dere berettiget til å kritisere andres prioriteringer. La folk rote som de vil, være ryddige som de vil og kjøre ungene sine til de treningene de vil kjøre dem.

Jeg kjenner meg igjen på noen av bildene. F eks dro jeg for over en uke ut alt av vinterklær til ungene for å sortere det i passe, kan brukes i år, må kastes, kan gis bort. Den store haugen ligger der ennå...

Skrevet

Sånn gjevnt over ser det noenlunde greit ut her. Altså at det tar ca 20 min å gå over rotet. Sånn liker jeg faktisk å ha det. Jeg får litt panikkfølelse når det er helt strigla her. Liker at det ligger litt leker rundt omkring. 

Men innimellom ser det ut som et bombenedslag her også. Gjerne sommerstid når vi bare er hjemom for en liten matbit og i sykdomsperioder. Kunne aldri levd sånn hver dag :P

Forresten så er det så mye lettere å holde det rydddig/ det ser mye ryddigere ut nå når vi har stort hus.

En kleshaug i en stol og en kasse leker tømt ut over stuegulvet ser så mye verre ut i en stue på 15-20 kvm enn en stue på 60 kvm!

Skrevet

Men dere som har det sånn, hva med å begynne å prioritere vekk noe annet? Det skal da ikke se sånn ut hjemme!Jeg hører stadig om folk som såvidt rekker å komme inn døra etter å ha hentet i bhg eller skole, for så å kaste på seg treningstøy og rushe ut døra på ny. Når de kommer hjem tre timer etterpå blir det en rask pølsemiddag med cola, før de ser litt på nyhetene og går og legger seg. Og sånn går dagene.Alle skal trene, drive med selvrealisering og oppussing. Helst på en gang. Hvorfor det? Det må da være bedre å komme hjem, spise en god middag med familien, og få en god natts søvn? I don't get it.Anonymous poster hash: fde5f...36f

Nei, så når barnet ditt har veldig lyst til å begynne på fotballtrening, så sier du nei da? Fordi da blir det for travelt til at du rekker å rydde opp etter middag før dere må på trening? Tror ikke det, nei! Og hvis du har to eller tre barn, skal du da si ja til fotball for den eldste, men nei til de to andre når de etterhvert OGSÅ vil begynne (fordi de ser at storebror har masse gøy med fotballen)? Fordi da rekker dere ikke å rydde etter middag FLERE dager i uka, og i tillegg blir det så mye treningstøy og sko som lager rot på vaskerommet? Tror ikke det, nei! Hvis du ikke er en sånn mamma som prioriterer deg selv foran barna dine, da? Og hvem tror du forresten TRENER barna dine? Tror du fotballtreneren har det travelt hjemme, eller hva? Og hvem tror du frivillig stiller opp på dugnader og sørger for ta ungene har fine baner å spille på? Hvem tror du stiller som sjåfører så laget kan dra på kamp sammen i helga, med felles middag på restaurant på vei hjem og mye moro? Det handler IKKE om selvrealisering i det hele tatt for de fleste foreldre. Det handler om å være litt mindre egoistisk og LAT enn du virker som! Anonymous poster hash: 0cf26...cd8

Ja, for du virket veldig hyggelig....

Skrevet

Kommer fra et "støvfritt" hus, mamma hadde støv og rot på hjernen, hun angrer på det i senere tid og skulle ønske hun hadde prioritert annerledes i småbarnstiden.

Det tror jeg har gjort for meg det at jeg synes det ser "bombet" ut fortere enn andre kanskje, men er veldig bevisst på at det ikke skal være prikkfritt til enhver tid.

Vi bruker mye mer tid på barna og familien enn på husarbeid, likevel ser det aldri så ille ut i vårt hjem som det gjorde på de bildene der.

Kritiserer ikke andre for hvordan de vil styre sitt hjem AS, men konstanterte at vi ikke hadde det så ille likevel. :) Og senker skulderene... 

Skrevet

Fysj a meg! Aldri, aldri har jeg hatt det slik og aldri vil. Og hva har tørking av klær i stua å gjøre? Det har sett mange ganger, og aldri skjønt. Æsj!

Anonymous poster hash: 86be6...033

Skrevet

Syns de fleste bildene der ikke var så ille?!?

Anonymous poster hash: 92339...756
Skrevet

Nei, sånn har vi det aldri, og kommer heller aldri til å få det. Av den enkle grunn at mannen er ekstremt systematisk og ryddig av seg, og har ordnet med oppbevaring til alt- satt i system. ;)

Det kan fint stå en tom kaffekopp på et bord, noen klær klare til å brettes her, eller et håndkle på badegulvet en kort stund, men det varer ikke lenge. Og det blir ikke bomba. 

Eneste er leker da, på dagtid er det leker (leker er ikke rot! ;)) utover hele stuegulvet- som ryddes i lekekassene sine på kvelden. 

Selv har jeg ikke problemer med litt rot, men blir stressa om man ikke kan komme seg frem eller det er matrester og slikt rundt omkring. Skitt er verre enn rot, og jeg får spader om kjøkkenet eller badet er skittent.

Hvordan andre har det, bryr jeg meg absolutt ikke om, jeg regner med de er fornøyd med det, så da er det ikke mitt problem. 

Forøvrig synes jeg det er litt spesielt å beskylde andre for ikke å være lykkelige eller prioritere barna sine bare fordi de har det mer eller mindre ryddig enn seg selv- hva vet man om det? Det er det da virkelig ingen automatikk i!

Skrevet

Hmmm, vel, kjøkkenrotet så litt kjent ut. De gangene oppvaskmaskinen er full og ingen gidder å tømme den kan det fort bli sånn, men det er heldigvis sjelden da ;) Vi har også ganske masse klesrot, men det er rene klær som blir liggende på gjestesenga. Vi er to voksne, en smårolling og en baby, så dagene er hektiske, allikevel har vi det generelt mye renere og ryddigere enn før vi fikk barn faktisk ;)

Anonymous poster hash: 2fb08...07f
Skrevet

Nå var det vel bare prioriteringer generelt jeg stusset litt på. Det at folk orker å leve sånn, og dra lykkelige på trening, istedet for å rydde. Men hver sin lyst, folk får gjøre det de vil. Jeg velger å rydde først, og får jeg tid, tar jeg meg en joggetur.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Hva med å få med seg mening bak artikkelen?  Men uansett, ja - om du kommer på uanmeldt besøk til meg på den rette (eller gale) tiden, kan det godt se sånn ut et eller flere steder.

Skrevet

Men dere som har det sånn, hva med å begynne å prioritere vekk noe annet? Det skal da ikke se sånn ut hjemme!Jeg hører stadig om folk som såvidt rekker å komme inn døra etter å ha hentet i bhg eller skole, for så å kaste på seg treningstøy og rushe ut døra på ny. Når de kommer hjem tre timer etterpå blir det en rask pølsemiddag med cola, før de ser litt på nyhetene og går og legger seg. Og sånn går dagene.Alle skal trene, drive med selvrealisering og oppussing. Helst på en gang. Hvorfor det? Det må da være bedre å komme hjem, spise en god middag med familien, og få en god natts søvn? I don't get it.Anonymous poster hash: fde5f...36f

Nei, så når barnet ditt har veldig lyst til å begynne på fotballtrening, så sier du nei da? Fordi da blir det for travelt til at du rekker å rydde opp etter middag før dere må på trening? Tror ikke det, nei! Og hvis du har to eller tre barn, skal du da si ja til fotball for den eldste, men nei til de to andre når de etterhvert OGSÅ vil begynne (fordi de ser at storebror har masse gøy med fotballen)? Fordi da rekker dere ikke å rydde etter middag FLERE dager i uka, og i tillegg blir det så mye treningstøy og sko som lager rot på vaskerommet? Tror ikke det, nei! Hvis du ikke er en sånn mamma som prioriterer deg selv foran barna dine, da? Og hvem tror du forresten TRENER barna dine? Tror du fotballtreneren har det travelt hjemme, eller hva? Og hvem tror du frivillig stiller opp på dugnader og sørger for ta ungene har fine baner å spille på? Hvem tror du stiller som sjåfører så laget kan dra på kamp sammen i helga, med felles middag på restaurant på vei hjem og mye moro? Det handler IKKE om selvrealisering i det hele tatt for de fleste foreldre. Det handler om å være litt mindre egoistisk og LAT enn du virker som! Anonymous poster hash: 0cf26...cd8

Ja, for du virket veldig hyggelig....

Jeg er ikke ute etter å virke hyggelig heller. Dette er et anonymforum, og jeg unner meg å være ærlig uten filter.

Jeg er lei av og veldig provosert av foreldre som deg. Dere havner tydeligvis i kategori 2: Dere har god tid! Fordi dere prioriterer bort oppgaver andre gidder å ta. Da bør du heller ikke kritisere de andre for at DE igjen velger å prioritere bort et strøkent liv til fordel for et mer aktivt liv. For vår del er vi faktisk lykkelige med å ha litt travle hverdager, og et til tider rotete -men hyggelig- hjem. Og jeg gidder heller ikke skjule for naboer, venner og familie at vi har det slik. Jeg synes uanmeldte besøk er kjempehyggelige, uansett hvordan det ser ut hos oss.

Forresten svarte du ikke på spørsmålene mine: HAR du barn i skolealder som deltar på fritidsaktiviteter, egentlig? Det er en myte at småbarnstida er travel, det er i grunnskole og ungdomsskolealder at det virkelig tar av. Med mindre man nekter barna sine å delta på normale aktiviteter sammen med andre barn, da? Og jeg snakker ikke om de som har barn med full timeplan og som deltar på 3-5 ulike aktiviteter. Selv bare to barn med èn aktivitet hver betyr ofte minst 2 opptatte ettermiddager pr uke og ca to helgedager pr måned. I tillegg kommer lekser hver eneste ukedag.

Anonymous poster hash: 0cf26...cd8

Skrevet

Dette er jo bare journalistikk da...

Det skal være ekstremt den ene eller andre veien. Enten skal det være glansfasade eller så skal det være bomba...

For de aller, aller fleste av oss ligger vel sannheten et sted midt i mellom. Men det er jo ikke så interessant å lese om da...

Anonymous poster hash: 77809...bc3
Skrevet

Hmm, vi har det kanskje ikke SÅ ille, men kvalifiserer absolutt. Klær er vel egentlig det som lager mest rot, på vei inn i skap, skitne sokker som noen har hivd av seg på vei inn i dusjen (mannen sitt. Jeg har begynt å legge dem midt på skrivebordet hans, så får han rydde det selv), en genser her og en pysj der...

Klær som ikke er helt skitne, men ikke helt rene har ikke noe skikkelig sted å bo, så de er litt rundt omkring...

Jeg er hjemme med baby, så holder det ganske rent, men ryddig??

Hvis vi får gjester og ikke rekker å rydde alt, måker vi det verste inn på soverommet og stenger døra.

Og du som ikke skjønner det der med tørkestativ i stua, kan vel aldri ha bodd i en treroms. Heldigvis kjøpte vi oss tørketrommel, så vi tromler mest mulig.

Jeg skulle selvsagt ønske at jeg hadde et plettfritt hjem, men da måtte jeg prioritert annerledes. Ryddet og vasket på kvelden i steden for å sitte i sofaen og kose meg med en tv-serie sammen med mannen min. Eller i steden for å sove litt eller leke med babyen på dagtid. Eller i steden for å sitte på nettet og på DiB. Og ikke minst - vært litt bedre organisert...

Skrevet

Innimellom ser det slik ut her, men ikkje over tid. Det er ikkje ryddig over tid heller forresten. .

Skrevet

Etter at jeg begynte å gå på besøk uten å gi beskjed først har jeg kommet til at det er veldig mange som har det slik ofte, ja.

Ha ha, jeg hater uanmeldt besøk! Selv om jeg ikke har det så ille som mange av de bildene så ser jeg selv ut som et takras ca 5 min etter jeg kommer hjem på ettermiddagen :P

Gi meg gjerne bare 20 min å gjøre meg klar på så er jeg alltid klar for besøk altså, men som sagt... Jeg hopper i joggebuksa så fort jeg kan og etter å ha laget middag, ryddet etter barn og diverse annet er gjerne sminke på halv tolv og håret til alle kanter.

Tenk så deilig det hadde vært for deg om du hadde vennet deg til å la vennene dine se deg slik du er hjemme og ikke bare glansbildet du har lyst til å vise frem. Vennene dine kommer ikke til å like deg mindre selv om de ser deg i joggebukse og med middagsoppvasken på benken. 

Misforstå meg rett, de ser meg rett som det er i joggebuksa altså ;)

Poenget er at for min del så føler jeg meg mye blidere og freshere når jeg steller meg litt (er snakk om å sette håret i strikk og vaske over ansiktet med vann, ikke total makeover)

Jeg er kronisk syk, noe som gjør at dagene ikke alltid er like greie og det er vanskelig å planlegge noe som helst. Da liker jeg å ha litt kontroll på dagene mine slik at jeg kan fordele ut energi der det er behov, eventuelt "manne" meg opp med litt kaldt vann i ansiktet ;)

Skrevet

Ingen har det striglet hele tiden, og ingen er perfekte.. Tror de bildene er mer standard enn man tror.. Men tror neppe folk lar det ligge sånn i timesvis eller dagesvis..

Her så ser soverommet bomba ut, masse tøy som venter på å bli brettet og lagt på plass. Det blir gjort etter Dr phil. :P Men ellers er huset så å si perfekt. :)

Anonymous poster hash: 527aa...32a
Skrevet

Jeg har vært i noen sånne hjem. Det ene er til en veldig god venninne, det andre er foreldrene til barnas venner. Hos meg ser barnerommene veldig bomba ut pr idag. Men resten av huset ser aldri, aldri så ille ut som de bildene der. Jeg hadde blitt gal av å ha rot overalt. Men jeg har det mer rotete enn mange, det har jeg.

Skrevet

Ja sånn er det av og til her. Leser heller bok eller spiller spill med barna om de vil enn å stresse over noe sånn. Det kan jeg gjøre etterpå eller på kvelden eller tilogmed dagen etter :) mmmmm hærlig bruke tiden på ungene og ikke ha strigla hjem. Det bor barn i huset her og det synes på både stue og kjøkken. Koselig :)

Anonymous poster hash: 59326...2de

Skrevet

Du vet du har det rotete når du ikke låser fordi du er redd for at noen ska stjele noe,

men låser fordi du er redd for noen skal gå inn å se hvor rotete det er :P

*husk anonymknappen*

Anonymous poster hash: 444e6...21e

Skrevet

Fysj a meg! Aldri, aldri har jeg hatt det slik og aldri vil. Og hva har tørking av klær i stua å gjøre? Det har sett mange ganger, og aldri skjønt. Æsj!

Anonymous poster hash: 86be6...033

Det faller deg ikke inn at ikke alle har store hus med store vaskerom da? Hvor synes du man skal sette tørkestativet når man ikke har stort nok bad eller vaskerom? På kjøkkenet eller barnerommet kanskje? ;-)

Anonymous poster hash: 72202...bec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...