Gå til innhold

Har folk det virkelig sånn hjemme??

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10126828

Artikkelen handler om #bakfasaden,  altså bilder av "virkelige" hjem og O my  God!!

Folk kan vel ikke ha det sånn til vanlig??

Hvis dette er normen for et norsk hjem så skjønner jeg innmari godt hvorfor venner og bekjente synes det er så striglet hjemme hos meg for så ille ser det ikke ut midt i våroppryddningen en gang!!!

Anonymous poster hash: 21c8c...799
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Innrømmer at kjøkken og bad kan se bombet ut, men ikke i timesvis! Oppvask overalt er typisk hvis oppvaskmaskinen er full, middagen skal på bordet og barna maser og er sultne. Rydder seff etterpå da. Inngangspartiet kan også flyte med støvler, klær og diverse på vinterstid, men pleier å bruke 20 min hver dag på å "skyfle" unna det værste rotet. Har aldri klær slengt rundt i stua eller vasser i rot mens jeg ser på TV altså. Synes de bildene var litt ekstreme, men kanskje de ryddet like etterpå?? Vårt hjem er definitivt ikke som hentet ut av en interiørkatalog. Det er litt rot hist og her, og smuler på gulvet også. Har det likevel aldri totalt bombet. Tror egentlig det er vanligere med litt hverdagsrot enn med totalt lynnedslag eller at det er heeeeelt striglet...

Anonymous poster hash: 06ed7...66a
Skrevet

Hverdagsrot, og gjerne litt mer, er helt vanlig her hos oss. Det er rent, vi har rene klær og vi har et hjem der det vises at det bor både voksne og barn :D

Anonymous poster hash: ac285...bbe
Skrevet

Å kjære vene! Jeg trodde jeg hadde det rotete når det gjaldt klesvask, men ser jo nå at de 5 plaggene som ligger foran vaskemaskinen ikke er noen ting i forhold!

Skrevet

Wow... Hjemme hos oss kan vi ikke vise til annen rot enn den tidvise blandinga av duplo og togbane over hele stua, men dette er jo normalt rot som ryddes vekk etter bruk. Fatter ikke at enkelte klarer å leve i skittent kaos, og at de i tillegg frivillig gir selveste VG bilder av det. Er det sånn å forstå at disse menneskene i tillegg anser seg selv som "fasadebyggere" på nettet? Jeg forstår ikke hvordan de tenker.

Skrevet

Mange har det faktisk sånn... Min bror og svigerinne har det sånn x 10. :(

Anonymous poster hash: 7f855...69b
Skrevet

Ja, faktisk i perioder kan ting hope seg opp slik på klesvaskfronten i hvertfall, står ofte et tørkestativ inne på stua over natta feks, prøver å få det rydda bort i løpet av dagen før kvelden. Kjøkkenbenken prøver jeg å holde ryddig. Yttergangen har jeg endelig fått kontroll på. Klesvask mengden er enorm med to voksne, en tenåring og to skolejenter. Så fort jeg ser bunnen på kurven så blir neste haug kasta oppi. Liker å ha det ryddig og støvfritt, men det er faktisk helt umulig til tider.

Nå er det forholdsvis rent, det vaskes ukentlig, støvsuger et par gang i uka, bord benker daglig, pluss at toalettet vaskes et par gang i uka. Nå har jeg jeg samlet opp en haug bestående av 3 runder med klesvask etter å ha ryddet alle rom, tømt ungenes gymbagger, å da trodde jeg at det meste var vaska siden skittentøyskurven var nesten helt tom. For å ikke glemme den haugen på minst like mye jeg vaska og hengte til tørk i går som nå i dag skal brettet og legges på plass som ligger i en diger haug på sofaen for øyeblikket.

Anonymous poster hash: 8b9ff...270

Gjest deterbaremeg:):)
Skrevet

Hadde vi hatt det sånn hadde jeg mistrivdes noe veldig. Det hadde vært et stressmoment uten like... Ikke alltid det er blåst her, men aldri verre enn at det tar 10-20 min så er det strøkent. Inkludert evt klesvask til tørk. Da har jeg også nådd å støvtørke litt, er vi to har vi også støvsugd første etasje.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vel, jo. Spesielt på våren og sommeren hvor vi knapt nok er hjemme. Stort sett består hverdagen vår av å komme hjem kl 16, hive innpå noe mat og være ute av døra 16.30. Hjemme igjen kl 20, legge unger og kapitulere på sofaen. Så kommer helga, og det blir ryddig igjen. Og sånn går nu dagan. Nå er jeg hjemme i permisjon, da får baby mat, jeg står opp 7.30, sender avgårde de to største på skolen, prøver å rydde, vips så våkner baby og to timer går uten at jeg vet hvor. Så er klokka plutselig så mye at jeg må hente unger igjen, og brått har dagen tatt slutt, igjen. Skulle ønske døgnet hadde flere timer og at kroppen ikke trengte så mye søvn :P

Skrevet

Nå ble jeg glad! :) Når vi har det "bomba" og jeg ikke vil vise frem mitt hjem er det likevel ikke i nærheten av så ille som på de bildene der! :D 

Weeeee!! :D

*senker skuldra* :)

Skrevet

Nei så rotete har vi det aldri. Men det er klart det hoper seg opp innimellom. :)

(Bare to voksne +baby så skulle kanskje bare mangle)

Anonymous poster hash: da6ae...7b1

Skrevet

jeg har det ofte rotete... i periode føler jeg at hjemmet bare et et sted der jeg er innom og slenger fra meg ting før vi stresser videre.. men jobber med saken. 

nå har vi en ganske god periode. :) 

Skrevet

Etter at jeg begynte å gå på besøk uten å gi beskjed først har jeg kommet til at det er veldig mange som har det slik ofte, ja.

Anonymous poster hash: 17d35...dc5
Skrevet

Helt ærlig så har vi det akkurat slik i blant. Vi klarer ikke å henge med alltid. Og noen ganger prioriterer vi faktisk ikke oppvasken eller skittentøyet for å få tid til å gjøre ting i lag, da tenker jeg spesielt på friluftsliv. Da må nødvendigvis klær tørke i stua fordi det blir vasket så mye på en gang. Og noen ganger har man faktisk tatt seg sånn ut på jobben (underbemannet og evig effiktivisering) at man er helt kjørt når man kommer hjem og har egentlig evig nok med å få til en grei middag.

Å vet dere va i fjor så hang jeg opp julegardinene UTEN å stryke de! Ingen som så det.

Kjenner jeg blir helt matt av andre som skal komme å fysje seg og "nei, sånt kunne JEG aldri ha hatt det". Folk er forskjellig og prioriterer/klarer forskjellig. Dessuten kan det jo også være fysiske begrensninger i selve huset.

Skrevet

Helt ærlig så har vi det akkurat slik i blant. Vi klarer ikke å henge med alltid. Og noen ganger prioriterer vi faktisk ikke oppvasken eller skittentøyet for å få tid til å gjøre ting i lag, da tenker jeg spesielt på friluftsliv. Da må nødvendigvis klær tørke i stua fordi det blir vasket så mye på en gang. Og noen ganger har man faktisk tatt seg sånn ut på jobben (underbemannet og evig effiktivisering) at man er helt kjørt når man kommer hjem og har egentlig evig nok med å få til en grei middag.

Å vet dere va i fjor så hang jeg opp julegardinene UTEN å stryke de! Ingen som så det.

Kjenner jeg blir helt matt av andre som skal komme å fysje seg og "nei, sånt kunne JEG aldri ha hatt det". Folk er forskjellig og prioriterer/klarer forskjellig. Dessuten kan det jo også være fysiske begrensninger i selve huset.

stryking er oppskrytt. :) 

Skrevet

Men dere som har det sånn, hva med å begynne å prioritere vekk noe annet? Det skal da ikke se sånn ut hjemme!

Jeg hører stadig om folk som såvidt rekker å komme inn døra etter å ha hentet i bhg eller skole, for så å kaste på seg treningstøy og rushe ut døra på ny. Når de kommer hjem tre timer etterpå blir det en rask pølsemiddag med cola, før de ser litt på nyhetene og går og legger seg. Og sånn går dagene.

Alle skal trene, drive med selvrealisering og oppussing. Helst på en gang. Hvorfor det? Det må da være bedre å komme hjem, spise en god middag med familien, og få en god natts søvn? I don't get it.

Anonymous poster hash: fde5f...36f

Skrevet

jeg har forresten tørkestativ på stua 90 % av tiden. fordi jeg ikke har tørketrommel og det er det eneste stedet innendørs det egner seg å tørke klær.

jeg ser jo egentlig ikke på det som rot. men som et stativ med klær som skal tørkes. :) 

Skrevet

Nå var vel ikke det akkurat poenget med artikkelen,da. Må si jeg mange ganger selv har tenkt tanken på å lage en blogg eller fbside med bilder av alt annet enn "glatt, pen og vellykket", men bilder fra mitt virkelige liv som 6-barns mor og helt "normal"(?). Ja, litt kaotiske skohyller, flatklemte sofaputer, kjedelig middag spist her og der i huset, 1000 legobiter utover, hybelkaniner....hm-kunne blitt morsomt det der;)

Skrevet

av og til er andre ting viktigere. i perioder. 

sånn er livet. 

men jeg tror du, # 16 har rett i at de fleste av oss har godt av å av og til ta et steg tilbake og se på prioriteringene sine. 

men nå tenker jeg at de hjemmene på vg sannsynligvis ikke ser ut sånn hele tida, de fleste av dem. 

:) 

Skrevet

-og ps: vil dere vite en hemmelighet? Det kan være at disse "det går virkelig ikke an å ha det så rotete"-menneskene faktisk har et lykkelig liv.....

Skrevet

Men dere som har det sånn, hva med å begynne å prioritere vekk noe annet? Det skal da ikke se sånn ut hjemme!

Jeg hører stadig om folk som såvidt rekker å komme inn døra etter å ha hentet i bhg eller skole, for så å kaste på seg treningstøy og rushe ut døra på ny. Når de kommer hjem tre timer etterpå blir det en rask pølsemiddag med cola, før de ser litt på nyhetene og går og legger seg. Og sånn går dagene.

Alle skal trene, drive med selvrealisering og oppussing. Helst på en gang. Hvorfor det? Det må da være bedre å komme hjem, spise en god middag med familien, og få en god natts søvn? I don't get it.

Her i gården er det ikke mye selvrealisering, men mere få familien A/S til å ikke gå konkurs (les: samlivsbrudd eller rent økonomisk). Vi velger å sette pris på øyeblikkene vi har ilag (relasjonene) og ikke på ting og rot. Så da prioriterer vi anderledes enn deg rett og slett. Not much to get..

Når det er sagt ser det ikke slik ut bestandig, men i blant.

Skrevet

Etter at jeg begynte å gå på besøk uten å gi beskjed først har jeg kommet til at det er veldig mange som har det slik ofte, ja.

Ha ha, jeg hater uanmeldt besøk! Selv om jeg ikke har det så ille som mange av de bildene så ser jeg selv ut som et takras ca 5 min etter jeg kommer hjem på ettermiddagen :P

Gi meg gjerne bare 20 min å gjøre meg klar på så er jeg alltid klar for besøk altså, men som sagt... Jeg hopper i joggebuksa så fort jeg kan og etter å ha laget middag, ryddet etter barn og diverse annet er gjerne sminke på halv tolv og håret til alle kanter.

Anonymous poster hash: d9b86...fa5

Skrevet

Litt rot ja, men ikke slik som på disse bildene. Hadde ikke orket å leve så rotete. 

Anonymous poster hash: 4d7b8...cd7
Skrevet

Hvorfor det? 

Vi lever gode liv og om benken er full av oppvask en dag eller stua er full av klær som skal brettes, hva gjør vel det? Hvorfor droppe noe hyggelig/morsomt hvis vi vet vi får tid til å ordne det neste dag.

Så lenge vi finner det vi trenger og det ikke er helseskadlig møkkete trenger det ikke være strøkent til enhver tid.

Vi prioriterer også som regel tid til middag og nok søvn høyt. Det er jo nettopp derfor det ikke er helt ryddig bestandig.

Skrevet

Ja, selvfølgelig har folk det slik hjemme i blant! Det er jo hele poenget med artikkelen! Jeg vet godt at det finnes familier som er unntaket, der det er "strøkent" hele tida, men for å være ærlig så skiller de seg ut blant dem jeg kjenner i hvert fall. Familier med "strøkne" hjem har etter min mening ett eller flere av tre kjennetegn:

1. En eller begge av de voksne er ekstremt pertentlige, og har også særdeles streng kustus på barna. Slike familier har ofte massevis av regler som gjør livet enklere for de voksne, men kanskje mindre hyggelig for barna som bor der. Type "ingen leker på stua", "barna må alltid rydde bort det de leker med hver kveld", osv osv (Jeg synes slike bestemmelser er skrekkelige, dessverre. Tenk om vi mødre ikke fikk ha håndarbeidet vårt på stua for eksempel, og måtte hver kveld rekke opp strikketøyet og rulle sammen garnet i nøster hvis vi ikke var ferdige!). Barna leker helst hos naboen, og tar sjelden med venner hjem! Hvis barna helst vil sitte og spille på data/pc/mobil så er det egentlig veldig greit, for da blir det lite rot.
  2. De har goood tid. Og gjerne bare få eller små barn enda. Her vet jeg mange vil protestere vilt, men har man bare en 2-åring som enda ikke deltar på noen fritidsaktiviteter, to voksne med standard jobber, ofte ei mor som bare jobber deltid, kort arbeidsvei til jobb og ingen andre aktiviteter å bruke tid på i tillegg (syke foreldre, oppussing av hus, frivillige verv, gårdsbruk m.m.), så har man GOD tid til husarbeid! AMEN! Det handler om prioritering. Noen prioriterer seg SELV og sitt først og foran alt, og gjør ingenting ekstra unntatt å stelle hus, hjem og egne barn, og prioriterer også nok tid på sofaen hjemme. Andre stiller opp litt mer både for andre barn, organisasjoner, arbeidsgiver, familie og venner.
  3. De har betalt hjelp. Gjerne underbetalte sosialt dumpede "au-pair". Og kanskje vaskehjelp i tillegg. Ja, jeg kan gjerne ta den debatten! I mannfolkyrker som f.eks. tømrere og landbruksarbeidere har vi kommet langt i regelverk og holdninger når det gjelder sosial dumping nå, slik at utenlandske arbeidere stort sett lønnes og behandles likt med norske arbeidere. Men en au-pair fra Filippinene skal vi ha, til maks 5000 kr i måneden! Au-pair ordningen slik den er i dag misbrukes og fungerer ikke etter hensikten.

Anonymous poster hash: 0cf26...cd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...