Gå til innhold

Desembermagene i 3. trimester <3

Anbefalte innlegg

Uff, er litt lei meg i kveld, var hos jm i dag tidlig (er 36+4) og fikk beskjed om at joda, hodet har festet seg men at jenta ligger i stjernekikkerposisjon. Jeg ble selvsagt ikke så glad for å høre det sistnevnte men hun bare sa at "hun kan snu seg under fødsel, dette går sikkert bra" før jeg ble rushet ut derfra. Veldig tilfredsstillende. Lurer litt på om hun har endt opp i den posisjonen fordi jeg har måttet sove halvveis sittende de siste 4 ukene (moro i seg selv), hadde problemer med å puste når jeg lå på siden. Men nå har magen sunket og det er ingen bønn lengre, jeg må sove på siden gitt.

Jeg våknet i natt av at magen var under skikkelig press (varte i 1,5 time) og fikk etterhvert murringer i korsryggen, kanskje mini prøvde å snu seg, hva vet jeg. Nå googles det for harde livet her og jeg skal prøve en del øvelser (bl.a. "krabb på alle fire i en halvtime!") for å få hun til å vri seg rundt.

Noen andre som har baby i stjernekikker posisjon? Har lest at mange snur seg under fødsel men tar gjerne imot tips uansett :cry:

Huff, forstår bekymringen din :( Det er så trøblete når disse små ikke vil legge seg sånn som de skal! Vet svært lite om stjernekikkerposisjonen, men har også hørt at mange barn snur seg under fødselen. Men det kan man jo ikke garantere akkurat...

Håper det ordner seg for deg! Man trenger ikke flere bekymringer, liksom...

Fortsetter under...

De (var en jm i trening der også) kom til konklusjonen at hun var i stjernekikkerposisjon fordi de kjente armene og beina hennes veldig godt og sikkert fordi det ikke var noen rygg og rumpe å kjenne. Skal på scan på fredag så får vite mer da. Uff, jeg var i så godt humør før dette, og håper at jeg lager problemer ut av ingenting.

Har lest mye om posisjonering av babyer på http://spinningbabies.com/, veldig mye informasjon der om hvordan man kan snu babyer dersom de ligger i stjernekikker; sete, eller tverr-leie.

Er ikke veldig fristende å gå inn i en fødsel vel vitende om at den vil teoretisk sett bli lengre og vondere og med større sjanse for tang/vakuum samt revning liksom.. Bah.

kunne JM KJENNE at hun lå i stjernekikker posisjon?? Legen min har ikke engang klart å kjenne hvilken VEI ungen ligger, hode eller seteleie (er 37+4) !!!!! HUn har sagt "det er litt tidlig men skal prøve...... ehm... ja det er nok beina her oppe,,,hmmm... men kan ikke kjenne om hun er festa da" -hørtes ut som hun bare gjetta fordi jeg spurte !

MEN: hvis hun ligger "stjernekikker", hva slags konsekvenser har det egentlig? Er veldig fremmed med det....

Bestill ny time med en anne JM hvis du har mulighet eller ny time kanskje så du får snakket med/ bli roet litt ned evt av noen andre?

He he, hun legen din høres ut som et kapittel for seg selv ;) Merkelig at hun kan påstå at det er for tidlig å kjenne hvordan barnet ligger nå som du har nådd over 37 uker, syns jeg! Syns det er rart også at hun ikke sender deg på ultralyd hvis hun er usikker. Går du til jordmor også eller bare lege?

ja, kunne ikke disse barna bare ligge normalt, en trenger ikke flere bekymringer ift en fødsel enn hva som allerede er =/ meeen trøsten er vel at det går oftere veldig bra, vi frykter jo så klart det verste...

hehe ja legen min er ikke helt på nett tror jeg, blei så lei av å høre "det er for tidlig, skal prøve... tja, er nok sånn eller sånn" Hører jo at hun bare "Gjetter".. Jeg var inne og tok oppfølgingssjekk av Jern i uke 28 (gått på tabletter siden uke 13).. så fikk jeg brev et par dager etterpå "hei du hadde lavt jern, du kan gå på jern frem til neste kontroll så tar vi en kontrollprøve i uke 28..." ja ja, kunne vel bare lest journalen min så hadde hun sett at det var i uke 28 jeg TOK testen... måtte jo selv spørre om jeg skulle gå på det ut svangerskapet eller hva jeg skulle, i uke 32.."Jo det kan du gjerne gjøre"...

Hadde utslag på urinen sist også 3+ på Leukocytter, 3+ på blod og 2+ på protein.. fikk beskjed om å ta antibiotikakuren "hvis jeg ville", og ny kontroll om 2 uker... okei !

NEI går ikke til JM men jeg bestilte en time nå, for jeg er så lei :) skal iallfall få bekrefta den posisjonen -alt er sikkert fint, men kjekt å vite ;) så skal dit på fredag !

Jeg har også en sånn søt lege! ;) hun er rundt min alder, tidlig 30 årene. Jeg ble 30 i år. Hun kan heller ikke kjenne leiet og finner fornøyd alltid fosterlyden på samme plass som jeg vet er morkake og navelstrengfestet. Men får jo hver gang bekreftet at det er god gjennomstrømming da! :P

Det er i grunn ikke så nøye, jeg går til privat jordmor i tillegg en gang i uka for akupunktur og hun er jordmor på Rikshospitalet i tillegg og gjør litt ekstratjenester hver gang. :) Sjekker leie ol, neste uke skal hun sjekke modning i tillegg, mulig strippe.

Men hun legen er skikkelig søt og omtenksom, men å kjenne på babymager, det kan hun ikke! :P

Annonse

Jeg skjønte raskt at min fastlege ikke var spesielt dyktig på svangerskap første gangen jeg var hos henne. Det gjorde at jeg bestemte meg for å bare gå til jordmor, og det har jeg vært kjempefornøyd med. Fastleger kan ikke være gode på alt  :)

får ikke til å sitere ! hehe ja, hun er veeeeldig forståelsesfull hun legen min også "ja det skjønner jeg veldig godt ja" hele tiden, men om jeg for eksempel sier "jeg har så vondt der og der" så er det ikke svar som at "det er nok fordi det er livmora som presser osv", men i steden bare et sånt medlidenhetsblikk og forståelse :P ja ja

Angrer på at jeg ikke valgte å gå til JM annenhver gang, men tenkte ikke det var så mye vits siden det er 2 ungen min, men den gang ei ;)

Stripping, sorry at jeg spør - men hva er nå egentlig det !? :-O

Neida, fastlegene har gjerne litt ulike ting de er flinke på de tror jeg, som alle andre -for de skal liksom kunne litt om alt mulig ! min fastlege er også veldig ivrig på å høre etter hjertelyden, DET kan a ! ;) men er såpass ille at jeg lurer på om hun har vært gravid selv noen gang, jeg føler at bare man har det så kan man en del =) sikkert midten av 30 årene hun her og :)

Unnskyld detaljer her altså men i det siste har jeg hatt en sånn følelse av at mensen kommer når som helst. Kjenner ut som det renner der nede... Mensen er det jo selfølgelig ikke men en del utflod. Tok derfor på meg et bind idag. Rar følelse igjen :P Når jeg var på do isted var utfloden svakt brunlig. Er dette starten på slimproppen? Den gikk aldri sist gang så det har jeg ingen erfaringer med.

Det er litt morsomt å lese historiene om fastlegene som tydelig kunne ha satt seg litt mer inn i svangerskapsomsorg, evt innrømmet at det ikke var deres sterke side og henvist videre. ;-)

Selv går jeg til kun til jordmor og har hatt oppfølging på fødselspol. Hvis ikke har jeg gått til en likens fastlege. Merket på første kontroll at han IKKE hadde peiling. Han viste ikke hvorfor blodprøvene skulle tas, men han henviste meg til dem. ;-) (ung og nyutdannet lege) At jeg hadde hatt sv.forgiftning var ikke relevant, mens jordmor undersøkte med en gang om jeg skulle starte med Albyl-E. Noe jeg skulle..

Her har mensmurringene kommet og kynnerne er sterkt tilstede. Er 35/0, så nurket skal bare holde seg i magen i ca 3 uker til. ;-) (ja vet at det kan bli flere enn 3 uker til fødsel :-p )

Ble langt dette innlegget, men ha en fin dag i innspurten! :-)

Annonse

Jah, min tur å "syte" litt... Mista jobben i dag i nedskjæringer! :o

Er det lov? Å bare sparke noen rett før permisjon?

Det er lov ja. Man mister jo ikke permisjonen. :) Men det er jo alltid greit å ha noe å komme tilbake til etter endt perm. :)

Jah, min tur å "syte" litt... Mista jobben i dag i nedskjæringer! :o

Er det lov? Å bare sparke noen rett før permisjon?
Det er lov ja. Man mister jo ikke permisjonen. :) Men det er jo alltid greit å ha noe å komme tilbake til etter endt perm. :)

Ja, det kan jeg være enig i! Huff, håper du får en ny jobb uten større problemer.

Off:( hell i uhell da at du har nesten et år på å finne noe nytt i det minste, sikkert mange fler som mista jobben og har mer stress enn deg med å finne noe nytt ;-/ hyggelig julegave...

Mensmurringer ja-de kan være helt sinnsyke til tider, her om natta hadde jeg en konstant mensmurring og fikk IKKE sove.. Var ikke noe kynnere eller noe så satt bare og grua meg og tenkte på t fødselen kjennes 1000 ganger verre enn d!

Men nå tror jeg noen dra desember begynner å føde snart eller ?? Er jo de som har termin rundt 1 og 2 -nærmer seg jo veldig :)

Hei hei jenter en liten oppdatering herfra :) vannet mitt gikk av seg selv natt til lørdag :) minsten i magen kom akkurat 3 uker for tidlig terminen var 6 desember :) ble litt komplikasjoner og endte med ks men alt er bare bra :) han var 2,4 kg og 44 lang og ikke store karen :) ønsker dere alle masse lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...