Gå til innhold

Kolikk finnes ikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sånne bastante ,nedlatende, og særdeles lite gjennomtenkte meninger gir meg fnatt Hi, jeg blir så provosert at du skal være skikkelig glad for at jeg ikke vet hvem

du er. Alle mine 3 barn har hatt kolikk. Jeg tror på selvregulering, puppen vippes ut når de har ønsket det. Samsoving og nærhet hele tiden. Brukt mye bæretøy, massasje, rolig musikk, behandlinger. You name it, vi har prøvd alt. Aldri latt noen av barna ligge å skrike. Fullstendig klar over at gråt er siste tegn på sult, de har aldri grått pga sult. Veldig lett å se når baby vil ha mat!! Så den teorien din kan du stappe langt oppi rassh... Ditt! Ydmykhet er en fantastisk ting du tilsynelatende mangler.

Anonymous poster hash: 04eae...4bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min første regulerte ammingen selv, hadde kroppskontakt døgnet rundt, ble reivet (heter det reivet, forresten) og jeg var lydhør som juling! Hun skrek hele døgnet i 4 mnd. Så kom nr to, jeg var på ingen måte mer avslappet, prøvde å regulere maten litt, bar i bæresele, ble reivet og skrek også utrolig mye, om enn ikke like mye som storesøster.

Så kom nr 3. Jeg var vettskremt, og livredd med tanken på mer barnegråt. Hun ble regulerte ammingen selv, ble reivet og båret i bæresele, og kunne jammen ligge i lange tider på gulvet for seg selv. Jeg ble veldig overrasket da jeg oppdaget at det gikk an for en liten baby å være våken uten å skrike..

Min mellomste har melkeallergi, og det ble oppdaget ved 6 mnd alder. Første har ingen diagnose, ingen grunn til skrikingen, men den begynte på barsel, uansett hvor mye kroppskontakt hun fikk....

Anonymous poster hash: 7d3a7...e7d
Skrevet

Det er en tulle"diagnose". At ungen skriker av full hals skaper selfølgelig lufrproblemer fordei barnet gråter og svelger luft. Kolikk er det samme som at du ikke har møtt ditt barns behov FØR han eller hun tyr til desperat gråting. Mange små babyer kunne tenke seg å gråte konstant. De krever nærhet og mat. At de ikke vil ligge i fred eller sove hele natten i egen seng betyr ikke at de er vanskelige. Ja, morsrollen de første månedene dreier seg om å sitte mest mulig med ungen på fanget med puppene ute veldig mye mer enn enn 15 min hver 4. time, bære og trøste. Se på dyreverdenen og se hvordan de tar seg av avkommene sine. At "kolikken" går over ved 3 mnds alder stort sett hver gang, betyr at du bare har lært ditt barn å kjenne bedre, leser dets behov og avverger krisen. Et godt bæretøy, nærhet, mer mat (les : OFTERE mat) og sørge for å ROE ned før spising er som regel nok til å stagnere kolikken.At barn kan få vondt i magen av morsmelkerstatning er en helt annen sak.Anonymous poster hash: e0b83...705

Skjønner at du ikke har hatt barn med kolikk.Hehe :D
Kolikk opptrer som regel verst med første barnet. Kan du skjønne det? Jepp, uerfaren mor. Det var jeg en gang og.  Det tok meg noen uker å forstå barnet. Han skrek. Og jeg skjønte ikke bæret i begynnelsen. Men lyset gikk opp etterhver. Siden den gang har jeg fått mange barn. Ingen av dem har noen gang illskreket noen gang. Hilsen HI. Anonymous poster hash: e0b83...705
Og du tror at kolikk er når barnet skriker mye de første ukene ;)? Damer. Vi har en uvitende jente her som ikke vet hva ekte kolikk er. Anonymous poster hash: 3da98...a5a

Men hva er ekte kolikk?

Anonymous poster hash: 5a2f2...bdf

Kolikk har jeg hatt, og det er fryktelig vondt!!! Jenta mi på 5 år hadde også et "kolikkanfall" for et par uker siden. Typisk er at det er takvise vonde smerter i magen, at magen virker oppblåst og det hjelper å ligge på siden med bena oppunder seg og å massere forsiktig.

Spedbarnskolikk er en egen definisjon. Det er snakk om gråting mer enn 3 timer flere ganger i uka gjerne etter et måltid og på kveldstid. Andre tegn er at babyen trekker bena oppunder seg, skjærer grimaser (tegn på smerter) og har ofte en romlete eller utspillt mage.

Dette er ingen sykdom men et fenomen eller en plage. Det å ha magesmerter eller gråte på kveldene er helt normalt for spedbarn og defineres ikke som "ekte spedbarnskolikk". Kun 5-10 % av spedbarn har den "ekte" varianten.

Skrevet

Min første regulerte ammingen selv, hadde kroppskontakt døgnet rundt, ble reivet (heter det reivet, forresten) og jeg var lydhør som juling! Hun skrek hele døgnet i 4 mnd. Så kom nr to, jeg var på ingen måte mer avslappet, prøvde å regulere maten litt, bar i bæresele, ble reivet og skrek også utrolig mye, om enn ikke like mye som storesøster.

Så kom nr 3. Jeg var vettskremt, og livredd med tanken på mer barnegråt. Hun ble regulerte ammingen selv, ble reivet og båret i bæresele, og kunne jammen ligge i lange tider på gulvet for seg selv. Jeg ble veldig overrasket da jeg oppdaget at det gikk an for en liten baby å være våken uten å skrike..

Min mellomste har melkeallergi, og det ble oppdaget ved 6 mnd alder. Første har ingen diagnose, ingen grunn til skrikingen, men den begynte på barsel, uansett hvor mye kroppskontakt hun fikk....

Anonymous poster hash: 7d3a7...e7d

Reivet?? Det er da vel 75-100 år siden det gikk av moten?

Skrevet

Det er en tulle"diagnose". At ungen skriker av full hals skaper selfølgelig lufrproblemer fordei barnet gråter og svelger luft. Kolikk er det samme som at du ikke har møtt ditt barns behov FØR han eller hun tyr til desperat gråting. Mange små babyer kunne tenke seg å gråte konstant. De krever nærhet og mat. At de ikke vil ligge i fred eller sove hele natten i egen seng betyr ikke at de er vanskelige. Ja, morsrollen de første månedene dreier seg om å sitte mest mulig med ungen på fanget med puppene ute veldig mye mer enn enn 15 min hver 4. time, bære og trøste. Se på dyreverdenen og se hvordan de tar seg av avkommene sine. At "kolikken" går over ved 3 mnds alder stort sett hver gang, betyr at du bare har lært ditt barn å kjenne bedre, leser dets behov og avverger krisen. Et godt bæretøy, nærhet, mer mat (les : OFTERE mat) og sørge for å ROE ned før spising er som regel nok til å stagnere kolikken.

At barn kan få vondt i magen av morsmelkerstatning er en helt annen sak.

Anonymous poster hash: e0b83...705

Selvsagt har hun ikke det. Hun er da en god mor, må vite, som tar sitt barns behovalvor, i motsetning til så mange andre :rolleyes:

Jeg ble personlig veldig glad for denne tråden, for av tre barn har ingen hatt antydning til kolikk og det beviser atter en gang at jeg er den perfekte mor.

Sukk....luften er litt tynn her oppe i høyden hvor jeg sitter på min høye hest (kolikk er svært vanlig hos hester også, forresten, men ikke min hest selvsagt, jeg er minst like god hesteholder som mor)

Samme her♡♥♡♥

Skrevet

Det er en tulle"diagnose". At ungen skriker av full hals skaper selfølgelig lufrproblemer fordei barnet gråter og svelger luft. Kolikk er det samme som at du ikke har møtt ditt barns behov FØR han eller hun tyr til desperat gråting. Mange små babyer kunne tenke seg å gråte konstant. De krever nærhet og mat. At de ikke vil ligge i fred eller sove hele natten i egen seng betyr ikke at de er vanskelige. Ja, morsrollen de første månedene dreier seg om å sitte mest mulig med ungen på fanget med puppene ute veldig mye mer enn enn 15 min hver 4. time, bære og trøste. Se på dyreverdenen og se hvordan de tar seg av avkommene sine. At "kolikken" går over ved 3 mnds alder stort sett hver gang, betyr at du bare har lært ditt barn å kjenne bedre, leser dets behov og avverger krisen. Et godt bæretøy, nærhet, mer mat (les : OFTERE mat) og sørge for å ROE ned før spising er som regel nok til å stagnere kolikken.

Selvsagt har hun ikke det. Hun er da en god mor, må vite, som tar sitt barns behovalvor, i motsetning til så mange andre :rolleyes:

Jeg ble personlig veldig glad for denne tråden, for av tre barn har ingen hatt antydning til kolikk og det beviser atter en gang at jeg er den perfekte mor.

Sukk....luften er litt tynn her oppe i høyden hvor jeg sitter på min høye hest (kolikk er svært vanlig hos hester også, forresten, men ikke min hest selvsagt, jeg er minst like god hesteholder som mor)

Jeg liker meg her i høyden jeg, tynn luft eller ei. Jeg naila morsrollen på første forsøk! Tenk hvor enkelt det blir med nestemann :) gleder meg allerede.

Trivelig å ri på høye hester sammen med deg, forresten!

Skrevet

Jeg tror faktisk at ørebetennelse er en "tullediagnose" for det har ingen av mine 3 barn hatt. Tror at hvis foreldre bare gjør som jeg har gjort, lytter til barnas behov og gir de nok omsorg og mat, vil ungene ikke få noe problemer med ørene... ;)

Skrevet

Selvsagt har hun ikke det. Hun er da en god mor, må vite, som tar sitt barns behovalvor, i motsetning til så mange andre  :rolleyes:

Jeg ble personlig veldig glad for denne tråden, for av tre barn har ingen hatt antydning til kolikk og det beviser atter en gang at jeg er den perfekte mor

Hopla ;)

Skrevet

I samme gate som KISS syndrom, ME og fibromyalgi.

Anonymous poster hash: f9cbb...704

Mener du at disse et tullediagnoser? Det må være flaut å være så uvitende.......

Et hvert voksent menneske vet at Fibromyalgi er en diagnose man setter når man ikkr har noen annen diagnose å stille!-at symptomene ikke passer inn under noe. Såpass bør du som har sytt og klaget her inne vite.

-når en pasient er testet for alt, men likevel har vondt i vilje og hår, så setter legen denne siagnosen, for å få folk til å holde kjeft.

Det siste var overdrevent, men det er ikke langt fra sannheten.

Hilsen lege på sitt 14 år.

Anonymous poster hash: 6e163...9af

Skrevet

Mener du at disse et tullediagnoser? Det må være flaut å være så uvitende.......
Et hvert voksent menneske vet at Fibromyalgi er en diagnose man setter når man ikkr har noen annen diagnose å stille!-at symptomene ikke passer inn under noe. Såpass bør du som har sytt og klaget her inne vite.

-når en pasient er testet for alt, men likevel har vondt i vilje og hår, så setter legen denne siagnosen, for å få folk til å holde kjeft.

I like you woman!

Skrevet

Lege på 14 året liksom hehehe den var god du. For som lege hadde du visst at diagnosen er reell, det er årsaken til den man ikke helt klarer å finne ut av.

Hva har det med meg å gjøre egentlig?

Skrevet

Så jeg som har har kolikkproblemer i voksen alder har en diagnose som ikke finnes? Eller mener du at babyer ikke får kolikk?

Det er en stor omstilling får små nyfødte babymager å starte med melk. Kolikkplager hos spedbarn kan bl.a komme av umodenhet i tarmene, feil i enzymspaltingen som forårsaker gass, feil ammeteknikk og kumelkallergi. Undersøkelser har vist at kolikkbarn har større tarmbevegelser som igjen kan gi smerte.

Jeg er klar over at kolikk ikke betegnes som en "sykdom" men at det kan gi store plager og smerter kan jeg med egen erfaring skrive under på.

Ja, kolikkplager eksisterer definitivt, men ikke i så stort omfang som alle vil ha det til.

Anonymous poster hash: 60a63...d58

Skrevet

Min andre hadde kolikk i 6 måneder. Jeg må visst ha mistet all kunnskap fra første babyen et sted på veien. O,o

Skrevet

Godt å vite at jeg er en god mor for ingen av mine barn har hatt kolikk. Men jeg lurer veldig på hva moren min gjorde galt så lenge jeg i en alder 32 fikk kolikk.

(har ikke giddet å lese alle innleggene her)

Skrevet

Det samme gjelder vel til en viss grad for ME også så vidt jeg har forstått? Men begge er jo likevel reele plager/sykdommer....

Skrevet

Og jeg som trodde det var fordi mor hadde røkt under svangerskapet.. Fordi de barna jeg har hørt om har hatt kolikk er de som har hatt mor som røkte under svangerskapet. Men da er du på en måte ikke noen god mor og skjønner ikke ditt barns behov framfor ditt eget, så hmm ja........

Anonymous poster hash: bdbff...ee7
Skrevet

MEn hvorfor har ingen av mine unger hatt kolikk?

De skriker nesten ikke engang, de bare knirker iblant når de er sultne. Er det fordi jeg er så jækla god mor det da?

Kjekt å vite.

Anonymous poster hash: 4db8b...6a2

Arrogansen lenge leve!

Skrevet

DU er mye mindre reel enn kolikk!

Anonymous poster hash: b2d27...e5e

Skrevet

De skriker nesten ikke engang, de bare knirker iblant når de er sultne. Er det fordi jeg er så jækla god mor det da?

Kjekt å vite.

Arrogansen lenge leve!

Du oppfatta ikke at det var ironi? 

Skrevet

Kjekt å vite.

Arrogansen lenge leve!

Du oppfatta ikke at det var ironi? 

Hahaha :D Nei, faktisk ikke! Jeg trodde du var hi! 

Skrevet

Jeg er faktisk enig med HI! Og må også poste som anonym her, med fare for å bli lynsjet.Svært mange mødre misforstår gråtingen til spedbarnet, jammen: "baby fikk jo nettopp masse pupp, så han kan umulig være sulten igjen. Han har kolikk!"Det er sikkert noen barn som har "ordentlig kolikk", men det store flertallet har det ikke.Min venninne, som er jordmor, og ser hvordan mange mødre er på barsel, er av akkurat samme oppfatning som meg.Forøvrig skriver Anna Wahlgren fint om denne såkalte kolikken (selv om hun selvsagt ikke er faglig utdannet og har en fåfengt teori mtp krybbedød og pustealarm).Anonymous poster hash: a4a81...77e

Takk for det! De som har lest mye om temaet vet at kolikk er svært debattert og en omdiskutert diagnose. Noen påstår det er tarmtrøbbel, mens en like stor del av fagmiljøet faktisk påstår, som meg, at det dreier seg om tarmen i det hele tatt (bortsett fra selvsagt ved allergier og morsmelkerstatningsproblematikk selvsagt...) Selv på norske wikipedia, for de som gidder å google bare bitte litt, refereres det til forskning som viser at kolikk nærmest er ikke eksisterende i andre and. At kolikk er et "vestlig" problem blant stressa mødre.Fra wikipedia hvis du googler spedbarnskolikk:"Det finnes ennå ingen allment akseptert forklaring til kolikk. Visse leger hevder at det er en kombinasjon av et barns følelsesmessige humør, omgivelser og dets utviklede [/size]nervesystem som gjør at det lett gråter og siden ikke klarer å håndtere det. Andre anser at det kommer fra problem i barnets fordøyelsessystem, særskilt altfor mye magegass. (...) [/size]Barnelegen Harvey Karp har utviklet en teori om kolikk og en måte å roe gråtende spedbarn på. Metoden er utviklet på bakgrunn av studier av ulike kulturer hvor spedbarn gråter lite, og hvor kolikk sjelden forekommer, og hvordan de behandler barna der. Teorien bak metoden går ut på at den virker fordi den etterligner de stimuli barnet opplever mens det ligger i morens mage. Disse stimuliene er trykk (da barnet ligger ganske trangt den siste tiden i magen, gjøres ved bruk av enkel reiving), posisjon, bevegelse og lyd. (...)[/size]  Anonymous poster hash: e0b83...705

Det er mange sykdommer som har vært "psykisk", "stressrelatert" o.l. inntil man oppdaget den faktiske årsaken. Kanskje kolikk er i samme sjanger? Ellers, ypperlig måte å trakasere nybakte mødre med kolikkbarn - fortell dem at det bare er deres egen feil fordi de ikke er gode nok mødre. Da blir de nok mindre stressa.

Anonymous poster hash: 5cb8c...961

Skrevet

Omgangssyken er en tullesykdom.. Betyr bare at man har spist mat som er utgått på dato....

Jadda!

Er så oppgitt over deg HI , at jeg faktisk synes synd på deg :(

Eller mest på barna dine egentlig.

Skrevet

typisk svar fra en typisk underutdannet, ung mor fra østfold.

Skrevet

typisk svar fra en typisk underutdannet, ung mor fra østfold.

Teite innlegg fortjener teite svar..

Skrevet

Hehehehe... Jeg ler meg ihjel her jeg sitter på ramma :D

Ikke gidd å hisse dere opp, dette er jo bare tull, og det vet dere ;)

For 8 år siden fikk jeg så kraftige magesmerter at jeg besvimte på badet og gikk rett ned for telling. Samboer måtte riste luv i meg samt ringe abulansen, og de hastet avgårde med meg (visste at det ikke var blindtarmen for den var allerede fjernet).

Etter å ha blitt undersøkt fikk jeg beskjed om at det var kolikksmerter! Det var helt grusomt vondt, så stakkars babyer, sier nå jeg :(

Anonymous poster hash: a47f1...ca9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...