Gå til innhold

Kolikk finnes ikke.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en tulle"diagnose". At ungen skriker av full hals skaper selfølgelig lufrproblemer fordei barnet gråter og svelger luft. Kolikk er det samme som at du ikke har møtt ditt barns behov FØR han eller hun tyr til desperat gråting. Mange små babyer kunne tenke seg å gråte konstant. De krever nærhet og mat. At de ikke vil ligge i fred eller sove hele natten i egen seng betyr ikke at de er vanskelige. Ja, morsrollen de første månedene dreier seg om å sitte mest mulig med ungen på fanget med puppene ute veldig mye mer enn enn 15 min hver 4. time, bære og trøste. Se på dyreverdenen og se hvordan de tar seg av avkommene sine. At "kolikken" går over ved 3 mnds alder stort sett hver gang, betyr at du bare har lært ditt barn å kjenne bedre, leser dets behov og avverger krisen. Et godt bæretøy, nærhet, mer mat (les : OFTERE mat) og sørge for å ROE ned før spising er som regel nok til å stagnere kolikken.

At barn kan få vondt i magen av morsmelkerstatning er en helt annen sak.

Anonymous poster hash: e0b83...705

Skjønner at du ikke har hatt barn med kolikk.Hehe :D

Kolikk opptrer som regel verst med første barnet. Kan du skjønne det? Jepp, uerfaren mor. Det var jeg en gang og.  Det tok meg noen uker å forstå barnet. Han skrek. Og jeg skjønte ikke bæret i begynnelsen. Men lyset gikk opp etterhver. Siden den gang har jeg fått mange barn. Ingen av dem har noen gang illskreket noen gang. Hilsen HI. 

Jeg ler sammen med flere andre her, du er bare helt merkelig. 

Min mann var første barnet, snill som dagen var lang. Hans lillesøster derimot, 4 måneder med illskriking.

Anonymous poster hash: 7f802...d7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en tulle"diagnose". At ungen skriker av full hals skaper selfølgelig lufrproblemer fordei barnet gråter og svelger luft. Kolikk er det samme som at du ikke har møtt ditt barns behov FØR han eller hun tyr til desperat gråting. Mange små babyer kunne tenke seg å gråte konstant. De krever nærhet og mat. At de ikke vil ligge i fred eller sove hele natten i egen seng betyr ikke at de er vanskelige. Ja, morsrollen de første månedene dreier seg om å sitte mest mulig med ungen på fanget med puppene ute veldig mye mer enn enn 15 min hver 4. time, bære og trøste. Se på dyreverdenen og se hvordan de tar seg av avkommene sine. At "kolikken" går over ved 3 mnds alder stort sett hver gang, betyr at du bare har lært ditt barn å kjenne bedre, leser dets behov og avverger krisen. Et godt bæretøy, nærhet, mer mat (les : OFTERE mat) og sørge for å ROE ned før spising er som regel nok til å stagnere kolikken.

Så jeg som har har kolikkproblemer i voksen alder har en diagnose som ikke finnes? Eller mener du at babyer ikke får kolikk?

Det er en stor omstilling får små nyfødte babymager å starte med melk. Kolikkplager hos spedbarn kan bl.a komme av umodenhet i tarmene, feil i enzymspaltingen som forårsaker gass, feil ammeteknikk og kumelkallergi. Undersøkelser har vist at kolikkbarn har større tarmbevegelser som igjen kan gi smerte.

Jeg er klar over at kolikk ikke betegnes som en "sykdom" men at det kan gi store plager og smerter kan jeg med egen erfaring skrive under på.

Skrevet

Faktisk enig, og tør ikke signere med nick, sier sitt :P

Nr. 2 her har vært en skrikerunge, men han har jo kommet til verden med helt andre forutsetninger enn storebror, som var limt fast til oss døgnet rundt. Har jo ikke tid til å løpe rundt med lillegutt hele tiden :/ Ble bedre da jeg tilbød mat oftere slik at han ikke fikk så mye melk på én gang. Nå får han mat annenhver time, veier allerede 6 kg bare 2 måneder gammel og sover 6 timer sammenhengende HVER natt! Var litt annerledes da han kun fikk mat hver 3./4. time og smokk og vippestol ellers.

Merker at han er mye mer fornøyd nå som vi har feriert hos familie - han får jo kroppskontakt hele døgnet :

Anonymous poster hash: 60a63...d58

Skrevet

Jeg er faktisk enig med HI! Og må også poste som anonym her, med fare for å bli lynsjet.

Svært mange mødre misforstår gråtingen til spedbarnet, jammen: "baby fikk jo nettopp masse pupp, så han kan umulig være sulten igjen. Han har kolikk!"

Det er sikkert noen barn som har "ordentlig kolikk", men det store flertallet har det ikke.

Min venninne, som er jordmor, og ser hvordan mange mødre er på barsel, er av akkurat samme oppfatning som meg.

Forøvrig skriver Anna Wahlgren fint om denne såkalte kolikken (selv om hun selvsagt ikke er faglig utdannet og har en fåfengt teori mtp krybbedød og pustealarm).

Anonymous poster hash: a4a81...77e

Enig at det er et problem at for mange får diagnosen kolikk. Ingen av mine 3 barn har vært plaget av dette, men nr. 2 fikk "betegnelsen" av helsepersonell og lege fordi han gråt mye på kveldene. Det vi skjønte i ettertid var at han hadde en feilstilling i nakken som gjorde at han hadde smerter når han tok det ene brystet. Når han gråt hadde han ikke bena presset mot magen slik ofte kolikkbabyer ha,r men lå i bro bakover. Dette gikk (som det som regel gjør) over av seg selv etter en tid.

Kun ca 20% av spedbarn får kolikkplager, dette er fysiologisk betinget og har lite med hvor mye nærhet og trøst babyen får.

Skrevet

I samme gate som KISS syndrom, ME og fibromyalgi.

Anonymous poster hash: f9cbb...704

Skrevet

Mener du at disse et tullediagnoser? Det må være flaut å være så uvitende.......

Skrevet

Mener du at disse et tullediagnoser? Det må være flaut å være så uvitende.......

Sto en stor artikkel ang KISS i ett fagblad for ikke lenge siden. Skrevet av en barnelege. Fibromyalgi er en ullen damediagnose. ME er og en samlebetegnelse for masse ulne symptomer. Jobber sammen med mange leger som mener det samme. Det er ofte lavt utdannede som blir utredet/har disse sykdommene

Skrevet

datteren min har forresten fortsatt problemer med megen. hun er n 5,5 år.

Anonymous poster hash: 48c89...d31
Skrevet

Jeg tror bare du er ute etter å provosere, for så uvitendende tror jeg ingen er:)

Hilsen ei som har hatt to med kolikk. Ja, du leste riktig. KOLIKK;)

Skrevet

Sto en stor artikkel ang KISS i ett fagblad for ikke lenge siden. Skrevet av en barnelege. Fibromyalgi er en ullen damediagnose. ME er og en samlebetegnelse for masse ulne symptomer. Jobber sammen med mange leger som mener det samme. Det er ofte lavt utdannede som blir utredet/har disse sykdommene

Tøysekoppen ;). Hvis dine fine "legevenner" virkelig var riktige leger hadde dem visst at fibromyalgi og ME har sine egne diagnosekoder, og anerkjente sykdommer. Vilket fagblad stod denne artikelen om Kiss i? og hvilket århundre var det?
Skrevet

Faktisk enig, og tør ikke signere med nick, sier sitt :P

Nr. 2 her har vært en skrikerunge, men han har jo kommet til verden med helt andre forutsetninger enn storebror, som var limt fast til oss døgnet rundt. Har jo ikke tid til å løpe rundt med lillegutt hele tiden :/ Ble bedre da jeg tilbød mat oftere slik at han ikke fikk så mye melk på én gang. Nå får han mat annenhver time, veier allerede 6 kg bare 2 måneder gammel og sover 6 timer sammenhengende HVER natt! Var litt annerledes da han kun fikk mat hver 3./4. time og smokk og vippestol ellers.

Merker at han er mye mer fornøyd nå som vi har feriert hos familie - han får jo kroppskontakt hele døgnet :

Anonymous poster hash: 60a63...d58

Så klart er dette hovedgrunen til at spedbarn skriker, de får ikke nok mat eller nok nærhet. Enig at man lett setter "kolikkdiagnose" ved skriking, men babyer kan faktisk få reele kolikkplager. Flere årsaker til dette, og det er IKKE en "tullediagnose".

Skrevet

Jeg har to barn, første hadde kolikk, andre ikke.

Om den dumme teorien din skulle stemt, ville det vært nr 2 som fikk kolikk fordi det var mindre tid inntil min kropp Pga nr 1 også var tilstede.

Men neida, var nr 1 som hadde kolikk og det selvom jeg ikke gjorde annet enn å bære og kose babyen.

Var til 3 behandlinger og vips var kolikk borte.

Vet du enten er en Jækla rar skrue rller ute etter å provosere, men svarer Alikevel.'

Skrevet

Du skulle bodd sammen med meg og min eldste sønn da han var loten. Tenker pipa ville hatt en annen låt da...

Anonymous poster hash: 5ab45...d85

Skrevet

MEn hvorfor har ingen av mine unger hatt kolikk?De skriker nesten ikke engang, de bare knirker iblant når de er sultne. Er det fordi jeg er så jækla god mor det da? Kjekt å vite. Anonymous poster hash: 4db8b...6a2

Hvorfor enkelte får en 'sykdom' og andre ikke, beror vel på mange ulike faktorer. Det spiller vel ingen rolle om du er en god mamma eller ikke, det kommer an på ungen. 50% av mine barn hadde klikk. De har altså samme mamma, good or bad.

Anonymous poster hash: 5ab45...d85

Skrevet

Tøysekoppen ;). Hvis dine fine "legevenner" virkelig var riktige leger hadde dem visst at fibromyalgi og ME har sine egne diagnosekoder, og anerkjente sykdommer. Vilket fagblad stod denne artikelen om Kiss i? og hvilket århundre var det?

Tidsskrift for den norske legeforening har en der de stiller seg kritisk til bruken av KISS/KIDD diagnoser. tidsskriftet.no/article/2075994/

Skrevet

Jeg har hatt kolikk i voksen alder. Kjenner vel ikke meg selv godt nok da?

Anonymous poster hash: 3bf6c...8b1

Skrevet

Tidsskrift for den norske legeforening har en der de stiller seg kritisk til bruken av KISS/KIDD diagnoser. tidsskriftet.no/article/2075994/

Her er en og. Riktignok fra 2009, men her blir man opplyst at legen som "fant opp" diagnosen aldri har lagt fram forskning/artikler som påviser sykdommen.

Skrevet

Da jeg var ung og dum lærte jeg at kolikk egentlig bare betyr "magesmerter". I så fall tør jeg hevde at kolikk finnes.

Så i stedet for å diskutere OM en baby kan ha vondt i magen (altså kolikk), kan man vel diskutere GRUNNEN TIL at babyer har vondt i magen. Noen - særlig kanskje premature? - har sikkert vondt i magen pga umoden tarm. Noen pga intoleranse/overfølsomhet for stoffer som går over i morsmelk, stoffer i mme eller lignende. Noen pga luft i magen som kroppen ikke har funnet ut hva den skal gjøre med enda. Noen pga låsninger i rygg og nakke eller andre kroppslige kjedereaksjoner. Og helt sikkert noen pga stress, eller hysterisk hyling og tilhørende luftsluking.

Luftsmerter er forresten ingen spøk- datteren til min eks fikk en overnatting på sykehus fordi hun under et raserianfall i barnehagen svelget så mye luft at man ikke kunne være sikker på om hun hadde ekstreme luftsmerter eller akutt blindtarmbetennelse.

Anonymous poster hash: bb4db...010
Skrevet

Hi, du må være stokk dum! Mine 2 jenter har skreket de 3 1/2 første leve mnd sine.

At du mener at man må lese barnet, så ja, det er vel noe alle fortvilte foreldre gjør når de er gjennom noe slik. Prøver alt de kan for å roe barnet..... Tror neppe du vet helt hva du snakker om her, du har ikke rette erfaringen til å uttale deg rett og slett!

Anonymous poster hash: 3959e...e12

Skrevet

Førstegangs eller?

Er selv firebarnsmamma og sykepleier og vet og har full forståelse gor at noen barn får kolikk. Selv om mine barn aldri har vært plaget av dette. Klart at noen barn, særlig første barnet kan ha plager som kan forveksles med kolikklignende plager fordi mamma er uerfaren og usikker. Men det undergraver ikke at kolikk faktisk er en eksisterende og reell problemstilling for en del bebiser. Som forelder blir man mindre bastant med åra, etter å ha måttet svelge en del kameler ;-)

Anonymous poster hash: 1d822...45c

Skrevet

Kolikk opptrer som regel verst med første barnet. Kan du skjønne det? Jepp, uerfaren mor. Det var jeg en gang og.  Det tok meg noen uker å forstå barnet. Han skrek. Og jeg skjønte ikke bæret i begynnelsen. Men lyset gikk opp etterhver. Siden den gang har jeg fått mange barn. Ingen av dem har noen gang illskreket noen gang. Hilsen HI. 

Og du tror at kolikk er når barnet skriker mye de første ukene ;)? Damer. Vi har en uvitende jente her som ikke vet hva ekte kolikk er.

Anonymous poster hash: 3da98...a5a

Skrevet

De som sier seg enig i dette kan umulig ha hatt med en ekte kolikkunge å gjøre selv. Jeg tror ikke folk forstår hvor ille det faktisk kan være når de har dette på ordentlig.  Jeg sier et ord:  horribelt. 

Merkelig hvorfor jeg var en elendig mor til mine 2 kolikkbarn bare på kveldstid fra klokken 1700 - 0100. For det var bare da de illskrek uten s t o p p. Hvorfor var babyene så fornøyde de andre timene på døgnet da? 

Jeg kan være enig i at kolikk er en sekkebetegnelse, og jeg aner ikke om det faktisk var magesmerter ungene mine skrek av. Vi fant aldri noe galt med dem.  Men de skrek, og det har ingenting med mine morsferdigheter å gjøre. 

Anonymous poster hash: 4d803...901
Skrevet

Det er en tulle"diagnose". At ungen skriker av full hals skaper selfølgelig lufrproblemer fordei barnet gråter og svelger luft. Kolikk er det samme som at du ikke har møtt ditt barns behov FØR han eller hun tyr til desperat gråting. Mange små babyer kunne tenke seg å gråte konstant. De krever nærhet og mat. At de ikke vil ligge i fred eller sove hele natten i egen seng betyr ikke at de er vanskelige. Ja, morsrollen de første månedene dreier seg om å sitte mest mulig med ungen på fanget med puppene ute veldig mye mer enn enn 15 min hver 4. time, bære og trøste. Se på dyreverdenen og se hvordan de tar seg av avkommene sine. At "kolikken" går over ved 3 mnds alder stort sett hver gang, betyr at du bare har lært ditt barn å kjenne bedre, leser dets behov og avverger krisen. Et godt bæretøy, nærhet, mer mat (les : OFTERE mat) og sørge for å ROE ned før spising er som regel nok til å stagnere kolikken.At barn kan få vondt i magen av morsmelkerstatning er en helt annen sak.Anonymous poster hash: e0b83...705

Kolikk opptrer som regel verst med første barnet. Kan du skjønne det? Jepp, uerfaren mor. Det var jeg en gang og.  Det tok meg noen uker å forstå barnet. Han skrek. Og jeg skjønte ikke bæret i begynnelsen. Men lyset gikk opp etterhver. Siden den gang har jeg fått mange barn. Ingen av dem har noen gang illskreket noen gang. Hilsen HI. Anonymous poster hash: e0b83...705

Og du tror at kolikk er når barnet skriker mye de første ukene ;)? Damer. Vi har en uvitende jente her som ikke vet hva ekte kolikk er. Anonymous poster hash: 3da98...a5a

Men hva er ekte kolikk?

Anonymous poster hash: 5a2f2...bdf

Skrevet

Hmm, har en høyt utdannet venninne med fibromyalgi og to høyt utdannet venninner med ME (den ene lege). De har blitt utredet i det lange og brede før de fikk diagnosene, og jeg følger med på diverse forskning, også kritisk forskning.

Det at man ikke greier å finne eksakt ut hva som er årsaken til en sykdom eller hvordan man kan helbrede den betyr ikke at disse ikke finnes. F.eks viser nyere forskning at fibromyalgi kan dreie seg om en betennelse i det sentrale nervesystemet. Noe av det siste inne forskning på ME er at man prøver ut en      ny behandlingsmetode (rituximab) som ser ut til å være lovende.

Det er viktig at det ikke går inflasjon i diagnoser og "ullne" syndromer, men det er også veldig viktig at disse plagene blir tatt alvorlig og at man fortsetter å forske på hvorfor de oppstår og hvordan det kan behandles.

Skrevet

Her er en og. Riktignok fra 2009, men her blir man opplyst at legen som "fant opp" diagnosen aldri har lagt fram forskning/artikler som påviser sykdommen.

Har du noensinne truffet et barn med kiss? Sett hvordan behandling foregår og hvordan barnet får det etterpå. Hvis det ikke er kiss som gjør at hodet vrir seg 90 grader bakover slik at bakhodet nesten treffer rompa når dem liggwr på siden, eller kroppen er i en bananfoem da det.ligger på rygg hva er det da.Hvorfor fungeter behandling hvis denne diagnosen ikke er reell?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...