Gå til innhold

Sitter dere sammen med barnet til det har sovnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja det har vi alltid gjort og gjør det fortsatt. Ligger i senga ved siden av de og synger og koser til de har sovnet. Med minste på 4 år så tar det fem minutter. Med eldste som er 6 år så tar det alt i mellom fem minutter og to timer. Barna synes det er kos og da fortsetter vi med det til de ikke vil det mer. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det med 3åringen... Han har meg rundt lillefingen! Klarer ikke gå ifra han når han sitt og spør så fint om han kan kose med meg til han sovner... *smelt...*

Anonymous poster hash: 90e3c...723

Skrevet

Nei gjør det når vi overnatter andre steder for da skriker han fordi han er redd.

Her hjemme er det helt uaktuelt å ha sånne uvaner!

Hihi :-D Uvaner, så fælt! Det kan vi da virkelig ikke ha. At barna ikke vil være alene - huff! For noen dumme barn som ikke vet sitt eget beste!

Anonymous poster hash: c2bfc...ca3

Har da ikke sagt noe på andre gjør det.

Jeg bare sier at JEG ser på det som en uvane å venne han til at jeg må sitte med han til han sovner.

Helt fra han var liten har jeg lært han til å sovne selv uten å være avhengig av at jeg er der.

Når vi overnatter andre steder å jeg ser at han utrygg på å sovne alene,så sitter jeg selvsagt med han til han sovner.

Men her hjemme er han trygg på å sove, da er det i mine øyne tull å dulle med han med å sitte hos han bare fordi han ikke liker å være alene som du nevner her.

Skrevet

Aldri, går til og fra med noen min mellomrom, sovner innen 10 min

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Nei gjør det når vi overnatter andre steder for da skriker han fordi han er redd.

Her hjemme er det helt uaktuelt å ha sånne uvaner!

Hihi :-D Uvaner, så fælt! Det kan vi da virkelig ikke ha. At barna ikke vil være alene - huff! For noen dumme barn som ikke vet sitt eget beste!

Har da ikke sagt noe på andre gjør det.

Jeg bare sier at JEG ser på det som en uvane å venne han til at jeg må sitte med han til han sovner.

Helt fra han var liten har jeg lært han til å sovne selv uten å være avhengig av at jeg er der.

Når vi overnatter andre steder å jeg ser at han utrygg på å sovne alene,så sitter jeg selvsagt med han til han sovner.

Men her hjemme er han trygg på å sove, da er det i mine øyne tull å dulle med han med å sitte hos han bare fordi han ikke liker å være alene som du nevner her.

Kan du være så snill å dele med deg hvordan du lærer barn å sovne?

Her styrer vi fælt med legginga med barn nr 3. Han begynner å protestere når vi nærmer oss rommet, samme hvor trøtt han er så vil han være oppe lenger.

Så ammer jeg, synger nattasang, putter dyna godt rundt og går ut. Og så begynner styret. Noen ganger hjelper det at jeg sitter ved siden av sengen, noen ganger må han opp og få litt ekstra kos (tar han aldri ut av rommet) og noen ganger må jeg bare gå ut og la han gråte noen minutter.

Vi har vært klare på rutine helt fra starten, men når han så tydelig ikke vil legge seg er det ikke lett å være strikse på regler og rutiner. Vi vil jo at han skal være trygg og fornøyd.

Derfor blir jeg så imponert over sånne som deg som sier så bastant at sånt lærer vi de ikke til. Og jeg vil bare spør HVORDAN ;)

Gjest Anybody
Skrevet

Nei absolutt ikke. Gidder ikke gjøre henne en bjørnetjeneste!

Skrevet

Ja, det gjør vi, eldste er 4. Men så sovner hun på 2 minutt da, så hun sovner jo før man får sjansen til å gå ut. ;)

Mini er så liten at han ammes, så han sovner jo ved puppen. Da lirker jeg han over i hans seng før jeg lister meg ut. :)

Gjest sussie77
Skrevet

Ja yngste på 2 år. Eldste på 3 1/2  har jeg aldri trengt å gjøre det med. 

Gjest Vinglepetrine
Skrevet

Dette har vi aldri gjort og kommer ikke til å gjøre det når den nye babyen kommer heller. Har aldri ammet de i søvn da jeg ikke ville at de skulle bli avhengige av puppen for å sovne/bruke puppen som smokk.

Har lagt de med smokk og kosebamse, sunget en sang og sagt god natt, så gått ut av rommet.

Er en annen tråd om dette her nå, og det virker som om de fleste som starter med å legge barna og gå ut av rommet fra de er bittesmå ikke har noe problem med at barna ikke klarer å sovne av seg selv.

Skrevet

Her er det nesten alltid DRAMA når frk.på 2 skal legge seg. Hun skriker og griner og av og til leker i senga. Er vi heldige, sovner hun innen 1 time etter å ha blitt lagt i sengen. I går holdt hun på fra 20.30 til midnatt, opp og ned og inn og ut av senga og gråt hele tiden.

Anonymous poster hash: ab30f...db8

Skrevet

Her er det nesten alltid DRAMA når frk.på 2 skal legge seg. Hun skriker og griner og av og til leker i senga. Er vi heldige, sovner hun innen 1 time etter å ha blitt lagt i sengen. I går holdt hun på fra 20.30 til midnatt, opp og ned og inn og ut av senga og gråt hele tiden. Anonymous poster hash: ab30f...db8

Men en jente på to år bør vel legge seg før halv ni. Riktig leggetid og riktige rutiner hjelper vet du.

Anonymous poster hash: 2ec87...51c

Skrevet

En toåring bør legge seg senest halv 8,ikke rart hun skriker hun er jo overtrøtt da stakkar!

Anonymous poster hash: c7a2b...36a
Skrevet

Dette har vi aldri gjort og kommer ikke til å gjøre det når den nye babyen kommer heller. Har aldri ammet de i søvn da jeg ikke ville at de skulle bli avhengige av puppen for å sovne/bruke puppen som smokk.

Har lagt de med smokk og kosebamse, sunget en sang og sagt god natt, så gått ut av rommet.

Er en annen tråd om dette her nå, og det virker som om de fleste som starter med å legge barna og gå ut av rommet fra de er bittesmå ikke har noe problem med at barna ikke klarer å sovne av seg selv.

Nei, klart, for da har det jo gått veldig greit.. Går det ikke greit, så blir du en sånn som er der til de sovner. Syns det er så utrolig mange som ikke strever med søvn som automatisk tenker at det er fordi de har så gode rutiner, er bestemte, osv. Min erfaring er motsatt. De som sliter med dette fra dag en, sliter fortsatt etter et år. De som det går greit hos, fortsetter selvfølgelig å gå ut av rommet og har kun vansker når det er sykdom eller lignende.

Skrevet

Så langt har vi sluppet unna det, de er straks 6 og 3 år, minste er 7 mnd. De to eldste romstrer litt etter at de er i seng, lillemor må jeg noen ganger inn til om hun våkner :) Vært veldig heldige med leggesituasjonene i huset :)

Skrevet

Nei, det har jeg aldri gjort, med mindre hun fikk et anfall av nattskrekk. Vi leser bok, synger to sanger og sier godnatt. 

Skrevet

Nei, har vi aldri gjort. Men har heller ikkje latt ho gråte.

Skrevet

En toåring bør legge seg senest halv 8,ikke rart hun skriker hun er jo overtrøtt da stakkar!

Anonymous poster hash: c7a2b...36a

Og DER kom anonym-mammapolitiet på banen. Ville gjerne se deg legge min sønn kl 1930 (du mener ikke 730 antar jeg) hver dag og spesielt når vi har gjester. Lykke til! Har det noengang slått deg at ikke alle barn er som dine? Tipper egentlig at du ikke har barn jeg, dette må være den dummeste kommentaren i tråden.

Jeg har inntrykk av at mange barn tilpasser leggetiden sin fint i forhold til når de våkner. Min gjør det iaf. Nå på sommeren i ferien sovner han gjerne 23-10, i hverdagen må han opp kl 630 og er trøtt 1930-20 ca. Nei, om han ikke er trøtt vil han ikke sove. Så kan mammapolitiet gjerne kalle meg en dårlig mor eller hva de måtte ønske - jeg ser hellere på ungen min når han er trøtt enn slavisk å følge klokken.

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Det er der jeg ikke skjønner hva vi har gjort feil. Helt fra mini var bitteliten har han fått pupp, sang og natta. Likevel styrer han om kveldene. Det går litt opp og ned, noen perioder sovner han godt, for så å holde det gående i halvannen time før han nærmest svimer av.

Så det er ingen oppskrift som passer for alle tydeligvis, vi har fått en kar uten bruksanvisning :)

Skrevet

Vi sitter hos jenta på snart 3 år til hun sovner.

Skrevet

Hvorfor?? Hvem gjør slikt? Er hun syk?

Anonymous poster hash: 0d31e...bd0

Skrevet

Nei, har aldri sittet der til han har sovnet, Det har aldri vært behov for det.

Skrevet

Nei. Det har jeg heller aldri gjort. Mine er 2 og 4. De har som regel alltid lagt seg ned med en gang. De få og korte periodene de har grått, har jeg gått inn og lagt dem ned igjen (trøstet hvis de har vært helt krakilske). Det har alltid gått kort tid før de har sovnet.

Skrevet

Ja, ihvertfall til han er ganske borte

Anonymous poster hash: ab761...d3f
Skrevet

Fordi det er hyggelig. De kommer ikke sitte der til hun er 20, så slapp av.

Anonymous poster hash: d5b15...dc3

Skrevet

Omg... Får fnatt av dere som tror det er kun en oppskrift på hvordan man skal gjøre ting!! Barn (og voksne) er forskjellige! Noen liker å legge barnet i senga og gå ut, og andre liker å sitte med de en stund til de sovner. Her i huset funker det siste best!

Anonymous poster hash: 90e3c...723

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...