Gå til innhold

Sitter dere sammen med barnet til det har sovnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så mange som gjør det?! Jeg gikk ikke inn på den metoden. Det ble litt skrik i starten, men til slutt sovner barnet kjappere og det blir en vinn vinn situasjon: mer opplagt barn og foreldre. Mange ganger jeg har vært på besøk og blitt sittende i timevis alene i stuen fordi 2 åringen skulle legges..

Anonymous poster hash: d7b50...243

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, her gjør vi det. Men h*n er 5 mnd gammel, og ikke to år ;)

Anonymous poster hash: 146bf...3f7

Skrevet

Nei men har heller aldri latt dem skrike seg i søvn. Leggingen tar gjerne en time her i huset når jeg er alene. Flere barn som leses og synges for. Er for gode og forutsigbare rutiner. Inviterer ikke folk på besøk i leggetiden, om noen er her er de forberedt på at det kan ta tid. Har forøvrig venninner som deltar og leser for eldste, kjempestas når "tante" leser :)

Skrevet

Om det var utydelig, vi leser, synger sang og sier natta. Så sovner de selv etterhvert.

Skrevet

Nei, ikke de som er større en kanskje 6-8 mnd.

Skrevet

Nei, ikke nå lengre. Men en liten periode gjorde jeg det, istedet for ferbers kur, satt ved sengen til han sovnet. Da var han rundt 1,5 år, og jeg gjorde det vel i et par uker. 

Anonymous poster hash: 04e50...f41
Skrevet

Jeg gjorde det en periode. Ammet på sengen, og da måtte jeg jo ligge der til han var ferdig og han sovnet stort sett ved puppen. Men når han ikke lenger sovnet der, så fikk han smokk og ble lagt ned og jeg gikk ut med en gang.

Skrevet

Ja, vi gjør det som regel. Det går litt opp og ned, innimellom sovner de best hvis vi sitter inne hos dem, og innimellom er det best om vi går ut så de får sovne inn alene. De er to og fire år.

Vi inviterer ikke folk rundt leggetider, da, så det er ingen som må sitte og vente på oss mens vi legger barna. ;) De sovner som regel ganske fort.

Skrevet

Nei gjør det når vi overnatter andre steder for da skriker han fordi han er redd.

Her hjemme er det helt uaktuelt å ha sånne uvaner!

Skrevet

Nei, det har aldri vært nødvendig med noen av de fire barna våre. Her har vi stelt, sunget litt, sitter som regel på sengekanten og prater litt, sier natta og lar de sovne av seg selv. Men ingen av våre har vært redde på kvelden, de har alle hatt nattlys på rommet sitt og døren åpen. Jeg har som regel drevet med litt rydding, skramling på kjøkkenet o.l. når de har lagt seg og de har sovnet av lydene fra meg som pusler rundt i huset.

Det husker jeg faktisk fra min egen barndom, at jeg lå i sengen min om kvelden og hørte mamma romsterte og ryddet rundt i huset, det føltes trygt og godt. Så sånn har det blitt for mine barn også. Har aldri gått på tå og vært stille når de skal sove.

Anonymous poster hash: 28b88...644
Skrevet

Jeg gjorde det en periode. Ammet på sengen, og da måtte jeg jo ligge der til han var ferdig og han sovnet stort sett ved puppen. Men når han ikke lenger sovnet der, så fikk han smokk og ble lagt ned og jeg gikk ut med en gang.

Samme her. Nå er hun 2,5 år, jeg synger 3 sanger, sier god natt og går ut. Har aldri vært noe problem med legging.

Skrevet

Jeg synes det er så mange som gjør det?! Jeg gikk ikke inn på den metoden. Det ble litt skrik i starten, men til slutt sovner barnet kjappere og det blir en vinn vinn situasjon: mer opplagt barn og foreldre. Mange ganger jeg har vært på besøk og blitt sittende i timevis alene i stuen fordi 2 åringen skulle legges..

Anonymous poster hash: d7b50...243

Nei. Vi tar en klemmerunde, leser en bok, synger et par sanger, sier god natt og går ut av rommet. Det har fungert helt fint hele veien med alle tre, som nå er 2.5, 5 og 8 år.

Anonymous poster hash: 00083...151

Skrevet

Nei gjør det når vi overnatter andre steder for da skriker han fordi han er redd.

Her hjemme er det helt uaktuelt å ha sånne uvaner!

Hihi :-D Uvaner, så fælt! Det kan vi da virkelig ikke ha. At barna ikke vil være alene - huff! For noen dumme barn som ikke vet sitt eget beste!

Anonymous poster hash: c2bfc...ca3

Skrevet

Jeg har begynt nå som han er tre måneder å se om han greier å sove selv i senga. Det går noen ganger. Jeg lar han aldri ligge og skrike alene, til det er han for liten. Først prøver jeg med smokk og å vogge han, hvis han ikke roer seg tar jeg han opp og roer han, før jeg legger han ned igjen.

Anonymous poster hash: 74a11...2b6

Skrevet

Nei har aldri gjort det med noen av dem.

Har ikke hatt noe skriking heller i den forbindelse. Her funker det fint å bare legge dem når de er akkurat passe trøtte med en smokk.

Kan forøvrig ikke ha andre vaner med tre tette.

Anonymous poster hash: 61f87...a80

Skrevet

Nei, det har vi aldri gjort (ikke siden de sovnet ved puppen iallefall). Her er det kveldsmat, tid på badet litt prat på sengekanten og så natta.

Det hender vi leser, men ahr inge fast rutine på det. og det skjer uansett ikke i senge, men f.eks under kveldsmaten eller en kosestund med bok i sofaen før vi går på badet.

For oss har det vært viktig at ungene ikke er helt opphengt i spesifikke rutiner for å sovne :)

Anonymous poster hash: bec65...a60
Skrevet

Nei det har vi aldri hatt behov for. Synger nattasang, nusser natta og så pakker jeg godt rundt barnet. Da er det natta da:-)

Enkelte ganger er det knirking en stund, og da venter jeg til det evt går over til gråt (noe det sjeldent gjør).

Gråter barnet så går jeg inn og sjekker om det må rape el l, et par ganger holdt jeg vesla i hånden til hun sovnet. Men det er unntaket.

Begge mine har kanskje vært veldig enkle å legge...?

Skrevet

Jeg synes det er så mange som gjør det?! Jeg gikk ikke inn på den metoden. Det ble litt skrik i starten, men til slutt sovner barnet kjappere og det blir en vinn vinn situasjon: mer opplagt barn og foreldre. Mange ganger jeg har vært på besøk og blitt sittende i timevis alene i stuen fordi 2 åringen skulle legges..Anonymous poster hash: d7b50...243

Skulle ønske mine hadde lagt seg med litt grining og gitt seg etterhvert. Husker eldste, vi holdt på med å avvenne å sovne med oss i rommet i tre måneder. Tror du hadde foretrukket å være elvene fremfor å forsøke å holde en slags samtale med oss. Det var til slutt en venninne på besøk som sa: du, greit at, man ikke skal gi de uvaner, men kanskje han rett og slett trenger å ha noen der? Også gikk vi med begge to, satt og holdt på han, han sovnet på fem minutter, og jeg var SÅ lettet over det hun sa :)

Skrevet

Barnet mitt er bare 5 måneder, men her legger vi henne i sengen, og lar henne sovne selv, alene. På dagtid hender det hun gråter når hun skal sove, og da sitter vi selvfølgelig inne hos henne til hun sovner. Men hun blir mer forstyrret av å ha oss i rommet, enn om vi ikke er der. Hun sovner mye lettere om hun er alene. 

Anonymous poster hash: 36841...67c
Skrevet

Nei aldri. Alle 4 ungene våre er så trygge at de sovner alene. Hadde jeg skulle ligget ved siden av 4 unger til forskjellige tider hver kveld, hadde jeg jo ikke hatt noe tid til å gjøre noe i huset feks. Veg mange sier det tar bare 5 min, men erfaring fra venner viser at det tar lenger og lenger tid. Kjedelig å bli borte 1,5 time når man har besøk.

Anonymous poster hash: c0793...1db

Skrevet

Ja til minsten på snart 2. Men ikke største, har aldri måttet det, der har søvn vært enkelt. Men med minsten...... Et kapittel for seg selv, men har vært mye syk og ett par sykehusopphold så minsten har trengt nærhet og kos på en mer intens måte . Vanskelig avenne dette nå men må ta kampen etterhvert... Men nå kommer snart høsten og vintern med nye sykdomsrunder og da er det vanskelig være streng og bestemt når formen er dårlig. Barn er forskjellig og sånn er det bare, er ikke noe big deal bruke litt tid på dette 2-3 år i det store og hele.

Skrevet

Ja, som oftest. Synes det er koselig :-)

Skrevet

Nei, det har jeg aldri gjort.

Skrevet

Nei.

Men så har vi en veldig enkel unge å legge, som vil sove, vil legge seg og liker å ha det mørkt på rommet.

Det er tegnefilm å kos i sofaen, tannpuss, nattakos til alle så blir han lagt i senga og sovner etter max 10 min uten en lyd.

Vi legger han kl 20 så det har vel kanskje noe å si at da er han klar for senga.

Det er såklart noen dager som det kan gå litt lengre tid.

Han er 3,5 år. Har vært sånn nesten hele tiden siden han flyttet på eget rom når han var 1 år.

Vi har vært veldig heldige med leggerutinene som har kommet av seg s elv.

Mora er også glad i å sove så mulig det ligger i genene;)

Skrevet

Vi gjorde det med første lenge. Han var engstelig. Nå går det kjempe fint, så det var en periode. Yngste har sovnet alene frem til han var 1 1/2. Da fikk han en periode han var litt redd. Så da satt vi hos han. Nå ser det ut til å løsne og sovner greit av seg selv. Straks to nå.

Kunnet aldri falle meg inn og gå fra et skrikende barn.

Anonymous poster hash: 8fe1c...48c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...