Gå til innhold

Er det ok og gi lørdagsgodter til barna??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å heisann.. Syns det er koslig jeg, hun blir så glad og koser seg skikkelig med den lille skåla si. Hun er snart to år, og får 3 nonstop, et par biter melkerull, noen rosiner og noen potetgullflak. Tror ikke det gjør noen stor skade egentlig..

Under 2 år, og får lørdagsgodt? Meningsløst. Beklager, men jeg synes det er idioti. Hva skal hun med det? Kunne du ikke ventet til hun ble eldre?Tror du ikke hun hadde kost seg like godt med litt frukt?  Anonymous poster hash: 6ee20...88d

Jeg skjønner du ikke har eldre barn???

Skal love deg min på 21 mnd gir lyd fra seg når 4 åringen får litt godteri i en skål på lørdag.

Hva synes du vi bør gjøre? Gjemme bort 4 åringen??

Nei, velger å ha avslappet forhold til det og skal love deg at de 4-5 bitene med melkerull ikke skader yngstemann

Anonymous poster hash: d47ad...b01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her får de snop når det passer. Orker ikke dele ut ti potetgullflak og 0,5 dl brus kl 18.00 på lørdag. Det blir for nazi.

Anonymous poster hash: 2eba5...898

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Denne uka tok vi litt på mandag og litt på fredag. Ingen ting på lørdag, men vi harde is og jordbær til dessert da, og blåbær med vaniljesaus til dessert i dag. Skjønner ikke hvorfor godteriet skal vøre forbeholdt lørdag. Ingen ting hele uka og alt på lørdagen? Da synes jeg det er bedre med litt sjokolade mandag og ei eske Gomp på fredag. Eller tirsdag og lørdag, eller søndag og torsdag osv ;)

Gjest Julia1984
Skrevet

Dette er såå typisk Norge!!

Vi skal gjøre ting likt!! Og de som gjør ting annerledes....nåde dem liksom!

Skrevet

Typisk Norge?

Typisk verden!

Skrevet

Selvfølgelig er det greit! Lørdag er favorittdagen til ungene her nettopp på grunn av lørdagsgodteri :)

Skrevet

Her spises det lørdagsgodt ja :-) Nå i ferien har det vært mye tull omtrent dagstøtt, men fra i morgen er det endelig striskjorta og havrelefsa igjen. Og guri som jeg gleder meg. Lørdagsgodt er åttitalls og hellig, og ettåringen får smake litt han også. Ikke egen pose ennå da men... :-)

Hun jeg kjenner som aldri fikk noe som helst, stjal som en ravn på butikken og spurte rundt omkring på utgåtte eller gamle søte produkter som hun kunne få gratis.

Vi spiser både saltsnacks, sjokkis, smågodt, pastiller, slikkepinner osv.

Gjest Julia1984
Skrevet

Typisk Norge?

Typisk verden!

Nei, typisk Norge. Her skal barneoppdragelse, lørdagsgodteri, amming, leggetiden etc gjøres likt.

Har bodd 5 år i USA. Ingen familie sitter på fasiten, alle gjør forskjellig. Er ikke noen norm som her hjemme.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Ahhh, USA, det forgjettede land! Hjemlandet til Burgershit og diabetes... ;)

Skrevet

....Skulle tro det er snakk om heroin her, ikke noen små sjokoladebiter!Du har helt rett, et barn under to år trenger det ikke. Det gjør ikke jeg heller. Men ingen av oss lider av det, hun spiser sunt ellers i uka, og vi koser oss hver lørdag med hver vår lille skål sammen mens vi ser barnetv. (Jepp, vi ser på tv også her i huset. Shoot me)  :P

Illustrert Vitenskap sidestilte nylig sukker med heroin, så du er ikke langt unna sannheten der. Anonymous poster hash: 6ee20...88d
Ja, hvis det virkelig skal gå utfor med unga våre får vi i det minste håpe de tyr til heroinen og ikke dette dødelige sukkeret.

"Gi unga heroin før sjokoladen tar dem" skal bli mitt nye slagord.

Anonymous poster hash: d7d7d...4c7

Skrevet

Eneste grunnen til at jeg startet med noen rosiner og et par tørkede bananskiver i en miniskål til poden når han var 2-3 år gammel var at jeg selv hadde en skikkelig god nostalgisk "feeling" rundt lørdagsgodteri. Husker godt at jeg og søsteren min plukket ut litt smågodt og gledet oss villt til lørdagsbarnetv.

Så sorry, men her er det like mye tradisjon som pinnekjøttet er på julekvelden... 

Ser også klare forskjeller på ungene mine hvor søtsugne de er. To har dessverre arvet mitt søtmomsgen, mens en er en saltelsker.

Viktig å plotte inn gode sunne hverdagsvaner, men at de fleste gir litt godteri til ungene innimellom er da ingenting å ta sånn på vei for... 

Skrevet

Min gutt på 3 år gleder seg til lørdag hele uka han.. Ofte handler vi mat på torsdag. Han velger da hva han skal få og respekterer at han ikke får det før på lørdag. Når skåla da kommer med godiset han har valgt, koser han seg glugg ihjel med sukkertøyeska og kjærligheten han fikk. Synes det er en fin skikk jeg. Og han tar heller ikke av med dessert eller godis hos andre.

Skrevet

Å heisann.. Syns det er koslig jeg, hun blir så glad og koser seg skikkelig med den lille skåla si. Hun er snart to år, og får 3 nonstop, et par biter melkerull, noen rosiner og noen potetgullflak. Tror ikke det gjør noen stor skade egentlig..

Under 2 år, og får lørdagsgodt?

Meningsløst.

Beklager, men jeg synes det er idioti. Hva skal hun med det? Kunne du ikke ventet til hun ble eldre?

Tror du ikke hun hadde kost seg like godt med litt frukt?

Anonymous poster hash: 6ee20...88d

Hva med de som har storesøsken da? Har en på 4 og en på snart 2. Jeg lar da virkelig ikke toåringen sitte å se på at fireåringer spiser godteri.
Her hender det at 5 og 8-åringen ikke får lørdagsgodt før 2-åringen er i seng. Han vet ikke hvilken dag det er og trenger ikke snop ennå. Om han er våken får han selvsagt litt i en skål han også. Vi begynte faktisk ikke med lørdagsgodt før for et par år siden da eldste begynte å spørre etter der.

Anonymous poster hash: 84a67...33f

Skrevet

Meningsløst.

Beklager, men jeg synes det er idioti. Hva skal hun med det? Kunne du ikke ventet til hun ble eldre?

Nei, barn koser seg ikke like mye med frukt som med godteri.

Anonymous poster hash: 7d500...cf0

Protest! :P

Min gjør det!

Mine også. Om jeg kommer med godteriskålene og jordbær på et brett en lørdagskveld så forsvinner alltid jordbærebe først.

Skrevet

Meningsløst.

Hva med de som har storesøsken da? Har en på 4 og en på snart 2. Jeg lar da virkelig ikke toåringen sitte å se på at fireåringer spiser godteri.
Her hender det at 5 og 8-åringen ikke får lørdagsgodt før 2-åringen er i seng. Han vet ikke hvilken dag det er og trenger ikke snop ennå. Om han er våken får han selvsagt litt i en skål han også. Vi begynte faktisk ikke med lørdagsgodt før for et par år siden da eldste begynte å spørre etter der.

Det hender at eldste får når yngste er i seng, men ikke alltid. Eldste legger seg en time etter minsten, og jeg vil ikke at han skal spise seg opp på sukker rett før leggetid. Som regel får de godtet sitt etter middag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...