Superdolly Skrevet 4. august 2013 #26 Skrevet 4. august 2013 Det får mine. Jeg synes det er greit å lære dem at godterier er ikke sunt og bra, men det er neimen ikke dødelig heller. Vi spiser litt godterier og begrenser oss til lørdager, for det er best for kroppen og tennene. Mine barn får det de selv vil ha til lørdagsgodterier, de sier fra før jeg drar på butikken. Og så spiser de det selv ønsket seg, og ferdig med det. Vi gjør som Dailis og spiser sen middag, så får de godterier etterpå. Og så må jeg presisere at jeg slett ikke mener "så mye de vil ha", men HVA de vil ha. For eksempel popcorn, sjokolade eller smågodt. Jeg har heller aldri lagt restriksjoner på hvor mye de kan forsyne seg av kaker i selskap heller. Mine barn er ikke spesielt opptatt av godterier, og kan like gjerne legge det i skapet og glemme det en uke etter å ha spist litt av det. Har de penger selv og går på butikken er de mest opptatt av hylla med blader....
Galskapens overhode Skrevet 4. august 2013 #27 Skrevet 4. august 2013 Mine får ca 20-25 godtebiter hver og popcorn. Bytter på om de får brus eller bare vann. Vann med Isbit og sugerør er litt lørdag for mine barn faktisk. Har noen tantebarn som får rosiner og nøtter på lørdager hjemme. De grafser til seg og blir helt rabiate rundt godt og kaker i bursdager eller andre sammenkomster. Om det er pga foreldrenes strikte sukkertegrl hjemme er uvisst, men jeg gjør meg den tanken selv.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2013 #28 Skrevet 4. august 2013 Har aldri forstått dette med lørdagskos, aldri hatt det sjøl, og aldri hatt rutine på det for mine barn. Mange har og fredagskos, med pizza etc. Vi kjøper ikke godteri, men vi kan ta frem en plate sjokolade eller ei skål chips om det passer sånn. Av og til har vi dessert, av og til ikkje. Personlig ser ikkje eg at frotsing i godis hver lørdag skal gi ungene et balansert syn på snop. Anonymous poster hash: b2bdb...4a5
me_87 Skrevet 4. august 2013 #29 Skrevet 4. august 2013 Nå er han bare snart to år så drøyer det enda. Men ser ikke noe galt med lørdagsgodt når han blir litt større. Må da få lov å kose seg med noe sunt i helgen! Synd HI her er vel hysterisk,stakkars unger!
wilmus Skrevet 4. august 2013 #30 Skrevet 4. august 2013 Å heisann.. Syns det er koslig jeg, hun blir så glad og koser seg skikkelig med den lille skåla si. Hun er snart to år, og får 3 nonstop, et par biter melkerull, noen rosiner og noen potetgullflak. Tror ikke det gjør noen stor skade egentlig..
Anonym bruker Skrevet 4. august 2013 #31 Skrevet 4. august 2013 Å heisann.. Syns det er koslig jeg, hun blir så glad og koser seg skikkelig med den lille skåla si. Hun er snart to år, og får 3 nonstop, et par biter melkerull, noen rosiner og noen potetgullflak. Tror ikke det gjør noen stor skade egentlig.. Under 2 år, og får lørdagsgodt? Meningsløst. Beklager, men jeg synes det er idioti. Hva skal hun med det? Kunne du ikke ventet til hun ble eldre? Tror du ikke hun hadde kost seg like godt med litt frukt? Anonymous poster hash: 6ee20...88d
wilmus Skrevet 4. august 2013 #32 Skrevet 4. august 2013 Hun får frukt hver dag. Hun elsker sjokolade og får det en gang i uka. koser seg og skjønner at hun ikke får mer enn det hun har i skåla. Kunne sikkert (og hadde tenkt til) å vente med dette, men så fikk hun smake litt her og der, på bursdager og sånt. Når en så liten tass roper "Gooodtiiii!!!!" hver gang hun ser noen med godis synes jeg det er bedre å si at det er bare på lørdag istedet for å si "nei det får du ikke før du blir 7 år det" (eller når blir det akseptabelt å gi dem dette?) Man får velge sine kamper, og jeg gidder ikke ta denne tenker jeg. 10 gram digg i uka er greit.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2013 #33 Skrevet 4. august 2013 Hun får frukt hver dag. Hun elsker sjokolade og får det en gang i uka. koser seg og skjønner at hun ikke får mer enn det hun har i skåla. Kunne sikkert (og hadde tenkt til) å vente med dette, men så fikk hun smake litt her og der, på bursdager og sånt. Når en så liten tass roper "Gooodtiiii!!!!" hver gang hun ser noen med godis synes jeg det er bedre å si at det er bare på lørdag istedet for å si "nei det får du ikke før du blir 7 år det" (eller når blir det akseptabelt å gi dem dette?) Man får velge sine kamper, og jeg gidder ikke ta denne tenker jeg. 10 gram digg i uka er greit. Selvfølgelig elsker hun sjokolade. Sjokolade er designet slik. Det betyr ikke at det er sunt eller lurt eller bra. Jeg synes et barn under 2 år ikke trenger det. Hvor tidlig startet du? Anonymous poster hash: 6ee20...88d
Gjest ronja røverdatter Skrevet 4. august 2013 #34 Skrevet 4. august 2013 Ingen friske barn tar skade av verken å få eller ikke få lørdagsgodterier. Men jeg ser ingen grunn til å lære dem å spise godteri ved å gi dem det for tidelig. Hos oss som hos mange andre, var eldste ganske stor (over 3 år) før det ble godteri for første gang, mens med de yngre ble det tidligere fordi de ser at de eldre får. Ingen krise om en 2 åring får lørdagsgodt, bare unødvendig. Mine har forresten ikke fått godterier i bursdager før de er i skolealder eller slutten av barnehagealder. Før det er det ev. kaker og brus eller saft, helst saft som har blitt servert.
wilmus Skrevet 4. august 2013 #35 Skrevet 4. august 2013 ....Skulle tro det er snakk om heroin her, ikke noen små sjokoladebiter! Du har helt rett, et barn under to år trenger det ikke. Det gjør ikke jeg heller. Men ingen av oss lider av det, hun spiser sunt ellers i uka, og vi koser oss hver lørdag med hver vår lille skål sammen mens vi ser barnetv. (Jepp, vi ser på tv også her i huset. Shoot me)
Guttaboys Skrevet 4. august 2013 #36 Skrevet 4. august 2013 Det var da spesielt...barna plukker litt smågodt på lørdager, for det er det DE vil ha. De er ganske små enda, så det blir ikke mye. Men de får bestemme selv om de vil ha smågodt, en sjokolade, potetgull.
Superdolly Skrevet 4. august 2013 #37 Skrevet 4. august 2013 Har aldri forstått dette med lørdagskos, aldri hatt det sjøl, og aldri hatt rutine på det for mine barn. Mange har og fredagskos, med pizza etc. Vi kjøper ikke godteri, men vi kan ta frem en plate sjokolade eller ei skål chips om det passer sånn. Av og til har vi dessert, av og til ikkje. Personlig ser ikkje eg at frotsing i godis hver lørdag skal gi ungene et balansert syn på snop. Anonymous poster hash: b2bdb...4a5 Fråtsing? Må det nødvendigvis være fråtsing da? Jeg vet ikke hvordan du definerer fråtsing altså, men litt sjokolade eller smågodt på en lørdag er ikke fråtsing i mine øyne. Og hvorfor definerer du ikke sjokolade og chips som godteri? Siden du ikke kjøper godteri, men av og til sjokolade eller chips?
Anonym bruker Skrevet 4. august 2013 #38 Skrevet 4. august 2013 ....Skulle tro det er snakk om heroin her, ikke noen små sjokoladebiter! Du har helt rett, et barn under to år trenger det ikke. Det gjør ikke jeg heller. Men ingen av oss lider av det, hun spiser sunt ellers i uka, og vi koser oss hver lørdag med hver vår lille skål sammen mens vi ser barnetv. (Jepp, vi ser på tv også her i huset. Shoot me) Illustrert Vitenskap sidestilte nylig sukker med heroin, så du er ikke langt unna sannheten der. Anonymous poster hash: 6ee20...88d
Guttaboys Skrevet 4. august 2013 #39 Skrevet 4. august 2013 Å heisann.. Syns det er koslig jeg, hun blir så glad og koser seg skikkelig med den lille skåla si. Hun er snart to år, og får 3 nonstop, et par biter melkerull, noen rosiner og noen potetgullflak. Tror ikke det gjør noen stor skade egentlig.. Under 2 år, og får lørdagsgodt? Meningsløst. Beklager, men jeg synes det er idioti. Hva skal hun med det? Kunne du ikke ventet til hun ble eldre? Tror du ikke hun hadde kost seg like godt med litt frukt? Anonymous poster hash: 6ee20...88d Hva med de som har storesøsken da? Har en på 4 og en på snart 2. Jeg lar da virkelig ikke toåringen sitte å se på at fireåringer spiser godteri.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2013 #40 Skrevet 4. august 2013 Ja, absolutt. Fikk det selv hele oppveksten og ser tilbake på det som kjempe kos. Gledet meg masse og fikk velge selv hva jeg ville ha. Anonymous poster hash: e4ab5...9df
Anonym bruker Skrevet 4. august 2013 #41 Skrevet 4. august 2013 Har et barn på 1år. Det hender han får smake en liten sjokoladebit av oss, men foreløpig så koser han seg med blåbær, bringebær, druer og mais (faktisk) Det elsker han. Da sitter han lenge og plukker og koser seg med den lille koppen sin. Er det bursdager så får han selvfølgelig smake både sjokoladekake, boller osv. (i en liten skala) Anonymous poster hash: e4ab5...9df
Anonym bruker Skrevet 4. august 2013 #42 Skrevet 4. august 2013 Selvfølgelig er det ok med lørdagsgodt! Det er en hyggelig tradisjon. Med et ellers sunt kosthold er det heller ikke det minste skadelig. Anonymous poster hash: 928a0...4b2
Anonym bruker Skrevet 4. august 2013 #43 Skrevet 4. august 2013 Tja,dere kommer jo med noen brae argumenter,,så forstår det litt bedre nå,om jeg kan si det slik!? Anonymous poster hash: 1fa0b...ec2
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 4. august 2013 #44 Skrevet 4. august 2013 Å heisann.. Syns det er koslig jeg, hun blir så glad og koser seg skikkelig med den lille skåla si. Hun er snart to år, og får 3 nonstop, et par biter melkerull, noen rosiner og noen potetgullflak. Tror ikke det gjør noen stor skade egentlig.. Under 2 år, og får lørdagsgodt? Meningsløst. Beklager, men jeg synes det er idioti. Hva skal hun med det? Kunne du ikke ventet til hun ble eldre? Tror du ikke hun hadde kost seg like godt med litt frukt? Anonymous poster hash: 6ee20...88d Det er ikke meg du svarer, men jeg kjenner at jeg blir litt provosert over svarer ditt Hun kunne helt sikkert ventet, men hvorfor? Hvilken skade kan en liten skål med snop gjøre en gang i uken? Jeg tror at hysteriet er vel så skadelig som noen få sjokoladebiter. Det er jo for søren ikke gift de får! Å beskylde fremmede for å drive med idioti uten at du vet noe som helst om de, er vel på grensen til... ja, idiotisk!
Anonym bruker Skrevet 4. august 2013 #45 Skrevet 4. august 2013 Hun får frukt hver dag. Hun elsker sjokolade og får det en gang i uka. koser seg og skjønner at hun ikke får mer enn det hun har i skåla. Kunne sikkert (og hadde tenkt til) å vente med dette, men så fikk hun smake litt her og der, på bursdager og sånt. Når en så liten tass roper "Gooodtiiii!!!!" hver gang hun ser noen med godis synes jeg det er bedre å si at det er bare på lørdag istedet for å si "nei det får du ikke før du blir 7 år det" (eller når blir det akseptabelt å gi dem dette?)Man får velge sine kamper, og jeg gidder ikke ta denne tenker jeg. 10 gram digg i uka er greit. Selvfølgelig elsker hun sjokolade. Sjokolade er designet slik.Det betyr ikke at det er sunt eller lurt eller bra. Jeg synes et barn under 2 år ikke trenger det.Hvor tidlig startet du? Anonymous poster hash: 6ee20...88d Hvem TRENGER sjokolade?? Hysteriske kvinnfolk! 3 nonstop og litt chips? Hva skade kan det gjøre? Anonymous poster hash: eb653...1ad
Flutterby Skrevet 4. august 2013 #46 Skrevet 4. august 2013 Alt med måte. Det er jo trist å måtte gå i selskaper og ikke få smake på snopet, men en trenger heller ikke pøse på med snop på lørdagene. Noen av barna jeg ser på f.eks skoleavslutninger har jo med seg enorme mengder snop, noe som er høyst unødvendig. De klarer ikke engang å spise det opp. En slikkepinne, eventyrsjokolade og en gomp-eske fikk vi om lørdagen da jeg var liten og var superhappy med det. MEN det kommer an på barnets alder, det finnes flotte snopeerstatninger for veldig små barn, slik som melon og annen søt frukt. Verste jeg ser er folk som tar med babyer på McDonalds og gir dem egen brus og hjelper dem med å holde pommes fritsen...
Anonym bruker Skrevet 4. august 2013 #47 Skrevet 4. august 2013 Å heisann.. Syns det er koslig jeg, hun blir så glad og koser seg skikkelig med den lille skåla si. Hun er snart to år, og får 3 nonstop, et par biter melkerull, noen rosiner og noen potetgullflak. Tror ikke det gjør noen stor skade egentlig.. Under 2 år, og får lørdagsgodt? Meningsløst. Beklager, men jeg synes det er idioti. Hva skal hun med det? Kunne du ikke ventet til hun ble eldre? Tror du ikke hun hadde kost seg like godt med litt frukt? Anonymous poster hash: 6ee20...88d Nei, barn koser seg ikke like mye med frukt som med godteri. Anonymous poster hash: 7d500...cf0
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 4. august 2013 #48 Skrevet 4. august 2013 Å heisann.. Syns det er koslig jeg, hun blir så glad og koser seg skikkelig med den lille skåla si. Hun er snart to år, og får 3 nonstop, et par biter melkerull, noen rosiner og noen potetgullflak. Tror ikke det gjør noen stor skade egentlig.. Under 2 år, og får lørdagsgodt? Meningsløst. Beklager, men jeg synes det er idioti. Hva skal hun med det? Kunne du ikke ventet til hun ble eldre? Tror du ikke hun hadde kost seg like godt med litt frukt? Anonymous poster hash: 6ee20...88d Nei, barn koser seg ikke like mye med frukt som med godteri. Anonymous poster hash: 7d500...cf0 Protest! Min gjør det!
Flutterby Skrevet 4. august 2013 #49 Skrevet 4. august 2013 Å heisann.. Syns det er koslig jeg, hun blir så glad og koser seg skikkelig med den lille skåla si. Hun er snart to år, og får 3 nonstop, et par biter melkerull, noen rosiner og noen potetgullflak. Tror ikke det gjør noen stor skade egentlig.. Under 2 år, og får lørdagsgodt? Meningsløst. Beklager, men jeg synes det er idioti. Hva skal hun med det? Kunne du ikke ventet til hun ble eldre? Tror du ikke hun hadde kost seg like godt med litt frukt? Anonymous poster hash: 6ee20...88d Nei, barn koser seg ikke like mye med frukt som med godteri. Anonymous poster hash: 7d500...cf0 Kanskje ikke, hvis omgivelsene gir inntrykk av at "Oi, så HELDIG du er som får SJOKOLADE! OI! Du er HELDIG, du!" Da er det ikke rart at pærer og ananas blir litt nedtur...
Anonym bruker Skrevet 4. august 2013 #50 Skrevet 4. august 2013 Det er selvsagt helt greit med lørdagsgodt, og min erfaring er at barn som "aldri" får godterier hjemme, spiser som gale i bursdager og andre anledninger der det er tilgang på godteri/søtsaker av ulikt slag. Nesten så jeg lurer på om de totalt sett spiser like mye som de som får litt søtt hjemme, siden de spiser så innmari mye når de får muligheten. Anonymous poster hash: 7a120...6f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå